Lekkende aansluiten houtdelen voordeur dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:03
Ik heb lekkage dóór een houtaansluiting van de voordeur. Het gaat om de aansluiting van het verticale deel op het horizontale deel aan de onderzijde. Als de wind met regen er goed op staat loopt het hierdoor naar binnen en dit heb ik zojuist ook bevestigd met een sproeier.

Heeft iemand ideeën hoe ik dit het het beste kan dichten?

Zelf denk ik dat glaskit (hybride kit) het beste is, omdat deze flexibel blijft en de aansluiting ongetwijfeld zal blijven werken. Probleem is echter dat de diepte niet genoeg is om lekker te kitten. Dan zou ik moeten proberen er heel netjes een stukje uit te frezen en dat is lastig.

Wat opvalt: de aansluiting zit aan de buitenkant ca. 1 cm hoger dan aan de binnenkant. De las is dus de verkeerde kant op en daardoor kan water naar binnen lopen denk ik. Ook de glaslatten van de deur zitten aan de binnenkant. Het lijkt er dus een beetje op dat de deur precies verkeerdom is geplaatst... Wel mooier zonder glaslatten aan de buitenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw6re67Iek61ZVz7Gae7NhrSKAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZFg5o43rWkgrdnZ6LapwZoy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGnx_4DEPzqTSdOGvXX7HTVAKUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXaoyYnKMYoD5shb4mwVzz7l.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:33
Glaslatten aan de binnenkant klopt gewoon, maakt niet veel uit.
Welke kant op is de afwatering aan de buitenzijde?

Niet heel duidelijk te zien, maar ik denk dat de kitrand niet helemaal tof meer is.
Misschien alles weghalen, uitkrabben, en nieuwe kitrand.

En weet je zeker dat het lekkage is en geen condens...?

Live from Denmark

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
Gewoon kit wegsnijden en zo diep als je kunt. Kale delen wat bij gronden en dan mooie laag
hybriseal glaskit aanbrengen in die gleuf weer en ook diep erin proberen. Kun je hem erna weer mooi gronden en aflakken.

• MWDKing
hansie_k schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:32:
Glaslatten aan de binnenkant klopt gewoon, maakt niet veel uit.
Welke kant op is de afwatering aan de buitenzijde?

Niet heel duidelijk te zien, maar ik denk dat de kitrand niet helemaal tof meer is.
Misschien alles weghalen, uitkrabben, en nieuwe kitrand.

En weet je zeker dat het lekkage is en geen condens...?
Bedankt voor je reactie! De afwatering bij het glas is naar buiten toe.
De kit van het glas lijkt best prima (en 5 jaar oud). Ik denk dat het lek op de hout op hout aansluiting zit.
Het is zeker geen condens. Als ik met een sproeier erop spuit, loopt er binnen water langzaam uit de naad.
Zie ook het plaatje hieronder wat ik heb gemaakt om het nog duidelijker te maken wat het probleem is.
Passie-m schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:32:
Gewoon kit wegsnijden en zo diep als je kunt. Kale delen wat bij gronden en dan mooie laag
hybriseal glaskit aanbrengen in die gleuf weer en ook diep erin proberen. Kun je hem erna weer mooi gronden en aflakken.
Bedankt voor de tip. Welke gleuf bedoel je? Het lekkende deel is de naad van de hout op hout aansluiting. Dat is een mini v-groefje zoals op de foto te zien. Ook links en rechts op de kopse kanten is dat natuurlijk gewoon hout-op-hout. Bedoel je de hout op hout aansluiting kitten? (daar zit geen of nauwelijks bestaande kit). De kit bij het glas is volgens mij prima.
Zie ook het plaatje hieronder wat ik heb gemaakt om het nog duidelijker te maken wat het probleem is.

De foto's zijn van buiten genomen van het deel dat het lek veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM2ifW0V4U1HOGQWhRA5yLNflzc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VydGOlt1hyBehjbkApzluQzf.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 08-11-2025 16:14 ]

• Passie-m
Kit van je raam ziet er ook niet al te best uit. En bedoelde daar de kier tussen glas en hout. Maar die kier in de verbinding zou je ook mee (kunnen) pakken. Zou je eventueel kunnen uitfrezen en opvullen met er repaircare bijvoorbeeld en dan met een beitel of schurend met een plamuurmes met schuurpapier erom de V groef erin kunnen maken. Die verbinding zit meestal ook gelijmd. Dus lijkt mij eerder te lekken bij je raam? Maar verbindingen zijn vaak kwetsbaar en gaan open staan. Dus soms kun je die beter even dichtzetten. Als je dit alleen gaat schilderen dan barst het zo weer door spanning etc.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ja, tijd voor nieuwe kit.

Wise enough to play the fool

• MWDKing
@Passie-m @teacher Het kit van het raam is volgens mij prima, alleen de verf is gescheurd op de kit. Dat gebeurde kort na het schilderen al, maar de kit zelf is prima. 5 jaar geleden is het glas vervangen en dat zag er toen goed uit. Na 5 jaar zal die niet veel verslechterd zijn.

Hoe dan ook. Ik ga de hout op hout verbinding uitkrabben om een 'v-tje' te maken en eventuele oude kit eruit te halen. Dan gronden en kitten met hybride kit. Lekt het nog, dan is het de glaskit en wordt het een klusje voor het voorjaar ;).

[ Voor 6% gewijzigd door MWDKing op 08-11-2025 20:44 ]

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:27
Zou lekker die glaskit meteen meenemen. Verfwerk erop is niet jofel. Waarschijnlijk door verkeerde kit. Even uitkrabben en beide opnieuw doen. Denk dat je met 2 uurtjes wel rond bent. Kun je daarna opnieuw kitten en paar dagen later even gronden en aflakken. Is het gewoon weer netjes.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
MWDKing schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:43:
@Passie-m @teacher Het kit van het raam is volgens mij prima, alleen de verf is gescheurd op de kit. Dat gebeurde kort na het schilderen al, maar de kit zelf is prima. 5 jaar geleden is het glas vervangen en dat zag er toen goed uit. Na 5 jaar zal die niet veel verslechterd zijn.

Hoe dan ook. Ik ga de hout op hout verbinding uitkrabben om een 'v-tje' te maken en eventuele oude kit eruit te halen. Dan gronden en kitten met hybride kit. Lekt het nog, dan is het de glaskit en wordt het een klusje voor het voorjaar ;).
Ik weet niet of we naar dezelfde foto kijken maar dat kitwerk op de 2e foto is zeker niet prima. En waarschijnlijk ook lek.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Passie-m
MWDKing schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:43:

Nou echt lekker strak lijkt het iig niet te zijn… als het water door het hout helemaal komt is dat nog een beste afstand. En de kans is groot dat dit onderhand wel rot moet zijn of gaat gebeuren met zoveel vocht erin… vaak laat je verf ook wel los door het vocht er achter.

• MWDKing
hesselbeertje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet of we naar dezelfde foto kijken maar dat kitwerk op de 2e foto is zeker niet prima. En waarschijnlijk ook lek.
Thx. Het kitwerk is inderdaad rommelig, maar ziet er ook extra slecht uit door de verf die er niet goed op hechte. Maar ik wil ook dat alles netjes is en niet verdere schade ontstaat Ik ga de kit rondom het glas ook vervangen. Gaat wel weer om 8 raampjes meteen :')

(Glaszetters hebben dit 5 jaar geleden gekit, je zou verwachten dat ze dit netjes zouden doen met overschilderbare kit)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als het alleen je verfwerk op de kit zou zijn heb je geen water binnen. Ik zou even goed checken waar dat vocht allemaal in is gaan zitten.

Wise enough to play the fool

• MWDKing
teacher schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:54:
Als het alleen je verfwerk op de kit zou zijn heb je geen water binnen. Ik zou even goed checken waar dat vocht allemaal in is gaan zitten.
Ja, nogal wiedes :*) . Mijn vraag was hoe je het beste een hout-hout aansluiting waterdicht maakt.
Pagina: 1