Schroten overkapping verzakt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:19
We hebben 3 jaar geleden de zijkanten van onze overkapping laten dichtmaken door leverancier x. Prima opgeleverd en tot eerder dit jaar helemaal prima. Nu viel me laatst op dat er een kier zit tussen het afwerk profiel boven de schroten en naast het plastic deel.

Ik ben wat gaan meten, de hoofd instructie staat kaarsrecht waterpas. Met een rolmaat kwam ik er achter dat alleen de schroten aan de linkerkant 5mm verzakt zijn waardoor deze kier is ontstaan. Nu heb ik links onderin eens bekeken en zie dat de schroten nergens zijn vastgeschroefd aan het geleide profiel, ik had zelf de verwachting dat zeker de onderste schroot vast geschroefd zou zitten. Maar helemaal niet dus. Hierdoor kunnen de schroten dus rustig wat afzakken helaas.

Mijn vraag, wat vinden jullie? Hoort dit vast geschroefd/gepopnagelt te zitten of hoort dit zo.
Leverancier geeft aan dat dit buiten garantie valt, maar ik wil even peilen of dit als een montage fout gezien kan worden en ik mogelijk alsnog de leverancier aansprakelijk kan stellen hiervoor.

Beste antwoord (via martijn_me op 08-11-2025 10:04)

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:30
Schuif links en rechts een montagekussen onder de schroten en doe ze samen oppompen en terug iets hoger. Zet daarna vast met een oplossing naar keuze.

Alle reacties

• martijn_me
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DfATnSVbYXPpkXsyZFUTpE0LqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDrLEbiTa9mnNRvQjZL0GNuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COSmz-C2DnvQ6JI0Lyb83JQde6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQtGNmiYEKqBQVE2ZUWkQqou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV00-gybjVXQzVyUjptQnjUqjjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBzwAONcybW78Fs1lIxaIuTM.jpg?f=fotoalbum_large

• martijn_me
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRC_jvJUKbGu8FZcTPNON0Dys5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnh78cfg5FOOqyCGtYrQhxWk.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Garantie of niet, hoeveel werk is het om het even los te halen en terug te zetten. Minder werk dan proberen garantie te krijgen lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:20
Kun je het niet gewoon omhoog krikken en daarna aan de onderkant ergens mee opvullen?

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:06
De schroten zijn er zo los ingeschoven en rusten op de vloer waarschijnlijk. Misschien zijn de vloertegels iets verzakt en daardoor ook de schroten.
Ik zou proberen de schroten 1 voor 1 naar boven te drukken en dan de onderste schroot met een latje of iets dergelijks ondersteunen zodat alles op zijn plaats blijft zitten.
Het kan ook zijn dat de schroten aanvankelijk niet helemaal goed in elkaar zijn geschoven (aangedrukt) en nu alsnog wel goed aangedrukt zijn door de zwaartekracht waardoor er aan de bovenkant ruimte is ontstaan.

Acties:
  • Beste antwoord

• sonina
Schuif links en rechts een montagekussen onder de schroten en doe ze samen oppompen en terug iets hoger. Zet daarna vast met een oplossing naar keuze.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Het is 3 jaar(!) geleden. En nu vindt je 'ineens' dit.
Allerlei (natuur)invloeden kunnen dit veroorzaken en daarom is het ook onredelijk om zoiets te 'claimen' bij de leverancier. Weet je, misschien is de rest van je huis wel (onregelmatig) aan het verzakken en stond de paal die nu waterpas staat in een eerder stadium wel scheef.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sonina
Vraag is vooral, had dat vast kunnen zitten en voorkomen kunnen worden?

Iets is wat gaan bewegen. Meest waarschijnlijke is al aangehaald, of de bodem waar het op steunde is wat verzakt of de planken zijn beter in elkaar geschoven.

Zou daar niet te veel gedoe voor maken en dat zelf opnieuw even in orde (laten) brengen.

Ga je gelukkiger van worden dan een heel gedoe met die leverancier.

• martijn_me
Thanks voor de reacties, maar de vraag is ook, had de onderste schroot vast moeten zitten? Hij steunt op de grond niet op een stoep oid. Anyway, het luchtkussen en vastschroeven met een rvs schroef zal de oplossing wel gaan bieden.

• pim-pam-pet
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:36
Tip: schroef je de schroot vast aan een aluminium profiel? Kijk dan uit voor galvanische corrosie. RVS en aluminium gaan niet goed samen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:06
martijn_me schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:06:
Thanks voor de reacties, maar de vraag is ook, had de onderste schroot vast moeten zitten? Hij steunt op de grond niet op een stoep oid. Anyway, het luchtkussen en vastschroeven met een rvs schroef zal de oplossing wel gaan bieden.
Als de schroten op de grond (zand) staan dan zou ik een betonnen randje eronder ingraven waar de schroten op steunen dan sluit alles mooi af en hoef je ook niks te schroeven.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
martijn_me schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:06:
Als er nu 7 mensen reageren dat dat had gemoeten, wat dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:39
No Hands schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:32:
[...]

Als er nu 7 mensen reageren dat dat had gemoeten, wat dan?
7 is te weinig, bij 9 wordt het serieus.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:02
martijn_me schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:01:
Leverancier geeft aan dat dit buiten garantie valt, maar ik wil even peilen of dit als een montage fout gezien kan worden en ik mogelijk alsnog de leverancier aansprakelijk kan stellen hiervoor.
Waarom geeft de leverancier aan dat dit buiten de garantie valt? Waar baseert hij zich op? Zijn ze wezen kijken? Waarom is destijds gekozen om het op de "grond" aan te brengen? Waarom niet op een betonnen trottoirband?

Je kan het zelf oplossen door vast te zetten. En zeker nadenken over het gebruik van de juiste schroeven vanwege de materialen.

• martijn_me
RonnieKo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:08:
[...]

Waarom geeft de leverancier aan dat dit buiten de garantie valt? Waar baseert hij zich op? Zijn ze wezen kijken? Waarom is destijds gekozen om het op de "grond" aan te brengen? Waarom niet op een betonnen trottoirband?

Je kan het zelf oplossen door vast te zetten. En zeker nadenken over het gebruik van de juiste schroeven vanwege de materialen.
Ja die slimmerikken sluiten dit uit in hun voorwaarden, maar ze willen best een keertje komen kijken á 200 euro voorrijd kosten. Ik heb de onderste schroot vast geschroeft zodat het niet verder kan wegzakken en de kier dichtgekit. Thanks voor je reactie.
Pagina: 1