Blank canvas; naar smart huis. Welke hardware als uitgang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brammetje1994
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:56
Huidige situatie
Momenteel heb ik een volledig 'Google-centrisch Wifi' smarthome, waarbij ik vrijwel al mijn lampen, speakers, smart apparaten en dergelijke een directe wifi verbinding hebben. Van air purifyer, deursensoren,robot stofzuiger tot verlichting. Dat werkt wel oke, maar ik merk dat mijn WiFi niet per se erg stabiel is met de toename van apparaten de afgelopen tijd.

Nieuwe situatie
Een nieuw huis, super leuk! Maar alles is oud, muren gaan weg en dus heb ik eigenlijk een blank canvas. Het idee is natuurlijk: Alles lekker slim en automatisch maken en de volgende stap zetten. Daarmee wil ik direct de juiste keuze maken voor een robuste basis. Op basis van toekomst bestendigheid denk ik dat Matter over Thread mijn voorkeur heeft, wellicht aangevuld met enkele WiFi en Zigbee apparaten. Ik moet nog een bridge/hub hebben, dus aanbevelingen zijn welkom. Uiteindelijk wil ik graag over naar Home Assistant.

Waar ik dan op vast loop zijn lampen en schakelaren.

Vraag
Vrijwel alle schakelaars en wandcontact dozen worden verwijderd/vervangen. Nu heb ik een keuze om te maken.

1. Alle peertjes of lampen smart maken. Dat doe ik met een combinatie van slimme lampen en slimme inbouw modules over matter (heb nog geen Thread enabled gevonden). Dan neem ik enkele draadloze knoppen/afstandsbedieningen op bepaalde punten en ben ik klaar.

Voordeel; Makkelijk, goedkoop, je kan altijd je schakelaar verplaatsen.
Nadeel: Veel moeite om een inbouw module te resetten bij plafondlamp, niet echt de standaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNE_HNWhMUIvx4vOuN9yQv1xZus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlcwoSdhwQpzQg9gGipby8cf.jpg?f=fotoalbum_large

2. Lampen toch wel traditioneel verbinden met een wand contact doos met een traditionele 'knop' welke smart is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE64fmaM_CAXrcIyivyjtzSj3IA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qxePInpz4ZP41EEpw5dwUyvC.jpg?f=user_large
Voordeel: Traditionelere leidingen voor de toekomstige verkoop, altijd snel toegankelijk bij een technisch probleem.
Nadeel: Duurder, minder flexibel en ik vind het persoonlijk toch minder mooi.

Nu weet ik niet of er hier mensen zijn die voor deze vraag hebben gestaan en een keuze hebben gemaakt, maar ik hoop dat jullie wellicht kunnen meedenken :)