Prijsfout bij meerdere webshops - kennelijke vergissing?

Pagina: 1
Acties:

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:30
Ik kijk regelmatig in de Tweakers Pricewatch naar producten met een grote prijsdaling. Onlangs zag ik op een zaterdag een externe SSD met ongeveer 60% korting, alleen bij één webshop (webshop A). De prijs lag fors lager dan bij de op één na goedkoopste aanbieder. Ik heb de bestelling geplaatst en een bevestiging ontvangen.

Een dag later (zondag) verscheen hetzelfde product opnieuw in de Pricewatch, ditmaal met een iets hogere korting (ongeveer 61%) bij een andere webshop (webshop B ). Webshop A stond toen niet langer vermeld. Ook bij webshop B heb ik vervolgens besteld en een bevestiging ontvangen.

De maandag daarop liet webshop B weten het product niet voor die prijs te leveren, onder verwijzing naar een “kennelijke vergissing”. Volgens hen had ik dit kunnen weten vanwege de hoogte van de korting. Enkele dagen later ontving ik van webshop A een vergelijkbaar bericht.

Ik ben niet van plan hier verder werk van te maken, maar ik vraag me af of het verschil maakt dat twee verschillende webshops binnen korte tijd exact hetzelfde product met een vergelijkbare korting aanboden?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

Reinier

\o/

Automatische prijsaanpassingen o.b.v. wat je concurrent vraagt?
Dit idee maar dan de andere kant op.

• M.I.C.
Interessante video en mogelijk is dat hier inderdaad ook aan de orde.

Mijn punt is echter; de “kennelijke vergissing” van webshop A kan ik nog begrijpen.
Maar toen ik de dag erna bij webshop B bestelde, had ik toen redelijkerwijs kunnen weten dat het opnieuw om een “kennelijke vergissing” ging? Hetzelfde product was immers een dag eerder bij een andere webshop al met een vergelijkbare korting aangeboden.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

Klippy

Still Game

Waarom bestel je het product twee keer bij verschillende webshops?
Misschien had je er twee nodig, maar waarom had je er dan niet meteen twee besteld bij webshop A?

Volgens mij geeft je bestelgedrag eigenlijk al antwoord op je eigen vraag.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• M.I.C.
Een terecht punt. Bij webshop A had ik tijdens het bestellen inderdaad al het vermoeden dat de order geannuleerd zou worden vanwege een “kennelijke vergissing”.
Toen ik hetzelfde product de volgende dag bij webshop B voor een vergelijkbare prijs zag, kreeg ik de indruk dat deze webshop zich daar mogelijk niet meer op zou kunnen beroepen.

Nogmaals: ik ben niet van plan hier verder werk van te maken. Ik ben vooral benieuwd of webshop B zich in zo’n situatie nog even eenvoudig op een “kennelijke vergissing” kan beroepen als webshop A.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
M.I.C. schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:22:
Ik kijk regelmatig in de Tweakers Pricewatch naar producten met een grote prijsdaling. Onlangs zag ik op een zaterdag een externe SSD met ongeveer 60% korting, alleen bij één webshop (webshop A). De prijs lag fors lager dan bij de op één na goedkoopste aanbieder. Ik heb de bestelling geplaatst en een bevestiging ontvangen.

Een dag later (zondag) verscheen hetzelfde product opnieuw in de Pricewatch, ditmaal met een iets hogere korting (ongeveer 61%) bij een andere webshop (webshop B ). Webshop A stond toen niet langer vermeld. Ook bij webshop B heb ik vervolgens besteld en een bevestiging ontvangen.

De maandag daarop liet webshop B weten het product niet voor die prijs te leveren, onder verwijzing naar een “kennelijke vergissing”. Volgens hen had ik dit kunnen weten vanwege de hoogte van de korting. Enkele dagen later ontving ik van webshop A een vergelijkbaar bericht.

Ik ben niet van plan hier verder werk van te maken, maar ik vraag me af of het verschil maakt dat twee verschillende webshops binnen korte tijd exact hetzelfde product met een vergelijkbare korting aanboden?
Nee, vrijwel alle nl shops maken gebruik van dezelfde toeleveranciers. Wellicht dat webshop b iets trager te werk gaat en daardoor die prijs een dag later online had. Desondanks... onrealistisch. De berichten over oplopende dram en flash memory prijzen vliegen over het internet. En dan ineens 60% korting? If it looks to good to be true..... ;)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:56
M.I.C. schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:22:
M.I.C. schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:49:
Nogmaals: ik ben niet van plan hier verder werk van te maken. Ik ben vooral benieuwd of webshop B zich in zo’n situatie nog even eenvoudig op een “kennelijke vergissing” kan beroepen als webshop A.
Waarom maak je dan een topic aan? Wat als hier 3 tweakers achter elkaar, inclusief Arnout Engelfriet hadden gezegd dat de webwinkel zicht in dit geval niet kon beroepen op een kennelijke vergissing en dat deze moest leveren voor de genoemde prijs? :+

Ik denk dat je prima wist dat dit een prijsfout kon betreffen, maar dat je toch de gok wilde nemen, zeker toen een tweede webshop met een nóg lagere prijs kwam. Vervolgens open je dit topic in de hoop dat je toch ergens je aankoop voor deze prijs kunt houden. Dat is niet erg hoor, zo'n meevaller is altijd leuk, maar je hoeft niet je heiliger dan de paus voor te doen :P

• M.I.C.
Volgens mij was mijn vraag duidelijk en doe ik mij nergens heiliger voor dan de paus.

Als iemand als Arnoud Engelfriet dat inderdaad zo zou uitleggen, dan is dat nuttige informatie voor een volgende keer, zowel voor mij als voor andere meelezende Tweakers.

Dat één webshop zich op een “kennelijke vergissing” beroept, begrijp ik. Volgens jou zou dat bij twee webshops niet anders zijn. Waar ligt dan de grens? Bij drie webshops, bij vier?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:23
Als meerdere webshops een product voor eenzelfde kortingsprijs aanbieden dan lijkt me het toch al snel aannemelijker. En 60% is nou ook niet de wereld he. Met black friday zie je dat wel vaker, of wanneer een product eol gaat.

Je geeft aan er geen werk van te willen maken. Ik vraag me oprecht af, het zit m.i. op het randje.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Doordat het geen uitzondering is, want meerdere sites bieden hetzelfde aan voor vergelijkbare prijs, maak je mogelijk meer kans op je gelijk kunnen krijgen, mocht je daarvoor willen gaan.

Maar door dit topic te starten, waarin je aangeeft dat de prijs 'fors lager' lag dan bij de op één na goedkoopste aanbieder, en je het bij webshop 2 ook weer opnieuw bent gaan bestellen, gooi je wel een beetje je eigen ruiten in. Want je kan nu niet meer stellen dat je je nergens van bewust was en gewoon dacht dat het om een normale korting ging voor een product waar je niet echt de gangbare prijzen van weet :P

The devil is in the details.

• M.I.C.
Daar wil ik dus niet voor gaan.

Ik ben echter (in het algemeen) benieuwd hoe lang webshops zich op een “kennelijke vergissing” kunnen beroepen.
Pagina: 1