Netwerk deels bekabeld en deels MESH als vervanging Airport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirOlf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-11 16:11
Ons huis is een bunker bestaande uit 2 dikke betonplaten tussen de kelder en het eerste verdiep.
Onze box van Telenet staat in de garage en dat signaal gaat momenteel naar het gelijkvloers met een vaste kabel. Daar staat nu een Airport extreme. Die Airport extreme is via een kabel verbonden met een 2de Airport extreme op de 1ste verdieping (eigenlijk een Time Capsule).
Verder staan er nog 4 andere Airport extremes verspreid in het huis en deze zijn draadloos verbonden.
Aan 1 van deze draadloos verbonden Airports hangt mijn bureau en door de jaren heen is het netwerkgebruik qua data hier exponentieel aan het toenemen.
De laatste tijd merk ik dat het netwerk regelmatig geen internet heeft. Het WiFi-signaal van Telenet werkt op die momenten wel dus het ligt aan het intussen gedateerde Airport netwerk. Bijkomend stopt Apple met de integratie van Airport in hun nieuwe Mac-OS versies dus dat (kleine) voordeel vervalt.
Kabels trekken is jammergenoeg geen optie.
Ik zou liefst deze configuratie "kopiëren". Welke apparaten, die plug & play zoveel mogelijk benaderen, zijn volgens jullie dan het beste? Is WiFi 7 een grote meerwaarde ten opzichte van WiFi 6?
Kan ik de Time Capsule recuperen of koop ik daarvoor ook beter een nieuwe NAS?
Ik heb me al wat ingelezen op dit onderwerp (alle bovenstaande termen waren tot vandaag nieuw voor mij) maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom MESH schreeuwen?

Verder heb je een idee van de topologie die je witl - bedraad wat nu bedraad is, daarachter draadloos mesh - maar ik lees geen eisen aan prestaties of budget. Ik lees ook niet exact welke Airport Extremess je nu hebt (er zijn meerdere generaties geweest met verschillende prestaties en features), welke prestaties je nu haalt en of dat acceptabel is voor de nieuwe situatie. Dit is relevante info, want op basis van type Aiport en prestaties nu kunnen we een goede inschatting maken van de dekking en demping van WiFi in jouw huis en daarmee ook een goede inschatting wat je kunt verwachten van nieuwere apparatuur. Tenslotte is het nuttig om te weten wat je erop gaat aansluiten. Als je low-end WiFi-4 en 5 apparaten hebt gaat een high-end tri-band WiFi-7 setup volstrekt overkill zijn zonder toegevoegde waarde boven een eenvoudige WiFi-6 upgrade van huidige situatie.

Bij mesh kun je enorme bedragen neertellen voor zeer indrukwekkende tri-band apparaten met zeer dikke backhaul om - altijd afhankelijk van demping in je woning - mogelijk meerdere Gbps te halen door de lucht - maar als je zes AP's in huis hebt gaat dit een zeer dure optie worden.

Bij WiFi is meer niet altijd beter. Je moet met mesh een redelijke overlap hebben in dekking tussen nodes, maar teveel nodes kan leiden tot slechtere prestaties. Tenzij je huis bijzonder groot is of bijzonder zware muren heeft is doorgaans een enkele goed geplaatste AP per verdieping voldoende. Ter illustratie: ik woon in de onderste twee verdiepingen van een flatgebouw, met een 50cm dikke betonnen draagmuur dwars door het midden van mijn woning en de vloer tussen de verdiepingen is ook nog verstevigd omdat het vroeger een binnenstraat droeg. Desondanks lukt het mij om mijn 132m^2 te dekken (in 5GHz, met overal >-67dBm RSSI) met twee AP's. Deze zijn wel bedraad. Draadloos heb je doorgaans 50% meer nodig en inderdaad: ik heb getest met een paar mesh setups en zou daar drie nodig hebben. Het is waarschijnlijk een goed plan om een site survey uit te voeren in de huidige situatie voordat je nieuw spul koopt: mogelijk kun je met aanzienlijk minder toe. "Site survey" klinkt spannend, maar is niet ingewikkelder dan een enkele AP een afwijkende 5GHz SSID te geven, dat ding op een voor de hand liggende plek in een kamer te plaatsen, dan met een laptop of telefoon alle kamers in huis aflopen en noteren wat de signaalsterkte daar in. Herhaal dat met de AP in alle kamers en je hebt een mooie tabel op basis waarvan je kunt bepalen hoeveel AP's je minimaal nodig hebt, en waar ze dan moeten staan :)

Oslik blyat! Oslik!

• SirOlf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-11 16:11
Vooreerst bedankt voor de uitgebreide toelichting!
Sorry, ik dacht dat mesh in hoofdletters was.
De AP's zijn de laatste generatie.
Het budget is dat ik kan betalen wat nodig is maar als ik de keuzehulp van Coolblue doorliep kwam ik op een optie van €2600 en dat heb ik er niet voor over. Gezien het duidelijk voor mijn bureau is kan ik dat met mijn BV betalen.
Eerst waren ze niet bekabeld maar toen was de WiFi op het verdiep zeer slecht. Dat was toen niet erg maar toen de kinderen groter werden moest dat verbeterd worden. Een kabel door de technische schacht leggen was eenvoudig omdat er toen net ook daar werken aan gebeurde.
Ik gebruik relatief zwaar beeldmateriaal voor mijn werk (en elk jaar neemt het dataverbruik toe) en dan spreek ik nu over circa 5GB/uur download gemiddeld met uitschieters tot 10GB/uur. Dit kan jammergenoeg niet via een bekabelde AP. De bekabelde AP's halen nu soms 200 mbps en de draadloze aan mijn bureau zit maar rond de 40 mbps en dat begint toch echt te krap te worden. De firma waar mijn contract mee loopt raadt 80 mbps aan.
Tussen de bedrade AP en mijn bureau zitten 3 volle muren waarvan er 2 draagmuur zijn. Als ik mijn AP configuratie mag geloven neemt mijn bureau nu van een draadloze AP die in de kamer erboven staat en niet van die vanop hetzelfde verdiep. Ergens is dat logisch want de muren boven zijn veel dunner.
Ik heb ooit via het stopcontact een poging gedaan maar dat was een drama. Ik heb in huis 3 zekeringskasten en dan werkt dat duidelijk niet.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08
Door drie muren waarvan twee draagmuren gaat geen enkel wifi device werken, hoeveel geld je daar ook tegenaan gooit.
Vandaar dat hij het signaal van de verdieping erboven pakt want dat is maar een muur(vloer), maar dat zal nooit veel beter te krijgen zijn.
Het enige wat je kan proberen is om een AP zo dicht mogelijk boven je werkkamer op de eerste verdieping te plaatsen.

Een kabel trekken is eigenlijk de enige oplossing in dit soort situaties.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je niet toevallig ergens ongebruikte oude telefoon of televisiekabels liggen naar je bureau of ergens iets dichter in de buurt?

Ja, het is mogelijk met mesh met hele omweg via bovenverdieping signaal, zelfs met snelle verbinding, richting je bureau te krijgen, maar het gaat nooit echt goed zijn en alles dat dat wel benadert gaat de hoofdprijs kosten, veel meer dan iemand inhuren om kabel voor je te trekken (daar vragen ze vaak EUR 125 per kabel voor).

Oslik blyat! Oslik!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:53
SirOlf schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:13: Gezien het duidelijk voor mijn bureau is kan ik dat met mijn BV betalen.
Aangezien je voor het bedrijf nodig hebt is het mogelijk verstandig om toch te kijken naar een mogelijkheid te bekabelen. Ondanks dat het geld kost.
SirOlf schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:13:
Ik gebruik relatief zwaar beeldmateriaal voor mijn werk (en elk jaar neemt het dataverbruik toe) en dan spreek ik nu over circa 5GB/uur download gemiddeld met uitschieters tot 10GB/uur. Dit kan jammergenoeg niet via een bekabelde AP. De bekabelde AP's halen nu soms 200 mbps en de draadloze aan mijn bureau zit maar rond de 40 mbps en dat begint toch echt te krap te worden. De firma waar mijn contract mee loopt raadt 80 mbps aan.
Je hebt het duidelijk voor het werk nodig. Dan wil je dat de boel goed voor elkaar hebben. Met zoveel betonnen constructies is het juist nodig om kabels aan te leggen. Dan kost het maar wat geld om het voor elkaar te krijgen. Zou toch met een aannemer / installateur gaan overleggen of iets toch niet mogelijk is.
Pagina: 1