Ik kamp al een behoorlijke tijd met een vervelend probleem. Er zit totaal geen consistentie in het gebruik van muizen met mijn PC.
Dit klinkt misschien als muis acceleratie, maar dat zou niet moeten kunnen: muis acceleratie is op elke mogelijk manier uitgeschakeld in de software. Het voel ook niet per se aan als muis acceleratie (dit verschil heb ik al getest), het is gewoon vertraagd. Je kan je vast voorstellen dat dit het spelen van spellen vrijwel onmogelijk / ondraaglijk maakt, maar zelfs voor normaal desktop gebruik (werk ook bijvoorbeeld) voelt het heel vervelend aan, tot een punt waar het gebruik van m'n PC soms gewoon niet meer leuk is.
De vertraging is er gek genoeg niet altijd. Er zijn momenten waar het wel even goed werkt. Vaak als ik dan besluit om een game te spelen, is het probleem al snel weer terug, en kan ik niet anders dan stoppen met spelen. Soms is het probleem er ook al direct als ik de PC net opgestart heb. Vaak moet ik dan de muis unpluggen en opnieuw inpluggen, en de PC (soms meerdere keren) herstarten om het weer een beetje redelijk aan te laten voelen.
Het maakt ook niet uit of ik de muis bekabeld of draadloos gebruik. Bij zowel bekabelde en draadloze muizen zie ik hetzelfde probleem terug (zie hieronder).
* Een ander besturingssysteem, verschillende Linux distributies (Arch Linux, Void Linux, NixOS)
* Verschillende USB poorten (zelfs een USB PCI kaart geprobeerd)
* Andere muizen, ik heb er nogal wat gehad; bij allen had ik hetzelfde probleem
- Razer Viper (wired)
- Logitech G Pro wireless
- Razer Viper Ultimate (wireless)
- Xtrfy M42 (wired)
- Razer Viper V3 Pro (wireless)
- Logitech G Pro Superlight 2 (wireless)
* Andere mousepads, ook verschillende gehad
* Andere PC. Je leest het goed: bij de build voor mijn huidige build had ik precies hetzelfde probleem. Ik hoopte natuurlijk dat het probleem verholpen zou zijn met de nieuwe build. Maar helaas. De specs van de vorige build waren:
- AMD Ryzen 9 5950X
- Gigabyte X570 Aorus Master
- AMD Radeon RX 6900XT (reference model)
* AMD Ryzen 9 7950X3D
* ASRock X670E Taichi
* G.Skill Trident Z5 Neo RGB (4 x 16 GB) DDR5-6000 CL30
* Nvidia RTX 4090 Founders Edition
* SeaSonic Vertex PX-1200
* Custom water cooling loop
Peripherals
* Logitech G Pro X Superlight DEX
* Keychron K2 HE
* LG Ultragear 34GN850 (160Hz)
* LG Ultragear 27GP850 (165Hz)
Software
* Windows 11 Home 25H2
* BIOS v3.50
RAM gebruikt het AMD EXPO profile voor 6000MHz, verder is alles default (geen overclock)
Mocht iemand dus een idee hebben wat het probleem dan wel kan zijn, ideeën zijn zeer welkom en gewaardeerd!
Het probleem
Het probleem is dat de muis heel vertraagd aanvoelt. De cursor is "trailing", bij een beweging voelt het dan alsof de muis cursor niet 1 op 1 volgt met de beweging, en ook er is "overshooting". De cursor schiet bij snelle bewegingen overduidelijk uit.Dit klinkt misschien als muis acceleratie, maar dat zou niet moeten kunnen: muis acceleratie is op elke mogelijk manier uitgeschakeld in de software. Het voel ook niet per se aan als muis acceleratie (dit verschil heb ik al getest), het is gewoon vertraagd. Je kan je vast voorstellen dat dit het spelen van spellen vrijwel onmogelijk / ondraaglijk maakt, maar zelfs voor normaal desktop gebruik (werk ook bijvoorbeeld) voelt het heel vervelend aan, tot een punt waar het gebruik van m'n PC soms gewoon niet meer leuk is.
De vertraging is er gek genoeg niet altijd. Er zijn momenten waar het wel even goed werkt. Vaak als ik dan besluit om een game te spelen, is het probleem al snel weer terug, en kan ik niet anders dan stoppen met spelen. Soms is het probleem er ook al direct als ik de PC net opgestart heb. Vaak moet ik dan de muis unpluggen en opnieuw inpluggen, en de PC (soms meerdere keren) herstarten om het weer een beetje redelijk aan te laten voelen.
Het maakt ook niet uit of ik de muis bekabeld of draadloos gebruik. Bij zowel bekabelde en draadloze muizen zie ik hetzelfde probleem terug (zie hieronder).
Wat ik reeds geprobeerd heb, wat niet heeft geholpen
* Herinstallatie van het Windows besturingssysteem / drivers* Een ander besturingssysteem, verschillende Linux distributies (Arch Linux, Void Linux, NixOS)
* Verschillende USB poorten (zelfs een USB PCI kaart geprobeerd)
* Andere muizen, ik heb er nogal wat gehad; bij allen had ik hetzelfde probleem
- Razer Viper (wired)
- Logitech G Pro wireless
- Razer Viper Ultimate (wireless)
- Xtrfy M42 (wired)
- Razer Viper V3 Pro (wireless)
- Logitech G Pro Superlight 2 (wireless)
* Andere mousepads, ook verschillende gehad
* Andere PC. Je leest het goed: bij de build voor mijn huidige build had ik precies hetzelfde probleem. Ik hoopte natuurlijk dat het probleem verholpen zou zijn met de nieuwe build. Maar helaas. De specs van de vorige build waren:
- AMD Ryzen 9 5950X
- Gigabyte X570 Aorus Master
- AMD Radeon RX 6900XT (reference model)
Huidge hardware / software
PC componenten* AMD Ryzen 9 7950X3D
* ASRock X670E Taichi
* G.Skill Trident Z5 Neo RGB (4 x 16 GB) DDR5-6000 CL30
* Nvidia RTX 4090 Founders Edition
* SeaSonic Vertex PX-1200
* Custom water cooling loop
Peripherals
* Logitech G Pro X Superlight DEX
* Keychron K2 HE
* LG Ultragear 34GN850 (160Hz)
* LG Ultragear 27GP850 (165Hz)
Software
* Windows 11 Home 25H2
* BIOS v3.50
RAM gebruikt het AMD EXPO profile voor 6000MHz, verder is alles default (geen overclock)
Oplossing?
Ik ben zelf ten einde raad wat dit probleem betreft. Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd. Ik heb mijn hele setup vervangen en nog steeds zit ik met dit muis probleem.Mocht iemand dus een idee hebben wat het probleem dan wel kan zijn, ideeën zijn zeer welkom en gewaardeerd!