Hoeklijn over een bocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Mijn vraag

Wij hebben de bijkeuken op laten knappen. Daarbij ook PVC op de beun van de wasmachine laten plakken. Deze plank was de hoek al rond afgezaagd. Het PVC is hierop rond afgesneden, maar dat is niet zo netjes geworden als gehoopt. Ik dacht dit op te lossen met een hoeklijn, maar dat is er natuurlijk niet zomaar in een bocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkfKQ2pfLpUF7nrP9rVPXLTU2cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNSYiFQbz3vYGJuD5KziUFXC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Voor het rechte deel voor de wasmachine heb ik delen heb ik aluminium hoekprofiel besteld. zie onderstaande foto. Maar ik zit nog met de bocht. Dit kan voor mij ook kunstof zijn, maar ook dan is een bocht een ding volgens mij:

https://www.wovar.nl/kuns...W3lKoqy3NU1RoC2QsQAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AtP67pwfSO3EhTr550AiwTk2go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmyNEm9mIsjHEhXDC9jff390.png?f=fotoalbum_large

Is hier een oplossing voor die ik over het hoofd zie?
Of wordt het de bovenkant van het profiel insnijden/slijpen en dan rustig ombuigen? Ik ben bang dat dat geen heel mooi resultaat gaat geven aan de bovenkant

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
met een metaalkrimper kun je het metaal in d bocht laten krimpen, zo ontstaat er een bocht. Dat is gereedschap wat bij herstelwerk aan oldtimers veel wordt gebruikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

Hier bestaan kunsstof randprofielen voor die je keurig in een bocht kan verwerken.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-11 22:27
Asteroid9 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:53:
Hier bestaan kunsstof randprofielen voor die je keurig in een bocht kan verwerken.
Hoi @Asteroid9 Heb je hier ook een voorbeeld van? Ik zie ze wel van PVC, maar dan houd je altijd materiaal over in de bocht volgens mij?

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Meubelprofiel in U- of C-vorm, in de dikte van jouw blad. Dat is echt gemaakt om netjes over een bocht te buigen, gewoon een goede kwaliteit ergens zoeken.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Asteroid9 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:11:
Meubelprofiel in U- of C-vorm, in de dikte van jouw blad. Dat is echt gemaakt om netjes over een bocht te buigen, gewoon een goede kwaliteit ergens zoeken.
Hoe ga je een u vorm profiel rond buigen dan? ik ben wel nieuwsgierig naar welk profiel je dan bedoelt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Je kan een dunne rechte alu strip met verzonken schroeven monteren. Een rechte dunne strip kun je gemakkelijk buigen.
Er bestaat ook een "hockeystik" (J) alu. profiel dat is ook nog redelijk goed te buigen.
Je kunt ook een afwerkstrip voor keukenbladen lijmen met contactlijm.
De kunststof toplaag is inderdaad niet helemaal netjes gesneden maar als je de overgang van kunststof naar strip wat grijze siliconenkit insmeert zal het niet zo opvallen.
Misschien kun je de kopse kant met een vlakschuurmachine nog wat fatsoeneren voordat je de strip monteert zodat het er wat "strakker" uitziet, misschien is de kit dan niet noodzakelijk.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Je kan ook een kunststof antislip trapprofiel nemen en daar met een stanleymes de antislip afsnijden en dat ertegen lijmen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:07
Een hoekprofiel is door de asymmetrische vorm moeilijk te buigen, maar een U-profiel in de hier gewenste richting wordt al een stuk makkelijker.
Je komt dan wel terecht bij een walserij, maar voor een enkele bocht zullen ze of de hoofdprijs rekenen of gewoon weigeren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tafelrand profiel, dat heb je van (zacht) aluminium, maar ook van een soort vinyl, zag je bijvoorbeeld vaak rond de rand van een tafel in de caravan, die hebben ook afgeronde hoeken en nog in een kleine radius ook. Zowel te schroeven maar ook met een soort weerhaak profiel wat je in een ingefreesde gleuf kunt drukken.

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

No Hands schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:37:
[...]

Hoe ga je een u vorm profiel rond buigen dan? ik ben wel nieuwsgierig naar welk profiel je dan bedoelt.
Flexibel zat, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71k3dGjpOHL.jpg
_ferry_ schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:49:
Tafelrand profiel, dat heb je van (zacht) aluminium, maar ook van een soort vinyl, zag je bijvoorbeeld vaak rond de rand van een tafel in de caravan, die hebben ook afgeronde hoeken en nog in een kleine radius ook. Zowel te schroeven maar ook met een soort weerhaak profiel wat je in een ingefreesde gleuf kunt drukken.
Precies dat ja, dat is er ook voor bedoeld. Die met weerhaak is een T-profiel maar ik ga TS niet vragen een groef in te frezen. :P

Pagina: 1