Kan ik de SSD uit Mac mini M4 in een USB-behuizing stoppen?

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:38
Ik heb een Mac Mini M4 besteld, en daarnaast een 2TB SSD die in de plaats gaat komen van de 256GB SSD die standaard in dit model zit.

Mijn vraag was, wanneer ik de upgrade heb gedaan, kan ik de oude 256GB-SSD in een USB-behuizing doen? Apple gebruikt geen standaard NVMe, zover ik heb begrepen zit er geen controller in, dus ik betwijfel of het werkt in een standaard NVMe-behuizing, maar ik was toch benieuwd of iemand het geprobeerd heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door plakbandrol op 06-11-2025 14:53 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:48
Zonder controller werkt het niet nee...

Maar welke ssd heb je gekocht? Want ook niet elke ssd kan je zomaar in een Apple steken.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:39
Die macs hebben stiekem geen SSD, maar een "printplaatje met een beetje NAND erop". Je mist alle essentiële componenten om er echt een SSD van te maken en die zou je dan weer in een externe PCB moeten stoppen. misschien heeft OWC of transcend er ondertussen iets voor gemaakt, die deden dat ook voor de Macbooks.

Ik heb ze overigens nog niet kunnen vinden, maar ik denk dat een normale externe SSD eigenlijk wel de goedkopere oplossing gaat zijn. Ik zou in ieder geval de package los bewaren voor als ie voor RMA moet of je hem verkoopt. Kun je hem weer origineel maken. (ook kan drive nog wel eens stuk gaan, dan is die back up drive wel handig).

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
plakbandrol schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Ik heb een Mac Mini M4 besteld, en daarnaast een 2TB SSD die in de plaats gaat komen van de 256GB SSD die standaard in dit model zit.
Een stuk goedkoper dan bij Apple maar 289,- voor slechts 2TB is niet mis, komende weken met black friday kan je zonder problemen 4TB rond de 200,- vinden voor een normale M.2 NVME.

• plakbandrol
99ruud99 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:58:
Zonder controller werkt het niet nee...

Maar welke ssd heb je gekocht? Want ook niet elke ssd kan je zomaar in een Apple steken.
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0DNBL4NW8

Is speciaal gemaakt hiervoor, dus zou moeten werken

[ Voor 6% gewijzigd door plakbandrol op 06-11-2025 18:16 ]

• plakbandrol
Greatsword schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:19:

Een stuk goedkoper dan bij Apple maar 289,- voor slechts 2TB is niet mis, komende weken met black friday kan je zonder problemen 4TB rond de 200,- vinden voor een normale M.2 NVME.
Ja maar je hebt een speciale nodig die geschikt is voor de Mac Mini, en ik heb wel wat extra er voor over om meer interne capaciteit te hebben dan een externe schijf.
Pagina: 1