De zoektocht naar het ideale allround (home office) scherm

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-11 22:06
Hoi mede-tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar het ideale allround home office scherm. Ik gebruik sinds vele jaren een Philips 349X7 UWQHD scherm. De horizontale resolutie en breedte zijn ideaal voor een standaard bureau (zonder dat het scherm "te groot/breed" wordt), maar vaak denk ik 'wat extra verticale ruimte zou mooi zijn'. Daarom heb ik voor mezelf een lijstje opgesteld, waaraan -volgens mij- een ideaal allround scherm moet voldoen, wat zowel privaat als ook voor home office gebruikt wordt. Spoiler alert: dit scherm lijkt niet te bestaan, maar zo dadelijk meer hierover.

Wensenlijstje

Hieronder een eigenschappenlijstje, volgens belangrijkheid.

Schermdiagonaal en resolutie
Allereerst, de schermdiagonaal. Als ik m'n huidige scherm bekijk, dan is de breedte en de horizontale resolutie eigenlijk optimaal. Met wat extra verticale ruimte erbij, kom je bijgevolg uit op een schermresolutie van 3440x2160. Baserend op de breedte van m'n huidige scherm, zou bijgevolg de ideale schermdiagonaal in dit geval 37" bedragen. Zo heb je quasi dezelfde breedte als een 34" UWQHD scherm, mét extra verticale ruimte. Ideaal om 4 vensters in full-Hd op je scherm te openen.

Echter... Het aanbod 37" schermen is op z'n zachtst uitgedrukt... mager. 34" 4k komt me dan weer net te klein voor (zonder schaling toe te passen in je OS, maar dan verlies je dus weer ruimte). De volgende (beschikbare) stap is 43" 4k, wat voor een standaard bureau echt wel op het randje is, lijkt me (tenzij je een heel diepe en grote tafel hebt).

Beeldkwaliteit
Aangezien ik in m'n beroep maar ook privé vele uren per dag naar m'n monitor moet kijken, is de beeldkwaliteit eveneens een belangrijke eigenschap. Onder beeldkwaliteit versta ik zowel kleurweergave alsook contrast en kijkhoeken.

Verversingssnelheid
Hoewel ik meestal met 60Hz schermen werk, zou ook hier gelden: hoe hoger, hoe rustiger voor de ogen. Gezien de vele uren voor het scherm, liefst dus meer dan 60Hz.

Ergonomie
Ik heb geen goede mogelijkheid een aparte VESA arm op m'n bureau te monteren. Daarom is het in de hoogte kunnen aanpassen van het scherm, alsook het (verticaal) kantelen belangrijk, voor een optimale schermhoogte.

Aansluitingen
Ik heb weliswaar een docking station, zoals waarschijnlijk de meeste tweakers, maar in een ideale wereld kan ik m'n laptop direct per USB-C met m'n scherm verbinden, en ondersteunt m'n scherm bijgevolg power-delivery, heeft het een RJ45 aansluiting en eventueel een KVM switch (waarbij dat laatste met een Logitech MX Keys en MX Vertical eigenlijk niet nodig is: je kan tot 3 devices pairen en met een druk op de knop tussen de devices wisselen).

Schermkromming
Hier ben ik niet 100% zeker van, maar hoe groter een scherm, hoe meer een kromming zinvol is, lijkt me (zowel voor de kijkhoeken, alsook de afstand oog-scherm die min of meer gelijk blijft).

Ideale scherm

Als ik nu al deze wensen aanklik, dan heb ik letterlijk 0 schermen die aan m'n wensen voldoen. Zijn m'n wensen dan zo exotisch voor waarschijnlijk het meest gebruikte toestel, waaraan je je ogen dagelijks vele uren blootstelt?...

Alternatieven

Schermen die dicht in de buurt komen, zijn:
  • Samsung Odyssey G7 G75F 37"
    Komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt bij m'n ideale scherm. Echter heb je wel een docking station nodig, aangezien er geen USB-C aansluiting (met power-delivery) aanwezig is.
    In hoeverre het VA paneel een nadeel is t.o.v. IPS, kan ik moeilijk beantwoorden...
  • Dell UltraSharp U4323QE
    Heel lang m'n gedroomde opvolger. Ondersteunt echter maximaal 60Hz, is met zijn 43" op het randje, en heeft geen schermkromming.
  • Samsung ViewFinity S8 S80UD 37"
    Sinds enkele maanden op m'n radar. Met 37" de ideale grootte, echter eveneens maximaal 60Hz en geen schermkromming.
    VA paneel i.p.v. IPS.
  • Philips Evnia 42M2N8900
    Met zijn 41,5" aan de grote kant. Tevens geen kromming. Verder wel alle gewenste eigenschappen.
    Wat me echter huiverig maakt is het gebruik van OLED. Desondanks ik in de wolken ben van m'n Samsung OLED TV, heb ik bij monitoren (met bijgevolg veel statische beelden) bedenkingen wegens eventueel inbranden
  • Philips 439P1
    Een al wat ouder scherm. Ondersteunt echter maximaal 60Hz, is met zijn 43" op het randje, en heeft geen schermkromming.
    VA paneel i.p.v. IPS.
Hoe ziet jullie ideale allround home office monitor eruit? Zijn mijn wensen dan zo exotisch, dat dergelijke monitor niet bestaat?
Hebben jullie ervaringen met de bovengenoemde alternatieven, en welke zouden jullie aanraden?
Of heb ik misschien m'n ideale monitor over het hoofd gezien? :)
Heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!

Experience the mountains!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-11 21:58
Je kunt ook naar andere resoluties kijken.

Zelf kijk ik naar de Dell UltraSharp U4025QW Zilver, Zwart. Die heeft een resolutie van 5120x2160. Maar ook een hogere prijskaartje.

let the past be the past.

• melwasul
Hogere resoluties zijn zeker een optie. Alleen krijg je (fysisch, als in: aantal cm) bij een 5120:2160 scherm met een 40" diagonaal, weliswaar (nog) meer horizontale ruimte, maar minder verticale ruimte (en net die is interessant, nog meer nu je in Windows 11 de taakbalk enkel horizontaal kan plaatsen). Om fysisch dezelfde hoeveelheid verticale ruimte te hebben, als een 4k 37" scherm, zou je bij 5120x2160 een 47" scherm moeten hebben...

Je hebt dus weliswaar meer pixels ter beschikking, maar door de mindere verticale ruimte ga je waarschijnlijk moeten schalen waardoor je net weer ruimte verliest.

Net daarom lijkt 4k op 37" de "sweet spot" te zijn: monitor neemt op je tafel niet meer plaats in dan een 34" uwqhd scherm, maar wel met duidelijk meer verticale ruimte.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Erg mooi uitgebreide topicstart - maar op de verkeerde plek: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Ik verplaats even: move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
melwasul schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:09:
Hoewel ik meestal met 60Hz schermen werk, zou ook hier gelden: hoe hoger, hoe rustiger voor de ogen. Gezien de vele uren voor het scherm, liefst dus meer dan 60Hz.
Bij statisch beeld is meer Hz niet (per se) beter.
Je schrijft niet wat voor werk je doet, is twee schermen een optie? Je zou voor 2x 32" 2160p kunnen gaan, met 1 in portrait mode, dan heb je de meeste verticale ruimte.
38" 2160p is er inderdaad helaas niet weinig, zou een fijne maat tussen 32" en 42" zijn.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zit nu al een tijdje op een 48 inch OLED voor PC-werk en wat consolegaming. Ik ga nooit meer terug. Ik heb wel een dieper dan gemiddeld bureau.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:56:
Ik zit nu al een tijdje op een 48 inch OLED voor PC-werk en wat consolegaming. Ik ga nooit meer terug. Ik heb wel een dieper dan gemiddeld bureau.
Wat is voor PC-werk het voordeel?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Olaf van der Spek schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:57:
[...]

Wat is voor PC-werk het voordeel?
Vooral de schermgrootte, en dus niet de resolutie. 4K geeft je op een kleiner scherm evenveel ruimte, maar dan is de weergave wel kleiner. Ik heb vaak vier applicaties open, in de vier hoeken. Dat vind ik op deze grootte een stuk fijner dan op een kleiner scherm. Ik had hier voor overigens 43 inch, daar voor een 49 wide, en daar voor een dubbele 27.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• melwasul
Olaf van der Spek schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:52:
[...]

Bij statisch beeld is meer Hz niet (per se) beter.
Je schrijft niet wat voor werk je doet, is twee schermen een optie? Je zou voor 2x 32" 2160p kunnen gaan, met 1 in portrait mode, dan heb je de meeste verticale ruimte.
38" 2160p is er inderdaad helaas niet weinig, zou een fijne maat tussen 32" en 42" zijn.
Ik ben solution consultant. Een mengelmoes aan opgaven, gaande van technisch pre-sales tot software configuratie en wat development. Veel statische content dus ;)
Privaat vooral wat administratie, browsen, en (weliswaar al heel lang niet meer gedaan door tijdgebrek) af en toe een spelletje (CIV, Football Manager).

Op kantoor werk ik met 2 (weliswaar 24") monitoren, maar toch liever 1 scherm. Ziet er cleaner uit op m'n bureau. Ook minder kabelspaghetti: maar 1 stroomkabel en 2 DP (of HDMI) kabels (laptop + desktop).

• melwasul
FirePuma142 schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:56:
Dit lijkt me voor een normaal bureau te groot. Maar dan zou je met een 37" of 43" 4k scherm in principe hetzelfde effect hebben. Heeft jouw scherm een kromming? Want dat lijkt me bij zulke groottes gewenst.
Nog geen problemen gehad met inbranden op het OLED scherm? Voor m'n TV ben ik echt wel fan, maar ik huiver een beetje om OLED als monitor te gebruiken, zeker gezien de vele statische content.

Pagina: 1