Probleem na upgrade videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb recent een upgrade uitgevoerd van mijn PC waarna mijn pc kuren heeft gekregen. Ik ben van onderstaande set-up;

Gigabyte Aorus B760 m-itx
16GB ddr5-5600mhz
Core i3 14100f
RX6600
FSP/Fortron (tier-c) 450watt SFX PSU

Naar;

Gigabyte Aorus B760 m-itx
32GB ddr5-6400mhz
Core i3 14100f
RX 9060 XT
FSP/Fortron (tier-c) 450watt SFX PSU

De upgrade was in 2 stappen, eerst het RAM (geen problemen mee gehad) en toen de videokaart. Op het begin van gerommel met beeld krijgen maar dat leek me mogelijk wat driver issues dus alles eraf en opnieuw geïnstalleerd zit ik nu met het volgende probleem;

De computer geeft regelmatig geen beeld (ook geen BIOS post screen) maar start wel op (windows geluidje hoor je dan wel)

Na een reset krijg ik dan wel beeld, BIOS post screen, windows start, en eenmaal op het bureaublad bevriest de computer na 2 seconde, of 10 seconde (of in ieder geval het beeld). Muis/toetsenbord doen niets meer, Windows geeft nog wel deuntje bij het verwisselen van USB dus lijkt een beeld issue te zijn.

In eerste instantie verdacht ik het ram (6400mhx icm i3) die heb ik teruggezet naar 4800 native geen XMP. Maar dit verhelpt niets.

Zou de voeding de oorzaak kunnen zijn? Op zich is 450W de 'minimum' voor een 9060xt en een i3 een vrij zuinige CPU, de voeding is een 'c-tier' volgens de geleerden op het internet dus niet per se de goedkoopste meuk.

Alvorens dure onderdelen te gaan aanschaffen ben ik benieuwd of iemand nog andere ideeën heeft. Het is op zich wel vreemd dat de voeding niet bepaald zwaar wordt belast bij simpel Windows opstarten?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
er word minimaal een 450 watt voeding aangeraden,dat is dus al net aan,plus SFX voeding zijn volgens mij vaak ook nog minder goed.

zou zeker een betere voeding aanschaffen,je wilt niet dat je voeding bv kapot gaat en je de kans hebt dat die de gpu of andere componenten meeneemt

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 07-11-2025 14:23 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:30

Internet Janny

He does it for free

Test de nieuwe onderdelen een voor een in een andere pc als het kan.

Zero compensation

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Test de pc in nieuwe configuratie met de RX6600 en de 9060 in een andere PC met betere en zwaardere voeding. Indien beide situatie stabiel zijn, voeding vervangen. Neem een goede 600W of hoger, dan zit je altijd safe wat sfx betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 09-11-2025 21:19 ]

I reject your reality and substitute my own

• Brazos
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:21:
er word minimaal een 450 watt voeding aangeraden,dat is dus al net aan,plus SFX voeding zijn volgens mij vaak ook nog minder goed.

zou zeker een betere voeding aanschaffen,je wilt niet dat je voeding bv kapot gaat en je de kans hebt dat die de gpu of andere componenten meeneemt
Nieuwe voeding is in bestelling. Later deze week testen of dat de oplossing is. Lees her en der wel dat de huidige voeding bij 25% belasting (~125watt) al buiten de atx standaard valt (<11,4v op de 12v).
nelizmastr schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:17:
Test de pc in nieuwe configuratie met de RX6600 en de 9060 in een andere PC met betere en zwaardere voeding. Indien beide situatie stabiel zijn, voeding vervangen. Neem een goede 600W of hoger, dan zit je altijd safe wat sfx betreft.
Ik heb de RX6600 niet meer (is verkocht) maar daarmee waren geen problemen. Ook i.c.m. het nieuwe ram werkte dat prima. Het probleem is ontstaan na de installatie van de 9060xt.

Ik ga voor nu eerst een andere voeding proberen (850watt) omdat dat sowieso wat aan de magere kant is voor op de lange termijn (en ik mogelijk de CPU ook nog wel wil aanpakken mettertijd). Ik heb op dit moment niet echt een optie om de 9060 in een andere pc te drukken dus ik wacht de uitkomst van de voeding eerst even af.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Brazos schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:57:
[...]

Nieuwe voeding is in bestelling. Later deze week testen of dat de oplossing is. Lees her en der wel dat de huidige voeding bij 25% belasting (~125watt) al buiten de atx standaard valt (<11,4v op de 12v).
Dat is wel erg slecht,11.4 na 25% belasting? dat zou ik echt aanraden pc niet te gebruiken,totdat je je andere voeding hebt.

Eigenlijk voor mij bijna wel zeker dat het de voeding is

• Brazos
  • Niet online
freaky35 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:42:
[...]

Dat is wel erg slecht,11.4 na 25% belasting? dat zou ik echt aanraden pc niet te gebruiken,totdat je je andere voeding hebt.

Eigenlijk voor mij bijna wel zeker dat het de voeding is
Ik wacht even tot de nieuwe voeding binnen is (morgen waarschijnlijk). Hopelijk is het daarmee opgelost.
Pagina: 1