Parkeersensoren / PDC op aftermarket headunits

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over het gebruik van parkeersensoren/pdc-sensoren op de typische aftermarket Android Auto/Caplay-headunits voor auto's die ze verkopen op Amazon, Bol of Aliexpress.

Bijna geen van hen vermeldt het gebruik van de standaard parkeersensoren/parkeerafstandscontrolesensoren van de auto. In sommige recensies worden ze getoond in combinatie met een achteruitkijkcamera, maar ik zou graag willen weten of deze ook zonder camera werken/worden weergegeven.
Dus gewoon het typische beeld van een auto en de parkeersensoren voor en achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbe0QkE02hqsDeHh_GwmhKw9eiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OnrBoDUxKOKmC2j5CTsitckz.png?f=fotoalbum_large

Ik ben op zoek naar een nieuwe head-unit voor de Volkswagen Golf VI (MK6) die ik onlangs heb gekocht voor mijn kinderen om hen te leren autorijden.

Kan iemand die een van deze units heeft mij hierover informeren?
Ik heb het op Amazon en Ali gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen ...

Alvast bedankt !
Wim

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier in de Golf 6 zit een aftermarket unit (zenec ZE-2055) welke prima samen werkt met de parkeersensoren.. camera zit niet op de auto..
maar de unit bied er wel ondersteuning voor... maar hoe goed dat werkt.... Geen idee

het is dat het teveel gedoe is om zelf een camera in te bouwen.. anders was die er wel op gekomen.. en laten doen is het me niet waard..

404 Signature not found

• wimmme
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:56:
hier in de Golf 6 zit een aftermarket unit (zenec ZE-2055) welke prima samen werkt met de parkeersensoren.. camera zit niet op de auto..
maar de unit bied er wel ondersteuning voor... maar hoe goed dat werkt.... Geen idee

het is dat het teveel gedoe is om zelf een camera in te bouwen.. anders was die er wel op gekomen.. en laten doen is het me niet waard..
Dank je, bij deze staat het er inderdaad mooi bij beschreven. Jammer dat deze quasi nergens nog te verkrijgen is, en als ik het goed heb werken CAR play en AA enkel met de kabel, niet wireless. Heb nog wel een AAWireless donglle liggen maar toch.

Wél geleerd dankzij dit model dat ze dat systeem omschrijven als OPS, Optical Parking Sensor wss, dat kan alleen maar helpen bij het het zoeken!

• SMSfreakie
  • Niet online
Idd alleen met kabel.. Maar goed 't ding doet z'n werk en ach tegen e tijd dat de golf af is zien we 't wel weer..

de Z-E2065 is de opvolger trouwens.. en heeft wel wireless AA / Carplay

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 07-11-2025 11:57 ]

404 Signature not found

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat probeer je precies te bereiken? Want je vraagt naar details van een oplossing, maar de kern van je probleem noem je niet :)

Als je AA of CarPlay wilt zijn er meerdere opties. Soms kan een dongel van een paar tientjes al voldoende zijn, en wellicht kun je achteraf ook gewoon AA cq CarPlay activeren. Scheelt potentieel een hoop inbouwwerk. Als dat idd het probleem is wat je probeert op te lossen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso, wireless is bij AA of CarPlay niet altijd het beste idee. Werkt uiteraard, maar trekt ook de accu vann de telefoon leeg dus dan moet ie toch aan het draadje.
En met je telefoon aan een draadje in de houder (wat bij een golf ideaal kan op het ventilatie rooster) heb je nog meer scherm real estate ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:22
hoort dit niet in het auto straatje??

• SMSfreakie
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:41:
Sowieso, wireless is bij AA of CarPlay niet altijd het beste idee. Werkt uiteraard, maar trekt ook de accu vann de telefoon leeg dus dan moet ie toch aan het draadje.
En met je telefoon aan een draadje in de houder (wat bij een golf ideaal kan op het ventilatie rooster) heb je nog meer scherm real estate ook :)
enige voordeel van wireless AA / CarPlay vind ik dat t ook werkt als je even niet in plugt
en dat heb ik alleen in de werkbus, maar dan hangt die inderdaad 90% vd tijd als nog aan een kabel om op te laden
de prive autos hebben het gewoon bedraad en kwa werking werkt het net zo goed.. alleen ja je moet hem wel inpluggen voor het werkt ;)

404 Signature not found

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aangezien dit niet gaat over audio, maar over de integratie van parkeersensoren verplaatst ik dit topic even.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• wimmme
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:05:
Wat probeer je precies te bereiken? Want je vraagt naar details van een oplossing, maar de kern van je probleem noem je niet :)
Euh, jawel,dat staat gewoon in de eerste zin ?
Ik gebruik al AA Wireless van toen je het nog op een andere telefoon moest installeren, nog voor de dongles er waren, ik ken de pro's en cons. Ik heb hier nog 2 dongles liggen zelfs, daar gaat hier niet om.
Het gaat om de voordelige Headunits die Android Auto en Apple Carplay aanbieden, op 9 - 10 inch schermen, wat wel degelijk een pak groter is dan je telefoon.
[quote]The Eagle schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:05:

Probleem is dat je wel enkele goed gedocumenteerde types heb die canbus en OPS (optical parking system) expliciet vermelden, maar die kosten veelal 400 - 700€.
Er zijn er ook goedkopere waar het ook op werkt, maar gewoon slecht gedocumenteerd (de meeste focussen op een achteruitrijcamera). Ik was dus ook zoek naar ervaringen daarmee.

Wireless en battery drain zijn trouwens geen issue, het gaat hier om kortere ritten. En een wireless charger is al ingebouwd.

Waar het draadje moest staan was een zoektocht. Het gaat hier in feite over de headunits, en de compatibiliteit met bestaande OPS-sensoren en .

Alleszins, de bestaande radio moet er uit, is nog een RNS310, met navigatie op cd-rom, en zonder bluetooth.

Gewoon voor de volledigheid: ik denk dat het de deze gaat worden:
https://www.amazon.com.be...ouchscreen/dp/B09LSJX7DV/

Of misschien deze: https://www.joyingauto.eu...lay-4g-lte-head-unit.html

Ik wacht nog even black friday af, maar zoals gewoonlijk niet zeker of ze dan wel goedkoper gaan zijn ...
Pagina: 1