Binnenisolatie woonkamer/keuken – risico op vochtproblemen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bart van Els
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-11 11:13
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn woonkamer en keuken van binnenuit te gaan na-isoleren. Het gaat om een wat ouder huis, en ik wil graag voorkomen dat ik vochtproblemen veroorzaak. Daarom hoor ik graag jullie mening over mijn plan.

De huidige opbouw van de buitenmuur (van buiten naar binnen) is als volgt:

Baksteen

Spouw

Gewapend bitumenpapier

Luchtlaag

Polystyreenschuim

Dampwerende laag

Gipsplaat

(zie ook het bijgevoegde plaatje van de huidige situatie)

Mijn idee is om de bestaande gipsplaten te verwijderen, en vervolgens op het huidige regelwerk PIR-platen te schroeven, met daarover underlayment en daarna een klimaatfolie waarop weer nieuwe gipsplaten komen. Dit leek mij een makkelijke manier om extra isolatie toe te voegen zonder te veel breekwerk.

Mijn twijfel zit vooral bij het vochtgedrag van de constructie. Ik vraag me af of ik hiermee vocht “opsluit” tussen de lagen, en of dat tot problemen kan leiden.

Ik voeg twee schematische tekeningen toe: één van de huidige situatie, en één van mijn geplande opbouw.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten of ervaringen. Zou dit plan werken zonder risico op condens of schimmel? En als het niet ideaal is: hoe zou ik dit beter kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Utb0gjM6108JQ6VydQz2bkJIym8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jP4vTwOo64eCEdAxHiOU1gTv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11HQqPBjNTYx46c6LUfjkevcDGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ySBSYQQy1fpw0mBpk1K0YmvP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Bart van Els op 07-11-2025 13:30 ]

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-11 21:11
De voorgestelde opbouw is bouwfysisch correct. Wat je wil voorkomen is dat vocht uit de woning kan doordringen achter de isolatie en dat kan worden voorkomen met een dampdichte of klimaatfolie aan de warme zijde. Als de pir laag zelf goed dampdicht is (aluminium cachering aan beide zijden en naden goed afdichten) zou een folie zelfs overbodig zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Workum op 09-11-2025 11:37 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.