Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kelder fatsoeneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fred1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-11 09:00
Wat zouden jullie aanraden om de muren en vloer aan te pakken?
Het ziet er nu namelijk niet uit.

Stucc je keldermuren? 8)7
En wat zou je gebruiken voor de vloer?
...
De kelder is aan de vochtige kant (net als bijna alle kelders) maar er staat geen water op de muur of vloer.
...
Iemand suggesties?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UllHgtABhVNm7CFf3qq9B1YWbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgfRdtIvoGgCBnBaybvo8xAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzn0e2pi2u8ZHze0RcRzebi1Md8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghDgnmTFMrHWlQDBScJRfV5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1o8gObOzPqHYZtDxkn7iPc0X-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4TjoEAKBXoJ1ts03YvGuZeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHZ5kH0cRHjrHKwH9nBNQCtleiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbSR8qaLGdMKhTLJSFyctoiX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 14:40
Wij hadden dit ook. Een stukadoor ingeschakeld en die adviseerde ons speciale stucc. Iets wat beter tegen vocht kan en dan niet los komt van de ondergrond. Het geheel afgewerkt met vocht doorlatende verf.
Basis is wel dat er geen vochtprobleem is, in ieder geval geen lekkage of vocht op de muur.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Lijkt het alleen maar zo of liggen er (rode) estriken als vloer in?
Zo ja, dan schoonschrobben en impregneren met was, dan heb je een echte antieke vloer.
Wand goed afborstelen en daarna afnemen met 10% ammoniak.
Emmer witkalk (de ouderwetsche) halen en dat op de muur doen.
Dit is de goedkoopste oplossing om een oude kelder weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Kelders zijn altijd wat vochtig, luchten wanneer het kan (in de zomer bij lage RLV).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fred1989
Sparkiee schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:19:
Wij hadden dit ook. Een stukadoor ingeschakeld en die adviseerde ons speciale stucc. Iets wat beter tegen vocht kan en dan niet los komt van de ondergrond. Het geheel afgewerkt met vocht doorlatende verf.
Basis is wel dat er geen vochtprobleem is, in ieder geval geen lekkage of vocht op de muur.
Bedankt. Hier kan ik wat mee!

• Fred1989
Yaksa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:22:
Lijkt het alleen maar zo of liggen er (rode) estriken als vloer in?
Zo ja, dan schoonschrobben en impregneren met was, dan heb je een echte antieke vloer.
Wand goed afborstelen en daarna afnemen met 10% ammoniak.
Emmer witkalk (de ouderwetsche) halen en dat op de muur doen.
Dit is de goedkoopste oplossing om een oude kelder weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Kelders zijn altijd wat vochtig, luchten wanneer het kan (in de zomer bij lage RLV).
Goeie tips. Ga ik mee aan de slag.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Luchten in winter bij diezelfde RLV is veel nuttiger. Warme zomerlucht koelt in kelder af en krijgt daardoor hogere RLV. Koude winterlucht warmt in kelder op, en krijgt juist lagere RLV.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
Ik heb mijn kelder 15 jaar geleden geheel betegeld, vloer en wanden. Ook een vrij vochtige kelder, bij extreem hoog grondwater en extreem nat weer is er wel eens een laagje water.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Fred1989
Jan Workum schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:26:
Ik heb mijn kelder 15 jaar geleden geheel betegeld, vloer en wanden. Ook een vrij vochtige kelder, bij extreem hoog grondwater en extreem nat weer is er wel eens een laagje water.
Ok, miss idd niet gek voor vochtige ruimtes (badkamer). Nooit iets losgekomen van de muur?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25
Kelder? Vochtproblemen in kaart brengen en bij de bron oplossen. Daarna pas afwerken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
Fred1989 schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:14:
[...]

Ok, miss idd niet gek voor vochtige ruimtes (badkamer). Nooit iets losgekomen van de muur?
Nee, zoals ik schreef zit het al 15 jaar. Het was ooit zo'n vieze spinnenkelder met muren zoals op jouw foto's.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Uitkijken met oude kelders te betegelen!
Oude kelders zijn vaak niet volledig waterdicht, muren en vloer kunnen al eens vochtig staan (condens, grondwater,...). Als je de muur betegeld gaat het vocht wat er langs buiten inkomt een andere weg zoeken... vaak naar boven ergens...

Ik zou zorgen voor een beetje verluchting (passief zelfs) en de muren kalken of een geschikte dampopen en schimmelwerende verf opzetten

• Fred1989
robotomizer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:55:
Uitkijken met oude kelders te betegelen!
Oude kelders zijn vaak niet volledig waterdicht, muren en vloer kunnen al eens vochtig staan (condens, grondwater,...). Als je de muur betegeld gaat het vocht wat er langs buiten inkomt een andere weg zoeken... vaak naar boven ergens...

Ik zou zorgen voor een beetje verluchting (passief zelfs) en de muren kalken of een geschikte dampopen en schimmelwerende verf opzetten
Bedankt!
Waarmee zou jij de muren kalken?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
Wij hebben zo een kelder alles afgekapt en bezet met waterbestendige cementpleister. Dat is wel iets arbeidsintensiever. Genre up 210W. https://knauf.com/nl-NL/p/product/up-210-w-10280_0077

• robotomizer
Fred1989 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:20:
[...]

Bedankt!
Waarmee zou jij de muren kalken?
Als je voor kalken kiest zou ik op "witkalk" zoeken.
Je kan ook zelf een papje maken van kalk en water en eventueel wit/fijn zand. met zand erbij krijg je meer een kalei/mortel effect

[ Voor 8% gewijzigd door robotomizer op 11-11-2025 14:58 ]

• Fred1989
Eeder werd "Knauf UP 210 W" genoemd. Een "waterafstotende, damp open, kalkcementmortel". Dat een goede optie denk je?
robotomizer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:57:
[...]

Als je voor kalken kiest zou ik op "witkalk" zoeken.
Je kan ook zelf een papje maken van kalk en water en eventueel wit/fijn zand. met zand erbij krijg je meer een kalei/mortel effect

• Fred1989
sonina schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:41:
Wij hebben zo een kelder alles afgekapt en bezet met waterbestendige cementpleister. Dat is wel iets arbeidsintensiever. Genre up 210W. https://knauf.com/nl-NL/p/product/up-210-w-10280_0077
Top. Nog een goede optie.

"Afgekapt" al het oude van de muur gebeiteld/geschraapt bedoel je?

• robotomizer
ivm die UP210W: geen idee, dat is als ik me niet vergis echt een pleister, witkalk is een dunner laagje en bevat geen cement.

Witkalk moet je meer zien als een soort van dikke verf, je blijft alle oneffenheden zien, het is schimmelwerend en dampopen.
Hoe dit bij cementproducten is weet ik niet zeker, maar het zal denk ik wel minder open zijn

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
Fred1989 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:58:
[...]

Top. Nog een goede optie.

"Afgekapt" al het oude van de muur gebeiteld/geschraapt bedoel je?
Ja, echt muur kaal gemaakt tot op het oude metselwerk. Die pleister is inderdaad een echte pleister, witkalk is eerder een dikke verf.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Een fabrikant die nog echte oude witkalk (en overigens ook kalkpleister) maakt is deze.
Het hangt een beetje van de ouderdom van de kelder af, maar indien deze echt oud (>100 jaar) is dan zou ik ook weer met die 'oude' producten aan de gang gaan. Die zijn geschikt voor dat soort muren zodat vochtregulering hetzelfde blijft en je geen vocht gaat opsluiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
@Fred1989
Het ziet er inderdaad niet uit, maar wat wil je met de ruimte gaan doen?
Als je bijv. het voor opslag wil gebruiken zou je ook kunnen overwegen om de spullen op te bergen in waterdichte boxen.
Alles netjes schoonmaken en dan witten met de juiste verf of zoals hierboven genoemd, witkalk.
Kunststof rekken neerzetten en dan kunststof waterdichte boxen.

En heb je nog wat meer info over de constructie? Bouwjaar? Etc.

• Fred1989
chrisborst schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:45:
@Fred1989
Het ziet er inderdaad niet uit, maar wat wil je met de ruimte gaan doen?
Als je bijv. het voor opslag wil gebruiken zou je ook kunnen overwegen om de spullen op te bergen in waterdichte boxen.
Alles netjes schoonmaken en dan witten met de juiste verf of zoals hierboven genoemd, witkalk.
Kunststof rekken neerzetten en dan kunststof waterdichte boxen.

En heb je nog wat meer info over de constructie? Bouwjaar? Etc.
Ik denk dat het zoiets gaat worden idd. Kalken + witten en dan kunstof rekken.
Het huis is gebouwd in 1938 btw. Nooit water in zien staan of vocht/druppels aan de wanden.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:02

Nhz

Ik wil niet je topic kapen, maar dacht dit past hier wel. :)

Heeft iemand een idee hoe ik deze aanslag (geen idee wat het precies is) kan verwijderen? Met een plamuurmes heb ik de grote stukken afgestoken, maar wil het graag schoon maken zodat ik de coating verder omhoog door kan zetten en kan afwerken met een 2K coating.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhk-5hq_j7927yw_m2WiMLPSh5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb1Lr0AybR9yRzsSIZY83N74.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:57
Fred1989 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat het zoiets gaat worden idd. Kalken + witten en dan kunstof rekken.
Het huis is gebouwd in 1938 btw. Nooit water in zien staan of vocht/druppels aan de wanden.
Kan de ruimte wel ventileren? Ik heb een soortgelijke kelder (woning ca. 1910) en de vorige bewoner heeft vanwege de kou uit de kelder het raampje dichtgemaakt met isolatie en de boel aan de voorzijde dichtgestort met beton. Dus los van de wanden kreeg ik ook schimmel op mijn vorige cheap ass stellingkasten met MDF. Berg er dus ook spullen op die niet tegen vocht kunnen.

Wil in de toekomst het nog wel verbeteren. Dus sowieso die ventilatie op orde maken. Ben dan ook wel benieuwd hoe het bij jou eruit komt te zien na het kalken/witten.
Pagina: 1