• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:51
Zonder op hele specifiek bedragen in te gaan ben ik op het volgende gestuit met mijn hypotheek adviseur.

Voor mijn financiele behoefte zou een rente van 3,51% voor mij het beste uitkomen met betrekking tot het maximale te lenen bedrag. (hogere woonquote vergeleken met lagere rente's)

Nou kan je makkelijk op dit percentage komen door 2 hypotheek delen te nemen zodat je gemiddeld op de 3,51% uitkomt. Echter heeft de adviseur het zo opgesplitst in deel A en B dat hij 0,02% hoger uitkomt dan de gewenste rente.

Hiermee blijft toch bijna 2k liggen wat betreft het maximaal te lenen bedrag. Door deel A iets hoger te maken en deel B iets lager kan ik vrij gemakkelijk op 3,51 uitkomen.

Daarnaast zie ik ook bij een andere hypotheekverstrekker zijn actueel rente tabellen dat ik exact kan uitkomen op 3,51% door ipv van 10 jaar rentevast er 12 jaar van te maken bij een verstrekker die hij zelf eerst ook aangeprezen heeft.

Moet ik hier werk van maken of is dit vrij gebruikelijk dat een adviseur niet exact door de klant zijn gewenste rente hanteert? is uberhaupt het opsplitsen van een hypotheek in delen onlogisch als het via een alternatief met 12 jaar rentevast ook goed kan uitkomen.

Of ben ik een zeur dat ik aan de bel ga trekken voor 2k die blijft liggen in zijn voorstel wat natuurlijk bijna niks is het toaal bedrag van de hypotheek?

In findesk kan ik ook gewoon zijn voorstel nabootsen en zien dat er nog vrij ruimte is op beide hypotheek delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Palindrome op 07-11-2025 00:12 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit moet je met je hypotheek adviseur opnemen lijkt mij. Als er 2k te winnen/ besparen valt, ja natuurlijk, doen.

Roomba E5 te koop

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:31

FreakNL

Well do ya punk?

Het is 2k meer lenen, niet 2k besparen.

Persoonlijk vind ik dit kleingeld en het zou niet uit moeten maken verder.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:51
FreakNL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:27:
Het is 2k meer lenen, niet 2k besparen.

Persoonlijk vind ik dit kleingeld en het zou niet uit moeten maken verder.
klopt dat is ook zo, alleen moet er sowieso een deel spaargeld bij voor de aankoop en meerwerk dus 2k meer lenen is 2k meer spaargeld over welke ik bijvoorbeeld voor andere dingen in het huis kan gebruiken.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:45
En 2k waar je nog 10-30 jaar rente over gaat betalen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:21
Palindrome schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:39:
[...]

klopt dat is ook zo, alleen moet er sowieso een deel spaargeld bij voor de aankoop en meerwerk dus 2k meer lenen is 2k meer spaargeld over welke ik bijvoorbeeld voor andere dingen in het huis kan gebruiken.
Als zo'n bedrag je uitmaakt dan moet je misschien even goed nadenken of een huis kopen wel verstandig is gezien je een maximale lening nodig hebt om je wensen te vervullen aangezien je je spaargeld blijkbaar ook wilt opmaken...

Maar het is simpel: vraag her je adviseur? Ik neem aan dat je nog in een voortraject zit waarin dingen nog makkelijk kunnen worden aangepast, daar wordt de adviseur ook voor betaald. En misschien gaat er ergens iets fout in je berekeningen of logica, maar ook dat zou de adviseur dan moeten kunnen uitleggen

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, je kunt het voorstellen.

12 jaar vast i.p.v 10 jaar, voor lagere rente klinkt beter.

Maar als je het anders indeelt, kun je gemiddeld op nog een lagere rente komen, namelijk als je meer aflost.

Maar de vraag is natuurlijk of dat handig/betaalbaar is.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
heel eerlijk. Als het zo kritisch komt dat je dit soort constructies moet bedenken om te kunnen lenen wat je wil moet je dat niet doen maar naar wat goedkopers gaan kijken waar minder hypotheek nodig is. (en ja ook ik ben momenteel actief in de huizenmarkt)
Bedenk goed dat er een grote kans is dat de HRA afgebouwd gaat worden en of je die afschaffing (ja het gaat waarschijnlijk in stapjes) dan nog wel kan dragen met je tophypotheek.
Ik ken natuurlijk je persoonlijke situatie niet maar als je bijvoorbeeld kinderen wil of al hebt of een keer een echt dure vakantie of mooie auto kost dat serieus veel geld waar er bij een hypotheek aanvraag geen rekening mee wordt gehouden.

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54
Mijn appie caissière geeft ook altijd 20 cent te weinig wisselgeld terug, maar het is zo klein dat ik er niks van zeg.
Dat zeggen tenminste heel veel reageerders hier.
2000 euro extra liquide middelen vind ik aanzienlijk. Gewoon aangeven bij de adviseur. Hij(waarschijnlijk de assistent) lost dit zo op.
Misschien heeft hij wel een hele goede reden hiervoor. Dat hoor je pas als je het navraagt.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16
President schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 04:36:
[...]

Als zo'n bedrag je uitmaakt dan moet je misschien even goed nadenken of een huis kopen wel verstandig is gezien je een maximale lening nodig hebt om je wensen te vervullen aangezien je je spaargeld blijkbaar ook wilt opmaken...

Maar het is simpel: vraag her je adviseur? Ik neem aan dat je nog in een voortraject zit waarin dingen nog makkelijk kunnen worden aangepast, daar wordt de adviseur ook voor betaald. En misschien gaat er ergens iets fout in je berekeningen of logica, maar ook dat zou de adviseur dan moeten kunnen uitleggen
Als zo een bedrag je niet uit maakt, dan zou ik even goed nadenken voor je een reactie schrijft om iemand te beoordelen. TS geeft aan dat hij liquide middelen moet inzetten omdat hij sws niet genoeg hypotheek op kan nemen.

Doordat TS nu dan 2K meer kan lenen hoeft hij 2K minder zelf in te leggen en bespaard hij dus initieel €2.000,- en kan hij dat geld weer inzetten voor het inrichten van het huis of overhouden en terug op de spaar rekening zetten. Je maximale hypotheek leenbedrag gebruiken is op dit moment gewoon heel normaal, zeker als starter.

Dus @Palindrome Geef het gewoon aan bij je adviseur en vraag of het mogelijk is en als dat niet zo is waarom niet.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:07
msteggink schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:45:
En 2k waar je nog 10-30 jaar rente over gaat betalen.
Hoewel ik het in de basis eens ben met het argument is het wel belangrijk om mee te nemen dat door de inflatie over 10-30 jaar die 2k een waarde heeft van 2 halfjes wit en een pot augurken (*overdreven). Ook is het een bedrag wat je relatief makkelijk extra kan aflossen over 1-2 jaar.

Aan de andere kant, als het allemaal zo kritisch is op zo (relatief) weinig geld dan moet je je afvragen waar je aan gaat beginnen. Er hoeft maar 1 tegenvaller te zijn tijdens de klus (wat naar ik weet gaat gebeuren) en dan hang je.

TS had als hij het allemaal goed weet en kan uitzoeken beter kunnen besparen op de hypotheekadviseur en het allemaal zelf kunnen regelen. Dat had al meer geld gescheeld dan dit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Dabbel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:51:
Mijn appie caissière geeft ook altijd 20 cent te weinig wisselgeld terug, maar het is zo klein dat ik er niks van zeg.
Zo'n vergelijking helpt zelden, zeker als hij slaat als een tang op een varken.
[...]Gewoon aangeven bij de adviseur. Hij(waarschijnlijk de assistent) lost dit zo op.
Misschien heeft hij wel een hele goede reden hiervoor. Dat hoor je pas als je het navraagt.
Hier kan ik me dan weer prima in vinden.

If you can see, look. If you can look, observe

• Drardollan
Dabbel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:51:
Totaal absurde vergelijking die echt nergens op slaat. In jouw voorbeeld wordt er 20 cent van je gestolen. Bij TS krijgt hij 2k minder maar betaalt daar ook niets voor. Er is er dus niks gestolen: het geld was niet van hem, is niet van hem en wordt niet van hem.

Als je een vergelijking wil maken, maak dan een zinnige vergelijking. Niet een welke compleet nergens op slaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 07-11-2025 09:12 ]

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:11:
[...]

Totaal absurde vergelijking die echt nergens op slaat. In jouw voorbeeld wordt er 20 cent van je gestolen. Bij TS krijgt hij 2k minder maar betaalt daar ook niets voor. Er is er dus niks gestolen: het geld was niet van hem, is niet van hem en wordt niet van hem.

Als je een vergelijking wil maken, maak dan een zinnige vergelijking. Niet een welke compleet nergens op slaat.
Dat zijn veel woorden voor: "Je vergelijking gaat niet op, want ..." ;)

Maar ik snap het niet helemaal, een hypotheek adviseur werkt voor jou toch? Er komen opties en een advies, en daar kies je uit?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kun je niet gewoon zelf je hypotheek sluiten via Independer of een andere partij die execution only aanbiedt?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Drardollan
Glitch schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
[...]

Dat zijn veel woorden voor: "Je vergelijking gaat niet op, want ..." ;)
Uitleg waarom is belangrijk ;)
Maar ik snap het niet helemaal, een hypotheek adviseur werkt voor jou toch? Er komen opties en een advies, en daar kies je uit?
Dat kan natuurlijk, maar als klant heb je natuurlijk ook inspraak. Of je inspraak een goede keuze is dat is aan de adviseur om te bekijken.

Maar als je het zelf eigenlijk gewoon goed weet dan kan je beter de kosten van de adviseur besparen. Dat had zo 2k gescheeld en dan was er sowieso niks aan de hand geweest.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Palindrome schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:11:
Of ben ik een zeur dat ik aan de bel ga trekken voor 2k die blijft liggen in zijn voorstel wat natuurlijk bijna niks is het toaal bedrag van de hypotheek?
Jij bent de klant, misschien heeft hij iets gemist.

Maar hou er rekening mee dat jouw berekening een benadering is van wat de bank doet.
Dus als de berekening die jij doet ergens anders afrond, met een lagere nauwkeurigheid werkt een rentepercentage toch nog 2 decimalen extra bevat etc. etc. dan kan het zijn dat je aanvraag buiten de kaders van de bank valt -> afwijzing of vertraging.
Het kan dus zijn dat jouw hypotheekadviseur een kleine marge houdt om te voorkomen dat je (letterlijk) €1 teveel leent en daarmee direct een afwijzing te pakken hebt. Want 'computer says no' is wel hoe die systemen werken.

• Drardollan
marcieking schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:30:
Kun je niet gewoon zelf je hypotheek sluiten via Independer of een andere partij die execution only aanbiedt?
Waarom zou TS dat nu nog doen? Dat had TS dan eerder moeten bedenken.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik ken de overeenkomst van TS met de hypotheekadviseur niet. Het lijkt me niet onmogelijk dat het nu nog afbreken kan als je er niet uitkomt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Pagina: 1