Vloeropbouw keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Siert89
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07-11 15:36
Mijn vraag
Wat is de juiste opbouw voor mijn keuken vloer?

Ik heb mijn keuken vloer eruit gehaald.
Nu heb ik een zandbed liggen die verdicht is.
Ik wil dit graag dit isoleren en met bedekken met vloerverwarming.
Alleen lees veel verschillende dingen over de opbouw.

Zou graag wat tips ontvangen.
Het huidige plan is als volgt,
Zandbed / PE-folie/ PIR 10cm / PE folie / gewapend beton 10 cm / noppenplaten zonder isolatie / zandcement

Is dit de juiste opbouw? of kan ik beter de beton en pir laag omdraaien. Zodat het construtief wordt?
Dit is namelijk wat ChatGPT aanraadt :P

Hoop graag van 1 van jullie te horen :)

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:22
@Siert89
Hoever zou je het zand kunnen afgraven? Want als alles toch open is, waarom dan niet 5cm (of meer) extra isolatie toevoegen?
En hoe wil je gaan stoken? Als je de hele winter de vloerverwarming aan zet en je hebt een warmtepomp, dan kan het beton mooi dienen als warmtebuffer. Daarom zou je de isolatie eronder willen hebben. Andersom zou ook prima kunnen, maar dan heb je geen warmteopslag in je vloer.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
Ga je het zelf doen of uitbesteden? Die noppenplaten zijn best duur voor wat het is, zeker als je het zelf doet (en tijdswinst niet zoveel uitmaakt). Je kan ook gewoon tackeren (met plastic "nietjes" de buizen vastzetten, in combinatie met wat "rails" gaat dat ook erg snel; zeker als je er folie onder steekt met hokjespatroon 10x10cm).

De beste opbouw is op het zandbed folie en het gewapend beton, dan je isolatie, en dan de vloerverwarming en zandcement.
Zo vermijd je extra warmteverlies naar de muren toe via het gewapend beton; en je hebt nog meer dan voldoende warmtebuffer over. Vergeet niet dat een vierkante meter 7cm dik zandcement ongeveer 140kg weegt, dus je zit heel snel aan een énorme massa als buffer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Siert89
naftebakje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:28:
Ga je het zelf doen of uitbesteden? Die noppenplaten zijn best duur voor wat het is, zeker als je het zelf doet (en tijdswinst niet zoveel uitmaakt). Je kan ook gewoon tackeren (met plastic "nietjes" de buizen vastzetten, in combinatie met wat "rails" gaat dat ook erg snel; zeker als je er folie onder steekt met hokjespatroon 10x10cm).

De beste opbouw is op het zandbed folie en het gewapend beton, dan je isolatie, en dan de vloerverwarming en zandcement.
Zo vermijd je extra warmteverlies naar de muren toe via het gewapend beton; en je hebt nog meer dan voldoende warmtebuffer over. Vergeet niet dat een vierkante meter 7cm dik zandcement ongeveer 140kg weegt, dus je zit heel snel aan een énorme massa als buffer.
Bedankt voor u antwoordt!

Ik ga het zelf doen, ik wil 10 cm gewapend beton doen. Zand cementlaag wordt tussen de 7-9 CM.

Wat bedoelt u met een enorme buffer?

• Siert89
chrisborst schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:20:
@Siert89
Hoever zou je het zand kunnen afgraven? Want als alles toch open is, waarom dan niet 5cm (of meer) extra isolatie toevoegen?
En hoe wil je gaan stoken? Als je de hele winter de vloerverwarming aan zet en je hebt een warmtepomp, dan kan het beton mooi dienen als warmtebuffer. Daarom zou je de isolatie eronder willen hebben. Andersom zou ook prima kunnen, maar dan heb je geen warmteopslag in je vloer.

Ik heb alles al op hoogte, alleen de opbouw is me nog een beetje onduidelijk.
Ik gebruik pirplaten van 10 cm RD 4.5
Beton laag met matten wordt 10 CM en zandcement wordt 7-9 CM.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:06
Siert89 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:52:
[...]

Ik ga het zelf doen, ik wil 10 cm gewapend beton doen. Zand cementlaag wordt tussen de 7-9 CM.

Wat bedoelt u met een enorme buffer?
Met enorme buffer wordt waarschijnlijk gedoeld op of je je isolatie wel of niet boven je gewapende betonvloer doet. De vloer is namelijk je warmte buffer

Jij stelt voor om de isolatie onderop te doen. Je vloerverwarming verwarmt dan ook je gewapende betonvloer mee op. Je kan ook eerst je gewapende vloer laten storten, dan isolatie en dan je cementdekvloer. Dan warm je enkel de dekvloer op met je vloerverwarming.

Wanneer je enkel je dekvloer verwarmt reageert het systeem een stuk sneller omdat het minder beton hoeft te verwarmen. Ik heb namelijk deze opbouw en het systeem reageert binnen 30 a 60 minuten. Bij mijn ouders ligt de betonvloer op de isolatie en reageert het system pas minimaal na 3 uur en soms duurt het nog langer.

Volgens mij wordt tegenwoordig aangeraden om de isolatie op de betonvloer te doen dus van onder naar boven:
PE folie
Gewapende betonvloer
PIR platen
Dekvloer

Denk overigens ook na over anhydriet. Blijkt een iets hogere afgifte te hebben dan zandcement vloeren.

• Siert89
Chatman313 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]

Met enorme buffer wordt waarschijnlijk gedoeld op of je je isolatie wel of niet boven je gewapende betonvloer doet. De vloer is namelijk je warmte buffer

Jij stelt voor om de isolatie onderop te doen. Je vloerverwarming verwarmt dan ook je gewapende betonvloer mee op. Je kan ook eerst je gewapende vloer laten storten, dan isolatie en dan je cementdekvloer. Dan warm je enkel de dekvloer op met je vloerverwarming.

Wanneer je enkel je dekvloer verwarmt reageert het systeem een stuk sneller omdat het minder beton hoeft te verwarmen. Ik heb namelijk deze opbouw en het systeem reageert binnen 30 a 60 minuten. Bij mijn ouders ligt de betonvloer op de isolatie en reageert het system pas minimaal na 3 uur en soms duurt het nog langer.

Volgens mij wordt tegenwoordig aangeraden om de isolatie op de betonvloer te doen dus van onder naar boven:
PE folie
Gewapende betonvloer
PIR platen
Dekvloer

Denk overigens ook na over anhydriet. Blijkt een iets hogere afgifte te hebben dan zandcement vloeren.

Duidelijk verhaal en als je er goed overna denkt soort van logisch.
Conclusie: Eerst beton storten dan pas PIR!

Heel erg bedankt voor alle reacties _/-\o_

• chrisborst
@Siert89
Hoe wil je gaan stoken? Want een snel reageerde vloer is alleen handig als je van plan bent vaak de verwarming aan en uit te doen.

• Siert89
chrisborst schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:38:
@Siert89
Hoe wil je gaan stoken? Want een snel reageerde vloer is alleen handig als je van plan bent vaak de verwarming aan en uit te doen.
Het wordt CV gestookt.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:06
@Siert89
Waarom zou dit enkel handig zijn als je vaak de verwarming aan en uit wil doen?
Zelf werk ik wel met nachtverlaging.

Maar met continu stoken heeft deze opbouw toch ook niet echt nadeel? Je hebt minder buffer dan de andere opbouw maar nog steeds best een redelijke buffer waarme je continu kan stoken

Edit: Zelf vind ik mijn huidige dekvloer van 7cm anhydriet eigenlijk ideaal. Dit omdat je nog wel een wijziging kan doen in temperatuur wanneer het net wat koud aanvoelt savonds. Dit is lastiger met een betonvloer erbij boven je isolatie.

Opzich is een grotere buffer goed voor een warmtepomp (Ik stook zelf ook met een CV) om iets beter continu te kunnen stoken maar vind het ook wel fijn om in een kortere periode van uren of zelfs een dag de temperatuur te kunnen bijstellen.

[ Voor 30% gewijzigd door Chatman313 op 07-11-2025 14:38 ]

• naftebakje
@Siert89
Jij moet autoverkoper worden. ´ja mevrouwtje, het is een diesel, die is zuiniger in lage toerentallen dus hebben we de koffer volgestort met beton. Het voordeel is dat het 3 uur duurt voor je voelt dat je gas geeft.´

Nog gehoord van dag en nacht? Variaties in zoninstraling? Je verwarming een vertraging van 3 uur geven als het een half uur kan zijn is een nadeel. Geen voordeel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
De grootte/traagheid is deels een kwestie van voorkeur. In dit soort topics duiken helaas vaak dezelfde mensen op die op kruistocht lijken te zijn om hun visie als enige juiste te prediken.

Een trager systeem / meer buffer kan bijvoorbeeld als voordeel hebben dat je in combinatie met een warmtepomp de momenten van verwarmen en dus stroomverbruik flexibeler kunt maken (bijvoorbeeld voor eigenverbruik zonne-energie of dynamische prijzen)

In combinatie met een gasgestookte CV en een huishouden met veel/lange douchers kan het ook als voordeel worden ervaren dat het minder snel afkoelt als de verwarming even niet aan kan.

• chrisborst
naftebakje schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:18:
[...]
Jij moet autoverkoper worden. ´ja mevrouwtje, het is een diesel, die is zuiniger in lage toerentallen dus hebben we de koffer volgestort met beton. Het voordeel is dat het 3 uur duurt voor je voelt dat je gas geeft.´

Nog gehoord van dag en nacht? Variaties in zoninstraling? Je verwarming een vertraging van 3 uur geven als het een half uur kan zijn is een nadeel. Geen voordeel.
Wat voor een bullsh*t is deze reactie.
Ik geef enkel aan dat een traag of snel systeem een voordeel kan zijn afhankelijk van de manier van verwarmen. Een CV-ketel kan redelijk snel een hoop warmte in je vloer pompen en vaak is dan een snel systeem handig omdat je dan met nacht-verlaging kan werken.
Een warmtepomp is vaak gebaat bij een traag systeem omdat een warmtepomp beter werkt met een lage delta T en dan is veel massa (een traag systeem) erg handig.
Genoeg documentatie over te vinden.
@Pejdref Volgens mij heb ik beide opties genoemd en geen voorkeur uitgesproken. Het is aan TS om te kiezen wat het beste bij hem past.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:27
In ieder geval terug naar de vraag... bij ons hebben we eerst pir gedaan, daarop de betonvloer en daarop de dekvloer met vvw. Reden was dat de aannemer liever zo werkte vanuit praktisch oogpunt, immers kun je beter werken op een betoonvloer dan op platen. Ook kan de vloer dan al wat zakken/zetten. Met alleen een dekvloer bovenop pir loop je risico dat je vloer later nog wat nazakt, en je de plinten opieuw mag plaatsen na een jaar. Het grotere buffer verhaal ivm wadmtepomp vond ik ook logisch. Verder maakt het weinig uit hoe je de volgorde doet.

Ik zou wel wat meer isolatie doen als je de mogelijkheid nog hebt. Hier zijn twee lagen van elk 15cm pir gedaan.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:28
barbarbar schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:18: Hier zijn twee lagen van elk 15cm pir gedaan.
Je hebt Rd 13 ofzo in je vloer gedaan? _/-\o_ Ik weet niet of je het zo mag rekenen, maar ik kwam bij 140mm een waarde van 6,35 tegen. Volledig onder de gewapende constructievloer?

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:27
marcelcee schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:09:
[...]

Je hebt Rd 13 ofzo in je vloer gedaan? _/-\o_ Ik weet niet of je het zo mag rekenen, maar ik kwam bij 140mm een waarde van 6,35 tegen. Volledig onder de gewapende constructievloer?
Ja zo ongeveer. Het kon er in dus waarom niet, we zitten direct op de zandgrond met vrij groot oppervlakte voor het type huis. Dat zijn dingen die je maar één keer goed kunt doen.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:28
barbarbar schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:23:
[...]

Ja zo ongeveer. Het kon er in dus waarom niet, we zitten direct op de zandgrond met vrij groot oppervlakte voor het type huis. Dat zijn dingen die je maar één keer goed kunt doen.
Helemaal mee eens. Ik heb ook dezelfde redenering: zo veel meer kost het ook weer niet en het ligt er voor ‘altijd’. Aannemers kijken me aan of ze water zien branden…

Maar wat 20 jaar geleden door kon gaan voor goed geïsoleerd, is vandaag natuurlijk enorm achterhaald. Zo zal het ook zijn met de huidige eisen uit het bouwbesluit, verwacht ik.

Ik weet me weer gesterkt om eigenwijs aan de slag te gaan met de verbouwing van onze jaren 30 woning 8)

• naftebakje
chrisborst schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:42:
[...]

Wat voor een bullsh*t is deze reactie.
Ik geef enkel aan dat een traag of snel systeem een voordeel kan zijn afhankelijk van de manier van verwarmen. Een CV-ketel kan redelijk snel een hoop warmte in je vloer pompen en vaak is dan een snel systeem handig omdat je dan met nacht-verlaging kan werken.
Een warmtepomp is vaak gebaat bij een traag systeem omdat een warmtepomp beter werkt met een lage delta T en dan is veel massa (een traag systeem) erg handig.
Genoeg documentatie over te vinden.
@Pejdref Volgens mij heb ik beide opties genoemd en geen voorkeur uitgesproken. Het is aan TS om te kiezen wat het beste bij hem past.
Nogmaals, wat is er handig aan een extreem traag systeem? Dat is nadeel verkopen als voordeel.
Bereken de buffercapaciteit eens van een zandcement vloer van 7cm dik, een klein huis van 50m² kom je al aan 1000liter water. Waarom dat meer dan verdubbelen bij een warmtepomp?

• chrisborst
naftebakje schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:34:
[...]
Nogmaals, wat is er handig aan een extreem traag systeem? Dat is nadeel verkopen als voordeel.
Bereken de buffercapaciteit eens van een zandcement vloer van 7cm dik, een klein huis van 50m² kom je al aan 1000liter water. Waarom dat meer dan verdubbelen bij een warmtepomp?
Ik volg al een poosje aannemers en bouwers die passieve woningen bouwen of woningen die bijna zonder verwarming kunnen functioneren. Daar is enorm veel aandacht voor het creëren van warmtebuffers. Bijv. een grote betonmuur die door de winterzon goed opgewarmd kan worden of een dikke betonvloer waar de zon op kan schijnen. Een speksteenkachel is ook een mooi voorbeeld. Er zijn ook huizen die gedeeltelijk in de aarde wordt gebouwd. Kortom, genoeg voorbeelden dat een warmtebuffer erg nuttig kan zijn.

En zeker als je een warmtepomp hebt, dan wil je tijdens de goedkope uren wellicht extra warmte in je vloer opslaan. Dus lekker overdag, tussen 12h en 16h als de stroom goedkoop of soms zelfs gratis is, de vloer extra warm maken. Tussen 16h en 20h als de stroom duur is, kan je dan je verwarming uit doen en het dan lekker warm hebben.

Vandaar de initiële vraag, hoe en met wat wil TS gaan verwarmen.

• BovenHond
  • Laatst online: 11-11 07:39
Hier ook een lid van team "dikke warme vloer". Ook bij een hittegolf is een grote warmtecapaciteit in je huis fijn. Je huis is erdoor minder gevoelig voor temperatuurschommelingen.
Pagina: 1