Watertemperatuur in boiler onder verwarmingselement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:16
In een boiler van ca 1,5 meter hoog en 300L waterinhoud zit het elektrisch element ongeveer in het middel van de boiler.
Nu vraag ik mij af of dit elektrisch element het water onderin de boiler wel kan verwarmen doordat het warme water opstijgt?

En wat zou het temperatuurverschil zijn tussen bovenin de boiler en onderin de boiler?

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
Dat hangt af van de gelaagdheid. Het verwarmd wel iets mee maar het temperatuurverschil tussen boven en onder kan wel oplopen tot 10 á 15 graden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Circulatiepompje plaatsen

Een "boiler" moet ten alle tijden volledig verwarmd kunnen worden ivm legionella gevaar
Dat zit vol tapwater.

Ik heb een hygienebuffer met rvs spiraal waar dat niet voor geldt, maar met mijn Aton power to heat verwarm ik hem helemaal door indien nodig en dient deze ook als warmtebatterij.

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2025 13:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• blanken17
Waarom maken ze dan een boiler met het E element in het midden:
Nathan Komfort WTB300 boiler
https://www.nathan.nl/pro...r-boiler-300-liter-wtb300

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:38
Verwarm je het vat met een warmtepomp?

De spiraal is maar 1,6m2 en alleen onderin het vat. Dacht dat dat weinig is voor een warmtepomp…

In geval van warmtepomp: is het een r290 machine of heeft hij een element in de warmtepomp voor om via spiraal legionella te kunnen controleren?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:42

pistole

Frutter

blanken17 schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:32:
Waarom maken ze dan een boiler met het E element in het midden:
Nathan Komfort WTB300 boiler
https://www.nathan.nl/pro...r-boiler-300-liter-wtb300
De gedachte is dat je die 300 liter niet in één douchebeurt gebruikt. Je tapt vanaf de bovenkant - het warmste water. Dat wordt van onderaf aangevuld met koud water. Het element krijgt meestal voldoende tijd om het water op te warmen voordat het weer getapt wordt. Je hebt ook minder warmteverlies doordat niet je hele vat op dezelfde temperatuur hoeft te zijn. Ik denk dat je met wat slim zoeken wel meer informatie kan vinden over het principe.

Ik frut, dus ik epibreer

• blanken17
De boiler wordt aangesloten op een warmtepomp. En in de documentatie van de WP staat dat het E element in de boiler noodzakelijk is om het legionella programma tot 60C te laten halen.
Pagina: 1