• KorporaalTimmer
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:39
Onlangs viel mij op dat alle moderne Android toestellen een lage resolutie hebben wat de camera zoeker betreft. Bij high end toestellen is dit soms maar een kwart van de echte resolutie.

Het vreemde is dat elke iPhone die ooit gemaakt is hier geen last van heeft, dus het lijkt mij niet een technische beperking. Immers is een Samsung van 2000 euro hopelijk beter dan een iPhone 4 uit 2010.

Mijn vraag is: waarom is dit zo?
Ik kan me voorstellen dat Android oude of achterhaalde camera apis gebruikt of de ontwikkelaars achter Android erop rekenen dat Android fans dit niet kunnen waarnemen maar dat is te simpel lijkt mij. Gaat het dan om batterij optimalisatie?

Overigens heeft elk Android toestel dit, ook al zal je eerste reactie zijn beweren dat het niet zo is.

Je kunt het bevestigen op de volgende wijze;
-richt de zoeker op een scène met veel detail, bomen of gebouwen in de verte
-maak eerst een screenshot (in de veronderstelling dat Android screenshots maar op de native scherm resolutie)
-maak vervolgens de foto zelf
-open de foto in de galerij en zonder in te zoomen maak je een screenshot van de gemaakte foto in de galerij

-verwijder de gemaakte foto, zodat je alleen de twee screenshots hebt, de zoeker screenshot en de gemaakte foto screenshot

-vergelijk in de galerij de twee screenshots die dezelfde resolutie hebben. Zoom ook in op de details zodat je de lage resolutie van het zoeker beeld ziet

Vergeet even de potentiële extra scherpte die Samsung of Google achteraf aan de foto toevoegt, wellicht zullen ze ook het contrast en de kleuren wat boosten maar daar gaat dit niet om, het gaat puur om de lage resolutie van de zoeker zelf.

Nu iedereen het zelf kan testen en bevestigen, waarom is dit zo, en waarom heeft een reviewer dit (volgens Google) nog nooit waargenomen?

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
KorporaalTimmer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:55:Overigens heeft elk Android toestel dit, ook al zal je eerste reactie zijn beweren dat het niet zo is.
Heb je letterlijk ieder Android toestel getest? Nee, want het is niet waar dat dit voor alle Android toestellen geldt. Je noemt zelf niet eens welke telefoons je hebt gebruikt om dit te testen. Met een camera app als GCAM kun je de zoeker resolutie instellen (camera.min_viewfinder_res) als je wilt testen of dit aan je toestel/Android of aan de standaard camera app ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door RepareerDroid op 08-11-2025 16:07 ]

• KorporaalTimmer
RepareerDroid schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:48:
[...]
Heb je letterlijk ieder Android toestel getest? Nee, want het is niet waar. Je noemt zelf niet eens welke telefoons je hebt gebruikt om dit te testen. Met een camera app als GCAM kun je de zoeker resolutie instellen (camera.min_viewfinder_res) als je wilt testen of dit aan je toestel/Android of aan de standaard camera app ligt.
X200, X300, S20, S22, S24 Ultra, S25 Ultra, Pixel 8a, Pixel 9 pro, Pixel 10 pro daarnaast enkele samsung foldable telefoons, evenals nog wat andere Xiaomi toestellen maar de X200 en X300 leken de duurste toestellen te zijn; ik verwacht dat het op de goedkopere toestellen ook aanwezig is, zo niet nog erger.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom niet zou mijn eerste vraag zijn? Scheelt CPU load, dus spaart de batterij, en welk probleem los je anders op? Praktisch gezien is de resolutie vaak toch al wel overkill, en hell bij de echte camera's, is je preview resolutie nog heel veel lager dan bij je telefoon, ondanks dat daar een veel betere sensor in zit. Dus lijkt mij geen vreemd iets om te doen, en ik vermoed niet dat het iemand snel opvalt, zeker met hoe hoog de resolutie is van schermen tegenwoordig.

Dat gezegd hebbende ben ik de slechtste niet, en vertel mij maar welke de screenshot van de zoeker is van mijn S23:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jra-fivz_XovBDpl3ryg9447ub8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RhgJRXL2QvewwAzyJAyX2aWZ.jpg?f=user_large
spoiler:
Het is de linker

• KorporaalTimmer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijbrUCb3EV0USgmWuisqBxyvies=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/jbg3rMfR7kI0nfzGDgwJFq0V.avif?f=user_large

als je het doet met een echte foto dus een gebouw of iets dat in focus is, dan is het verschil vele malen groter nog.

Bij elke iPhone die ik ooit gezien heb werkt het wel fatsoenlijk, terwijl die een vergelijkbare batterijduur hebben vergeleken met android

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

KorporaalTimmer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:55:
Nu iedereen het zelf kan testen en bevestigen, waarom is dit zo, en waarom heeft een reviewer dit (volgens Google) nog nooit waargenomen?
Is al jaren het geval en benoemd , bijvoorbeeld hier

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe bedoel je met een echte foto? Dit is een echte foto. Waarom zou het anders zijn bij een gebouw? (Ik ga mezelf niet doxxen die hier naar buiten een foto te maken).

En ja op sommige punten is de stick van de controller wat beter op de rechter, op andere is de linker juist weer wat beter. Ik zie zeker geen blurry beeld of aliasing wat je noemde in je FP posts. En heeft een iphone een vergelijkbare accuduur in camera modus? Ik heb geen flauw idee. Overigens ben ik nu wel benieuwd naar wat je krijgt bij een vergelijkbare zet screenshots van een iPhone natuurlijk.

Belangrijker, het is voor mij (en ik denk eigenlijk iedereen), een absoluut non-issue. Ik zie iig niet dat het blurry is, ik zie geen aliasing, en viewfinder van mijn camera heeft lagere resolutie, en het display van mijn camera heeft 720p resolutie zelfs.

• KorporaalTimmer
bedoel je dit:

Opvallend en irritant is dat tijdens het maken van een foto de viewfinder een ander en fletser beeld toont dan de uiteindelijke foto. Klik je een foto af en druk je gelijk op de preview, dan is het toestel soms nog even bezig met de verwerking van alle data, waarna pas de volledige foto verschijnt. Uiteraard kijken we daar verder naar in onze review, die binnenkort verschijnt op Android Planet.

dat is 'normaal' voor android, maar dat gaat niet over de resolutie waar ik het dus over heb
Pagina: 1