Hoi mede-tweakers,
Ik ben al een tijdje op zoek naar het ideale allround home office scherm. Ik gebruik sinds vele jaren een Philips 349X7 UWQHD scherm. De horizontale resolutie en breedte zijn ideaal voor een standaard bureau (zonder dat het scherm "te groot/breed" wordt), maar vaak denk ik 'wat extra verticale ruimte zou mooi zijn'. Daarom heb ik voor mezelf een lijstje opgesteld, waaraan -volgens mij- een ideaal allround scherm moet voldoen, wat zowel privaat als ook voor home office gebruikt wordt. Spoiler alert: dit scherm lijkt niet te bestaan, maar zo dadelijk meer hierover.
Echter... Het aanbod 37" schermen is op z'n zachtst uitgedrukt... mager. 34" 4k komt me dan weer net te klein voor (zonder schaling toe te passen in je OS, maar dan verlies je dus weer ruimte). De volgende (beschikbare) stap is 43" 4k, wat voor een standaard bureau echt wel op het randje is, lijkt me (tenzij je een heel diepe en grote tafel hebt).
Hebben jullie ervaringen met de bovengenoemde alternatieven, en welke zouden jullie aanraden?
Of heb ik misschien m'n ideale monitor over het hoofd gezien?
Heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!
Ik ben al een tijdje op zoek naar het ideale allround home office scherm. Ik gebruik sinds vele jaren een Philips 349X7 UWQHD scherm. De horizontale resolutie en breedte zijn ideaal voor een standaard bureau (zonder dat het scherm "te groot/breed" wordt), maar vaak denk ik 'wat extra verticale ruimte zou mooi zijn'. Daarom heb ik voor mezelf een lijstje opgesteld, waaraan -volgens mij- een ideaal allround scherm moet voldoen, wat zowel privaat als ook voor home office gebruikt wordt. Spoiler alert: dit scherm lijkt niet te bestaan, maar zo dadelijk meer hierover.
Wensenlijstje
Hieronder een eigenschappenlijstje, volgens belangrijkheid.Schermdiagonaal en resolutie
Allereerst, de schermdiagonaal. Als ik m'n huidige scherm bekijk, dan is de breedte en de horizontale resolutie eigenlijk optimaal. Met wat extra verticale ruimte erbij, kom je bijgevolg uit op een schermresolutie van 3440x2160. Baserend op de breedte van m'n huidige scherm, zou bijgevolg de ideale schermdiagonaal in dit geval 37" bedragen. Zo heb je quasi dezelfde breedte als een 34" UWQHD scherm, mét extra verticale ruimte. Ideaal om 4 vensters in full-Hd op je scherm te openen.Echter... Het aanbod 37" schermen is op z'n zachtst uitgedrukt... mager. 34" 4k komt me dan weer net te klein voor (zonder schaling toe te passen in je OS, maar dan verlies je dus weer ruimte). De volgende (beschikbare) stap is 43" 4k, wat voor een standaard bureau echt wel op het randje is, lijkt me (tenzij je een heel diepe en grote tafel hebt).
Beeldkwaliteit
Aangezien ik in m'n beroep maar ook privé vele uren per dag naar m'n monitor moet kijken, is de beeldkwaliteit eveneens een belangrijke eigenschap. Onder beeldkwaliteit versta ik zowel kleurweergave alsook contrast en kijkhoeken.Verversingssnelheid
Hoewel ik meestal met 60Hz schermen werk, zou ook hier gelden: hoe hoger, hoe rustiger voor de ogen. Gezien de vele uren voor het scherm, liefst dus meer dan 60Hz.Ergonomie
Ik heb geen goede mogelijkheid een aparte VESA arm op m'n bureau te monteren. Daarom is het in de hoogte kunnen aanpassen van het scherm, alsook het (verticaal) kantelen belangrijk, voor een optimale schermhoogte.Aansluitingen
Ik heb weliswaar een docking station, zoals waarschijnlijk de meeste tweakers, maar in een ideale wereld kan ik m'n laptop direct per USB-C met m'n scherm verbinden, en ondersteunt m'n scherm bijgevolg power-delivery, heeft het een RJ45 aansluiting en eventueel een KVM switch (waarbij dat laatste met een Logitech MX Keys en MX Vertical eigenlijk niet nodig is: je kan tot 3 devices pairen en met een druk op de knop tussen de devices wisselen).Schermkromming
Hier ben ik niet 100% zeker van, maar hoe groter een scherm, hoe meer een kromming zinvol is, lijkt me (zowel voor de kijkhoeken, alsook de afstand oog-scherm die min of meer gelijk blijft).Ideale scherm
Als ik nu al deze wensen aanklik, dan heb ik letterlijk 0 schermen die aan m'n wensen voldoen. Zijn m'n wensen dan zo exotisch voor waarschijnlijk het meest gebruikte toestel, waaraan je je ogen dagelijks vele uren blootstelt?...Alternatieven
Schermen die dicht in de buurt komen, zijn:- Samsung Odyssey G7 G75F 37"
Komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt bij m'n ideale scherm. Echter heb je wel een docking station nodig, aangezien er geen USB-C aansluiting (met power-delivery) aanwezig is.
In hoeverre het VA paneel een nadeel is t.o.v. IPS, kan ik moeilijk beantwoorden... - Dell UltraSharp U4323QE
Heel lang m'n gedroomde opvolger. Ondersteunt echter maximaal 60Hz, is met zijn 43" op het randje, en heeft geen schermkromming. - Samsung ViewFinity S8 S80UD 37"
Sinds enkele maanden op m'n radar. Met 37" de ideale grootte, echter eveneens maximaal 60Hz en geen schermkromming.
VA paneel i.p.v. IPS. - Philips Evnia 42M2N8900
Met zijn 41,5" aan de grote kant. Tevens geen kromming. Verder wel alle gewenste eigenschappen.
Wat me echter huiverig maakt is het gebruik van OLED. Desondanks ik in de wolken ben van m'n Samsung OLED TV, heb ik bij monitoren (met bijgevolg veel statische beelden) bedenkingen wegens eventueel inbranden - Philips 439P1
Een al wat ouder scherm. Ondersteunt echter maximaal 60Hz, is met zijn 43" op het randje, en heeft geen schermkromming.
VA paneel i.p.v. IPS.
Hebben jullie ervaringen met de bovengenoemde alternatieven, en welke zouden jullie aanraden?
Of heb ik misschien m'n ideale monitor over het hoofd gezien?
Heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!
Experience the mountains!