vervanging bestaande installatie in café

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fdh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 09:21
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
versterker(s) voor café

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
700-2500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Muziek in café
Bedoeling is om 3 zones (buiten, vooraan, achteraan) te hebben, waarbij de het volume per zone kunnen instellen alsook de bron per zone (bv tv in zone 1, muziek in zone 2 en 3).
Muziek moet luid genoeg zijn om boven het gewone gepraat hoorbaar te zijn, maar voor echte feestjes kijken we eerder naar materiaal dat we op dat moment huren of door de deejay wordt verzorgd.

De zones binnen zijn ongeveer 6 op 4 denk ik, met 4 boxen per zone.

De huidige installatie bestaat uit:
  • Audac PRE26 preamplifier
  • DBX Driverack PA+
  • QAMP CMX300 versterker naar 4 JBL Conrol25 boxen in zone 1
  • QAMP CMX300 versterker naar 4 JBL Conrol25 boxen in zone 2
  • QAMP CMX300 versterker naar 2 JBL Sub135 boxen (zone 1 en 2) (
  • JBLSYSTEMS VX400 naar 4 boxen (moet kijken naar welke types) buiten(
De preamplifier heeft 2 zones, maar de driverack niet.
Dit hebben de voorgangers opgelost door de output van de zones in mono te zetten en deze dan naar de linker en rechter input van de driverack te zetten.
Ik vermoed dat ze dan de driverack hebben ingesteld om de linker input naar versterker 1 en de rechter naar versterker 2 (en dan beide naar de 3de voor de subs) te sturen, maar geen idee van hoe dat werkt.

Daarnaast hebben ze de luidpreker kabel van zone 1 afgetakt om deze als input van de VX400 versterker te gebruiken die dan de boxen op het terras buiten aanstuurd.

De versterker van zone 2 is nu defect en ik stel me nu de vraag of ik deze zou vervangen of gezien de leeftijd van de toestellen (en de complexiteit) volledig zou vervangen door iets simpeler (ik denk aan een matrix versterker).
Gezien budget zou ik de bestaande luidsprekers willen behouden

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Power Dynamics PAM2004 100V 4Z MatrixAmp 4x 200W

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

zou 200W per zone voldoende zijn om:
  • de huidige boxen aan te sturen met een voldoende aantal decibels om boven het gepraat uit te kunnen komen komen
  • zijn er andere \ betere opstellingen waarmee we hetzelfde kunnen bereiken (binnen het budget)
  • zijn er andere \ betere matrix versterkers

Alle reacties

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:34
Ik heb weinig pa ervaring, dat voorop gesteld.

De door jou aangehaalde versterker is 100v
Niet geschikt voor standaard speakers.
Het merk loop ik ook niet warm van.

Het moet vooral betrouwbaar zijn. Je wilt niet halverwege de avond zonder muziek zitten.

Ik keek even bij Thomann:

https://www.thomann.nl/ve...lr_b&cme=true&filter=true

Deze kost maar 400 euro en heeft veel goede reviews hoe maken ze het ervoor 😅
https://www.thomann.nl/the_tamp_tsa_4700.htm

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ben je tevreden over het geluid zoals het nu is?

• fdh
TBTL schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:04:
Ben je tevreden over het geluid zoals het nu is?
Redelijk tevreden, enkel het geluid buiten is minder.
Ik vermoed dat dit komt omdat ze afgetakt hebben van een luidsprekerkabel voor de andere zone, wat zorgt voor meer storing en waardoor de sterkte van het geluid buiten beïnvloed wordt door hoe luid het in de andere zone staat.

Maar in de vervanging die ik op het oog heb zou de versterker dus maar 200W zijn in plaats van de 300W nu en ik vraag me af of dit dan nog voldoende is om alles aan te sturen.

• fdh
ronnie vd schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:36:
Ik heb weinig pa ervaring, dat voorop gesteld.

De door jou aangehaalde versterker is 100v
Niet geschikt voor standaard speakers.
Het merk loop ik ook niet warm van.

Het moet vooral betrouwbaar zijn. Je wilt niet halverwege de avond zonder muziek zitten.

Ik keek even bij Thomann:

https://www.thomann.nl/ve...lr_b&cme=true&filter=true

Deze kost maar 400 euro en heeft veel goede reviews hoe maken ze het ervoor 😅
https://www.thomann.nl/the_tamp_tsa_4700.htm
Het model kan inderdaad 100V, maar als ik het goed lees kunnen ook gewone speakers eraan verbonden worden.
De modellen die jij aanhaalde lijken mij geen multi-zone / multi-source functionaliteit te hebben.
Maar als een gecombineerd toestel niet voldoende krachtig zou blijken om alles te vervangen en het waarschijnlijk dan te duur wordt om volledig nieuwe stack te plaatsen, dan zal ik inderdaad de defecte versterker gewoon door een andere moeten vervangen.

• fdh
Ik ben nu wel in de war van hoe de luidsprekers moeten aangesloten worden op de versterker.
Als ik het goed begrijp hebben de huidige versterkers 2 channels + 1 bridge/mono channel.
En kan je normaal 1 speaker per channel aansluiten (tenzij je ze in parallel/serieel gaat aansluiten).

De matrix versterker die ik op het oog heb, heeft maar 1 channel per zone en moet ik voor de 4 boxen die er nu hangen dus eigenlijk altijd serieel gaan werken om die aan te sluiten omdat ik anders maar een weerstand van 2 ohm per zone zou hebben.

Correct?
Pagina: 1