Vraag

• AstraLover
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:14
Beste Tweakers,

Ik zit met de bekende vloervraag 😉 — welke vloer leg ik het beste in m’n nieuwbouwappartement?
Deze wordt over een paar maanden opgeleverd, en ik loop al best een tijdje vast op deze keuze...

Het gaat mij voornamelijk om de efficientie van mijn verwarmingssysteem, en het uiteindelijke gevoel op je voeten vandaar dat ik hem hier post. Ik maak me niet druk om galmen, krassen of onderhoud, dat geloof ik allemaal wel.

Situatie:
  • Appartement van 70 m², overal vloerverwarming (en ook topkoeling)
  • Master/slave-regeling (master = woonkamer)
  • Individuele lucht-waterwarmtepomp, Full-Electric
  • PV-panelen op eigen groepenkast
  • Hoekappartement op de tweede verdieping met buren boven, onder en links, dus slechts 2 gevels warmteverlies
  • Thermostaat blijft het hele jaar door op 20°C, 24/7
  • Zwevende cementdekvloer met isolatie op het beton, waarin de vloerverwarming ligt
  • Betonvloer daaronder, dus flink wat massa → fungeert als warmtebuffer
Wat ik overweeg:
  • Keramisch parket (hout-achtig, richting teak) - laten leggen
  • Click PVC - zelf leggen
  • (Misschien) echt hout of laminaat
Wat ik overal (binnen en buiten Tweakers) lees, is de standaardredenering:

Vloerverwarming → moet snel warm worden → dus vloer erboven moet een lage warmteweerstand (R-waarde) hebben → dus PVC of tegels → laminaat/hout = slecht idee.

Maar ik vraag me af: hoeveel maakt die warmteweerstand nou écht uit in de praktijk?
Er ligt immers een dikke betonnen vloerconstructie onder (cementdekvloer + beton), en de vloerverwarming staat constant aan op lage temperatuur. Geen aan/uit-gedrag zoals bij bijverwarming.

In mijn hoofd werkt dat hele systeem dus meer als een warmtebuffer, waarbij de vloer vrij stabiel op temperatuur blijft en de vloerverwarming alleen continu een klein beetje warmte toevoert om het evenwicht te bewaren. Maakt het dan nog uit of je tegels, PVC of hout hebt liggen?

Qua 'koeling' (paar graden kouder water door de vloer heen in de zomer) , kan het zijn dat tegels dan juist wel het verschil gaan maken tussen wel of geen effect merken van de vloerkoeling?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken, het zou super zijn als iemand met een vergelijkbare setup (die moeten er veel zijn) zijn / hen / haar ervaring kan delen!

Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door AstraLover op 08-11-2025 21:57 . Reden: verduidelijking ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:02
Er zit een verschil in warmte opslag (soortelijke warmte) en warmte isolatie (r waarde).
Als de r waarde hoog is heb je plafond verwarming voor je onderburen.

Als de soortelijke warmte hoog is heb je een trager werkend systeem. E. Ja, dat is bij constante verwarming minder erg.

Let wel op dat je de isolatie onder je verwarming niet vergeet, anders ga je het beton van het gebouw verwarmen ipv je eigen vloer :).

• Chibert
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-11 14:52

Chibert

HR persoon

Wij hebben op alle verdiepingen VW met koeling. BG plak pvc tegels, 1e verdieping Click pvc en op zolder laminaat (inclusief ondervloer). Merk weinig verschil bij die verdiepingen qua warmte, het warmt overal vrij gelijkmatig op. De BG is wellicht wat sneller koel in de zomer.

HR persoon

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
https://albrand.nl/storag...warmteafgifte_16x2_lr.pdf

In deze PDF staan onderop correctiedactoren voor verschillende afwerkvloeren. Zoals je ziet hakken tapijten er flink in qua afgifte, maar bij bv parket valt het al best wel mee.

Overigens ga je in een nieuwbouwappartement niet zoveel warmte nodig hebben, vooral als je niet op een hoek of de bovenste verdieping zit. Je gaat het sowieso wel warm krijgen, zelfs met een dik tapijt over de hele vloer. Wel ga je een wat hogere aanvoertemperatuur nodig hebben. Dat is een nadeeltje omdat je iets meer warmte naar je onderburen verliest, en als je een warmtepomp gebruikt kost het je een beetje rendement.

Maar zoals gezegd: je gaat zo weinig afgiftevermogen nodig hebben dat zelfs een dik tapijt geen ramp is.