stl bestand splitsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• edwin1001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:09
Mijn vraag
Ik heb een stl bestand waar 3 verschillende platen staan.
Als ik dit bestand in de slicer zet is het veel te groot.
Hoe krijg ik die 3 platen los van elkaar.
Ik gebruik Ultimaker slicer
Heb ook al in het prg gekeken of je ze los kan maken, maar hoe ??
Kom er niet aan uit hoe dit werkt. Zie dit vaker dat het 1 stl bestand is met meerdere platen.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn vast meerdere manieren om het te doen, maar als het een vrij simpel ding is, dan laad ik 'm in in Tinkercad en knip daar uit wat ik nodig heb en exporteer ik dat als nieuw bestand. En dat lukt meestal best aardig.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:37
Zie ; https://www.3dprintforum.eu/viewtopic.php?f=14&t=768

[ Voor 92% gewijzigd door wim62 op 08-11-2025 09:55 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:02
Je kan ook de slicer van Elegoo downloaden. Elegoo Satellite. Daarmee kan je ook de boel opknippen in delen.

• edwin1001
Bedankt allemaal, maar helaas lukt het mij nog steeds niet na 2 dagen. Via 3d forum ook al de vraag gesteld, en ook daar lijkt het simpel. In Tinkercad begrijp ik het ook niet. Maar goed. Ik heb via de 3d forum de 3 aparte bestanden gekregen. Maar hoe dit werkt is voor mij een raadsel. Misschien is er ergens een uitleg hierover. Ben al 2 dagen aan het zoeken hierover en tot op heden niets gevonden. Ik kan ook niet alle programma's draaien. Hier draaien alle pc's onder Linux.

[ Voor 8% gewijzigd door edwin1001 op 08-11-2025 11:28 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat je met 'ultimaker slicer' Cura bedoelt. Je kan hiervoor de plugin Mesh tools installeren (moet je wel even een account voor aanmaken) en dan kan je een STL splitsen. Rechtermuisknop op de geïmporteerde STL, 'Mesh Tools -> Split model into parts'. De delen die je dan niet wil printen kan je dan simpelweg verwijderen of buiten het printbed plaatsen.

• edwin1001
Ik heb inderdaad Ultimaker Cura. Plugin Mesh tool krijg ik niet geinstalleerd. Waarom is een ??
Account aangemaakt en ingelogd. Via de site ultimaker zegt deze dat Mesh tool is geinstalleerd, maar zie het nergens in het programma. Via Marktplaats ( rechts bovenin ) ook al geprobeerd, maar daar blijft deze hangen met installeren. Programma ook al diverse keren verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar ook dat geeft geen resultaat. Ben al aan het printen. Iemand was zo vriendelijk om de platen te splitsen voor mij.
Heb het al opgegeven. Het programma werkt voldoende voor mij. stl bestand erin omzetten naar gcode en naar de printen sturen. Printen maar. Ruim voldoende voor mij. Zoek wel bestanden met gewoon 1 plaat. Al het andere laat ik maar links liggen. Heb geen zin meer om het verder te ondezoeken. Kost teveel tijd. Al 2 dagen hiermee bezig. Heb ook al andere programma's willen installeren, maar mijn pc's draaien onder Linux en dat wil niet altijd lukken. Ultimaker wel. Toch nog bedankt voor het meedenken. Maar had de optie Mesh tools al gevonden.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Waarom niet gewoon de mesh inladen in OrcaSlicer, vervolgens opsplitsen met de cut tool en ten slotte exporteren als 3mf? Dan kan je die in Cura verder slicen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• edwin1001
OrcaSlicer ken ik niet. Maar ik heb er even genoeg van om van alles te proberen.
Printer staat nu lekker te printen, zodat ik straks het Christmas Decor in elkaar kan zetten.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mooi dat het nu wel voor je werkt.

Ik zou OrcaSlicer wel eens bekijken als ik jou was, dat is echt een stuk moderner dan Cura. De enige optie waar ik nog Cura voor zou gebruiken is het maken van een mal.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1