Ik wil graag zonnepanelen om een (deel van) onze energielast te neutraliseren.
Voorkeur voor oost-west opstelling (aanname) ivm betere spreiding over dag.
Gezien verbruik van ca 10 / 11K kWh, denk ik aan zo'n 14 tot 20 panelen van 450/460.
Offertes lopen uiteen om diverse redenen.
- bij veld setup zou er een kabel naar een kleine kapschuur getrokken worden (AC), waar een omvormer droog kan hangen (zie paarse lijn), en vandaar (blauwe lijn) DC kabels naar het veld.
- Woning is full electric met WP. DHW boiler heeft geen electrisch element maar wordt door WP op temperatuur gehouden.
- Ik zou graag throtteling / limiting vanuit home assistant willen gebruiken via UTP / RS485 bij (veel) overcapaciteit indien nuttig.
- Doel is zoveel mogelijk zelfconsuptie, al zal dat technisch (geen EV) in de range 30 tot max 60 (optimistisch) % gaan liggen.
- Mogelijk in de toekomst wel een EV, maar daar kan en wil ik nu nog niet op designen. (tenzij erg kleine meerprijs)
- Mogelijk in de toekomst wel een Batterij, maar daar kan en wil ik nu nog niet op designen (tenzij erg kleine meerprijs)
Vanwege simpelheid en meer zelf kunnen (en makkelijker servicen) zou ik voor Veld gaan, graafwerkzaamheden kunnen we prima zelf (zit ook niet in offerte van veld opstelling.)
- Hoeveel vermogen zouden jullie adviseren (op basis van deze info).
- Welke omvorrmer (Momenteel gaat mijn keuze op een Growat of een SMA Sunny Boy vanwege verkrijgbaarheid en prijs bij een aanbieder: stralendgroen.nl)
- Bij veldopstelling, wat doe je als ondergrond? (ook ivm spul wat er onder / naast gaat groeien?)
Gegevens / vragen::strip_exif()/f/image/EUEqsBUNof9Vbq0YHuEET3xg.png?f=user_large)
Lengte dak is kleine 15 meter. Breedte (horizontaal gemeten) 5,8 meter).
Veld is naar maat te maken. geen punt.
Op het dak wel in de middag / namiddag van een grote boom (zie groene vlek foto, slecht zichtbaar maar is erg groot).
Voorkeur voor 3 fase ivm spreiding & re-use.
- 8,5K voor 20 panelen (8 oost, 12 west) op dak.
- ca 3 ,5K voor 18 panelen 455 WP - DIY op veldopstelling
Hoor het graag
Voorkeur voor oost-west opstelling (aanname) ivm betere spreiding over dag.
Gezien verbruik van ca 10 / 11K kWh, denk ik aan zo'n 14 tot 20 panelen van 450/460.
Offertes lopen uiteen om diverse redenen.
Situatie:
- in de schuur zit een onderverdeelkast waarop het aangesloten kan worden.- bij veld setup zou er een kabel naar een kleine kapschuur getrokken worden (AC), waar een omvormer droog kan hangen (zie paarse lijn), en vandaar (blauwe lijn) DC kabels naar het veld.
- Woning is full electric met WP. DHW boiler heeft geen electrisch element maar wordt door WP op temperatuur gehouden.
- Ik zou graag throtteling / limiting vanuit home assistant willen gebruiken via UTP / RS485 bij (veel) overcapaciteit indien nuttig.
- Doel is zoveel mogelijk zelfconsuptie, al zal dat technisch (geen EV) in de range 30 tot max 60 (optimistisch) % gaan liggen.
- Mogelijk in de toekomst wel een EV, maar daar kan en wil ik nu nog niet op designen. (tenzij erg kleine meerprijs)
- Mogelijk in de toekomst wel een Batterij, maar daar kan en wil ik nu nog niet op designen (tenzij erg kleine meerprijs)
Vanwege simpelheid en meer zelf kunnen (en makkelijker servicen) zou ik voor Veld gaan, graafwerkzaamheden kunnen we prima zelf (zit ook niet in offerte van veld opstelling.)
Vragen:
- Wat zouden jullie doen (en waarom).- Hoeveel vermogen zouden jullie adviseren (op basis van deze info).
- Welke omvorrmer (Momenteel gaat mijn keuze op een Growat of een SMA Sunny Boy vanwege verkrijgbaarheid en prijs bij een aanbieder: stralendgroen.nl)
- Bij veldopstelling, wat doe je als ondergrond? (ook ivm spul wat er onder / naast gaat groeien?)
Gegevens / vragen:
Foto's
:strip_exif()/f/image/EUEqsBUNof9Vbq0YHuEET3xg.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto, of rode vlak op dak OF veld (blauwe vierkant). Groot genoeg voor oost/west opstelling van veel panelen.Lengte dak is kleine 15 meter. Breedte (horizontaal gemeten) 5,8 meter).
Veld is naar maat te maken. geen punt.
Schaduw
op het Veld, geen / weinig in vroege ochtend.Op het dak wel in de middag / namiddag van een grote boom (zie groene vlek foto, slecht zichtbaar maar is erg groot).
Jaarverbruik
Schatting ca 10.000 / 11.000 kWh op jaarbasisHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Moderne meterkast. Ruimte voor extra 3 fase automaten.Voorkeur voor 3 fase ivm spreiding & re-use.
Budget en doel
minder is beter, doel is zoveel mogelijk energiekosten te dempen.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf of partijBijhouden van data
Graag (Home assistant) om ook eventueel bij (mogelijk) negatieve teruglevering de unit af te toppen / limiteren.Reeds verkregen offertes
- 7K voor 14 panelen op veld,- 8,5K voor 20 panelen (8 oost, 12 west) op dak.
- ca 3 ,5K voor 18 panelen 455 WP - DIY op veldopstelling
Regio
Oost Nederland - Twente.Hoor het graag
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
/f/image/xwb17L7krO3WcipAkKbrNF6t.png?f=fotoalbum_large)