Hallo, we willen in ons huis overstappen naar zoneverwarming. De idee was om in de zones draadloze thermostaten te hangen, deze te integreren in home assistant, en op basis van regels de nodige collectorventielen aan te sturen (allemaal nog te kiezen en te installeren). Wat zijn jullie ervaringen, tips, referenties?
Vraag
Alle reacties
De tip is eigenlijk altijd tzelfde: doe aub geen zones, komt meestal ellende van.
Wat voor huis en afgiftesysteem heb je? Waarom wil je zones? Wat voor warmtebron? (Cvketel, warmtepomp etc)
Wat voor huis en afgiftesysteem heb je? Waarom wil je zones? Wat voor warmtebron? (Cvketel, warmtepomp etc)
@Fr33z Wat voor huis en afgiftesysteem heb je? Huis van 1999, recente condenserende atag gasketel. Airco in woonkamer. Ik wil eigenlijk de badkamer apart kunnen laten opwarmen; in woonkamer+keuken gebruiken we heel veel de airco als verwarming en daar staat onze centrale aan/uit thermostaat momenteel. Daarnaast zou ik eigenlijk ook de wc als een zone willen verwarmen met een constante temperatuur
@MazzHead ik lees in je topic dat je spreekt over een niet modulerende ketel. Ik zou wel kunnen gaan voor opentherm
Opentherm is het protocol voor de aansturing van de ketel. Onze CV ketel is een modulerende ketel, voor de aansturing is dat eigenlijk niet van heel groot belang, die kan zowel aan/uit als OpenTherm zijn. Opentherm geeft je alleen meer mogelijkheden de ketel aan te sturen zonder de ketelinstellingen handmatig te wijzigen, maar is ook per ketel verschillend. Met OpenTherm kan ik zelf de gewenste aanvoertemperatuur instellen, bij aan/uit werkt de ketel met de intern ingestelde stooklijn op basis van de buitenvoeler.ldemoor schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:00:
@MazzHead ik lees in je topic dat je spreekt over een niet modulerende ketel. Ik zou wel kunnen gaan voor opentherm
Maar die extra mogelijkheden van OpenTherm zijn wel makkelijk, dus ga er voor.
wat je wilt klinkt logisch maar is niet makkelijk omdat een badkamer eigenlijk een te kleine zone is. Je cv-ketel gaat dan superhard aan, kan zijn warmte niet kwijt en gaat na bijv 10 of 15min weer uit.
Daarom is het advies ook om minimaal 1 vluchtradiator te hebben. Dus eentje met een regulier ventiel die altijd meedraait.Fr33z schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:08:
wat je wilt klinkt logisch maar is niet makkelijk omdat een badkamer eigenlijk een te kleine zone is. Je cv-ketel gaat dan superhard aan, kan zijn warmte niet kwijt en gaat na bijv 10 of 15min weer uit.
Voor zover interessant voor de TS, ik heb gewoon mijn Tado gekoppeld aan HA. Dat werkt perfect.
This too shall pass
Vluchtradiator, nog nooit van gehoord. Regulier ventiel: bedoelt u dat die radiator gewoon altijd open staat met zijn kraan?
Ik gebruik een honeywell systeem met zones in combinatie met een gascondensatieketel, werkt al meer dan 10 jaar zonder probleem.Fr33z schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:45:
De tip is eigenlijk altijd tzelfde: doe aub geen zones, komt meestal ellende van.
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Ja, als de ketel gaat verwarmen, moet er altijd minstens één radiator open zijn om te voorkomen dat alles dicht staat en de pomp tegen dichte ventielen aan staat te drukken. De ketel zal dan in storing schieten, maar het kan uiteindelijk ook leiden tot een defecte pomp. Bij de meeste zonesystemen en vloerverwarming verdelers is hiervoor een bypass aangelegd, die op basis van overdruk het water van de aanvoer- naar de retourleiding doorsluist. (bij vloerverwarming omdat deze vaak een thermostaatkraan hebben die de toevoer afknijpt zodat er geen 60 graden water in je vloer komt, dus daar komt het regelmatig voor dat de bypass (gedeeltelijk) wordt aangesproken)ldemoor schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:10:
Vluchtradiator, nog nooit van gehoord. Regulier ventiel: bedoelt u dat die radiator gewoon altijd open staat met zijn kraan?
Ook is het verstandig dat als je een warmtevraag hebt van slechts één hele kleine zone (zoals een wc), dat er dan een zone of radiator extra meedoet om te zorgen dat er voldoende warmte uit het water wordt onttrokken. Dit is nodig omdat de retourtemperatuur anders te weinig verschilt met de uitvoertemperatuur en de ketel dan besluit in anti-pendel modus te gaan. Dit betekent dat hij een tijdje helemaal stopt met verwarmen en daarna weer opnieuw probeert.
Een bypass monteren is voldoende en als je dat combineert met het verlagen van de maximale ketel temperatuur werkt dat meestal prima.
Het is onnodig om ergens een radiator open te laten waar het dan veel te warm wordt, zonde van de energie.
De ketel kan wel gaan pendelen als je een erg oude hebt, maar de meeste ketels hebben tegenwoordig een antipendel programma die gewoon gaat doen wat hij moet doen wat prima is.
Het is onnodig om ergens een radiator open te laten waar het dan veel te warm wordt, zonde van de energie.
De ketel kan wel gaan pendelen als je een erg oude hebt, maar de meeste ketels hebben tegenwoordig een antipendel programma die gewoon gaat doen wat hij moet doen wat prima is.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
dank u allen, interessant, iets om rekening mee te houden
Pagina: 1