(Vintage) speakers gezocht voor nog te plaatsen setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
Ik zoek een?
Kleine speakers (al dan niet vintage) die bij een pioneer PL530 en Pioneer SA 8500II passen.

Wat is je budget?
H+- 800 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
bij het lezen van een boek een plaat te kunnen opleggen, of gewoon savonds even tot rust te komen bij een plaat

Vind het eigenlijk eerder belangrijk dat ze er mooi uitzien ( of het nu vintage is of niet), dan dat het kamervullend is. ( nu schop ik misschien tegen audiofiele schenen, maar goed)

Beste antwoord (via Faece op 08-11-2025 19:12)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:38
Gezien de versterker zou ik sowieso iets zoeken met een behoorlijk rendement en een wat hogere impedantie die geen gekke dips laat zien. Als je uitgaat van minimaal 88dB gevoeligheid en een nominale impedantie van 8 ohm dan heb je op technische specs al een eerste filter.

Daarnaast zou ik ook de grootte van de luisterruimte meenemen in de beslissing laten meewegen. In een kleine ruimte komt een monitor over het algemeen veel beter tot zijn recht dan een vloerstaander. Ook laagweergave is in een kleinere ruimte altijd een belangrijke factor. Een oud adagium is dan ook niet voor niets “laag krijg je makkelijker in je ruimte dan er uit”. Dat komt er op neer dat je in een kleinere ruimte beter een luidspreker kan kiezen die qua frequentie niet te laag gaat, omdat je daar meer problemen mee krijgt en die niet zomaar zijn op te lossen. Luidsprekers die hun -3dB punt bijvoorbeeld bij 28hz hebben zullen in een kleine ruimte problemen geven, waar je met een -3dB bij 40hz geen last van hebt.

Jammer dat je zo ver weg woont, want ik heb hier een aantal behoorlijk verschillende luidsprekers staan op dit moment die je zou kunnen beluisteren om er een idee bij te krijgen.

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Faece Fijn dat je de goede plek gevonden hebt om je topic te starten. Maak je maar niet druk om audiofiele schenen, want het gaat erom wat jij wilt. Elke speaker brengt zijn eigen soort geluid voort (versterkers en receivers klinken namelijk allemaal hetzelfde als alle foefjes uitstaan) en dus is het vooral belangrijk dat je naar audiozaken gaat die een luisterruimte hebben, zodat jij kunt horen wat jij mooi vindt.

Bij mijn eigen zoektocht ben ik begonnen met reviews lezen en daarbij heb ik geprobeerd om voorbij alle wollige taal te lezen (want dat zegt namelijk helemaal niks, behalve hoeveel bijvoeglijk naamwoorden de schrijver in 1 stukje tekst gestopt heeft) Op dat moment dacht ik dat ik B&W en Kef als startpunt wilde nemen omdat die vaak goed uit reviews kwamen. Ik ben met mijn wensen en dat startpunt naar 2 audiowinkels gegaan. Stassen in Tegelen en iEar in Tilburg en heb daar een range aan speakers gehoord. Bij allebei kwam eruit dat ik B&W en Kef in het echt helemaal niet fijn vindt (in elk geval de speakers van die merken die ze voor mij hadden neergezet), maar dat ik heel gecharmeerd ben van Focal en die heb ik dus gekocht.

Ik kan nu wel zeggen 'je moet Focal ook proberen' maar misschien vind jij de speakers van dat merk weer helemaal niks. Ga dus vooral naar een winkel die goed luistert naar wat jij belangrijk vindt in muziek (bijv zo reëel mogelijke weergave, veel bass, oid) en vraag of je in jouw prijsklasse een range aan verschillend klinkende speakers kunt beluisteren. Dat werkt veel beter dan enig ander advies dat bij de schrijver van het bericht past ipv bij jouw luisterwensen en smaak.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-11 18:32
Ga inderdaad gewoon luisteren. Als er 25 mensen reageren krijg je waarschijnlijk 25 verschillende merken/opties >:)
Thuis kunnen luidsprekers natuurlijk wel weer heel anders klinken dan in de luisterruimte.

Bijvoorbeeld H&C Hifi in Venray heeft ook wel vintage luidsprekers op marktplaats staan, die ter plekke ook te beluisteren zijn.

En ja Focal vind ik ook een prettig merk :9

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
Ik woon in Oost Vlaanderen, nabij Gent. Ik ga daar eens zoeken naar een winkel.....

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:08
Klipsch of Dali hebben ook fantastische speakers

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • Beste antwoord

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:38
Gezien de versterker zou ik sowieso iets zoeken met een behoorlijk rendement en een wat hogere impedantie die geen gekke dips laat zien. Als je uitgaat van minimaal 88dB gevoeligheid en een nominale impedantie van 8 ohm dan heb je op technische specs al een eerste filter.

Daarnaast zou ik ook de grootte van de luisterruimte meenemen in de beslissing laten meewegen. In een kleine ruimte komt een monitor over het algemeen veel beter tot zijn recht dan een vloerstaander. Ook laagweergave is in een kleinere ruimte altijd een belangrijke factor. Een oud adagium is dan ook niet voor niets “laag krijg je makkelijker in je ruimte dan er uit”. Dat komt er op neer dat je in een kleinere ruimte beter een luidspreker kan kiezen die qua frequentie niet te laag gaat, omdat je daar meer problemen mee krijgt en die niet zomaar zijn op te lossen. Luidsprekers die hun -3dB punt bijvoorbeeld bij 28hz hebben zullen in een kleine ruimte problemen geven, waar je met een -3dB bij 40hz geen last van hebt.

Jammer dat je zo ver weg woont, want ik heb hier een aantal behoorlijk verschillende luidsprekers staan op dit moment die je zou kunnen beluisteren om er een idee bij te krijgen.
Pagina: 1