Vraag

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een versterker diie goed kan streamen, aansluiting heeft voor een subwoofer en een platenspeler. Dit wordt mijn setup:

B&W 705 S3 dus mooie boekenplan speakers
Bowers & Wilkins DB4S
Argon Audio TT-4 MK2

Vandaaag geluisterd bij HiFI Klubben. Als eerste de NAD M10 V3. Design is echt prachtig maar leek iets te weinig vermogen te hebben. Daarna ging de NAD C993 aan. Geluid werd zoveel voller, echt duidelijk hoorbaar.

Wat is je budget?
Rond de 2000 a 3000. Liever rond de 3000 maar als de versterker in alles perfect is, dan kan het budget hoger worden. .

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie begin post, dit wordt een 2.1 st set voor muziek streamen, plaatjes draaien en films kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Deze 3 versterkers lijken mij geschikt:

https://www.naimaudio.com...ti-atom-headphone-edition
https://www.cambridgeaudi...n/products/evo/evo-150-se
https://nadelectronics.com/nl/product/m10-v3/
https://nadelectronics.co...id-digital-dac-amplifier/

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog versterkers die ik mis? Zou nu neigen naar de cambridge ivm extra power. Wil volgende week weer een aantal versterkers gaan beluisteren.

Beste antwoord (via Wackmack op 08-11-2025 19:58)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wackmack schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:45:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een versterker diie goed kan streamen, aansluiting heeft voor een subwoofer en een platenspeler. Dit wordt mijn setup:

Bowers & Wilkins DB4S
Argon Audio TT-4 MK2

Vandaaag geluisterd bij HiFI Klubben. Als eerste de NAD M10 V3. Design is echt prachtig maar leek iets te weinig vermogen te hebben. Daarna ging de NAD C993 aan. Geluid werd zoveel voller, echt duidelijk hoorbaar.

Wat is je budget?
Rond de 2000 a 3000. Liever rond de 3000 maar als de versterker in alles perfect is, dan kan het budget hoger worden. .

Zie begin post, dit wordt een 2.1 st set voor muziek streamen, plaatjes draaien en films kijken.

Zijn er nog versterkers die ik mis? Zou nu neigen naar de cambridge ivm extra power. Wil volgende week weer een aantal versterkers gaan beluisteren.
Alle passieve speakers passen op alle versterkers/receivers zolang je geen heel exotische producten koopt en geen houtje-touwtje-Frankenstein-combinaties maakt (platenspeler op een autoradio met festivalspeakers bijv) Hoe je een versterker of receiver uitzoekt lees je hier Jorgen in "Keuze tussen receivers" Laat je niks wijsmaken over Watt en Ohm. Elke fabrikant meet op zijn eigen manier en alle receivers/versterkers klinken hetzelfde op pure direct. De verschillen die je mogelijk hoort komen door de akoestiek, volumeverschillen, equalizers, eventuele room correction of psycho-akoestiek (wat duurder is en er chiquer uitziet, 'moet' vast beter klinken - maar daarbij houdt je eigen brein je voor de gek). Zet je ze op hetzelfde volume, zonder alle foefjes, dan hoort niemand een verschil in een blinde test. Dus kies een versterker of receiver vooral op de functies en aansluitingen die je nodig hebt en niet Watt/Ohm/dure prijs/wollige taal ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:31
Sinds een maand ben ik in het bezit van de Onkyo TX-8470. Likt mij ook een apparaat waar je naar kunt kijken. Heeft goede streaming mogelijkheden, voldoende vermogen, 2x 110 watt. Phono ingang. Aansluiting voor subwoofer. Is met de Onkyo app te bedienen en is ook vriendelijk geprijsd..
Heb hier de combinatie met de Dali Opticon 2 mk 2. Klinkt erg goed,

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:31
Sinds een maand ben ik in het bezit van de Onkyo TX-8470. Lijkt mij ook een apparaat waar je naar kunt kijken. Heeft goede streaming mogelijkheden, voldoende vermogen, 2x 110 watt. Phono ingang. Aansluiting voor subwoofer. Is met de Onkyo app te bedienen en is ook vriendelijk geprijsd..
Heb hier de combinatie met de Dali Opticon 2 mk 2. Klinkt erg goed,

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Tja je kan alle kanten op. Zeker gezien de genoemde platenspeler zo te zien een ingebouwde versterker heeft, heb je gewoon veel keuze:

Bij NAD heb je nog de C700 v2, C3050,Yamaha de R-N1000A of R-N2000A, de Bluesound Powernode, Marantz Model 40n.

Als je bereid bent om een losse streamer aan te schaffen kan je ook voor een normale versterker gaan, dan maak je de pool van mogelijke versterkers weer een stuk groter. Bijvoorbeeld Yamaha de AS-1200 of AS-2200 of de Marantz Model 50, of een hele hoop anderen. Bijvoorbeeld te combineren met een streamer van Bluesound of WiiM.

En - om de pool nog wat groter te maken - je zou ook nog kunnen gaan voor een surround receiver. Dat klinkt net zo goed voor stereo, en je kan natuurlijk een center speaker of surround speakers toevoegen voor een betere film/serie ervaring. Ik vind vooral de center speaker een erg fijne toevoeging. En alle surround receivers hebben eigenlijk altijd een vorm van room correction erbij.

Voor streaming platform ben ik vooral gecharmeerd van het platform van WiiM, gevolgd door BluOS (gebruikt voor Bluesound en NAD). HEOS en MusicCast vind ik dan weer wat minder.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • Beste antwoord

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wackmack schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:45:

Ik zoek een?

Bowers & Wilkins DB4S
Argon Audio TT-4 MK2

Wat is je budget?

Alle passieve speakers passen op alle versterkers/receivers zolang je geen heel exotische producten koopt en geen houtje-touwtje-Frankenstein-combinaties maakt (platenspeler op een autoradio met festivalspeakers bijv) Hoe je een versterker of receiver uitzoekt lees je hier Jorgen in "Keuze tussen receivers" Laat je niks wijsmaken over Watt en Ohm. Elke fabrikant meet op zijn eigen manier en alle receivers/versterkers klinken hetzelfde op pure direct. De verschillen die je mogelijk hoort komen door de akoestiek, volumeverschillen, equalizers, eventuele room correction of psycho-akoestiek (wat duurder is en er chiquer uitziet, 'moet' vast beter klinken - maar daarbij houdt je eigen brein je voor de gek). Zet je ze op hetzelfde volume, zonder alle foefjes, dan hoort niemand een verschil in een blinde test. Dus kies een versterker of receiver vooral op de functies en aansluitingen die je nodig hebt en niet Watt/Ohm/dure prijs/wollige taal ;)

• Wackmack
Jorgen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:39:
[...]

Ja? Las overal dat de B&W speakers vaak veel vermogen nodig hebben.

Dus eeen simpele versterker met bijvoorbeeld 10 watt klinkt hetzelfde als de Cambridge evo 150 die 150 watt ter kanaal heeft? Dat wist ik niet.

In de winkel leek het verschil groot tussen de twee versterkers, beide nad. Maar leerzaam betoog!

Ga voor de Cambridge evo 150. Kan hem kopen voor een mooie prijs.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Wackmack Het komt er op neer dat versterkers en receivers het geluid zo goed mogelijk moeten doorgeven, zonder het te verslechteren - want dat wil je niet; en zonder het te 'verbeteren' want dat kan niet. Als je geen radio van 10 euro hebt die gemaakt is van een aardbei en een aardappel, dan zijn in principe alle versterkers en receivers in staat om het geluid onveranderd én uitstekend weer te geven. Wat jij gehoord hebt kan komen doordat het volume niet bij allebei gelijk stond, of omdat er bijv andere instellingen voor room correction of equalizers gebruikt werden. Je kunt natuurlijk wel 2 versterkers daarop vergelijken. Misschien dat je de ene room correction intuïtiever vind werken dan de andere; of dat de ene meer 'leuke snufjes heeft om met het geluid te rommelen'. Maar in essentie maakt het niks uit en kun je gewoon lekker een versterker of receiver uitzoeken op basis van alle functies en aansluitingen en de rest negeren.

• Wackmack
Helder en dank voor de goede uitleg!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag gedaan! Veel plezier met luisteren!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Wackmack Mocht je naar een winkel gaan, vraag dan of je je eigen muziek mag kiezen. Bij sommige winkels staat er een cd-speler klaar; bij andere is er verbinding met Tidal / Spotify / etc. Hoe beter jij het muziekstuk kent, hoe beter je kunt luisteren. Dat is geen hogere wiskunde. Neem iets dat je mooi vindt en waar je heel bekend mee bent en kijk dan naar hoe je de hoge tonen, lage tonen, middentonen, verstaanbaarheid van de zang, etc vindt. En je kunt natuurlijk reviews op technische sites bekijken, waar ze daadwerkelijk de prestaties van de luidsprekers gemeten hebben (en dus niet in wollige taal verwateren.) Ik vond het destijds een heel leuk uitje en ben er naar de andere kant van het land voor gereden.

• Wackmack
Jorgen schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:46:
@Wackmack Mocht je naar een winkel gaan, vraag dan of je je eigen muziek mag kiezen. Bij sommige winkels staat er een cd-speler klaar; bij andere is er verbinding met Tidal / Spotify / etc. Hoe beter jij het muziekstuk kent, hoe beter je kunt luisteren. Dat is geen hogere wiskunde. Neem iets dat je mooi vindt en waar je heel bekend mee bent en kijk dan naar hoe je de hoge tonen, lage tonen, middentonen, verstaanbaarheid van de zang, etc vindt. En je kunt natuurlijk reviews op technische sites bekijken, waar ze daadwerkelijk de prestaties van de luidsprekers gemeten hebben (en dus niet in wollige taal verwateren.) Ik vond het destijds een heel leuk uitje en ben er naar de andere kant van het land voor gereden.
Zeker! Van de week wezen luisteren bij HiFi klubben en Smits. Beide keren kon ik de muziek zelf bepalen.

Van te voren met AI goed uitgezocht welke nummers van Daft Punk uitdagend zijn.

Dinsdag ga ik de Cambridge luisteren. Donderdag de B&W speakers en subwoofer.
Pagina: 1