Zolder herindelen tips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JordiGeelhoed
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-11 13:48
Mijn vraag
Wij kunnen een dakkapel plaatsen op zonde zolder, aan de bovenkant van de tekening. Als we dat doen, willen we voor maximaal gaan dus 360cm breed en 175cm hoog.
Als we dan rekening willen houden met toekomstige wandjes, is het wel handig te weten waar die mogelijk uitkomen bij de dakkapel.
Ik zie het niet meer zo goed, blijft er bijvoorbeeld een behoorlijke slaapkamer over als we een soort overloop maken?

Wie heeft goed inzicht of ervaring met het herindelen van de zolder?

Dit is de bouwtekening, maar is nog steeds de situatie. Aan de zonnepanelen kant (beneden) willen we geen dakkapel plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81Cx976BYAo5v1jtJ6A4A5k-A0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMgdAnoMDtL9vrPTE2Kqt8e9.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast hartstikke bedankt voor mogelijke input!

Alle reacties

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
Wat zijn de uiteindelijke wensen en/of welke opties wil je openhouden?

En wat is volgens jou een "fatsoenlijke" slaapkamer? Dat kan nogal afhankelijk zijn van je referentiekader. Iemand die 3 hoog achter is opgegroeid zal een slaapkamer van 12m² tamelijk riant vinden. Iemand die in een kasteel is opgegroeid verwacht dat de bezemkast groter is dan die 12m².

1 of 2 slaapkamers? Werkkamer? Hobbykamer? Badkamer?

Moet er een tweepersoons bed in de slaapkamer(s) passen met aan beide kanten voldoende loopruimte? Of worden het eenpersoons slaapkamers waarbij het bed de hoek in geschoven mag worden? Moet er nog een bergruimte over blijven? Of is er voldoende hoogte om nog een bergvliering boven de toekomstige kamers te realiseren? En/of is er voldoende bereikbare bergruimte achter de knieschotten beschikbaar?

[ Voor 21% gewijzigd door Ivow85 op 07-11-2025 20:02 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• JordiGeelhoed
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-11 13:48
Oké, terechte en goede vragen.

Idealiter zouden we een tweepersoonsbed en flinke kleding in de slaapkamer kwijt willen. Dan is het fijn als er nog een fijne ruimte overblijft voor was ophangen enzo. Werkkamer hoeft niet per se op zolder, die kunnen we dan juist prima kwijt op de 1e verdieping.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou het simpel houden en gewoon een recht (gips)wandje vanaf de trap naar de andere muur plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NNdFcYrTXLqVH4j3n6KN9vH0Ng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V7lY14CEcskA3zJuw5k5ga5z.jpg?f=user_large

(Blauw is de deur... :z )

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:38
Mijn zolder is iets smaller, maar verder vrijwel hetzelfde qua afmetingen. Ik heb een overloop gemaakt en een schuifdeur ipv een draaiende deur om ruimte in slaapkamer zo goed mogelijk te benutten. Hier past het net, bij jou is de halve meter extra net wat rianter. Ziet er dan ongeveer uit zoals hieronder:
Rondom het bed minimaal 75 cm met voldoende stahoogte, tussen bed en kast 1m.
Let wel op schuine dakwand naast de dakkapel. Je bed moet zo staan dat je niet je hoofd stoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NiM4Eq3bW3jUgiWKbcepCMCutc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D9bcNAVieQW6oSYsht7SkwvZ.jpg?f=user_large

Als je geen tweede kamer(tje) op zolder nodig hebt, zou ik van de andere helft van de zolder een grote ruimte maken. Overloop kan dan nog wat smaller (moet minimaal 80 zijn, meen ik me te herinneren). Je komt dan ongeveer hierop uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV1hG_GUHWi58dbsGgGrV5NgQNA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EVJ4GQdWm7w67EnbTUMymBtk.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Toke_gt op 08-11-2025 09:01 ]