IKEA kondigt eerste 21 smarthomeproducten met Matter aan

Pagina: 1
Acties:

• Habbie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-01 16:09
Artikel: nieuws: IKEA kondigt eerste 21 smarthomeproducten met Matter aan
Auteur: @Hayte

Dit zijn niet IKEA's eerste Matter-producten. In plaats van "eerste 21" zou ik "21 nieuwe" schrijven in de titel.

-- Peter van Dijk

• Habbie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-01 16:09
Ik heb nog wat vervolgonderzoek gedaan. Alle produkten die ik in eerdere aankondigingen zag waren nog niet -officieel- door IKEA bekendgemaakt, en zijn onderdeel van deze lineup van 21 items. De Dirigera-hub zelf heeft al Matter hardware, maar wil ik niet echt meetellen als "smarthomeproduct met Matter". Verder leeft er breed de aanname dat als een product zegt "moet aan DIRIGERA, kan niet aan TRADFRI", dat dus Matter is, maar voor wat er nu te koop is geldt geloof ik toch dat die producten wel degelijk Zigbee zijn, en de TRADFRI-firmware die producten simpelweg niet ondersteunt.

De door jullie gekozen titel is dus, denk ik, feitelijk wel correct.

-- Peter van Dijk

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-01 00:24
@Hayte ik betwijfel bij nader inzien of deze producten wel over thread gaan werken. Matter zeker, thread: in ieder geval niet benoemd in de press release. Laat staan mesh...

• PizzaMan79
Oh en idem voor dit follow-up item:

Artikel: nieuws: IKEA brengt Matter-smarthomeproducten op 1 januari uit en deelt europ...
Auteur: @AverageNL

Edit: Voor de duidelijkheid: mijn Dirigera hub geeft wel degelijk aan thread te ondersteunen. Dus het zou ook wel thread kunnen worden. En eigenlijk maakt dat me niet zoveel uit. Het is met name dat ik vermoed dat de lampen en schakelaars (en sensoren) niet een mesh netwerk gaan vormen, zoals thread bedoeld is. Ik vrees dat het allemaal domme eindpunten worden.

[ Voor 33% gewijzigd door PizzaMan79 op 28-11-2025 23:58 ]

• PizzaMan79
Tip voor de nieuws redactie: sommige van de IKEA matter producten liggen al in de winkel!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGYNJpdriGobUAI_FK54M44epcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E7IiErjFQ1xb1fh3L3HirHU.jpg?f=fotoalbum_large

• PizzaMan79
@Hayte

Zelfs meerdere producten. Ik sprak iemand van IKEA en die gaf aan: wat binnen komt mogen we gelijk al in de winkel leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkSInMVsUt60k5ZN5aJGgWazAtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Em7EUmXGYQl5uZVBKFzPSDnW.jpg?f=fotoalbum_large

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-01 15:47

Hayte

Nieuwsredacteur
Dank voor de tip @PizzaMan79, we gaan er naar kijken :)

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-01 22:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMQ8bwpsnnGgQ0fatFoLLHFX1GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wfE8BXasnRYEXknKDiYh61v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb thuis een homey en ik heb nu Philips Hue, maar ik denk eraan om over te stappen op matter, dus ik heb mijn slag geslagen om wat te testen.

KAJPLATS E27 470 lm
- kleine bol designlamp
Geeft mooi licht.

KAJPLATS GU10 470 lm
- full color gu10 lamp
Stond een keer onverwacht aan.

KAJPLATS E27 806 lm
- Grote design bollamp
Geeft mooi licht.

ALPSTUGA
- co2, luchtkwaliteit, temperatuur, luchtvochtigheid, PM2.5. Display die uitgezet kan worden.
Echt een mooi apparaat, kan mijn Netatmo’s makkelijk vervangen.
USB-C kabel en adapter niet meegeleverd.

BILRESA
- 3-kanaalsknop met scrolwiel. Op 2 AA batterijen, niet meegeleverd. Leuk om bijvoorbeeld mijn SONOS volume te regelen.

TIMMERFLOTTE
- draadloze (2x AA, niet meegeleverd) Temperatuur en luchtvochtigheidssensor. Druk op de knop en het display met de waarden licht even op.
Alleen te bevestigen aan een schroefje om op te hangen, niet neer te zetten op een tafel.
Dat maakt het plaatsen wel onhandig.

MYGGSPRAY
Draadloze bewegingssensor (2x AA, niet meegeleverd).
In de huidige staat is hij niet best, hij registreerd vaak niets. Kan Lux en beweging detecteren.
Ik hoop op een softwareupdate.

Firmwareupdates, ja, daar ben ik benieuwd naar. Ik heb ze via Homey aangesloten. Homey schijnt met OTA updates te komen, maar gaat Ikea dat ondersteunen? Ik heb ze doorgekoppeld aan Apple Home / Woning, misschien kan ik zo updaten?

Alle draadloze apparatuur, daar moest ik echt naast de homey voor staan, om deze te koppelen. De stroom gevoede apparatuur, daarvoor hoefde ik bij een ander stroomgevoede apparaat te staan, zoals een lamp.

Minpunten, de TIMMERFLOTTE kan dus niet blijven staan, moet hangen aan een schroefje. De MYGGSPRAY bewegingssensor werkt nog niet goed met de huidge firmware.

Pluspunten, leuk om met matter aan de slag te gaan, en de lampen zijn mooi en financieel voordelig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-01 22:09
PizzaMan79 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:55:
@Hayte

Zelfs meerdere producten. Ik sprak iemand van IKEA en die gaf aan: wat binnen komt mogen we gelijk al in de winkel leggen.

[Afbeelding]
Heb je ze aangeschaft, en zo ja tevreden met het magneetcontact en de BILRESA met 2 knoppen?

• PizzaMan79
dwarsdrijver schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:43:
[...]

Heb je ze aangeschaft, en zo ja tevreden met het magneetcontact en de BILRESA met 2 knoppen?
Haha, ik heb nog een paar oude afstandsbedieningen gekocht in de aanbieding. Daarvan is de magneet ruim voldoende. Wel wat lampen gekocht van de nieuwe Matter serie.

De bewegingssensoren heb ik eigenlijk niet nodig omdat ik die ingebouwd heb op de plaats van schakelaars. Maar ik hoop dat ze nog een schakelaar uitbrengen om in de muur weg te werken, zoals KlikAanKlikUit die ook heeft. Frimware updaten kan trouwens met de IKEA app.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:44
dwarsdrijver schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:42:
[Afbeelding]

Ik heb thuis een homey en ik heb nu Philips Hue, maar ik denk eraan om over te stappen op matter, dus ik heb mijn slag geslagen om wat te testen.

KAJPLATS E27 470 lm
- kleine bol designlamp
Geeft mooi licht.

KAJPLATS GU10 470 lm
- full color gu10 lamp
Stond een keer onverwacht aan.

KAJPLATS E27 806 lm
- Grote design bollamp
Geeft mooi licht.

ALPSTUGA
- co2, luchtkwaliteit, temperatuur, luchtvochtigheid, PM2.5. Display die uitgezet kan worden.
Echt een mooi apparaat, kan mijn Netatmo’s makkelijk vervangen.
USB-C kabel en adapter niet meegeleverd.

BILRESA
- 3-kanaalsknop met scrolwiel. Op 2 AA batterijen, niet meegeleverd. Leuk om bijvoorbeeld mijn SONOS volume te regelen.

TIMMERFLOTTE
- draadloze (2x AA, niet meegeleverd) Temperatuur en luchtvochtigheidssensor. Druk op de knop en het display met de waarden licht even op.
Alleen te bevestigen aan een schroefje om op te hangen, niet neer te zetten op een tafel.
Dat maakt het plaatsen wel onhandig.

MYGGSPRAY
Draadloze bewegingssensor (2x AA, niet meegeleverd).
In de huidige staat is hij niet best, hij registreerd vaak niets. Kan Lux en beweging detecteren.
Ik hoop op een softwareupdate.

Firmwareupdates, ja, daar ben ik benieuwd naar. Ik heb ze via Homey aangesloten. Homey schijnt met OTA updates te komen, maar gaat Ikea dat ondersteunen? Ik heb ze doorgekoppeld aan Apple Home / Woning, misschien kan ik zo updaten?

Alle draadloze apparatuur, daar moest ik echt naast de homey voor staan, om deze te koppelen. De stroom gevoede apparatuur, daarvoor hoefde ik bij een ander stroomgevoede apparaat te staan, zoals een lamp.

Minpunten, de TIMMERFLOTTE kan dus niet blijven staan, moet hangen aan een schroefje. De MYGGSPRAY bewegingssensor werkt nog niet goed met de huidge firmware.

Pluspunten, leuk om met matter aan de slag te gaan, en de lampen zijn mooi en financieel voordelig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Fijn dat je je ervaringen deelt. Zelf wil ik tzt ook wat IKEA matter devices kopen, welke ik wil koppelen aan mijn HomePods Mini. Ik had ergens gelezen dat je dan via de Apple Woning app eventuele firmware updates kunt installeren. Er overigens een Ikea smart home topic. Wellicht handiger om daarin verder te gaan?
ajbu in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"
Pagina: 1