Probleem na upgrade videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb recent een upgrade uitgevoerd van mijn PC waarna mijn pc kuren heeft gekregen. Ik ben van onderstaande set-up;

Gigabyte Aorus B760 m-itx
16GB ddr5-5600mhz
Core i3 14100f
RX6600
FSP/Fortron (tier-c) 450watt SFX PSU

Naar;

Gigabyte Aorus B760 m-itx
32GB ddr5-6400mhz
Core i3 14100f
RX 9060 XT
FSP/Fortron (tier-c) 450watt SFX PSU

De upgrade was in 2 stappen, eerst het RAM (geen problemen mee gehad) en toen de videokaart. Op het begin van gerommel met beeld krijgen maar dat leek me mogelijk wat driver issues dus alles eraf en opnieuw geïnstalleerd zit ik nu met het volgende probleem;

De computer geeft regelmatig geen beeld (ook geen BIOS post screen) maar start wel op (windows geluidje hoor je dan wel)

Na een reset krijg ik dan wel beeld, BIOS post screen, windows start, en eenmaal op het bureaublad bevriest de computer na 2 seconde, of 10 seconde (of in ieder geval het beeld). Muis/toetsenbord doen niets meer, Windows geeft nog wel deuntje bij het verwisselen van USB dus lijkt een beeld issue te zijn.

In eerste instantie verdacht ik het ram (6400mhx icm i3) die heb ik teruggezet naar 4800 native geen XMP. Maar dit verhelpt niets.

Zou de voeding de oorzaak kunnen zijn? Op zich is 450W de 'minimum' voor een 9060xt en een i3 een vrij zuinige CPU, de voeding is een 'c-tier' volgens de geleerden op het internet dus niet per se de goedkoopste meuk.

Alvorens dure onderdelen te gaan aanschaffen ben ik benieuwd of iemand nog andere ideeën heeft. Het is op zich wel vreemd dat de voeding niet bepaald zwaar wordt belast bij simpel Windows opstarten?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:08
er word minimaal een 450 watt voeding aangeraden,dat is dus al net aan,plus SFX voeding zijn volgens mij vaak ook nog minder goed.

zou zeker een betere voeding aanschaffen,je wilt niet dat je voeding bv kapot gaat en je de kans hebt dat die de gpu of andere componenten meeneemt

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 07-11-2025 14:23 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:53

Internet Janny

He does it for free

Test de nieuwe onderdelen een voor een in een andere pc als het kan.

Zero compensation

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Test de pc in nieuwe configuratie met de RX6600 en de 9060 in een andere PC met betere en zwaardere voeding. Indien beide situatie stabiel zijn, voeding vervangen. Neem een goede 600W of hoger, dan zit je altijd safe wat sfx betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 09-11-2025 21:19 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Brazos
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:21:
er word minimaal een 450 watt voeding aangeraden,dat is dus al net aan,plus SFX voeding zijn volgens mij vaak ook nog minder goed.

zou zeker een betere voeding aanschaffen,je wilt niet dat je voeding bv kapot gaat en je de kans hebt dat die de gpu of andere componenten meeneemt
Nieuwe voeding is in bestelling. Later deze week testen of dat de oplossing is. Lees her en der wel dat de huidige voeding bij 25% belasting (~125watt) al buiten de atx standaard valt (<11,4v op de 12v).
nelizmastr schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:17:
Test de pc in nieuwe configuratie met de RX6600 en de 9060 in een andere PC met betere en zwaardere voeding. Indien beide situatie stabiel zijn, voeding vervangen. Neem een goede 600W of hoger, dan zit je altijd safe wat sfx betreft.
Ik heb de RX6600 niet meer (is verkocht) maar daarmee waren geen problemen. Ook i.c.m. het nieuwe ram werkte dat prima. Het probleem is ontstaan na de installatie van de 9060xt.

Ik ga voor nu eerst een andere voeding proberen (850watt) omdat dat sowieso wat aan de magere kant is voor op de lange termijn (en ik mogelijk de CPU ook nog wel wil aanpakken mettertijd). Ik heb op dit moment niet echt een optie om de 9060 in een andere pc te drukken dus ik wacht de uitkomst van de voeding eerst even af.

• freaky35
Brazos schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:57:
[...]

Nieuwe voeding is in bestelling. Later deze week testen of dat de oplossing is. Lees her en der wel dat de huidige voeding bij 25% belasting (~125watt) al buiten de atx standaard valt (<11,4v op de 12v).
Dat is wel erg slecht,11.4 na 25% belasting? dat zou ik echt aanraden pc niet te gebruiken,totdat je je andere voeding hebt.

Eigenlijk voor mij bijna wel zeker dat het de voeding is

• Brazos
  • Niet online
freaky35 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:42:
[...]

Dat is wel erg slecht,11.4 na 25% belasting? dat zou ik echt aanraden pc niet te gebruiken,totdat je je andere voeding hebt.

Eigenlijk voor mij bijna wel zeker dat het de voeding is
Ik wacht even tot de nieuwe voeding binnen is (morgen waarschijnlijk). Hopelijk is het daarmee opgelost.

• Brazos
  • Niet online
Inmiddels de nieuwe voeding geïnstalleerd, nog niet helemaal zeker dat dit 100% de oplossing is.

Na installeren nieuwe voeding gaf de pc de eerste poging geen beeld, gereset. Tweede poging bevroor Windows na het invoeren van het wachtwoord.

3e poging beeld en geen freezes. Dat is een verbetering, maar beetje vreemd dat dat niet meteen ging. In de Windows event logger zie ik wel 1000'en 'waarschuwingen' staan van 'WHEA-Logger' id:17 'Het is een gecorrigeerde hardwarefout opgetreden.

Onderdeel: PCI Express Root Port
Foutbron: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primaire bus:Apparaat:Functie: 0x0:0x1:0x0
Secundaire bus:Apparaat:Functie: 0x0:0x0:0x0
Naam primair apparaat:PCI\VEN_8086&DEV_460D&SUBSYS_50001458&REV_05'

Heb de processor getest met de intel diagnostics tool (het is dan wel een i3, maar wel een 14e generatie) maar die slaagt voor alle tests. Ram getest op 6400mhz, geeft geen problemen. De voeding is hierbij ook uitgesloten, 850 watt moet ruim voldoende zijn nu.

• Brazos
  • Niet online
Voeding heeft weinig geholpen, het probleem ligt waarschijnlijk ergens anders. Vandaag weer hetzelfde euvel, computer aan -> geen beeld. Harde reset, bevroren na opstarten. 2e poging, wederom bevroren.

De computer bevriest eigenlijk op het moment dat Windows aan het opstarten is wanneer ik iets met de muis of toetsenbord doe. Laat ik Windows +/- 30 seconden alles laden zonder ergens aan te komen dan lijkt het probleem volledig weg en kan ik alles doen.

Wel weer 12.000 foutmeldingen in de eventlog, allemaal WHEA-logger ID-17.

Onderdeel: PCI Express Root Port
Foutbron: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primaire bus:Apparaat:Functie: 0x0:0x1:0x0
Secundaire bus:Apparaat:Functie: 0x0:0x0:0x0
Naam primair apparaat:PCI\VEN_8086&DEV_460D&SUBSYS_50001458&REV_05
Naam secundair apparaat:

Hardware ID lijkt te verwijzen naar het 'systeemapparaat' Intel Peg10 - 460D. Er zijn meerdere mensen met vergelijkbare problemen, dat lijkt toch vaak in de grafische kaart / primaire PCI-E slot te zitten, soms de SSD.

Her en der lees je dat mensen de PCI-E gen terugzetten naar 3.0, maar ik heb die optie nergens in het BIOS. Heb ook geen idee wat de actieve link-versie is. Alles is 5.0 behalve het moederboard, HWinfo geeft 5.0 aan gek genoeg.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-12 14:19

Format-C

Tracing Rays

Kan je de onboard videokaart nog uitzetten in de bios? Of staat die al uit? En als je hem uitgezet hebt de intel graphics driver de-installeren (als die geïnstalleerd is)?

Edit: sorry ik zie dat die cpu geen onboard graphics heeft. Dus dat zal dan niet gaan in de bios... (Neem ik aan???)

Edit: Staat het ram op de QVL?

Heb je de nieuwste bios op je moederbord staan?

Edit: wat voor harddisks gebruik je? Kan je de / een ssd eventueel in het 2e slot proberen? (Zie dat je mobo 2 slots heeft? ) Of eventueel Windows op een sata schijf /sata ssd zetten en de pci-e ssd eruit halen om te testen??

Als dit allemaal niet werkt vermoed ik dat de videokaart zelf het probleem is. (Of het moederbord, maar die werkte wel met je vorige kaart dus dan denk ik niet dat dat het probleem is)

[ Voor 113% gewijzigd door Format-C op 13-11-2025 16:18 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Brazos
  • Niet online
Format-C schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:56:
Kan je de onboard videokaart nog uitzetten in de bios? Of staat die al uit? En als je hem uitgezet hebt de intel graphics driver de-installeren (als die geïnstalleerd is)?

Edit: sorry ik zie dat die cpu geen onboard graphics heeft. Dus dat zal dan niet gaan in de bios... (Neem ik aan???)

Edit: Staat het ram op de QVL?

Heb je de nieuwste bios op je moederbord staan?

Edit: wat voor harddisks gebruik je? Kan je de / een ssd eventueel in het 2e slot proberen? (Zie dat je mobo 2 slots heeft? )

Of eventueel Windows op een sata schijf /sata ssd zetten en de pci-e ssd eruit halen om te testen??
Is een F cpu inderdaad, dus geen IGP.

Ram staat op QVL, elke keer dat er problemen optreden zet ik het terug naar 4800. Maar ik heb niet het idee dat het een RAM probleem is. XMP staat voorlopig in ieder geval uit tot het probleem is opgelost om dit uit te sluiten.

Zojuist alle drivers geüpdate, en ook het BIOS (F8 -> F13).
F14 schijnt de nieuwste te zijn, maar die laat Gigabyte nog niet zien als optie. (dan zou ik hem met de USB moeten flashen)

HDD betreft een Lexar 710 1TB NVME. Moederboard heeft inderdaad een 2e m2 slot (maar dat is Sata volgens mij?) Ik wacht even af of de drivers/bios update iets heeft uitgehaald voor ik aan de SSD kom. SSD is net 1,5 jaar oud, zou ook wel erg vroeg zijn...

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik lees dat usb 3.2 wat jouw mobo heeft ook via pci lanes loopt dus misschien kan je ook nog proberen je muis en toetsenbord in een ander usb poort te doen. (Aangezien je aangaf dat je problemen krijgt als je te snel iets met muis of tobo doet?)

[ Voor 23% gewijzigd door Format-C op 13-11-2025 17:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-12 14:16
Wat bedoel je met "alles eraf en opnieuw geïnstalleerd"? Windows herinstallatie, drivers herinstallatie?

Ik zou alles verwijderen met DDU en dan na reboot direct de nieuwe AMD drivers installeren. Als dat niet werkt wellicht nieuwe Windows installatie overwegen. Daarna pas zou ik hardware gaan verdenken.

• freaky35
BHStar schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:42:
Wat bedoel je met "alles eraf en opnieuw geïnstalleerd"? Windows herinstallatie, drivers herinstallatie?

Ik zou alles verwijderen met DDU en dan na reboot direct de nieuwe AMD drivers installeren. Als dat niet werkt wellicht nieuwe Windows installatie overwegen. Daarna pas zou ik hardware gaan verdenken.
ja zou eerst ook een nieuwe install doen,door al die chrashes word het er niet beter op en kan je beter met een schoon systeem beginnen,werkt dit echter ook niet dan zou ik pas de hardware verdenken

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik zou eerst zoveel mogelijk uitsluiten zonder een nieuwe Windows installatie te doen.

(Is ook een beetje afhankelijk van hoeveel je Windows hebt ingesteld/getweakt, en wat er allemaal op de pc staat. Als er al niet veel opstond of ingesteld is is een schone installatie wel een van de eerste opties)

(Ik ben wel een hele dag (denk zelfs wel langer) bezig om mijn windows en alles wat daar bij hoort in te stellen zoals ik wil, en alles wat erop stond opnieuw te installeren en downloaden, dus dat zou ik persoonlijk pas als laatste doen.)
Dus eerst het laaghangende fruit proberen zoals temperaturen monitoren, ram sticks verwisselen, eventueel minder ram sticks gebruiken, alles snelheden op standaard zetten (cpu en ram snelheid en timings), bios instellingen resetten, zo weinig mogelijk usb apparatuur gebruiken, andere slots en poorten gebruiken, en zo weinig mogelijk hardware aansluiten en zoveel mogelijk in de bios uitzetten of goed zetten... enzovoorts... Eventueel op de achtergrond draaiende software die niet direct nodig is uitzetten..

-- en zowieso eerst ALLES updaten wat mogelijk is. Bios, drivers, Windows Update , overige software.

Als dat allemaal niet werkt zou ik pas een nieuwe windows installatie doen.

Als ik al een verse install zou doen, zou ik dat zws op een andere partitie of schijf doen. En ook even een backup maken van de huidige win install.

[ Voor 46% gewijzigd door Format-C op 14-11-2025 13:24 ]

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:47
Ik heb ook ooit van dit soort problemen gehad.
Zwarte beeld, of beeld dat vast sloeg
Toen bleek er 1 van mijn ssd schijf niet goed meer te werken.
Deze verwijderd en de problemen waren weg

• Ted_Striker81
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-12 14:46
Als je alles denkt getest te hebben, neem dan gewoon contact op met de winkel waar je heb gekocht hebt. Ik heb een jaar geleden ook een nieuwe pc samengesteld (RX 7800XT) en zowel MOBO als GPU bleken met defect geleverd te zijn (verschillende leveranciers). Ook ik heb toen je lijdensweg doorlopen (upgraden/hardware uitwisselen/windows install/troubleshoot/registercontroles/etc en goed gedocumenteerd. Daarna contact gezocht met de winkels en beide artikelen werden zonder morren vervangen.

Controleer zeker ook je Windows event viewer op fouten. Je zult vast een hoop false positives zien daar, maar wellicht ook wat relevants.

[ Voor 12% gewijzigd door Ted_Striker81 op 14-11-2025 13:27 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

ericwhar schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:22:
Dat is ook de reden waarom ik aangaf eventueel Windows op een andere schijf of ssd te installeren en eventueel het andere m2 slot te gebruiken voor de huidige ssd.
Ted_Striker81 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:24:
Als je alles denkt getest te hebben, neem dan gewoon contact op met de winkel waar je heb gekocht hebt. Ik heb een jaar geleden ook een nieuwe pc samengesteld (RX 7800XT) en zowel MOBO als GPU bleken met defect geleverd te zijn (verschillende leveranciers). Ook ik heb toen je lijdensweg doorlopen (upgraden/hardware uitwisselen/windows install/troubleshoot/registercontroles/etc en goed gedocumenteerd. Daarna contact gezocht met de winkels en beide artikelen werden zonder morren vervangen.
Ik denk persoonlijk dat of de ssd of de videokaart niet goed is. Als een Bios update niet werkt zou ik idd ook de videokaart terugsturen denk ik. Het moederbord werkte wel goed met de vorige kaart dus ik dénk dat die dan wel goed is. De voeding is nieuw dus dat is dan wss ook het probleem niet. Plus het moederbord heeft ie wss al een stuk langer dus dan is retourneren en garantie afhandeling wat lastiger. Als de videokaart nog geen maand oud is zou ik vragen die om te ruilen of deze terug sturen en een andere (eventueel ook weer een 9060XT) bestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 14-11-2025 13:43 ]

• Ted_Striker81
Ik verdenk ook de videokaart, buiten het extra geheugen is dat de enige echte gewijzigde factor in deze build. Maar ik ben dus vanwege mijn eigen ervaring wel een beetje geneigd om de GPU nog wat sneller te verdenken. De voeding had mogelijk niet eens vervangen hoeven worden, maar ach.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ted_Striker81 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:47:
De voeding had mogelijk niet eens vervangen hoeven worden, maar ach.
Achteraf misschien niet, maar een / de nieuwe 850w voeding is zws wel een goeie investering, ook voor de toekomst. (Ervanuit gaande dat het een goeie degelijke voeding is. @Brazos Wat voor 1 is het?)
Dan weet je eigenlijk als je problemen hebt dat dat normaal gesproken niet de oorzaak is.

Ik verdenk idd ook de videokaart, het zou kunnen dat de BIOS update nog iets fixt. (Compatibiliteit) Maar even wachten wat de TS terugkoppelt..

(Bij ram of cpu problemen krijg je vaak bsods, en hij had het ram en de cpu al getest zonder fouten. De ssd had hij er eerder ook al inzitten zonder problemen, plus die zal er niet uit geweest zijn, dus ik dénk dan ook dat dat het probleem niet is. Voeding is vervangen dus dat zal goed zijn, en het moederbord werkte voorheen ook goed.... Dus dan blijft de GPU nog over, zoals het lijkt. )

[ Voor 31% gewijzigd door Format-C op 14-11-2025 14:34 ]

• Brazos
  • Niet online
BHStar schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:42:

Driver herinstallatie inderdaad. Oude eraf en toen nieuwe geïnstalleerd. Kan het nogmaals met DDU doen maar vraag me af of dat zin heeft, omdat ik van AMD naar AMD ga en het unified drivers zijn(?). Het zou eigenlijk niet moeten....
Format-C schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:10:
Ik zou eerst zoveel mogelijk uitsluiten zonder een nieuwe Windows installatie te doen.

(Is ook een beetje afhankelijk van hoeveel je Windows hebt ingesteld/getweakt, en wat er allemaal op de pc staat. Als er al niet veel opstond of ingesteld is is een schone installatie wel een van de eerste opties)

(Ik ben wel een hele dag (denk zelfs wel langer) bezig om mijn windows en alles wat daar bij hoort in te stellen zoals ik wil, en alles wat erop stond opnieuw te installeren en downloaden, dus dat zou ik persoonlijk pas als laatste doen.)
Dus eerst het laaghangende fruit proberen zoals temperaturen monitoren, ram sticks verwisselen, eventueel minder ram sticks gebruiken, alles snelheden op standaard zetten (cpu en ram snelheid en timings), bios instellingen resetten, zo weinig mogelijk usb apparatuur gebruiken, andere slots en poorten gebruiken, en zo weinig mogelijk hardware aansluiten en zoveel mogelijk in de bios uitzetten of goed zetten... enzovoorts... Eventueel op de achtergrond draaiende software die niet direct nodig is uitzetten..

-- en zowieso eerst ALLES updaten wat mogelijk is. Bios, drivers, Windows Update , overige software.

Als dat allemaal niet werkt zou ik pas een nieuwe windows installatie doen.

Als ik al een verse install zou doen, zou ik dat zws op een andere partitie of schijf doen. En ook even een backup maken van de huidige win install.
Gister dus van alles geüpdate waaronder Bios F8->F13, en bios van de videokaart (1.0 -> 1.1) en (o.a.) intel chipset drivers.
ericwhar schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:22:
Als ik op internet op de foutmelding zoek zijn de GPU en de SSD inderdaad vaak de boosdoener.
Ted_Striker81 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:24:

Controleer zeker ook je Windows event viewer op fouten. Je zult vast een hoop false positives zien daar, maar wellicht ook wat relevants.
Het is een zelfbouw computer waarbij de onderdelen ook bij verschillende winkels wegkomen. Wil ik iets terugsturen dan moet ik eerst wel duidelijk hebben wat stuk is. In de eventviewer kom in nog regelmatig de fout 'Netwtw14' en 'e2fnexpress' tegen, iets met de wifi kaart.
Ted_Striker81 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:47:
Ik verdenk ook de videokaart, buiten het extra geheugen is dat de enige echte gewijzigde factor in deze build. Maar ik ben dus vanwege mijn eigen ervaring wel een beetje geneigd om de GPU nog wat sneller te verdenken. De voeding had mogelijk niet eens vervangen hoeven worden, maar ach.
De voeding geeft wel wat peace of mind zullen we maar zeggen, 450watt was wel wat krap, zelfs al was het net aan voldoende.
Format-C schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:29:
[...]

Dat is ook de reden waarom ik aangaf eventueel Windows op een andere schijf of ssd te installeren en eventueel het andere m2 slot te gebruiken voor de huidige ssd.

[...]
Volgende stap is de SSD verwisselen denk ik naar het 2e m2 slot. De SSD is er verder niet uit geweest in de tussentijd.
Format-C schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:10:
[...]

Achteraf misschien niet, maar een / de nieuwe 850w voeding is zws wel een goeie investering, ook voor de toekomst. (Ervanuit gaande dat het een goeie degelijke voeding is. @Brazos Wat voor 1 is het?)
Dan weet je eigenlijk als je problemen hebt dat dat normaal gesproken niet de oorzaak is.
Cooler master V SFX gold 850 watt. Voor zover ik kon vinden wel een goede voeding.

Op dit moment heb ik na de bios/chipset/vbios update eigenlijk geen problemen meer gehad....

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Heb je windows al opnieuw geïnstalleerd? Ik vermoed dat er ergens één en ander daar weleens corrupted zou kunnen zijn. Even een makkelijke manier om te testen is een kleine Linux distributie op een USB stick te installeren, bijvoorbeeld Linux Mint. De installer is ook meteen Linux Mint zelf waarin je even kan rondstruinen (altijd leuk ;) ) en kan in dit geval dus helpen om te detecteren of er problemen zijn. Als je hier zonder enig probleem een uurtje in kan browsen en wellicht wat benchmarks draaien (bijvoorbeeld Blender benchmark is gratis en snel te downloaden en draaien, ook op een OS vanaf een bestuingssysteem) heb je iets meer zicht of een windows reïnstall een oplossing zou kunnen zijn.

youtube.com/@hisrep

• Ted_Striker81
Brazos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:26:

Op dit moment heb ik na de bios/chipset/vbios update eigenlijk geen problemen meer gehad....
Dat klinkt goed. En nu het systeem even flink laten zweten om het zeker te weten.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Brazos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:26:
[...]

Dat klinkt bemoedigend.

Hopelijk was dit het probleem. :)
Ted_Striker81 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:07:
[...]

Dat klinkt goed. En nu het systeem even flink laten zweten om het zeker te weten.
Even lekker gamen en genieten van de nieuwe hardware idd. Als alles goed werkt heeft de TS iig een goed begin van het weekend! oOo

[ Voor 38% gewijzigd door Format-C op 14-11-2025 16:46 ]

• Brazos
  • Niet online
Alhoewel het behoorlijk is verbeterd lijkt het probleem nog niet volledig weg. Gister werkte alles volledig zonder problemen ik heb benchmarks gedraaid (3Dmark) ging prima, en gegamed ging ook prima, vanochtend de computer aangezet en gaf weer geen beeld. (geen BIOS post screen niets).

Reset knop ingedrukt en hij was aan het opstarten, tijdens het opstarten bewust wel dingen geopend om te kijken of dat weer mis ging en dat ging het, maar dit dit keer bevroor het systeem niet alleen maar ik kreeg vrijwel meteen een zwart scherm met 'uw computer heeft een probleem ondervonden.....' denk het oude BSOD maar nu in het zwart, vervolgens resette de pc zichzelf (dat is in ieder geval anders dan voorheen waar hij gewoon eeuwig bevroren bleef hangen)

Na de 3e keer opstarten kreeg ik 2 meldingen van de AMD drivers, eerst de melding 'Default performance tuning settings have been restored due to an unexpected system failure' onderin de taakbalk, gevolgd door een 'AMD-rapportagehulpmiddel voor fouten' met de melding 'AMD-software heeft gedetecteerd dat er een zwart scherm of crash heeft plaatsgevonden op uw systeem. [...] (iets met gegevens raporteren).

Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij het aanzetten/opstarten, zodra de boel eenmaal draait dan lijkt alles te werken (benchmarks, games, stresstests, browsing etc.)

Ik zie in de eventlog dit keer geen meldingen meer van 'WHEA-logger' dat is in ieder geval vooruitgang, wat ik wel kan vinden is onderstaande 'fout';
0x0000013a (0x0000000000000017, 0xffffa30dd8100340, 0xffffa30e179aec90, 0x0000000000000000)
In de aangemaakte minidump staat onderstaande fout;
WARNING: Unable to verify timestamp for amdfendr.sys
Lijkt toch wel richting de drivers van de GPU te gaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Brazos op 15-11-2025 12:32 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Als je dit met meerdere AMD drivers hebt zou ik de kaart terug sturen. Dan denk ik toch dat er iets met de kaart aan de hand is.

Edit: en je hebt geen rivatuner of afterburner oid geïnstalleerd staan? Of andere oc/ monitoring tool? Zo ja dan zou ik die er nog ff afgooien. En dan nog even testen.

(Welk merk/ type 9060XT is het precies? Is het een oc versie? Zo ja dan zou je die ook op de klok snelheden kunnen zetten die AMD als standaard gebruikt.)

[ Voor 61% gewijzigd door Format-C op 15-11-2025 18:53 ]

• Brazos
  • Niet online
Format-C schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:16:
Als je dit met meerdere AMD drivers hebt zou ik de kaart terug sturen. Dan denk ik toch dat er iets met de kaart aan de hand is.

Edit: en je hebt geen rivatuner of afterburner oid geïnstalleerd staan? Of andere oc/ monitoring tool? Zo ja dan zou ik die er nog ff afgooien. En dan nog even testen.

(Welk merk/ type 9060XT is het precies? Is het een oc versie? Zo ja dan zou je die ook op de klok snelheden kunnen zetten die AMD als standaard gebruikt.)
Ik ga nog even een clean wipe proberen van de drivers. Verder geen rivatuner o.i.d. inderdaad, kaart is uiteraard ook niet overgeklokt. Wel monitoringtools (hwinfo en gigabyte Control Center).

Het is een oc versie inderdaad, van gigabyte. 16GB.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik zou dat gigabyte control center er ook even afgooien. Misschien verkloot dat iets.

(En misschien kan de kaart de OC settings die die out of the box heeft niet aankan. Vandaar dat ik zei dat je hem mss even op lagere clocks kan testen. Normaal draait de 9060xt chip op 3.13Ghz (review GoT) en die van jou draait op 3.32ghz als ik het goed zie? )

Gigabyte site

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di5vFs9TqJ3cS6Lc4STAbuZuKm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5Yot4j4has2QATjvz2LfDwX.jpg?f=fotoalbum_large
Boost Clock* : up to 3230 MHz (Reference card: 3130 MHz)
Game Clock* : up to 2620 MHz (Reference card: 2530 MHz)
Ik zou hem dus ook even op "reference speeds" proberen voor zowel core als geheugen.

En ik zou ook alle eventuele rgb (of andere overbodige) software meuk er even afgooien wat op je pc staat. (Het zal niet de eerste keer zijn dat dit vage problemen veroorzaakt )

[ Voor 115% gewijzigd door Format-C op 16-11-2025 03:37 ]

• Brazos
  • Niet online
Format-C schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:45:
Ik zou dat gigabyte control center er ook even afgooien. Misschien verkloot dat iets.

(En misschien kan de kaart de OC settings die die out of the box heeft niet aankan. Vandaar dat ik zei dat je hem mss even op lagere clocks kan testen. Normaal draait de 9060xt chip op 3.13Ghz (review GoT) en die van jou draait op 3.32ghz als ik het goed zie? )

Gigabyte site

[Afbeelding]

[...]

Ik zou hem dus ook even op "reference speeds" proberen voor zowel core als geheugen.

En ik zou ook alle eventuele rgb (of andere overbodige) software meuk er even afgooien wat op je pc staat. (Het zal niet de eerste keer zijn dat dit vage problemen veroorzaakt )
Vanochtend met DDU de drivers er afgewipt (tweemaal voor de zekerheid) en opnieuw geïnstalleerd. Maar even afwachten of dat effect heeft. En de XMP teruggeschroefd van 6400 cl32 naar 6000 cl36 (ik had XMP weer ingeschakeld nadat benchmarks/games etc. goed gingen).

Al denk ik haast niet dat het RAM is, want dat is in mijn beleving veel onvoorspelbaarder en kan op elk moment, terwijl de crashes beperkt zijn tot opstarten/aanzetten/slaapstand.

Wat vanochtend wel opviel, de PC is vannacht schijnbaar aangegaan (voor een windows update) en vervolgens bevroren (reageerde vanochtend niet) maar na een harde shutdown (aan/uit ingedrukt houden) schakelde de PC uit maar bleven de leds branden terwijl alles verder uit was. Ook bleven ze op 1 kleur terwijl ze zijn ingesteld op wisseling. Dus duidelijk blijven hangen ergens in de flow.

Ik heb er een tijdje openrgb op gehad maar dat weer verwijderd (veroorzaakte veel problemen zoals hoge CPU load). Leds worden geregeld via de Gigabyte control center. Mocht de nieuwe wipe geen effect hebben dan kan ik die er nog eens afgooien.

In de eventlog was niets te vinden aan fouten of waarschuwingen, enkel een melding van een windows update in de nacht.

De clocks onthoud ik ook nog even (probeer even 1 ding tegelijk zodat straks de oorzaak ook duidelijk is).

[ Voor 4% gewijzigd door Brazos op 16-11-2025 09:51 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Brazos schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:42:
[...]

Dus duidelijk blijven hangen ergens in de flow.

Leds worden geregeld via de Gigabyte control center. Mocht de nieuwe wipe geen effect hebben dan kan ik die er nog eens afgooien.
Zou ik zeker even doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 16-11-2025 10:27 ]

• freaky35
Brazos schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:42:
[...]

Vanochtend met DDU de drivers er afgewipt (tweemaal voor de zekerheid) en opnieuw geïnstalleerd. Maar even afwachten of dat effect heeft. En de XMP teruggeschroefd van 6400 cl32 naar 6000 cl36 (ik had XMP weer ingeschakeld nadat benchmarks/games etc. goed gingen).

Al denk ik haast niet dat het RAM is, want dat is in mijn beleving veel onvoorspelbaarder en kan op elk moment, terwijl de crashes beperkt zijn tot opstarten/aanzetten/slaapstand.

Wat vanochtend wel opviel, de PC is vannacht schijnbaar aangegaan (voor een windows update) en vervolgens bevroren (reageerde vanochtend niet) maar na een harde shutdown (aan/uit ingedrukt houden) schakelde de PC uit maar bleven de leds branden terwijl alles verder uit was. Ook bleven ze op 1 kleur terwijl ze zijn ingesteld op wisseling. Dus duidelijk blijven hangen ergens in de flow.

Ik heb er een tijdje openrgb op gehad maar dat weer verwijderd (veroorzaakte veel problemen zoals hoge CPU load). Leds worden geregeld via de Gigabyte control center. Mocht de nieuwe wipe geen effect hebben dan kan ik die er nog eens afgooien.

In de eventlog was niets te vinden aan fouten of waarschuwingen, enkel een melding van een windows update in de nacht.

De clocks onthoud ik ook nog even (probeer even 1 ding tegelijk zodat straks de oorzaak ook duidelijk is).
Is je pc uit zichzelf aangegaan? Dat heb ik ook wel eens gehad en duit toch op instabiliteit,mogelijk bv juist door ram. Probeer het eens met expo uit.Dat is het makkelijkst testenzodner dat je wat hoeft te veranderen verder

laatste bios had je al geisntaleerd?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12 12:05
Ik onderschrijf dat. Ik heb niets dan problemen gehad met Gigabyte software. Begon met mijn Aorus 1080ti destijds. Crashes, BSOD's etc. totdat ik de gigabyte software eraf gooide: geen crash meer gehad. Daarna nog een keer een moederbord van gigabyte gehad. Heb de software geïnstalleerd om de leds te regelen, maar ook weer crashes, rare slowdowns etc. Toen ik de leds prima vond, software eraf gegooid en lekker zo gelaten --> geen vuiltje meer aan de lucht. Ze maken prima hardware, maar die software......
Zou ook de wake on lan uitzetten en daarnaast starten door keyboard/muis even uitzetten in de bios voor de zekerheid.

Maar mocht bovenstaande werken, dat verklaart nog niet dat je PC niet goed aan gaat e.d.
Zou bijna denken dat er ergens kortsluiting ontstaat soms. Ik heb een soortgelijk iets ooit gehad door een sata kabeltje met metalen klipjes. Ik weet niet hoé, maar ik kreeg af en toe rare crashes en dat de computer niet uitging of automatisch aan ging. Hele ding uit elkaar gehaald en het probleem begon weer na het aansluiten van de SSD met dat kabeltje. Kabeltje vervangen; geen problemen meer. Check dus ook of je in je kast geen kabeltjes los hebt hangen die tegen andere metalen stukken kunnen komen e.d.
Pagina: 1