Nette laptop voor de vrouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop word vooral gebruikt voor foto's management en minimaal bewerken. Daarnaast voor het Office pakket. Dus geen zware applicaties of games. Wel moet de laptop weer jaren meegaan

Wat is je budget?
t/m +/- 600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, vooral voor thuis werk en dan beneden waar we geen desktop willen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een net en betrouwbaar merk

Nu kwam ik deze aanbieding tegen : https://www.mediamarkt.nl...-radeon-780m-1891090.html

Maar qua CPU etc ben ik een leek. Er zijn zoveel types (ook per merk).
Normaal ben ik niet van de Black Friday (zo goed zijn de aanbiedingen meestal niet of je moet het echt treffen). Maar kan het handig zijn om te wachten of is bijv bovenstaande een no-brainer.

Alle reacties

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Die had ik al gekeken.

Maar probleem is ook nog de verschillende versies per winkel en dat deze specifieke laptop van de 700+ range naar de 700- range gaat qua prijs.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54
Is best een prima dingetje.
Je zou kunnen zeggen dat de 512GB opslag niet heel veel is, maar de prijs is daar ook wel naar.
Met licht gebruik, hoeft dit geen probleem te zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
GarBaGe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:41:
Is best een prima dingetje.
Je zou kunnen zeggen dat de 512GB opslag niet heel veel is, maar de prijs is daar ook wel naar.
Met licht gebruik, hoeft dit geen probleem te zijn.
Dank voor je antwoord!
Met licht gebruik bedoel je daarmee geen heftige fotobewerking of hoe moet ik dat lezen ?
Probleem is met deze laptop, ik kan weinig reviews vinden en vooral op het specifieke model nummer

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
licht gebruik betekent geen onbeperkte opslag. Dus het opslaan van 10.000-en foto's gaat problematisch worden. Bewerken is geen probleem.

• GarBaGe
107mb schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:03:
licht gebruik betekent geen onbeperkte opslag. Dus het opslaan van 10.000-en foto's gaat problematisch worden. Bewerken is geen probleem.
Inderdaad. CPU en geheugen zijn prima voor fotobewerking.
Maar.... vele duizenden fotos zou ik niet opslaan op de laptop zelf.
Dan is je 500GB zou op.

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
GarBaGe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:12:
[...]

Inderdaad. CPU en geheugen zijn prima voor fotobewerking.
Maar.... vele duizenden fotos zou ik niet opslaan op de laptop zelf.
Dan is je 500GB zou op.
Thanks, dat maakt het duidelijk.
Ik moet zeggen met foto's bedoel ik meer als naslag foto albums en niet DSLR (die zitten er wel tussen) foto's

Maar zou je voor een latop met 1 TB gaan of een exteren 1TB schijf erbij aanknopen ?

• GarBaGe
The.Terminator schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:14:
[...]

Thanks, dat maakt het duidelijk.
Ik moet zeggen met foto's bedoel ik meer als naslag foto albums en niet DSLR (die zitten er wel tussen) foto's

Maar zou je voor een latop met 1 TB gaan of een exteren 1TB schijf erbij aanknopen ?
Ik zou grote hoeveelheden fotos, videos of wat voor bestanden dan nooit voor langere tijd bewaren op een enkele computer met een enkele disk.
Disk kapot = alles weg.
Hiervoor gebruik ik een NAS met minimaal 2 disks en klassieke mechanische disks voor lage prijs per GB.

Voordeel van de NAS, is dan je ook met andere computers / devices bij die fotos kan.

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 07-11-2025 10:31 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:36
Op zich is de HP denk ik een hele goede koop.

Zelf ben ik echter wel fan van betere schermen, een goede kleurweergave is ook wat waard, zeker als je met foto's aan de slag wilt.
Deze Lenovo heeft een Oled scherm met 100% DCI-P3 kleurweergave, dat is echt ruim beter dan de HP, die 65% RgB kleurweergave heeft. (RgB is een kleiner kleurbereik, waarvan het scherm dus ook nog eens een kleiner deel kan weergeven).
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 14IRH10 (83K0007AMH)
Nadeel is wel, dat deze slechts 14 Inch is, en je levert in op processorkracht. Maar daar zou ik me voor haar gebruik geen zorgen om maken. Deze heeft overigens ook plek voor een 2e SSD, dus kan je gemakkelijk de opslag uitbreiden indien gewenst.

Een andere goede optie, met een 15,1 Inch scherm:
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83N3CTO1WWNL1
Deze heeft een Snapdragon CPU, die ongeveer even snel is als de hierboven genoemde 14 Inch Lenovo. Is wel een wat afwijkende architectuur, maar dat zou ik wel aandurven. Als je vrouw specifieke (fotobewerkings)software gebruikt, is het wel wijs om te checken hoe dat op Snapdragon draait. Kies dan voor het Oled scherm. En eventueel voor €10,- een toetsenbord met achtergrondverlichting en/of voor €40,- extra voor 1TB interne opslag i.p.v. 512 GB. Met beide opties gaat hij €4,58 over je budget. (de meerprijzen zijn voordat er nog korting afgaat, dus die vallen wat goedkoper uit).

Qua interne opslag, zoals hierboven genoemd, zou ik voor de foto's niet de laptop zelf als primaire opslag gebruiken. Gewoon een externe schijf, of een NAS, of beter nog, een combinatie daarvan om ook een backup te hebben. Met de huidige USB snelheden, kan je prima direct vanaf een externe schijf je afbeeldingen bewerken.

iRacing Profiel

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:41

ManiacsHouse

Scheisse!

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP10 (83HW002AMH)
Zelf vorige week deze besteld. Ding is snel heeft mogelijkheid voor extra ssd en Sodimm dus kunt altijd nog naar 32gb. Wel boven jouw budget maar als hij weer jaren mee moet zou ik niet op paar 10tjes meer kijken.
16" scherm, verlicht toetsenbord.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:36
ManiacsHouse schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:31:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP10 (83HW002AMH)
Zelf vorige week deze besteld. Ding is snel heeft mogelijkheid voor extra ssd en Sodimm dus kunt altijd nog naar 32gb. Wel boven jouw budget maar als hij weer jaren mee moet zou ik niet op paar 10tjes meer kijken.
16" scherm, verlicht toetsenbord.
Als ik die vergelijk met de HP die TS zelf gevonden had:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2190578;2276532/

Dan is die qua specs op een haar na gelijk aan de HP (processor iets sneller, geheugen iets langzamer).
Dan betaal je dus €120,- puur voor de mogelijkheid om in de toekomst te upgraden. Dat zou ik er persoonlijk niet voor overhebben. Bij die Upgrade moet je dan ook de totale 32GB kopen, want er zit nu 2*8GB in de Lenovo, dus dan ben je ook nog een keer ca. €120,- kwijt voor de upgrade zelf.

EDIT: CPU wel duidelijk sneller, maar of dat de meerprijs waard is voor wat TS ermee gaat doen, betwijfel ik nog steeds.

[ Voor 9% gewijzigd door Wild Chocolate op 07-11-2025 14:40 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1