Vraag

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:53
Ik wil graag zonnepanelen om een (deel van) onze energielast te neutraliseren.
Voorkeur voor oost-west opstelling (aanname) ivm betere spreiding over dag.
Gezien verbruik van ca 10 / 11K kWh, denk ik aan zo'n 14 tot 20 panelen van 450/460.
Offertes lopen uiteen om diverse redenen.
Situatie:
- in de schuur zit een onderverdeelkast waarop het aangesloten kan worden.
- bij veld setup zou er een kabel naar een kleine kapschuur getrokken worden (AC), waar een omvormer droog kan hangen (zie paarse lijn), en vandaar (blauwe lijn) DC kabels naar het veld.
- Woning is full electric met WP. DHW boiler heeft geen electrisch element maar wordt door WP op temperatuur gehouden.
- Ik zou graag throtteling / limiting vanuit home assistant willen gebruiken via UTP / RS485 bij (veel) overcapaciteit indien nuttig.
- Doel is zoveel mogelijk zelfconsuptie, al zal dat technisch (geen EV) in de range 30 tot max 60 (optimistisch) % gaan liggen.
- Mogelijk in de toekomst wel een EV, maar daar kan en wil ik nu nog niet op designen. (tenzij erg kleine meerprijs)
- Mogelijk in de toekomst wel een Batterij, maar daar kan en wil ik nu nog niet op designen (tenzij erg kleine meerprijs)

Vanwege simpelheid en meer zelf kunnen (en makkelijker servicen) zou ik voor Veld gaan, graafwerkzaamheden kunnen we prima zelf (zit ook niet in offerte van veld opstelling.)
Vragen:
- Wat zouden jullie doen (en waarom).
- Hoeveel vermogen zouden jullie adviseren (op basis van deze info).
- Welke omvorrmer (Momenteel gaat mijn keuze op een Growat of een SMA Sunny Boy vanwege verkrijgbaarheid en prijs bij een aanbieder: stralendgroen.nl)
- Bij veldopstelling, wat doe je als ondergrond? (ook ivm spul wat er onder / naast gaat groeien?)

Gegevens / vragen:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2WeAk3UowEJthz9Q-EhhAsReuw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EUEqsBUNof9Vbq0YHuEET3xg.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto, of rode vlak op dak OF veld (blauwe vierkant). Groot genoeg voor oost/west opstelling van veel panelen.
Lengte dak is kleine 15 meter. Breedte (horizontaal gemeten) 5,8 meter).
Veld is naar maat te maken. geen punt.
Schaduw
op het Veld, geen / weinig in vroege ochtend.
Op het dak wel in de middag / namiddag van een grote boom (zie groene vlek foto, slecht zichtbaar maar is erg groot).
Jaarverbruik
Schatting ca 10.000 / 11.000 kWh op jaarbasis
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Moderne meterkast. Ruimte voor extra 3 fase automaten.
Voorkeur voor 3 fase ivm spreiding & re-use.
Budget en doel
minder is beter, doel is zoveel mogelijk energiekosten te dempen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf of partij
Bijhouden van data
Graag (Home assistant) om ook eventueel bij (mogelijk) negatieve teruglevering de unit af te toppen / limiteren.
Reeds verkregen offertes
- 7K voor 14 panelen op veld,
- 8,5K voor 20 panelen (8 oost, 12 west) op dak.
- ca 3 ,5K voor 18 panelen 455 WP - DIY op veldopstelling
Regio
Oost Nederland - Twente.

Hoor het graag

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Alle reacties

• soepah
Op basis van integraties met HA gaat mijn voorkeur uit naar SMA tov Growatt. Local LAN heeft mijn voorkeur en integratie lijkt breder gebruikt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Misschien ten overvloede maar een dergelijk iets is vaak vergunningplichtig in het veld.

Je kan hoge frames kopen, speciaal voor veldopstellingen.
Je kan ook plat dak materiaal gebruiken en dat plaatsen op een aantal Stelcon platen of zoals @Teijgetje volgens mij heeft, een grindvlakte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• soepah
Vergunningsaanvraag voorbereidign is opgestart (info gevraagd bij gemeente), maar zoals in andere topics ook gemeld, dit is alleen relevant als de keuze op veld komt. Dus vandaar eerst informatie opdoen (ik ga geen vergunningsaanvraag doen (leges/kosten) als ik ze niet op de grond ga leggen.

Op grind groeit uiteindelijk ook onkruid, hoe gaat dat bij jou dan @Teijgetje ?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:53
soepah schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:05:
Vergunningsaanvraag voorbereidign is opgestart (info gevraagd bij gemeente), maar zoals in andere topics ook gemeld, dit is alleen relevant als de keuze op veld komt. Dus vandaar eerst informatie opdoen (ik ga geen vergunningsaanvraag doen (leges/kosten) als ik ze niet op de grond ga leggen.

Op grind groeit uiteindelijk ook onkruid, hoe gaat dat bij jou dan @Teijgetje ?
Dat valt reuze mee hoeveel onkruid er in het grind groeit, dat is voornamelijk langs de randen.
Maar vanwege het antiworteldoek zit dat niet diep geworteld en trek je het meestal zo weg.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Ik zou zelf eerder voor dak kiezen, je verliest er geen veld mee en het frame is goedkoper.
Als noord boven is in de foto, heb je een ideaal dak voor wanneer salderen weg gaat - Oost/West geeft veel opwek 's morgens en 's avonds. (Itt Zuid, dan krijg je veel opwek tussen 12 en 15, over algemeen wek je deze uren sowieso al meer op dan je verbruikt, dus is Oost/West handiger).

PS
Uitgaande van dakhoek +- 45*, zal je dak ruim 8 x 15 zijn (even controleren wat je hellingshoek is)
Panelen van 460 WP zijn +- 2.11 x 1.05.
Met een afstand van 60 van de randen passen er dan 3 panelen boven elkaar, 13 panelen naast elkaar...

Ik weet niet of je per dakvlak 5.8m horizontaal of in totaal hebt - maar zelfs als dat totaal is heb je ruim voldoende ruimte ;)

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 10-11-2025 14:46 ]

• soepah
Thanks @99ruud99 en @Teijgetje voor jullie feedback.

Mbt Veld vs Dak; de offertes zijn vergelijkbaar (iig niet duurder) en verlies van veld oppervlak is niet zo relevant.
Oppervlakte dak is meer dan voldoende, zie berekening in OP; ik zat zelf te denken aan max 20 panelen ~450 WP. Opbrengst van ca ~8000 kWh op jaarbasis lijkt me voldoende aangezien ik stuur op zelfconsumptie ipv terugleveren.

Zowel veld als dak zou oost/west zijn ook ivm zelfconsuptie. Dan zat ik wel te denken aan 50/50 verdeling oost west (10 op oost, 10 op west).

• 99ruud99
50/50 is mooier voor het oog, maar je eigen verbruik is savonds veel hoger dan smorgens.
Of heb je een bijzonder verbruik profiel?

Meeste mensen eten ontbijt rond 7u, gaan naar werk rond 8u, en komen pas rond de middag / avond thuis. 's avonds wordt er gekookt.
Wasmachine en vaatwasser kan je overdag laten draaien op timer, maar meestal wil je was niet te lang in wasmachine laten zitten, dus die start rond 14u.

Oost panelen starten rond 7u, maar echt opwekken pas na 8u. Dat is dus nadat je al van huis weg bent. Oost panelen leveren tot ongeveer 16u stroom.
West panelen starten om 11u, en leveren tot 20u.

Gezien meeste mensen meer na 12u dan voor 12u stroom gebruiken, zou ik een verdeling van 1:2 ideaal vinden. Dus 7 op Oost en 14 op West. (Of wat net mooi uitkomt voor het oog, 6-12, 8-16 etc.)
Je kan dan rij van 7 op Oost en 2 rijen (of lange rij, als er bomen in buurt staan kan je beter schaduw mijden) op West.

Als je ze op grasveld plaatst is het niet mooi om 2 keer zoveel op west te hebben dan op Oost. Dan zou ik gewoon 1:1 plaatsen.
Plaatsing op grasveld betekent meestal wel vaak poetsen, gezien er veel meer rommel op komt (meer zand en mos, minder steile hellingshoek). Maar je kan er wel veel makkelijker bij. Op het dak poets je ze in praktijk nooit.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 11-11-2025 10:31 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:35
Even een idee in de groep gooien: verticale bifacial panelen? Je behoudt dan enkele zichlijnen, onkruid is makkelijker te onderhouden, waarschijnlijk minder gedoe met eventuele vergunningen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:29

de Peer

under peer review

[b]soepah schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:35:
- Doel is zoveel mogelijk zelfconsuptie,
zeker weten? Een verstandiger doel lijkt me: zo min mogelijk stroom van het net af moeten halen tegen inkoopprijs.

Als daadwerkelijk max zelfconsumptie van PV het doel is, dan kom je tot andere oplossingen dan je waarschijnlijk wilt. Je komt dan bijvoorbeeld ook tot de conclusie dat je zo min mogelijk panelen wilt hebben ==> dit verhoogt je zelfconsumptie.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 11-11-2025 15:17 ]

• soepah
Kanoet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:00:
Even een idee in de groep gooien: verticale bifacial panelen? Je behoudt dan enkele zichlijnen, onkruid is makkelijker te onderhouden, waarschijnlijk minder gedoe met eventuele vergunningen.
Ziet er wel gaaf uit (moest het opzoeken) maar lees ook dat opbrengst nog weer minder is in b.v. nederland (tov noord scandinavie). Wat zou de driver zijn buiten de zichtlijn en onkruid want die vind ik minder relevant.
de Peer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:13:
[...]
zeker weten? Een verstandiger doel lijkt me: zo min mogelijk stroom van het net af moeten halen tegen inkoopprijs.

Als daadwerkelijk max zelfconsumptie van PV het doel is, dan kom je tot andere oplossingen dan je waarschijnlijk wilt. Je komt dan bijvoorbeeld ook tot de conclusie dat je zo min mogelijk panelen wilt hebben ==> dit verhoogt je zelfconsumptie.
Je hebt gelijk, verkeerd verwoord: "Zo laag mogelijke inkoop van net" is doel. met daarbij zo efficient mogelijk consumeren (slim gebruik) zodat er weinig teruggeleverd hoeft te worden. Indien relevant is terugleveren prima, bij (significante) boete wil ik aftoppen (of in toekomst een accu voor nachtverbruik)

• 99ruud99
Heb je trouwens grafiekjes van 2 weken met je gemiddelde verbruik over de dag?
Die kan je uit je smart meter halen, in Nederland moet je dan een apparaatje zoals de homewizard in je p1 meter steken. In België log je in op je mijn Fluvius

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

99ruud99 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:29:
50/50 is mooier voor het oog, maar je eigen verbruik is savonds veel hoger dan smorgens.
Of heb je een bijzonder verbruik profiel?
Een ander punt als zoveel mogelijk voorkomen van afname door het net: Oost-West presteert in de winter echt beduidend slechter dan zuid. Zeker als je een thuisaccu van bijvoorbeeld 5kWh gaat hebben, ga je in de zomer echt al je verbruik wel met een set op zuid kunnen voorzien. In de winter (zeker als je een warmtepomp denkt te gaan hebben) heb je dan veel afname van het net nodig.

Oost-West is mooi voor het afschaven van de piek over de dag. Maar panelen op zuid is veel beter voor de winteropbrengst, wanneer opwekking veel waardevoller is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• 99ruud99
Je krijgt inderdaad wat minder opbrengst, maar wel bredere grafiek, waardoor je hoger eigen gebruik krijgt.
Op gras gaan de panelen vaak in lagere hellingshoek, waardoor je ook stuk opbrengst in winter mist.

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 22:28
Sinds 6 jaar veldopstelling: 3x10 in landscape (dak geen optie - teveel bomen): 9,75kWp, 3P omvormer 8.2kW, 20gr. helling op zuid. Loonwerker een vlakke verdiepte bedding laten uitschrapen voor de ca 45 betonnen poertjes, frame erop gemonteerd van verzinkt kokerbuis.
Produceert gemiddeld 9,8MWh/jaar - behoorlijk meer dan ingeschat. Verbruik ca. 8MWh (10kW WP, gasloos, geen EV, 2000m3 woonboerderij, zwaar geisoleerd, triple glas), dat is dan weer lager dan ingeschat. Vandaar netto teveel opwek.
Vanaf 5kWp ga je sowieso naar 3-fase systeem. Met dynamisch contract ben je af van terugleverboetes. (Wel oppassen dat je niet teruglevert bij neg. stroomprijs.) Grind is alleen het eerste jaar leuk. Daarna heb je er alleen last van (… en als er met de bosmaaier overheen wilt). Snel sneeuwvrij te maken met een zachte zaalbezem, de 3x per jaar dat er wat valt. En de panelen worden beter gekoeld dan bij een dakopstelling. Geen last van mos/alg, want puur zuid + nooit schaduw. Laagje stof/vuil heeft nauwelijks invloed op de opbrengst (proefondervindelijk vastgesteld door alleen 1 van m’n 2 strings schoon te maken). Dus ik laat ze schoonregenen en kom er zo min mogelijk aan (coating).
Hier al eerder geopperd: een ‘schutting’ van panelen. In mijn geval bijv. 14x 450Wp zo’n 7-8m voor de bestaande opstelling (geen last van schaduw bij 14,5gr. invalshoek in de winter). Inderdaad waarschijnlijk geen vergunning nodig. Panelen kosten nu minder dan schuttingpanelen, constateerde een mede-Tweaker. En je kunt je opbrengst in het laagseizoen er aardig mee opkrikken. Maar de rest van het jaar (8-9 mnd) moet ik ze met vakantie sturen, want ik had al te veel opwek. Dus in mijn geval; leuk als hobby, never rendabel.

• soepah
Dank voor de input.
Grafiekje van Oktober ter referentie uit HA (uit de P1 meter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdQwHlaQO513K4oU4J0VL1b33Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xwb17L7krO3WcipAkKbrNF6t.png?f=fotoalbum_large

@peterem wat zou je dan adviseren om er onder te doen? evt gewoon gras of juist een vlakte (tegels/klinkers of stelcon platen) aangezien je Grind niet optimaal vind?

Toevoeging trouwens die misschien relevant is; ik ga al uit van extreem lage opbrengst winter en op dat moment kan onze houtkachel de thermische energie voor de woning leveren (met warmtewisselaar aangesloten op buffer en DHW vat). Opbrengst zal vooral in herst - lente voldoende moeten zijn voor verwarming en overige, winter iets minder relevant.

Jullie heben het over verticale (of bijna verticale) panelen, deze doen dus in de winter wel "aardig", maar rest van het jaar vrij weinig?

• peterem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 22:28
soepah schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:29:
Dank voor de input.
Grafiekje van Oktober ter referentie uit HA (uit de P1 meter):
[Afbeelding]

@peterem wat zou je dan adviseren om er onder te doen? evt gewoon gras of juist een vlakte (tegels/klinkers of stelcon platen) aangezien je Grind niet optimaal vind?

Toevoeging trouwens die misschien relevant is; ik ga al uit van extreem lage opbrengst winter en op dat moment kan onze houtkachel de thermische energie voor de woning leveren (met warmtewisselaar aangesloten op buffer en DHW vat). Opbrengst zal vooral in herst - lente voldoende moeten zijn voor verwarming en overige, winter iets minder relevant.

Jullie heben het over verticale (of bijna verticale) panelen, deze doen dus in de winter wel "aardig", maar rest van het jaar vrij weinig?
Ik heb er geen verharding onder gemaakt; vond ik teveel werk en het ontwerp met de poertjes en staanders was ook bedoeld om ingegraven te worden (was een bestaand ontwerp). Dat er van alles onder groeit vind ik geen probleem - twee keer per jaar rag ik er met de bosmaaier overheen. Wanneer je een commercieel frame kiest dan kun je dat waarschijnlijk prima monteren op bijv. stelcon platen.

Met een houtkachel kun je idd flink besparen op de kWh's van je WP. Wij stoken bijna dagelijks een houtkachel tussen ca. half okt en mrt, zeg maar van 18 - 22u. De WP hoeft daardoor 's avonds en 's nachts vrijwel niks te doen.
Jouw oplossing met houtstook icm warmtewisselaar lijkt me helemaal mooi.

Een rij verticale panelen zal over een jaar bekeken niet opkunnen tegen hetzelfde aantal in een conventionele opstelling, maar als je toch nog een schutting gaat zetten of een schuur met een lege zuidmuur hebt staan is het misschien een leuke toevoeging.
Een oost-west opstelling wordt tegenwoordig gepropageerd vanwege netcongestie, heb ik de indruk. (En het verkoopt meer panelen en onderstellen...). Maar zoals eerder in dit topic gemeld, heb je daar buiten het 'hoogseizoen' weinig aan omdat de zon maar kort 'op' is. Focus je op maximaal PV opwek-rendement dan kun je de besparing op extra panelen voor O-W opstelling reserveren voor een batterij.
Pagina: 1