Kan je Windows gebruiken met alleen een Ryzen 7600x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PistolenPaul
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-11 20:09
Ik wil mijn RTX 4070 verkopen (zie mijn advertentie 😉) omdat ik amper nog games speel. Een vriend van me zei tijdens het installeren van mijn pc dat mijn cpu een soort mini videokaartje had waarmee je ook lichte taken zoals Windows opstarten en browsen op internet mocht ik dat willen. Zonder aparte videokaart dus. Zo begreep ik het in ieder geval. Integrated graphics zoals jullie vast weten.

Nu wilde ik even checken hoe dat werkt, maar Chatgpt geeft stellig aan dat dit niet altijd het geval is. Als ik hier op het forum zoek kom ik ook tegenstrijdige berichten tegen. Blijkbaar verschilt het per type en kan dit in één lettertje zitten?

Specs:

Moederbord: MSI B650 Gaming plus wifi
CPU: AMD Ryzen 7600x
GPU: Gigabyte 12 gb RTX 4070 WF3 OC (maar deze gaat er dus uit)

Mijn concrete vraag is dus of ik zonder die videokaart Windows etc kan gebruiken.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed
Hij heeft een iGPU dus ja.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52
Je hebt je videokaart nu nog, dus dit is hét moment om het uit te proberen, voordat je je videokaart verkoopt.

Voor de zekerheid altijd even checken of de integrated GPU (iGPU) van je CPU in de BIOS wel ingeschakeld staat, voordat je je videokaart eruit haalt, natuurlijk.

The devil is in the details.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:01

OMD

Sorry hoor maar hier gaat het dus helemaal fout met de chatgpt generatie. Waarom kijk je in eerste instantie niet gewoon op de website van de fabrikant?
Weet je wel, AMD….

https://www.amd.com/en/pr...es/amd-ryzen-5-7600x.html

Even voor de duidelijkheid, ik probeer niet lullig te zijn maar zelfs een simpele zoek opdracht in Google zoals; Does the 7600x have integrated graphics? Krijg je het antwoord meerdere malen voor je neus te zien.

[ Voor 28% gewijzigd door OMD op 08-11-2025 22:36 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• PistolenPaul
Ik ben nog van een generatie daarvoor hoor en zeg dit ook regelmatig tegen mensen die zich volledig laten sturen door chatgpt. Maar voor mijn gevoel is de informatie die het geeft wel steeds beter geworden. Heb nog gevraagd of het wel klopte en beide keren kreeg ik zelfs een 😅 smilie. Alsof het me belachelijk maakte door die vraag te stellen. Ben er zelf dus ook ingetuind dus.

@OMD geen probleem ik zie het niet als lullig. Zo denk ik zelf ook vaak. Had ook nog op google gezocht daarna maar ik was dus misleid door chatgpt over wat dat integrated graphics nou precies betekende. En bij twijfel gewoon vragen toch?

Bedankt voor de hulp iedereen, ik weet voorlopig voldoende. Ik ga het inderdaad eerst ook even testen nu het nog kan. Zo voor de hand liggend maar had er niet aan gedacht.

[ Voor 18% gewijzigd door PistolenPaul op 08-11-2025 22:48 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52
PistolenPaul schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:42:
Ik ben nog van een generatie daarvoor hoor en zeg dit ook regelmatig tegen mensen die zich volledig laten sturen door chatgpt. Maar voor mijn gevoel is de informatie die het geeft wel steeds beter geworden. Heb nog gevraagd of het wel klopte en beide keren kreeg ik zelfs een 😅 smilie. Alsof het me belachelijk maakte door die vraag te stellen. Ben er zelf dus ook ingetuind dus.
Tip voor de volgende keer: ChatGPT (of AI in het algemeen) niet alleen vragen of iets klopt, maar vragen om bronnen waaruit blijkt dat het klopt wat 'ie zegt.

Als 'ie geen bronnen kan geven, of de bronnen zeggen wat anders, dan weet je genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 08-11-2025 22:47 ]

The devil is in the details.

• PistolenPaul
@Hahn Ja ik besef me nu ook dat het misschien niet handig was om Chatgpt zelf om bevestiging te vragen 😄

Uiteindelijk is het toch leerzaam geweest 🙂

Dat van die bronnen opvragen is inderdaad ook een goede tip, bedankt.

Moet zeggen dat ik chatgpt niet superveel gebruik, eigenlijk alleen om schemaatjes etc op te stellen, niet perse voor informatie. En tegenwoordig als je op Google zoekt is het eerste antwoord ook ai. Daardoor ben ik ook lui geworden

[ Voor 33% gewijzigd door PistolenPaul op 08-11-2025 22:55 ]

Pagina: 1