Vraag

• aminam111
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:21
Beste experts!

Ik zit nu een tijdje te dubben wat te doen. Ik zit te kijken naar een nieuwe tv en ben wel bereid wat meer uit te geven, budget is 2000-3000 euro. Wij hebben nu ruim 8 jaar met een klein oud **T tv'tje gedaan, en willen gaan genieten! Daarom kopen we de tv ook in combinatie met een soundbar (waarschijnlijk de Samsung Cinematic Q-series HW-Q990F).

Nou viel ons ook op de Samsung OLED S95C 77" Zwart, ivm top of the line specs (en de 1connect box is het vrouwtje helemaal weg van). Bij orientatie bij 2 winkels vertelde de verkopers beide dat je bij OLED moet oppassen met direct zonlicht ivm burn-in. Nu gaat de TV komen vlak bij de schuifpui, waar we vaak de licht doorlatende gordijnen hebben hangen maar ook de toegang tot de tuin. Gedurende ochtend 08:00-10:00 in de zomer wil dit stuk nog wel wat directe zon pakken als we de gordijnen vergeten te sluiten. Ik zag gelijk me droompje in elkaar vallen. Echter, op internet kan ik weinig vinden over zonlicht en OLED, maar wel veel over statische inburn met OLED.

Dus ben ik gaan kijken naar geen OLED, maar QLED: Samsung Neo QLED QN90F 75" Titanium, Zwart. Prijs verschil mag er wezen, maar de kwaliteit leek mij, in de winkel iig, net iets minder. En geen 1connect box.

Daarnaast ben ik inmiddels redelijk ge-"brand" door Samsung, maar zou van me merk kunnen afstappen. 75-77" is het gewenste formaat. 8k is een overkill voor ons.

DE VRAGEN waar ik mee zit:
1) Ben ik gek gemaakt over die zonlicht burn in, of, is dit een echte DOE HET NIET en bespaar jezelf de ellende?
2) ga ik met deze tv's verschil merken aan het feit dat het HDR10+ is en geen Dolby Vision?

Alvast enorm bedankt voor het mee denken, het wordt gewaardeerd!

Alle reacties

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30
OLED kan door direct zonlicht inderdaad burn-in krijgen. Er zijn zelf sleeves voor TVs om dit te voorkomen.

Bij een TV die echt goed HDR kan doen, zie je wel het verschil tussen wel of geen DV, een TV met mindere HDR prestaties (heeft vooral met contrast en NITs te maken) ga je het verschil bijna niet zien.
Misschien een Mini LED TV nog iets? Moet je bijna wel bij Sony of TCL kijken als je daar goede kwaliteit voor wilt. Sony heeft op dit moment de beste Mini LED met de Bravia 9 series, 7 is ook prima, alleen een iets mindere kijkhoek en in jouw grootte geen anti-glare laag. Mini LED heeft in bepaalde gevallen wat last van blooming, de TCL wat meer dan de Bravia 7/9

Belangrijkste is om altijd te vergelijken door zelf te ervaren. Vooral bij een winkel waar de TVs ook een beetje normaal afgesteld staan.
Alleen QDLED is wel een stapje minder dan een goede Mini LED en OLED. Maar ook daar gaat op, wat vind jij ervan.
Je geeft aan dat de OLED er iets beter uitziet, hoeveel beter en ga je jezelf daar aan ergeren als je die keuze niet maakt?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm