Blijvende muis vertraging ruineert PC ervaring

Pagina: 1
Acties:

• MasterRicardio
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:26
Ik kamp al een behoorlijke tijd met een vervelend probleem. Er zit totaal geen consistentie in het gebruik van muizen met mijn PC.

Het probleem

Het probleem is dat de muis heel vertraagd aanvoelt. De cursor is "trailing", bij een beweging voelt het dan alsof de muis cursor niet 1 op 1 volgt met de beweging, en ook er is "overshooting". De cursor schiet bij snelle bewegingen overduidelijk uit.

Dit klinkt misschien als muis acceleratie, maar dat zou niet moeten kunnen: muis acceleratie is op elke mogelijk manier uitgeschakeld in de software. Het voel ook niet per se aan als muis acceleratie (dit verschil heb ik al getest), het is gewoon vertraagd. Je kan je vast voorstellen dat dit het spelen van spellen vrijwel onmogelijk / ondraaglijk maakt, maar zelfs voor normaal desktop gebruik (werk ook bijvoorbeeld) voelt het heel vervelend aan, tot een punt waar het gebruik van m'n PC soms gewoon niet meer leuk is.

De vertraging is er gek genoeg niet altijd. Er zijn momenten waar het wel even goed werkt. Vaak als ik dan besluit om een game te spelen, is het probleem al snel weer terug, en kan ik niet anders dan stoppen met spelen. Soms is het probleem er ook al direct als ik de PC net opgestart heb. Vaak moet ik dan de muis unpluggen en opnieuw inpluggen, en de PC (soms meerdere keren) herstarten om het weer een beetje redelijk aan te laten voelen.

Het maakt ook niet uit of ik de muis bekabeld of draadloos gebruik. Bij zowel bekabelde en draadloze muizen zie ik hetzelfde probleem terug (zie hieronder).

Wat ik reeds geprobeerd heb, wat niet heeft geholpen

* Herinstallatie van het Windows besturingssysteem / drivers
* Een ander besturingssysteem, verschillende Linux distributies (Arch Linux, Void Linux, NixOS)
* Verschillende USB poorten (zelfs een USB PCI kaart geprobeerd)
* Andere muizen, ik heb er nogal wat gehad; bij allen had ik hetzelfde probleem

- Razer Viper (wired)
- Logitech G Pro wireless
- Razer Viper Ultimate (wireless)
- Xtrfy M42 (wired)
- Razer Viper V3 Pro (wireless)
- Logitech G Pro Superlight 2 (wireless)

* Andere mousepads, ook verschillende gehad
* Andere PC. Je leest het goed: bij de build voor mijn huidige build had ik precies hetzelfde probleem. Ik hoopte natuurlijk dat het probleem verholpen zou zijn met de nieuwe build. Maar helaas. De specs van de vorige build waren:

- AMD Ryzen 9 5950X
- Gigabyte X570 Aorus Master
- AMD Radeon RX 6900XT (reference model)

Huidge hardware / software

PC componenten
* AMD Ryzen 9 7950X3D
* ASRock X670E Taichi
* G.Skill Trident Z5 Neo RGB (4 x 16 GB) DDR5-6000 CL30
* Nvidia RTX 4090 Founders Edition
* SeaSonic Vertex PX-1200
* Custom water cooling loop

Peripherals
* Logitech G Pro X Superlight DEX
* Keychron K2 HE
* LG Ultragear 34GN850 (160Hz)
* LG Ultragear 27GP850 (165Hz)

Software
* Windows 11 Home 25H2
* BIOS v3.50

RAM gebruikt het AMD EXPO profile voor 6000MHz, verder is alles default (geen overclock)

Oplossing?

Ik ben zelf ten einde raad wat dit probleem betreft. Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd. Ik heb mijn hele setup vervangen en nog steeds zit ik met dit muis probleem.

Mocht iemand dus een idee hebben wat het probleem dan wel kan zijn, ideeën zijn zeer welkom en gewaardeerd!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je al eens een ander keyboard geprobeerd? Verder lijkt het erop dat je vrijwel alles hebt uitgesloten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Klinkt als een heel gek probleem, zeker als een heel nieuw systeem en 6 substantieel verschillende muizen het niet oplossen. Maar ik kan nog wel een paar zaken bedenken die je nog niet hebt uitgesloten:
  • Monitoren. Heb je al eens één monitor tegelijk geprobeerd? Op lagere Hz bijvoorbeeld. Of desnoods een heel andere monitor, ander merk als het even kan.

• De overeenkomsten tussen je oude en nieuwe systeem, voor zover je de specs deelt, lijkt de AMD CPU te zijn. Mogelijk dat daar wat geks in zit.

The devil is in the details.

• MasterRicardio
DukeBox schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:31:
Heb je al eens een ander keyboard geprobeerd? Verder lijkt het erop dat je vrijwel alles hebt uitgesloten.
Ik had hiervoor een Razer Huntsman Tournament Edition, waarbij het probleem ook aanwezig was, helaas. Ik heb alleen mijn monitoren niet vervangen, maar het leek mij sterk dat het daaraan kon liggen.

• Hahn
MasterRicardio schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:37:
[...]

Ik had hiervoor een Razer Huntsman Tournament Edition, waarbij het probleem ook aanwezig was, helaas. Ik heb alleen mijn monitoren niet vervangen, maar het leek mij sterk dat het daaraan kon liggen.
Waarom lijkt je dat sterk? En is dit probleem er opeens gekomen, nadat het goed gewerkt heeft, of is het er altijd geweest sinds je vorige systeem?

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:16
Je hebt een luxe setup, ik had zoiets met een goedkopere set waar de videokaart de frequentie niet helemaal aankon. proberen met 100 hz ofzo, of 1 monitor, al was het maar om uit te sluiten

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je montoren (hoe onlogisch ik het ook vind) als enige niet zijn vervangen zou ik die toch willen uitsluiten. Het laatste wat anders over blijft ben jij zelf ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MasterRicardio
Hahn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:39:
[...]

Waarom lijkt je dat sterk? En is dit probleem er opeens gekomen, nadat het goed gewerkt heeft, of is het er altijd geweest sinds je vorige systeem?
Ik kan me eerlijk gezegd niet meer bedenken wanneer dit begonnen is, het is al best een aantal jaar dat ik hiermee zit.

Ik sluit mijn werk laptop geregeld aan op dezelfde monitoren. Daarbij gebruik ik ook dezelfde muis, hier merk ik niet dat de muis vertraagd aanvoelt. Vandaar dat het me sterk lijkt dat de monitoren het probleem veroorzaken.

Voor die build met de 5900X CPU had ik een Intel CPU, de i9 9900k. Daar had ik volgens mij toch minder problemen mee, het was echt die Ryzen build waar ik het probleem hier consistent begon te zien. Maar je zou zeggen dat ik dezer dagen zeker niet de enige ben met een AMD CPU. Ik heb niet het idee dat iedereen ditzelfde probleem ervaart.

• Hahn
MasterRicardio schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:56:
[...]

Ik kan me eerlijk gezegd niet meer bedenken wanneer dit begonnen is, het is al best een aantal jaar dat ik hiermee zit.

Ik sluit mijn werk laptop geregeld aan op dezelfde monitoren. Daarbij gebruik ik ook dezelfde muis, hier merk ik niet dat de muis vertraagd aanvoelt. Vandaar dat het me sterk lijkt dat de monitoren het probleem veroorzaken.

Voor die build met de 5900X CPU had ik een Intel CPU, de i9 9900k. Daar had ik volgens mij toch minder problemen mee, het was echt die Ryzen build waar ik het probleem hier consistent begon te zien. Maar je zou zeggen dat ik dezer dagen zeker niet de enige ben met een AMD CPU. Ik heb niet het idee dat iedereen ditzelfde probleem ervaart.
Daarom noemde ik monitoren & AMD CPU. Kan best zijn dat het de combinatie is die gek doet.

Maar ik zou beginnen met je monitoren uitsluiten. Ontkoppel 1 monitor, zet de Hz omlaag, en probeer het uit.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
Welke BIOS versie heeft het moederbord?

• MasterRicardio
Hahn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:58:
[...]

Daarom noemde ik monitoren & AMD CPU. Kan best zijn dat het de combinatie is die gek doet.

Maar ik zou beginnen met je monitoren uitsluiten. Ontkoppel 1 monitor, zet de Hz omlaag, en probeer het uit.
Heb het geprobeerd, met zowel de 34GN850 als 27GP850. 1 losgekoppeld, op 60hz gezet. Helaas verhielp dit het probleem niet.

Ik vraag me af of het probleem veroorzaakt wordt door het stroom netwerk hier, wellicht elektromagnetische interferentie. Dat zou het oplossen wel een stuk moeilijker kunnen maken.

• MasterRicardio
Uszka schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:28:
Welke BIOS versie heeft het moederbord?
Versie 3.50

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24
Is er software die je steeds installeert? Bijv een virus scanner.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Skamba schreef op zondag 9 november 2025 @ 03:27:
Is er software die je steeds installeert? Bijv een virus scanner.
Dit is ook waar ik aan denk. Maar tegelijk geeft TS aan dat een clean install niets uithaalt (en als het goed is, staat de software er dan niet nog niet op).

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:20
Ik heb dat ooit een keer gehad toen ik per ongeluk twee muizen had aangesloten op mijn laptop. Verwijderen van 1 muis loste het probleem op. Wellicht eens proberen om de PC zo "kaal" mogelijk te maken, dus echt alles eruit en loskoppelen wat niet essentieel is en dan nog eens testen? Dus als de CPU een ingebouwde videokaart heeft, de videokaart eruit, en verder alle randapparatuur weg behalve de monitor, het toetsenbord en de muis?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:27
MasterRicardio schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:41:
[...]

Heb het geprobeerd, met zowel de 34GN850 als 27GP850. 1 losgekoppeld, op 60hz gezet. Helaas verhielp dit het probleem niet.

Ik vraag me af of het probleem veroorzaakt wordt door het stroom netwerk hier, wellicht elektromagnetische interferentie. Dat zou het oplossen wel een stuk moeilijker kunnen maken.
Zit wel in die hoek te denken, alleen dan simpeler: zitten de monitoren, maar vooral de pc, netjes op een geaard stopcontact. En is die aarde ook op een aardpin aangesloten?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49
Zou het de monitor kabel(s) kunnen zijn?

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cyriel85 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:18:
[...]

Zit wel in die hoek te denken, alleen dan simpeler: zitten de monitoren, maar vooral de pc, netjes op een geaard stopcontact. En is die aarde ook op een aardpin aangesloten?
In theorie zou ik nog kunnen bedenken dat de muis zelf problemen krijgt zonder aarde. Maar gezien TS ook draadloze muizen heeft geprobeerd zou dat allemaal niks moeten maken zou ik denken.

Een vraag van mijn kant: Is die enkel bij muis invoer? En waarschijnlijk moeilijker te checken met je toetsenbord, maar is alle invoer vertraagd of alleen de muis. Als het alles is dan kan het ook ergens anders in de hele pipeline zitten.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat deelt de nieuwe build met de oude? Een paar dingen die ik nog zou proberen:
  • Muis zeker direct op mobo om eventuele slechte kabel in kast uit te sluiten
  • Muizen zijn allemaal USB, lijkt mij. Is er een ander USB apparaat dat misschien je bus verstoort? Denk ook aan USB hub op monitor of elders als je dat gebruikt. Probeer enkel toetsenbord en muis direct op mobo en niets anders, zelfs niet de headers voor front USB aansluitingen. Probeer dan ook met een ander toetsenbord.

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:46
Reset je BIOS naar standaard instellingen, sluit het minimale aan (1 monitor, 1 toetsenbord en 1 muis). Begin eerst zonder netwerkkabel en/of verbinding met WIFI. Kijk of het probleem verdwijnt. Controleer:
- Wat zijn de temperaturen van je systeem? met name de CPU, GPU en geheugen?
- Wat is de verversingsfrequentie die je OSD van je beeldscherm aangeeft?
- Wat is de verversingsfrequentie die in Systeem - Beeldscherm - Geavanceerd beeldscherm wordt aangegeven? Geen Variable/Dynamische verversingsfrequetie aanstaan?
- in-game bekijk of je FPS goed zijn?

Anders:
- Al je de muis aansluit op een ander systeem en blijft deze dan zonder problemen en soepel werken?
- Verwijder de drivers van USB controller en muis. Verwijder ook de meegeleverde software van je muis.
- Indien je (echt) denkt dat het interferentie is. Verhuis je PC naar de andere kant van het huis of naar een vriend(in).

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je toch al met Linux getest hebt, kijk eens met lsusb welke apparaten intern misschien nog aan je USB bus hangen en kijk ook eens in je dmesg en andere logs voor USB errors en warnings.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ervaren anderen het probleem ook als ze met jouw systeem werken?

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Doet het zich bij een verse installatie meteen voor of komt het pas na enkele dagen op?

Heb je dit probleem ook op systemen van anderen (werk/ school).

Zou toch herinstalleren met andere muis en minimale software. Als het cross-system / meerdere muizen voordoet dan komt de ellende mee met bepaalde software lijkt me.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Wat @eLScha ook zegt en wat je kunt proberen:
Laat iemand achter je staan wanneer je de problemen met overshoot ondervindt en vraag of die persoon ook iets 'geks' ziet aan het gedrag van de muis. Wanneer die persoon niks vreemds ziet dan ligt het waarschijnlijk toch aan jezelf. Problemen oplossen is heel vaak nauwkeurig waarnemen, en dan helpt het wanneer een andere persoon meekijkt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

liberque

Vrijzinnig!

Ervaar je het ook tijdens de Windows installatie (vanaf usb of cdrom) of pas na de installatie?
Ervaar je het ook in de BIOS?

[ Voor 14% gewijzigd door liberque op 09-11-2025 10:36 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• JWL92
  • Laatst online: 23:53
RAM gebruikt het AMD EXPO profile voor 6000MHz, verder is alles default (geen overclock)
met 4 ram sticks... ook al zonder EXPO geprobeerd?

• DietColo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-11 11:58
Ik denk zelf dat de monitor hoek de juiste is, en makkelijker te testen dan stroom (mits nu al geaard).
Stel: je gamed op een gare trage TV met zware input latency, dan merk je dat gelijk, op een soortgelijke manier als wat jij beschrijft.
Je doet iets op je controller, reactie is traag, die input lijkt ook nog even door te gaan.

1 loskoppelen, dan Kabels, dan e.v.t. nog monitor(en).

Dynamische refresh rate e.v.t. ook overal uitdoen (GPU en Windows setting)

Software kan alleen als het systeem niet echt schoon was (Windows trekt wel settings/apps uit backups mits MS acc+ingeschakeld).

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:53

FreakNL

Well do ya punk?

indigo79 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:15:
Wat deelt de nieuwe build met de oude? Een paar dingen die ik nog zou proberen:
  • Muis zeker direct op mobo om eventuele slechte kabel in kast uit te sluiten
  • Muizen zijn allemaal USB, lijkt mij. Is er een ander USB apparaat dat misschien je bus verstoort? Denk ook aan USB hub op monitor of elders als je dat gebruikt. Probeer enkel toetsenbord en muis direct op mobo en niets anders, zelfs niet de headers voor front USB aansluitingen. Probeer dan ook met een ander toetsenbord.
Er bestaan ook BT muizen. Dan ga je helemaal om de USB bus heen (mits het systeem BT heeft ingebouwd).

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Heb hetzelfde gehad op mijn mediacenter. Ondanks dat de TV 4k aan kon was het probleem er niet bij HD.

Je zou de resolutie eens flink omlaag kunnen zetten en daar wat mee kunnen spelen of dat het oplost.

Heb het zelf trouwens nooit opgelost gekregen op 4K, media center staat nu op full HD *zucht*

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Was er niet een beperking van 30Hz op 4K met HDMI 1.4 die dit gedrag kan veroorzaken? Deze build zou daar geen problemen mee moeten hebben maar hoe zit het met de monitor kabels?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:19
Zal vast niet maar,
De 'ondergrond' waarop je muist is ook een gemeenschappelijke deler tussen alle varianten die geprobeerd zijn.
Hebt niet een rare muismat of iets anders geks?
(dit is iets wat ook raar gedrag veroorzaakte bij een pc van bekenden.. Elke keer als ik daar zat viel het me op dat de cursor ook gekke dingen deed)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Hoewel natuurlijk compleet anekdotisch heb ik iets dergelijks ooit eens gehad waarbij de onboard geluidskaart op compleet onduidelijk manier dit soort gedrag veroorzaakte. Jouw bord heeft ook een Realtek ALC4082 die (intern) via USB werkt.

Schakel voor de grap eens de geluidskaart uit in het BIOS en kijk wat er dan gebeurt. Ik heb destijds een Topping D10S gehaald en de interne Realtek uitgeschakeld gelaten.

Nogmaals: anekdotisch, maar met een probleem als dit kan elke gekke suggestie misschien werken.

Edit: Hmm.. ik dacht dat je oude bord ook een USB-Realtek had, maar die heeft een ALC-1220 en die is nog via de HDA-bus aangesloten. Kans is dus klein dat mijn suggestie gaat werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 09-11-2025 14:41 ]

UNOX: The worst operating system

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:45
1000 hz poling rate op de muis?
Er staat mij iets bij dat je dit vanaf windows 10 moest forceren op poorten die het ondersteunde via de muis drivers?
Later nooit meer iets van gehoord od dat dit weer normaal werkte onder 11...

Geen "enhanced percision" in de muis opties van windows aan staan? (Verwacht het niet, maar zag daar zo 1,2,3 niks over)

• MasterRicardio
Cyriel85 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:18:
[...]

Het is een geaard stopcontact (Schuko, dual). Echter heb ik nooit gekeken of de aarde draden ook echt zijn aangesloten, dus dat zou ik een keer kunnen bekijken.

• MasterRicardio
Yaksa schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:34:
Wat @eLScha ook zegt en wat je kunt proberen:
Laat iemand achter je staan wanneer je de problemen met overshoot ondervindt en vraag of die persoon ook iets 'geks' ziet aan het gedrag van de muis. Wanneer die persoon niks vreemds ziet dan ligt het waarschijnlijk toch aan jezelf. Problemen oplossen is heel vaak nauwkeurig waarnemen, en dan helpt het wanneer een andere persoon meekijkt.
Dit zou je misschien kunnen zeggen als de muis performance consistent zou zijn. Dat is het echter niet. Soms werkt het best goed, soms een beetje slecht, en soms zeer slecht. Zeer slecht komt vaak tijdens en na het spelen van games. Er zit dus een merkbaar verschil in de performance waarbij ik duidelijk kan aanvoelen wanneer het slecht aanvoelt ten opzichte van de keren dat het beter aanvoelt.

Ik heb nu helaas niemand anders (dichtbij) om me heen die spellen (competitief) speelt die ik zou kunnen vragen om feedback, helaas zijn het allemaal console gamers.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
Je zou het gewoon even kunnen filmen met je telefoon, waarbij je dan zowel je scherm als je hand en muis filmt?

Verder staan er nog best veel vragen open van anderen. Ben erg benieuwd naar de antwoorden op een aantal ervan.
Ik ben ook wel benieuwd wat je in taakbeheer ziet aan cpu, memory en disk load op het moment dat het gebeurt. En load, power draw (als dat erin zit) en temperatuur logging via MSI Afterburner of iets dergelijks op het moment dat het gebeurt.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38
Ik heb hier ook last van op mn werk PC bij hoge CPU load. De oorzaak zal vast anders zijn. Je hebt dit eigenlijk al uitgesloten, maar ik deel het toch

https://support.lenovo.co...ome-laggy-lenovo-desktops

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• MasterRicardio
Jesserr schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:39:
Je zou het gewoon even kunnen filmen met je telefoon, waarbij je dan zowel je scherm als je hand en muis filmt?

Verder staan er nog best veel vragen open van anderen. Ben erg benieuwd naar de antwoorden op een aantal ervan.
Ik ben ook wel benieuwd wat je in taakbeheer ziet aan cpu, memory en disk load op het moment dat het gebeurt. En load, power draw (als dat erin zit) en temperatuur logging via MSI Afterburner of iets dergelijks op het moment dat het gebeurt.
Ik hoop dat dit het probleem een beetje duidelijk laat zien:
Mede laat ik het verschil zien tussen "enhance pointer precision" aan en uit. Voelt en ziet er bijna hetzelfde uit. Alleen bij aan zie je dat de muis duidelijk accelereert, bij uit lijkt het net alsof de polling rate bij snelle bewegingen 10Hz is ofzo (in plaats van 1000Hz, waar het op geconfigureerd staat). Het veranderen van de polling rate doet overigens ook weinig. Ik heb hier de CPU load niet laten zien, maar die was volgens taakbeheer 1% (ook bij heel snel bewegen).

Wat software betreft heb ik dit probleem in zowel Linux als Windows. Heb net een even een verse CachyOS install opgestart, muis profile op "flat" ingesteld. Het gedrag voelt hetzelfde als op Windows. Verder geen eigenaardigheden in dmesg gezien.

Wat mousepads betreft gebruik ik nu een Artisan Hayate Otsu V2 soft, maar ik heb ook al meerdere mousepads geprobeerd, en zelfs gewoon met de muis direct op het bureauoppervlak, dat maakt ook weinig uit.

Dus ja.... lastig

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:53
Ligt het niet aan het oppervlak waarvandaan je de muis bedient? Ik las nergens dat je dat hebt proberen aan te passen, terwijl dat wel de constante factor is? Is het bureau toevallig een glazen plaat? Of spiegelend oppervlak?

Laat maar… je hebt verschillende mousepads geprobeerd

[ Voor 11% gewijzigd door Badd Yass op 09-11-2025 22:47 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MasterRicardio schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:18:
[...]
Soms werkt het best goed, soms een beetje slecht, en soms zeer slecht. Zeer slecht komt vaak tijdens en na het spelen van games. Er zit dus een merkbaar verschil in de performance waarbij ik duidelijk kan aanvoelen wanneer het slecht aanvoelt ten opzichte van de keren dat het beter aanvoelt.
Dit is een belangrijk gegeven wat je misschien al eerder had moeten delen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het onbelangrijk lijkt na je mega zoektocht.

Maar naar aanleiding hiervan zou ik denken aan een bijna logisch probleem; een temperatuur probleem.
En aangezien je de CPU niet hebt vervangen, kan daar je probleem liggen: onvoldoende koeling cq koeling maakt geen goed thermisch contact of er is iets mis met de temp sensor van de cpu.
In beide gevallen kan de CPU gaan throttlen en ik kan me prima voorstellen dat je dit kunt ervaren als vertraagde muis ervaring.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 10-11-2025 00:24 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1