1440p gaming budget target 2-2.5k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pandahunterz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:52
Mijn vorige PC kan helaas niet meer alle games runnen (incompatibel, dus terugschroeven settings helaas geen invloed meer), dus hoog tijd voor een nieuwe! graag jullie hulp en inzichten hierbij

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
windows 11 build, nog geen tijd (en lef) gehad om linux aan te durven
1. Games op 1440p, mogelijk 4K in de toekomst, in combinatie met stream/video oid op 2e scherm
- 4x simulation games (total war, crusader kings, CPU heavy)
- RTS (real time stratregy)
- FPS (first person shooter), target low latency)
- RPG met graphics op hoog (witcher 3, cyberpunk, final fantasy 16, wukong, deze categorie wordt vooral de laatste tijd geplaagd door slechte optimalisatie)

2. streamen op discord van bovenstaande (niet professioneel, dus geen ramp als er haperingen zijn)

3. encoding/transcoding van muziek en video's (bv handbrake)

4. mogelijk in de toekomst lokaal AI draaien eventueel na upgrade van de grafische kaart

5. misschien in de toekomst nog een dual boot met linux

Wat mag het systeem gaan kosten?
in principe carte blanche (~5k), maar wil wel value voor het geld. zodoende gekozen om het systeem rond de 9070 xt te bouwen met daarbij een prijskaartje van rond 2-2.5k.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
hieronder mijn huidige systeem, wil mijn HDD en SDDs meenemen, overweeg dezelfde kast te gebruiken, maar denk dat het makkelijker is een nieuwe te nemen
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B250-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX300 2,5" 525GB€ 129,64€ 129,64
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 139,69€ 139,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,33
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 447,-€ 447,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 181,-€ 181,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend€ 640,99€ 640,99
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 95,90€ 95,90
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 41,53€ 41,53
1Geheugen internGoodram IRDM IR-6000D564L30S/32GDC€ 149,-€ 149,-
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 96,29€ 96,29
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 243,80€ 243,80
Totaal€ 1.895,51
Ik heb de 9800X3D voor net iets meer dan 300 op ali gekocht, even afwachten of dat geen duurkoop wordt, maar voor deze prijs wel goede value, ook met oog op de toekomst en power-efficiency
voor rasterization (zonder ray tracing) zag ik dat de RTX 5080 het maar ~15% beter doet dan de 9070XT, zodoende voor de laatste gekozen.
ik vind zelf de prijzen op dit moment bijzonder hoog, vooral in team groen dus wil eigenlijk upgraden bij een volgende generatie (hopen dat het dan niet nog erger word). Als er een goede reden is om juist nu wel voor de RTX 5090 te gaan hoor ik het graag.
Ik heb moeite met dingen opruimen dus een extra 4TB kan geen kwaad. loont het nog om er een snellere SDD bij te nemen? en dan voor windows of juist voor de games?
ram gekozen voor de goedkoopste met relatief lage latency, uiteraard setje van 2, AMD expo. prijzen zijn omhoog geschoten en gezien de 3D cpu heeft ram ook minder invloed begreep ik. is er een reden om toch een wat duurder setje te nemen, of juist ergens betere value?
voor het moederbord zijn snelle verbinding en meerdere slots voor de SSDs natuurlijik altijd handig. wifi niet noodzakelijk maar altijd fijn om de optie te hebben (voor max 20 euro extra)

ik game momenteel op een 1440p scherm met 165hz refresh rate, daarnaast nog een 2e en 3e 1440p scherm. Ik overweeg een upgrade naar 4k scherm in de toekomst voor 4k gaming maar niet direct.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor RGB, wel voor extra opties/mogelijkheden. Als een RGB editie exact dezelfde prijs of goedkoper is ga ik daar dus voor, maar anders hoeft het voor mij echt niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bigger is better! :+
Genoeg ruimte en hoeft niet draagbaar te zijn, dus size van kast maakt voor mij niet uit. Liever juist een full sized ATX voor makkelijker inbouwen en eventuele aanpassingen in de toekomst. Hij komt onder bureau te staan dus hoeft er ook niet prachtig uit te zien maar voor een tientje of 2 extra heb ik er liever een die er wat mooier uitziet
geluid in idle zou ik het liefst wel wat stil willen hebben, onder load maakt het niet zoveel uit, zolang het maar geen opstijgende straaljager is.
nu heb ik begrepen dat een goede luchtkoeler vaak beter is dan een slechte AIO waterkoeler. zodoende deze overgenomen van een andere thread, maar ik sta voor alles open.

Ga je overklokken?
ja, maar niet professioneel, noch om het uiterste eruit te halen. vooral om te kijken wat ik ermee kan voor de fun. waarschijnlijk laat ik alleen de GPU (en misschien CPU) staan op een undervolt

Wat verwacht je van ons?[i]
graag een check of alles zo wel klopt en samen past, tips over waar ik meer value kan halen, verbeteringen waar ik de fout in ga. ik verdiep me met plezier waar nodig dus als ik ergens een steekje heb laten vallen of essentiele fouten maak verbeter me vooral (graag ook met bron waar ik kan vinden hoe het wel moet/kan)

[ Voor 0% gewijzigd door pandahunterz op 07-11-2025 18:35 . Reden: foutje in kopieren link mobo ]

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik denk dat je op zich een goede keus maakt, voor 1440P is dit simpelweg prima. Ja je kan nog iets omhoog maar je kan dit geld ook besparen, want als de VRAM prijzen weer wat gekalmeerd zijn kun je nog eens en 4K upgrade doen idd mocht je dat echt willen, maar voor nu voldoet dit prima. De 9800X3D is wellicht overkill maar ja tegen zo'n prijs laat je hem niet liggen natuurlijk.

youtube.com/@hisrep

• pandahunterz
Altijd fijn om te horen! dank voor de feedback

• pandahunterz
vanwege gigantische prijsstijgingen ben ik van plan het ram kitje aan te passen naar https://tweakers.net/pricewatch/2225818/lexar-ares-rgb-2nd-gen-ld5u16g60c28br-rgd.html

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, ramgeheugen is echt snel toeslaan en mazzel hebben. Het is echt fors die stijging en lijkt ook maar door te gaan.

youtube.com/@hisrep