Staat mijn subwoofer wel goed afgesteld? SVS & Lyngdorf

Pagina: 1
Acties:

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:01
Vandaag heb ik mijn SVS SB-1000 (classic) opgehaald en aangesloten op mijn Lyngdorf 1120.
Volume half open, phase op 0 en aangesloten met lfe (draaiknop volledig naar rechts dus)

Nadat RoomPerfect opnieuw heeft gedraaid hoor ik wel degelijk meer bass output, maar het lijkt allemaal een beetje gedempt.

Het zou wat harder mogen, maar, wellicht heb ik een fout gemaakt want vind de handleiding niet erg duidelijk.

Weten de kenners meer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2K8XLPtQvSfBpN2sAnRDII_Ywo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hqvXbkKUAL8tUrl3Ogwi629Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qrfdnUxEt5tESizPs2hTPOoTwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o20L83YL64lZdddldq6Gvcbq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1g3g10xMzySdnNKTEgL4lr5gPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T4Y4JAiMlyObz6Ze40QkNwjO.png?f=fotoalbum_large

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

-12 dB (eerste screen) is behoorlijk gedempt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• brtkpr
FeaR schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:24:
-12 dB (eerste screen) is behoorlijk gedempt.
Die waarde stond al op 12 toen ik de setup ging draaien, maar als ik die aanpas naar zeg -10 of -8, moet dan ook RP weer opnieuw afgesteld worden?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Eigenlijk moet je na elke wijziging in de Output Settings wel een nieuwe RoomPerfect setup doen, maar je kunt de instelling wel aanpassen om het effect te beoordelen. Daarnaast, er zit ergens een testknop (verify speaker configuration geloof ik) waarmee je op het oor kunt beoordelen of je speakers en subwoofer ongeveer even hard klinken (al is dat niet makkelijk te beoordelen).

RoomPerfect lost wel een aantal negatieve invloeden van je kamer op de basfrequenties op, de bas kan dus wat strakker en droger klinken dan je gewend bent waardoor het in eerste instantie voelt alsof je minder bas hebt. Dat went echter snel. Hoe is het geluid als je de Bass 1 voicing kiest?

[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 07-11-2025 16:47 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

brtkpr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:35:
[...]
Die waarde stond al op 12 toen ik de setup ging draaien, maar als ik die aanpas naar zeg -10 of -8, moet dan ook RP weer opnieuw afgesteld worden?
Zet de subwoofer nog zachter en run RP nog eens. In theorie zou die waarde dan moeten veranderen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• brtkpr
Bigs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:45:
Eigenlijk moet je na elke wijziging in de Output Settings wel een nieuwe RoomPerfect setup doen, maar je kunt de instelling wel aanpassen om het effect te beoordelen. Daarnaast, er zit ergens een testknop (verify speaker configuration geloof ik) waarmee je op het oor kunt beoordelen of je speakers en subwoofer ongeveer even hard klinken (al is dat niet makkelijk te beoordelen).

RoomPerfect lost wel een aantal negatieve invloeden van je kamer op de basfrequenties op, de bas kan dus wat strakker en droger klinken dan je gewend bent waardoor het in eerste instantie voelt alsof je minder bas hebt. Dat went echter snel. Hoe is het geluid als je de Bass 1 voicing kiest?
Grappig, gevoelsmatig zou je denken dat klinkt beter als het harder staat, maar na enkele nummers is de -12 misschien toch nog niet zo verkeerd, klinkt meer homogeen nu tussen de kleine Dali-tjes :) overigens bij minimale afwijkingen staat er al: RP opnieuw calibreren

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
brtkpr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:56:
[...]

Grappig, gevoelsmatig zou je denken dat klinkt beter als het harder staat, maar na enkele nummers is de -12 misschien toch nog niet zo verkeerd, klinkt meer homogeen nu tussen de kleine Dali-tjes :) overigens bij minimale afwijkingen staat er al: RP opnieuw calibreren
Is wel herkenbaar hoor, ik heb zelf twee 10” woofers maar dat zou je normaal niet zeggen. Totdat je wat bass-heavy nummers van Massive Attack of Billie Ellish draait. Dan hoor je dat ze er echt wel zijn.

• brtkpr
Bigs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:24:
[...]

Is wel herkenbaar hoor, ik heb zelf twee 10” woofers maar dat zou je normaal niet zeggen. Totdat je wat bass-heavy nummers van Massive Attack of Billie Ellish draait. Dan hoor je dat ze er echt wel zijn.
Even je nummer(s) opgezocht en geluisterd, het is meteen duidelijk dat de sub gewoon meedraait :*)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:51

Major_ton

Shoot!

Je hoeft RP helemaal niet opnieuw te doen als je alleen de output van je sub aanpast. Die -12 is te zacht, dus zet het op een niveau wat jij goed vindt klinken. Het kan tevens ook zijn dat RP een profiel creëert die je niet zo mooi vindt klinken. Toen ik nog een TDAI-1120 had, liet ik RP voor wat het was en maakte ik een eigen voicing aan met een UMIK-1 meetmicrofoon en REW software. Ik had daarbij overigens een SB-2000 classic. Deze sloot ik aan met een dubbele cinch kabel als een 'stereo' sub. Dat geeft het beste resultaat. De crossover kan je (afhankelijk van je hoofdspeakers en roomgain) lager zetten. Ik had die van mij met JBL 4309's op 40Hz gezet. Zoek ook even de amp delay van je SB-1000 op en regel de afstanden goed in. Als het met de TDAI-1120 niet lukt, lukt het nergens mee. Heb er eigenlijk nog spijt van dat ik dat ding heb weggedaan, maar ik kreeg ineens surround en LFE cravings..

Some infinities are bigger than others.

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-12 23:53

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Ik heb ook een beste setup thuis staan, maar wat ik zo gaaf vind is dat ik met muziek juist mijn subwoofer uitzet.
Hoe minder bas hoe mooier muziek gaat klinken. In het begin was het even wennen....
Overigens zou ik je sub inderdaad niet op -12 zetten als je toch meer wilt....
Maar subs is voormij echt alleen voor films....

My Hardrocking iRacing Profile

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35

Jag

Oei muziek zonder bas, beetje als eten zonder zout...

• brtkpr
Major_ton schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:32:
Je hoeft RP helemaal niet opnieuw te doen als je alleen de output van je sub aanpast. Die -12 is te zacht, dus zet het op een niveau wat jij goed vindt klinken. Het kan tevens ook zijn dat RP een profiel creëert die je niet zo mooi vindt klinken. Toen ik nog een TDAI-1120 had, liet ik RP voor wat het was en maakte ik een eigen voicing aan met een UMIK-1 meetmicrofoon en REW software. Ik had daarbij overigens een SB-2000 classic. Deze sloot ik aan met een dubbele cinch kabel als een 'stereo' sub. Dat geeft het beste resultaat. De crossover kan je (afhankelijk van je hoofdspeakers en roomgain) lager zetten. Ik had die van mij met JBL 4309's op 40Hz gezet. Zoek ook even de amp delay van je SB-1000 op en regel de afstanden goed in. Als het met de TDAI-1120 niet lukt, lukt het nergens mee. Heb er eigenlijk nog spijt van dat ik dat ding heb weggedaan, maar ik kreeg ineens surround en LFE cravings..
Ik snap niet alles van wat je zegt, haha ben ook maar een leek.
Maar ga proberen de subwoofer delay in te stellen (las ergens 6 tot 7.5ms maar 100% duidelijk heb ik dit niet niet), de subwoofer klinkt net te hard bij -9, dus ga hem op -10 zetten, en dan opnieuw RP draaien.
Wat je bedoeld met de crossover lager zetten, bedoel je dan die van de speakers of van de sub?
Beide staan nu op 80hz, maar ook dat stond al als vast gegeven.

Laat de uitkomst van de week weer weten 8)

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:51
Volgens mij is het ook een kwestie van wennen aan het geluid. De bass klinkt veel meer ingetogen. Je merkt het na een poosje pas echt als je de Room perfect uitschakelt. Bij mij klinkt het dan ontzettend rommelig en eigenlijk niet meer prettig om naar te luisteren. Ik heb overigens niet meer de 1120 maar de 2210. Op hoeveel procent heb je de Room perfect uitgevoerd? Hoe meer metingen hoe nauwkeuriger en heft het verschil in Global en Local vrijwel op.

• brtkpr
NeWSJuNK schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:46:
Volgens mij is het ook een kwestie van wennen aan het geluid. De bass klinkt veel meer ingetogen. Je merkt het na een poosje pas echt als je de Room perfect uitschakelt. Bij mij klinkt het dan ontzettend rommelig en eigenlijk niet meer prettig om naar te luisteren. Ik heb overigens niet meer de 1120 maar de 2210. Op hoeveel procent heb je de Room perfect uitgevoerd? Hoe meer metingen hoe nauwkeuriger en heft het verschil in Global en Local vrijwel op.
De RP staat nu op 99% met in totaal 8 metingen.
Het geluid staat niet op Focus maar idd op Global.

Moet van de week nog even kijken wat het verschil is met sub delay en sub geluid op -10db, dan RP opnieuw draaien.

Toch veel muziek geluisterd afgelopen weekend en het klinkt wel in balans, dus wellicht ben ik iets te snel geweest met de conclusie dat het niet goed zou zijn...

• brtkpr
brtkpr schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:53:
[...]

De RP staat nu op 99% met in totaal 8 metingen.
Het geluid staat niet op Focus maar idd op Global.

Moet van de week nog even kijken wat het verschil is met sub delay en sub geluid op -10db, dan RP opnieuw draaien.

Toch veel muziek geluisterd afgelopen weekend en het klinkt wel in balans, dus wellicht ben ik iets te snel geweest met de conclusie dat het niet goed zou zijn...
Vandaag even op basis van een ander forum het e.e.a aangepast

- ipv BW 2nd filter gekozen voor LR/4
- zowel de XO voor fronts en sub op 100
- sub staat nu op -3db, of dat nog wordt aangepast door RP weet ik niet, in ieder geval meer punch
- metingen meer richting midden van de kamer, dit vanwege de room gain
- delay ingesteld van 5.5

Het klinkt totaal anders, maar niet verkeerd, meer helder en analytisch of zo, lastig uit te leggen.
Pagina: 1