Begane grond renovatie met deels kruipruimte en deels zonder

Pagina: 1
Acties:

• Renovatie2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08-11 11:50
Hoi allemaal,

We zijn bezig met de renovatie van onze woning in Noord-Brabant en lopen tegen een lastig probleem aan met de begane grondvloer. Misschien herkent iemand dit of kan iemand een goede aannemer of oplossing aanraden.

Situatie:
• Een deel van de woonkamer + kelderruimte heeft een kruipruimte → dat gedeelte willen we isoleren met schuin beton (isolerende afwerkvloer) en daarboven vloerverwarming aanbrengen.
• Het andere deel van de woonkamer + serre heeft géén kruipruimte, dus dat moet op een heel andere manier geïsoleerd worden.

Probleem:
• De aannemers die schuinbeton + vloerverwarming doen, willen het gedeelte zonder kruipruimte niet aanpakken.
• En de vloerisolatiebedrijven voor vloeren zonder kruipruimte doen geen vloerverwarming of werken niet samen met anderen.

Kortom: twee totaal verschillende vloertypen op dezelfde verdieping, en niemand wil het totale plaatje oppakken.
Ik maak me zorgen over comfort, warmteverlies en hoogteverschillen.

We denken aan iets als Compofloor (prefab renovatievloer) voor het deel zonder kruipruimte, maar ik weet niet of dat systeem geschikt is voor een betonnen vloer zonder kruipruimte.

Mijn vragen:
• Wie heeft ervaring met zo’n ‘hybride’ vloer (deels met, deels zonder kruipruimte)?
• Welke isolatie + vloerverwarming combinatie werkte bij jullie goed?
• Kennen jullie in Noord-Brabant een aannemer die beide delen kan uitvoeren of goed coördineren?
• En hoe hebben jullie de overgang tussen beide vloeren opgelost (hoogte, isolatie, aansluiting vloerverwarming)?

Alle tips, ervaringen of namen van bedrijven zijn welkom! 🙏

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:13
Hadden wij precies hetzelfde, wij hebben de gedeeltes zonder kruipruimte, dus waar de betonvloer op het zand lag, uitgegraven en vervolgens schuimbeton.
Was wel echt een flinke klus, zou het volgende keer uitbesteden. Ben bijna 2 weken aan het graven/kruien geweest, en 2 15m3 containers gevuld. Maar achteraf geen spijt van, nu is de begane grond vloer overal goed geisoleerd.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
wat had je zelf in gedachten voor dat deel zonder kruipruimte?
Gewoon overal de vloer eruit hakken en alles vol met schuimbeton, vloerverwarming erop en afwerking erop, waarom kan dat niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:18
Wij hebben het net andersom gedaan. Het deel met kruipruimte opgevuld met zand (gedeeltelijk uit het deel zonder kruipruimte) en dan isolatie, beton etc. ineens voor de hele vloer.
Ik zou ook aanraden 1 systeem voor de vloer te kiezen, wat dat dan wordt maakt niet zo veel uit imho. Maar dan heb je in ieder geval geen overgangen in je nieuwe vloer die later voor problemen kunnen zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 08-11-2025 17:45 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.