Ik heb hier op een oud mac-mini een paar docker containers draaien, een daarvan is een pihole container en dat werkt perfect. Gisteren avond heb ik getracht ook een unbound container op te tuigen met een aparte pihole container (voor het gemak in docker-compose.yaml) pihole2 genoemd. Op zich lijkt het te werken maar bij een hoop domeinen gaat het verkeerd, een voorbeeld is het openen van youtube.com. Resolven van youtube.com gaat goed maar filmpjes afspelen ho maar. Ik heb in de pihole2 container geen add lists toegevoegd en de dns voor pihole2 is 127.100.0.3:5335 en de pihole2 container heeft het ip 127.100.0.2.
Op de mac-mini en mijn mac studio levert dig het volgende resultaat op:
192.168.1.2 is het adres van de mac-mini op mijn netwerk. Hetzelfde geld voor tweakers.net, die word goed gersolved door unbound maar op het moment dat ik in het menu de keuze maak voor de forums gaat het verkeerd, dan is het klaar. Ik gebruik Safari en heb al gecontroleerd of "Hide ip address" er iets mee te maken heeft, dat is niet het geval, voor al de netwerk interfaces op mijn mac studio staat "Limit ip address tracking uit".
Ik heb de unbound container in pihole2 geconfigureerd als dns:
/f/image/4Fb4NxuCEGsG9c4WIvrRZQEZ.png?f=fotoalbum_large)
Vreemde is dat ik helemaal geen queries zie verschijnen in pihole2, geen idee hoe dit nu weer kan.
In pihole.log zie ik dit verschijnen:
/f/image/q4muSJsayBuH4mrYGVG16Uqz.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat het ip adres dat ik docker-compose.yaml heb ingesteld voor de pihole container niet gebruikt word door pihole? Dat zou wellicht verklaren waarom ik geen queries zie verschijnen in pihole.log
Iemand een idee wat er verkeerd gaat?
Op de mac-mini en mijn mac studio levert dig het volgende resultaat op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| dig @192.168.1.2 -p 5335 youtube.com ; <<>> DiG 9.10.6 <<>> @192.168.1.2 -p 5335 youtube.com ; (1 server found) ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 64017 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232 ;; QUESTION SECTION: ;youtube.com. IN A ;; ANSWER SECTION: youtube.com. 300 IN A 142.250.179.174 ;; Query time: 175 msec ;; SERVER: 192.168.1.2#5335(192.168.1.2) ;; WHEN: Sat Nov 08 09:45:01 CET 2025 ;; MSG SIZE rcvd: 56 |
192.168.1.2 is het adres van de mac-mini op mijn netwerk. Hetzelfde geld voor tweakers.net, die word goed gersolved door unbound maar op het moment dat ik in het menu de keuze maak voor de forums gaat het verkeerd, dan is het klaar. Ik gebruik Safari en heb al gecontroleerd of "Hide ip address" er iets mee te maken heeft, dat is niet het geval, voor al de netwerk interfaces op mijn mac studio staat "Limit ip address tracking uit".
Ik heb de unbound container in pihole2 geconfigureerd als dns:
/f/image/4Fb4NxuCEGsG9c4WIvrRZQEZ.png?f=fotoalbum_large)
Vreemde is dat ik helemaal geen queries zie verschijnen in pihole2, geen idee hoe dit nu weer kan.
In pihole.log zie ik dit verschijnen:
/f/image/q4muSJsayBuH4mrYGVG16Uqz.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat het ip adres dat ik docker-compose.yaml heb ingesteld voor de pihole container niet gebruikt word door pihole? Dat zou wellicht verklaren waarom ik geen queries zie verschijnen in pihole.log
Iemand een idee wat er verkeerd gaat?
[ Voor 23% gewijzigd door Martijn-V4 op 08-11-2025 10:00 ]