Hulp bij bedenken van 1440p PC build

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Kun je om te testen 1 ram stick gebruiken en in bijv. B2 doen? Of 1 van de andere RAM inputs gebruiken. Als je 2 sticks hebt en de eerste doet t niet test dan de 4 aansluitingen met de andere stick. Even uitsluiten of t ligt aan een RAM aansluiting of 1 van de sticks.

Heb je m wel lang genoeg laten gaan? Ram training kan wat lang duren. Is eventueel in de BIOS uit te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door trixie24 op 06-12-2025 20:17 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Geheugen training kan makkelijk best lang duren, dus gewoon even laten staan en kijken wat er gebeurt

• tygoketelaars
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:00
Ja heb ik gedaan, ong 15-20 min en sticks ook los getest. Heb als beeldscherm een tv gebruikt, maar mijn oom zei dat het misschien ook daar aan kan liggen. Nog steeds niks veranderd, morgen ga ik de pc testen op m’n monitor want bij nu bij mijn opa en oma aan het logeren.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:01

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

tygoketelaars schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:03:
Hallo allemaal, net klaar met het bouwen. Hij ziet er echt fantastisch uit, maar hij boot niet want ik krijg geen beeld. Het oranje DRAM lichtje blijft schijnen en nu stoppen de fans ook met spinnen en lijkt hij niks te doen. De bios is al geupdated naar de Nieuwste versie. Wat kan het zijn?
Meestal staat in de handleiding van het moederbord wat de foutcodes betekenen. Er zal ergens toch iets nog niet goed vastzitten, maar de vraag is even wat precies :P

youtube.com/@hisrep

• tygoketelaars
Het oranje lichtje zou staan voor de DRAM, maar de sticks zitten wel vast goed, zijn okk individual getest en komen nieuw vanaf amazon.

• tygoketelaars
ik denk dat ik het probleem heb gevonden; hier is de link naar de ram. https://www.amazon.nl/dp/...PTKD797&linkCode=asn&th=1

in de beschrijving rechts staat amd expo en intel xmp.
in de fotos en filmpjes helemaal onderaan zie ik een paar keer intel, en geen amd.
het pakje met de ram erin wat ik heb gekregen, heeft erop staan voor amd. dat is niet hetzelfde pakje als op de fotos, maar amd moet ik wel hebben.

ik vind het allemaal maar vaag. ik heb alles goed ingeplugd, hdmi in gpu, alle fans spinnen meestal, soms gaan ze aan en dan uit, rgb staat gewoon aan, bios geupdated, hij zou moeten werken. weet iemand waarom hij het niet doet?

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Corsair vermeldt compatibiliteit met AMD 600 series: https://www.corsair.com/u...m2b6000z30k#tab-techspecs
ASUS voegt op de support pagina nog toe dat het getest is met ver 5.43.01. Dat staat meestal op de sticker op het geheugen zelf. Als Corsair onderdelen wisselt, dan wordt het versienummer gewijzigd.
De 'CMH' variant staat niet op de support pagina, maar heeft alleen betrekking op de gebruikte heatspreader. de CMP en CMK varianten worden wel genoemd.

Memory hoort geïnstalleerd te worden in A2 en B2. Check nog even of je ook de cpu stekkers aan de bovenkant van je moederbord goed hebt aangesloten.

• tygoketelaars
Ja, de cpu kabels zitten goed vast en ram in a2 en b2. De ram is wel goed?

• Woezik
  • Nu online
Ik denk dat de ram goed is, maar je zou nog het versienummer kunnen controleren voor extra zekerheid.

• tygoketelaars
Mobo is asus tuf gaming b650 plus WiFi en ram is Corsair vengeance cmh32gx5m2b6000z30k

Volgens qvl kon hij maar misschien niet op de volle speed

• Woezik
  • Nu online
Dat heb ik ook gecontroleerd, maar ik bedoel of op de sticker op het memory ook "ver 5.43.01" staat. Als Corsair onderdelen wisselt, dan wordt het versienummer gewijzigd.
Om op het volle snelheid (6000Mhz) te draaien zul je eerst het Expo memory profiel moeten selecteren in de bios, maar daar kom je nu nog niet.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:01

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

tygoketelaars schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:39:
ik denk dat ik het probleem heb gevonden; hier is de link naar de ram. https://www.amazon.nl/dp/...PTKD797&linkCode=asn&th=1

in de beschrijving rechts staat amd expo en intel xmp.
in de fotos en filmpjes helemaal onderaan zie ik een paar keer intel, en geen amd.
het pakje met de ram erin wat ik heb gekregen, heeft erop staan voor amd. dat is niet hetzelfde pakje als op de fotos, maar amd moet ik wel hebben.

ik vind het allemaal maar vaag. ik heb alles goed ingeplugd, hdmi in gpu, alle fans spinnen meestal, soms gaan ze aan en dan uit, rgb staat gewoon aan, bios geupdated, hij zou moeten werken. weet iemand waarom hij het niet doet?
Heb je al eens geprobeerd het geheugen eruit te halen en er weer opnieuw in te doen? Ik zou beide modules sowieso eens omwisselen. Kijken wat dat doet.

youtube.com/@hisrep

• tygoketelaars
Ja al heel vaak, alles getest ook ram 1 in a2 en b2 en ram 2 in a2 en b2 nog steeds niks veranderd. Alle kabels lijken goed vast te zitten, fans en rgb spinnen, hdmi in gpu echt alles.

Zou het dan kunnen zijn dat er een kapot onderdeel is geleverd? En hoe kom ik hierachter? Laten repareren? Waar en hoeveel kost dat?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als er iets kapot is heb je gewoon garantie bij de winkel, dus dat kost niks.
Afstandsbusjes tussen behuizing en moederbord zitten allemaal goed? Dus niet dat je moederbord direct in de behuizing is geschroeft of dat een afstandsbusje ergens tegen het pcb aan drukt?

• tygoketelaars
Er zaten volgens mij al buisjes in de case (lian li vector v100) waar we het moederbord op Lenten en vastschroefdenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VXJn3isKUR-0SYJipb3YtZtM1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FPQ5Wam5ijR5qftb1JFTbgq.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt aan de schaduw zien dat hij niet direct tegen het staat aan zit

• tygoketelaars
@Woezik er staat op de stick ver 5.43.13Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7HOi9k3rbElx_w0nHr_BvYDqak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlnwjPygzd7Su2EcN94jZNcn.jpg?f=fotoalbum_large

• Woezik
  • Nu online
Dat is een iets nieuwere versie, maar nog altijd Hynix geheugen. Het zou geen verschil mogen uitmaken.
https://www.corsair.com/e...code-your-corsair-memory/

• tygoketelaars
Een van de cpu cooler fans (daisy chained) zat in CHA_FAN 1 ipv CPU_FAN. Dat heb ik ff veranderd maar nog steeds geen boot.

• tygoketelaars
zitten de panel connectors goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5y1FxDCg1Uqo7ipWnKONdOnK1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfk2iqnj3vLCnf8Uoir5o98Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkw0cEVlNW0dzuopR58G4Ba9AA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OFZVzHIXcepCw3mNVZeLhDp.jpg?f=fotoalbum_large

en waar kan ik mijn ram laten testen

en waar kan ik iemand de pc laten onderzoeken en maken voor een betaalbare prijs (het liefst niet meer dan 30€)

[ Voor 9% gewijzigd door tygoketelaars op 07-12-2025 17:15 ]

• Braus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:30
Waar woon je?

• tygoketelaars
@Braus apeldoorn

• Braus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:30
Je zou eens navraag kunnen doen bij Alfabyte of Computersupport Apeldoorn. Wellicht kunnen die je verder helpen? En anders eens een google zoekslag maken. Of kijken op het forum of er een tweaker bij je in de buurt zit die je kan helpen?

• tygoketelaars
bedankt, heb ff gebeld naar beide. computersupport apeldoorn kon niet de ram testen zeiden ze (apart, maar oke) en alfabyte kon nu niet maar later wel dus ik kijk later ff. deze week konden ze niet. verder nog omschrijving van het probleem;

Het moederbord geeft een constante oranje DRAM-LED en voert geen POST uit.
Dit gebeurt zowel met als zonder RAM geplaatst, wat aangeeft dat het bord geen geheugen detecteert.

Reeds getest / uitgesloten:
• RAM in correcte slots (A2/B2)
• RAM individueel getest in alle slots
• CMOS reset uitgevoerd
• BIOS geüpdatet via USB FlashBack (geslaagd — FlashBack LED knipperde volledig tot einde)
• CPU opnieuw geplaatst, socket gecontroleerd (geen verbogen pinnen)
• Koeler opnieuw gemonteerd, niet te strak
• Systeem start nog steeds niet → DRAM-LED blijft constant branden

Conclusie:
Het moederbord lijkt defect — specifiek een probleem met de geheugenkanalen of DRAM-detectielijn.
Verzoek tot vervanging of restitutie.

echt alles geprobeerd nu, het lampje zou ook niet moeten branden als ik bijv een kabel mis? en ik heb maar 1 kabeltje in de front panel connector, dat is prima?
ook gaan bij 80% van de keren dat ik de pc aanzet de fans wel spinnen, maar soms dan spinnen ze even snel maar dan stoppen ze er meteen mee (rgb niet, die blijft aan) dus het lijkt alsof ze stroom krijgen en dan meteen niet meer.
iemand toch nog suggesties? ik ga nu even verder zoeken naar hulp, dank jullie allemaal

trouwens zal ik alles van het mobo af halen en hem terug sturen, geld terug en nieuwe kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door tygoketelaars op 08-12-2025 20:00 . Reden: toevoeging ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Zou wel bij de retour vermelden dat je vermoedt dat hij DOA is, om te voorkomen dat hij na ontvangst van de retour gewoon weer als nieuw naar een volgende klant/slachtoffer wordt verstuurd.

Catch a smile out there!

Pagina: 1 2 Laatste