Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Vraag
Beste antwoord (via ConQuestador op 07-11-2025 21:05)
Waarom leg je niet gewoon meerlagenbuis als vloerverwarming in je badkamer?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Alle reacties
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 07-11-2025 14:25 ]
Dat lijkt me los van de kosten erg bewerkelijk in alle bochten.Makrolon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:00:
Nee.
Edit: even snel gezocht, en als persen anders niet kan, lijkt dit toch de beste oplossing (voor 140 euro heb je 200m leiding bij heima24.de) Alleen de bochten lijken me lastiger daarmee, want als ie knikt ben je de sjaak.
[ Voor 30% gewijzigd door ConQuestador op 07-11-2025 17:32 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
In de badkamer is geen plek om dat te verstoppen. Hoogstens strategisch geplaatst achter een tegel zodat ik alleen die hoef te slopen.twain4me schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:18:
Ik snap je knel- pers verhaal niet helemaal maar voor knel zijn er voor beide systemen knel setjes die op euroconus passen dan heb je in basis nog systeem garantie. je wilt het alleen nooit onbereikbaar plaatsen. nu is die term wel wat op te rekken. zo zitten ze ook vaak achter keuken kasten. maar echt onbereikbaar of zelfs instorten of inbouwen in de muur zou ik niet doen.
Dat gezegd hebbende: in de badkamer was het echt een luxe extra, als het lastiger blijkt dan verwacht dan laat ik het zitten.
Hoewel ik de uitdaging beneden ook heb (ool daar is kleine verbouwing), maar dat is in een kast waar ik altijd nog bij kan, daar durf ik wel te gokken dus.
Als je slakkenhuis legt heb je maar 2 krappe bochten. Goeie meerlagenbuis knakt echt niet zo maar. En hoe grote badkamer heb je dat je 200m denkt nodig te hebben??ConQuestador schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:51:
[...]
Dat lijkt me los van de kosten erg bewerkelijk in alle bochten.
Edit: even snel gezocht, en als knellen anders niet kan, lijkt dit toch de beste oplossing (voor 140 euro heb je 200m leiding bij heima24.de) Alleen de bochten lijken me lastiger daarmee, want als ie knikt ben je de sjaak.
Knellen is geen enkel probleem qua leiding typen en kan prima op beide. Maar moet bereikbaar blijven dus zou ik niet doen.
Persen hoeft niet bereikbaar te blijven maar de perskoppelingen die op VV mogen zijn schaars. Als je deze kan vinden met een overgang aan de andere kant, ben je er wel.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Beneden in de hal is 10m2 en de badkamer is 12m2.Makrolon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:18:
[...]
Als je slakkenhuis legt heb je maar 2 krappe bochten. Goeie meerlagenbuis knakt echt niet zo maar. En hoe grote badkamer heb je dat je 200m denkt nodig te hebben??
Totaal gaat het dus om 22m2, maar ik wilde niet alles hoh 10 gaan leggen, er is namelijk al verwarming, maar net niet voldoende. Ik denk dus 180m te gaan leggen.
Ik heb overigens even geprobeerd met een stukje pex die ik nog had liggen. Met veer erin knikt hij zeker niet, maar een binnenveer gaat natuurlijk niet op zo'n lengte, voor de zekerheid buigen met een buitenveer zou dan de oplossing zijn. En de bochten gewoon wat ruimer houden.
My bad: gaat om persen (met th-profiel).Wuursj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:21:
Bedoel je nu knellen of persen? Je haalt beide door elkaar in je post.
Knellen is geen enkel probleem qua leiding typen en kan prima op beide. Maar moet bereikbaar blijven dus zou ik niet doen.
Persen hoeft niet bereikbaar te blijven maar de perskoppelingen die op VV mogen zijn schaars. Als je deze kan vinden met een overgang aan de andere kant, ben je er wel.
Die laatste had ik gevonden, maar die is weer niet pex. Ik heb wel dingen op google gevonden die pex-pert zeggen, maar vervolgens kan ik nergens details vinden die dat bevestigen.