• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-11 21:28
Beste mensen,

Vooralsnog hoef ik niet direct te updaten, maar ooit zal dat wel weer een keer komen en ben ook weer eens aan het volgen wat er allemaal is- en uitkomt.
Daarbij blijft één ding aan mij knagen omdat ik naar mijn gevoel dingen niet goed heb gedaan of niet goed heb begrepen; dat wil ik niet nog een keer meemaken.

Het verhaal:
Mijn pc is een 'dedicated' systeem voor simracing.
Hij bestond uit een i5 3570, 8Gb 1600Mhz ram, GTX 1070 8Gb met verder best goede/normale onderdelen, geen oude voeding oid.
De videokaart heb ik toen even laten zitten en heb alle andere zaken vernieuwd:
i5 10400, 32Gb 3600Mhz, 850W gold voeding, niet echt bezuinigd op moederbord en niet de goedkoopste chipset enzovoorts.

Mijn gedachte was, dat dit wel verschil moest maken.
Ik ging er welgeteld één FPS op vooruit!
En dat was in ELK spel. (Raceroom, rFactor 2, AMS 2, AC, ACC, Dirt 2, F1@22)
Ik had er veel geld in gestoken en was niet blij uiteraard; ik merkte niets.

Zoals ik het begrijp, is dit alles toch ook wel een 'ondergrondje' voor je videokaart en kan je niet zomaar een 5080 in een oude pentium zetten om het zo maar te zeggen; dan komt hij niet tot zijn recht.
Ik meende toen toch echt wel een verbetering te moeten krijgen; het was wel aan vernieuwing toe.

Die verbetering kwam, uiteraard, met de videokaart: een 3080 10Gb.

Nu kan ik in deze pc een i9 stoppen (socket 1200) maar in mijn beleving gaat dat hetzelfde worden: misschien één fps?
Of alles weer; nieuw moederbord, geheugen en dergelijke, nog duurder, geen resultaat.

Zoals ik het zie: ik kan alleen maar de videokaart updaten want de rest heeft toch helemaal geen nut.
Maar dat kan toch ook niet kloppen?

Mis ik iets hier?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet achterhalen wat in jouw situatie de bottleneck is. Als dat heel duidelijk een enkele component is, zoals in jouw vorbeeld die GTX1070, dan gaat willekeurig welke upgrade je uitvoert buiten die bottleneck om geen zinnige verbetering in prestatie leveren, zoals je al hebt ervaren.

Ik weet niet of in je nieuwe situatie de GPU nog steeds de bottleneck is, maar als dat zo is dan heeft het nul zin andere componenten te upgraden.

Dus clou is om te achterhalen wat je bottleneck is. Simpelste manier om dat te doen is om even te spelen met de clocks van je GPU.

Geef het een kleine underclock (5% lager bijvoorbeeld) en zie wat dat met prestaties doet. Als dat geen effect heeft, zit het er dik in dat je CPU je bottleneck is. Als je prestaties evenredig dalen (dus ~5% lager) dan is dat sterke indicatie dat je GPU weer de bottleneck is.

Herhaal hetzelfde vervolgens met je CPU en als het goed is zie je tegenovergestelde - bij de een zal een underclock nauwelijks effect hebben, bij de andere gelijk forse impact. Daar waar je forse impact ziet is je bottleneck.

Oslik blyat! Oslik!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:02
Zoals Dion al zegt, controleer welk onderdeel voor een tragere pc zorgt.
Dit kan je makkelijk doen door msi afterburner te downloaden. Vervolgens laat je dit draaien terwijl je spelletjes speelt.

Achteraf kijk je welke onderdeel 100% draaide. Als de andere onderdelen onder 80% draaien is het nuttig om dit onderdeel te vervangen. Als alles op 90% of hoger draait heeft het weinig nut 1 onderdeel te vervangen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zit er nu een 3080 in of niet en op welke resolutie speel je? Want tussen een 1070 en 3080 moet er meer fps op het scherm komen of de spellen hebben zelf een betere kwaliteit opgezet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-11 21:28
Bedankt voor de reacties beste mensen, dat maakt het een stuk duidelijker!
Onderklokken kom ik wel uit denk ik en zeker Afterburner heb ik wel eens mee gespeeld.
Daar ga ik eens goed mee aan de slag.

Voor de duidelijkheid: de 1070 zat erin toen ik de pc zelf een upgrade gaf naar de 10400.
Dat stukje had geen nut, de fps kwamen toen ik de 1070 later verving door de 3080.

Toen en nu speel ik vrij 'hoge' resoluties omdat ik met een VR bril speel (Pico 4) op minimaal 3000 ongeveer, sommige oudere spellen zoals AC nog wat hoger, ik meen wel in de 4000 tallen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoe hoger de resolutie, hoe eerder de videokaart een bottleneck zal vormen. De videokaart moet dan gewoon heel erg hard werken, vrijwel altijd 90 tot 100% load. Zeker op resoluties richting 4K is een CPU eigenlijk nooit de bottleneck. Daarom zag je ook geen FPS verschil met de i5 3570 naar i5 10400 upgrade met gelijkblijvende 1070 GPU.

Je CPU upgrade had dus alleen zin gehad op bijvoorbeeld een 1920x1080 resolutie monitor. Daar loop je namelijk al snel tegen een CPU bottleneck aan.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Interceptor101 je ervaring is helaas iets dat heel veel voorkomt en door marketing wordt veroorzaakt. Tegenwoordig is bij spellen 80% van de performance het gevolg van de GPU. Natuurlijk is het combineren van een 10 jaar oude CPU met een RTX 5090 niet het beste idee, maar je kan wel degelijk 4 of 5 jaar oud systeem prima mee laten komen in gaming door alleen de GPU en wellicht het ram te upgraden. Je hebt 32GB ram nodig inderdaad, maar dat heb je nu al dus dat zit wel goed. Je hebt met een i5 10400 een midrange CPU van 4 jaar oud, die je prima kan combineren met een mooie GPU upgrade. Zeker omdat je waarschijnlijk dan een moederbord hebt met een PCI-e 4.0 poort als je aangeeft dat je toen goed spul gekocht hebt. Kortom; trap totaal niet in de marketingmachine van alle andere onderdelen om je te verleiden iets anders te kopen.

En ja ik praat uit ervaring, ik heb een AM4 setup (R9 5950X processor) op een Aorus Elite moederbord met PCI-e 4.0 slot met daarin een... jawel, RTX 5090. En dat gaat prima. Ja inderdaad is het marginaal langzamer dan in een top of the line AM5 systeem, maar door die hele upgrade niet te hoeven doen bespaarde ik €1000. Dus met een budget van €2300 kun je óf een complete nieuwe pc met RTX 5080 kopen, óf alleen een GPU upgrade naar RTX 5090. En die laatste variant levert objectief gewoon flink meer fps op.

Nu speel je wel racing sims en die schijnen af en toe wat meer CPU heavy te zijn, maar alsnog zou ik het geld dus inderdaad gewoon in een mooie RTX 5080 steken als je het budget daarvoor hebt en gewoon eens testen. Hou hem netjes want je zou hem ook nog terug kunnen sturen als het echt niks doet, maar ik denk dat het ook best zinvol kan zijn voor een CPU upgrade te gaan en tweedehands een mooie 1200 socket CPU op de kop te tikken. Ik heb zelf alleen niet genoeg verstand/ervaring met intel om daarin een goede suggestie te doen.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1