PC voor lokaal streamen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DigiMike
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik ben opzoek naar een hardware oplossing om mijn games te streamen van GamePC over het lokale Netwerk richting de televisie op de beganegrond. PC is voorzien van de laatste nieuwe hardware, dus is helemaal prima.
Op dit moment gebruik ik mijn MacBook om dit te doen, echter ben ik nu opzoek naar console achtige ervaring met de gemakken van de PC.

Ik heb eerder gewerkt met een Apple TV oplossing waarop Sunshine was geïnstalleerd. Deze was bedraad aangesloten echter, gaf dit lag met het gebruik van een bluetooth controller. Reddit leerde mij dat meer mensen hiertegen aan liepen. Dus heb ik deze optie van de baan geschoven. De sunshine oplossing voor LG is ook niet optimaal omdat de TV op het WIFI netwerk zit en ik deze niet meer bedraad aan kan sluiten.

De optie om een Console neer te zetten wil ik niet. Ik heb een ps5 en wil daar juist van af.

Door de vele informatie en mijn summiere technische kennis ben ik opzoek naar advies. De hardware komt onder de televisie in een kast te staan en zal op het netwerk met bedrading worden aangesloten. Randapparatuur zoals toetsenbord en muis moeten op bluetooth werken.
Het gaat mij erom dat ik de hardware gaat gebruiken voor het streamen van mijn games en dat ik dit zo optimaal mogelijk wil laten verlopen. Echter moet ik dit, bij bijvoorbeeld problemen, met wat troubleshooting zelf willen kunnen oplossen. Mijn kennis beperkt zich echt tot een desktop computer en de basale zaken die daarbij komen kijken.

Ik moet mijn vrouw ook een beetje tevreden houden een hele PC kasten in de hoek van de kamer word niet gewaardeerd. De oplossing moet netjes in het kastje komen te staan. (grootte van een PS5 bijvoorbeeld)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik maak gebruik van een LG TV en een bedraad Cat6 netwerk.

Hopelijk kunnen jullie mij de juiste richting in bewegen. Ik door de bomen het bos niet meer en door mijn beperkte kennis zit ik mijzelf daardoor ook in de weg.

alvast bedankt! :)

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:43

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Al eens aan een Steam Deck gedacht? Dat is een game console maar kun je ook aansluiten op je tv, én je kan de game vanaf hetzelfde netwerk streamen van je pc met daarop Steam geïnstalleerd naar je Steam Deck zodat al het GPU werk op de PC plaats vindt. Biedt ook bluetooth support voor controller, toetsenbord en/of muis.

Enige is wel dat je idd voor een goede Wifi moet zorgen in ieder geval vlak bij de Steam Deck dan dus (ik neem even aan dat de desktop al bedraad is aangelegd).

[ Voor 41% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-11-2025 13:40 ]

youtube.com/@hisrep

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-11 14:55
De sunshine oplossing voor LG is ook niet optimaal omdat de TV op het WIFI netwerk zit en ik deze niet meer bedraad aan kan sluiten.
Door de vele informatie en mijn summiere technische kennis ben ik opzoek naar advies. De hardware komt onder de televisie in een kast te staan en zal op het netwerk met bedrading worden aangesloten.
Dus heb je nou wel of geen ethernet bij je TV?

Denk dat een raspberry de goedkoopste oplossing is https://itsfoss.com/raspberry-pi-moonlight-setup/

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2025 14:15 ]

• DigiMike
De desktop is inderdaad bedraad aangesloten en in de kast ligt ook nog een ethernetkabel die ik kan gaan gebruiken. helaas kan ik de Televisie niet bedraad aansluiten.

Ik heb de steamdeck overwogen, echter zit ik weer met het wifi verhaal. Die is in mijn huis niet altijd helemaal dekkend.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:43

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik vind de oplossing van @youridv1 wel heel mooi klinken, die guide laat ook meteen mooi zien hoe je het instelt en een Raspberry pi heeft naast een veel aantrekkelijker prijs ook een netwerkpoort. Dat is inderdaad uiteindelijk toch altijd het minst foutgevoelig.

youtube.com/@hisrep

• DigiMike
Ik snap dat Julie de oplossing van de Raspberry als een goede oplossing aanbieden. Echter is mijn kennis van deze zaken zo summier, dat ik bij de guide al denk van oke? Laat staan als er zich problemen voordoen in de instellingen en ik het eea moet gaan aanpassen.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Los van hetgeen je zoekt.

Je zegt dat je wifi niet al te best is. Je hebt een netwerkaansluiting onder je tv in een kast.
Als het budget het toelaat; switch en een AP aanschaffen. Heb je gelijk goede wifi aan je tv.
Dan kan je een Steam Deck wel in je optie lijst toevoegen.

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Gebruik je Steam? In het verleden had je het Steam Link apparaatje, die streamt je games naar je TV. Er is ook een Steam app die de zelfde functionaliteit heeft

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:06
DigiMike schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:21:
helaas kan ik de Televisie niet bedraad aansluiten.
Waarom niet? Mocht de ethernetpoort defect zijn kan het eventueel via een dongle, heb je meteen ook gigabit op de tv.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sowieso beter om met een dongle te doen, TV's hebben meestal 100MBit/s maximaal op de ethernet poort. Of je moet een media apparaatje zoals de Nvidia Shield hebben, die wél gigabit heeft. Gebruik ik ook op mijn LG G5. Vervolgens de Steam Link app erop en lekker streamen via Steam. Door Android TV heeft het ook apps voor de meeste film en serie streamers, dus dat is een mooi extraatje. Vrouw ook blij, want klein apparaat en minder dan €250,- kwijt; uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB. En @DigiMike blij want weinig kennis of ervaring nodig.

[ Voor 97% gewijzigd door CH4OS op 08-11-2025 09:58 ]

• DigiMike
hcQd schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:41:
[...]

Waarom niet? Mocht de ethernetpoort defect zijn kan het eventueel via een dongle, heb je meteen ook gigabit op de tv.
Wij hebben de bedrading door een pijp heen lopen en die zit al vol met alle bedrading. HDMI kabels, elektra etc. Krijg er geen extra kabel meer doorheen.

• DigiMike
CH4OS schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:48:
Sowieso beter om met een dongle te doen, TV's hebben meestal 100MBit/s maximaal op de ethernet poort. Of je moet een media apparaatje zoals de Nvidia Shield hebben, die wél gigabit heeft. Gebruik ik ook op mijn LG G5. Vervolgens de Steam Link app erop en lekker streamen via Steam. Door Android TV heeft het ook apps voor de meeste film en serie streamers, dus dat is een mooi extraatje. Vrouw ook blij, want klein apparaat en minder dan €250,- kwijt; uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB. En @DigiMike blij want weinig kennis of ervaring nodig.
Ik ben dit aan het overwegen of toch voor de steam-deck inclusief de dockingstation. Ik zag dat deze ook bedraad te verbinden is en kan ik ook nog eens op de bank gamen als vrouwlief tv wilt kijken.

Ik wacht even blackfriday af voor een mooie deal.

• DigiMike
ElementriX schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:32:
Gebruik je Steam? In het verleden had je het Steam Link apparaatje, die streamt je games naar je TV. Er is ook een Steam app die de zelfde functionaliteit heeft
Kwam er dus gisteren achter dat steam ook een streamingsfunctie heeft. Wat imo net wat beter werkt dan Moonlight! Als dat icm de steamdeck allemaal bedraad aangesloten kan worden is dat helemaal top!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:19
DigiMike schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:04:
[...]

Kwam er dus gisteren achter dat steam ook een streamingsfunctie heeft. Wat imo net wat beter werkt dan Moonlight! Als dat icm de steamdeck allemaal bedraad aangesloten kan worden is dat helemaal top!
https://store.steampowered.com/remoteplay
Steam Link connects your device to any computer that’s running Steam.

Get it now for:
iPhone, iPad, & Apple TV (11.0+)
Android (5.0+) phone, tablet, & TV
Amazon Fire TV
Android users without access to Google Play
Raspberry Pi 3, 3+, 4, 5
Windows
Linux
MacOS
Meta Quest 2, 3 and Pro
Pagina: 1