Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik de SSD uit Mac mini M4 in een USB-behuizing stoppen?

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 22:02
Ik heb een Mac Mini M4 besteld, en daarnaast een 2TB SSD die in de plaats gaat komen van de 256GB SSD die standaard in dit model zit.

Mijn vraag was, wanneer ik de upgrade heb gedaan, kan ik de oude 256GB-SSD in een USB-behuizing doen? Apple gebruikt geen standaard NVMe, zover ik heb begrepen zit er geen controller in, dus ik betwijfel of het werkt in een standaard NVMe-behuizing, maar ik was toch benieuwd of iemand het geprobeerd heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door plakbandrol op 06-11-2025 14:53 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:57
Zonder controller werkt het niet nee...

Maar welke ssd heb je gekocht? Want ook niet elke ssd kan je zomaar in een Apple steken.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
Die macs hebben stiekem geen SSD, maar een "printplaatje met een beetje NAND erop". Je mist alle essentiële componenten om er echt een SSD van te maken en die zou je dan weer in een externe PCB moeten stoppen. misschien heeft OWC of transcend er ondertussen iets voor gemaakt, die deden dat ook voor de Macbooks.

Ik heb ze overigens nog niet kunnen vinden, maar ik denk dat een normale externe SSD eigenlijk wel de goedkopere oplossing gaat zijn. Ik zou in ieder geval de package los bewaren voor als ie voor RMA moet of je hem verkoopt. Kun je hem weer origineel maken. (ook kan drive nog wel eens stuk gaan, dan is die back up drive wel handig).

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
plakbandrol schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Ik heb een Mac Mini M4 besteld, en daarnaast een 2TB SSD die in de plaats gaat komen van de 256GB SSD die standaard in dit model zit.
Een stuk goedkoper dan bij Apple maar 289,- voor slechts 2TB is niet mis, komende weken met black friday kan je zonder problemen 4TB rond de 200,- vinden voor een normale M.2 NVME.

• plakbandrol
99ruud99 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:58:
Zonder controller werkt het niet nee...

Maar welke ssd heb je gekocht? Want ook niet elke ssd kan je zomaar in een Apple steken.
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0DNBL4NW8

Is speciaal gemaakt hiervoor, dus zou moeten werken

[ Voor 6% gewijzigd door plakbandrol op 06-11-2025 18:16 ]

• plakbandrol
Greatsword schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:19:

Een stuk goedkoper dan bij Apple maar 289,- voor slechts 2TB is niet mis, komende weken met black friday kan je zonder problemen 4TB rond de 200,- vinden voor een normale M.2 NVME.
Ja maar je hebt een speciale nodig die geschikt is voor de Mac Mini, en ik heb wel wat extra er voor over om meer interne capaciteit te hebben dan een externe schijf.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan wel zijn dat je een tweede Mac nodig hebt en de mini m4 via DFU moet programmeren. Er zit namelijk geen losse firmware ROM in M-macs, dus zonder de juiste base image op het NAND-geheugen heb je een baksteen.
Allicht kun je de oude ssd klonen, mits een mini net als mac studio twee sloten heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 06-11-2025 21:29 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Om deze SSD te installeren heb je inderdaad een tweede Mac nodig, waar Apple Configurator op geïnstalleerd is. Ook heb je een Apple certified USB-C datakabel (!) nodig (let op: de kabel die je bij de Mac Mini krijgt, is mogelijk alleen power of kan alleen USB 2.0 snelheden aan - dat is in ieder geval bij de Macbooks en iPhones het geval).

Stappen:
Je plaatst de SSD in je nieuwe M4 mini, en sluit die machine via genoemde kabel aan op de andere Mac. Vervolgens start je Apple Configurator op die andere Mac. Pas nu zet je de M4 Mini aan.

Selecteer in Configurator de gedetecteerde M4 Mini kies voor "Restore" - de SSD wordt nu gepartitioneerd en er wordt een image van macOS gedownload en op de nieuwe SSD gezet.

Hele proces kan even duren, afhankelijk van je internetverbinding en de drukte op de Apple-servers.

Krijg je een error 4041, controleer dan of de SSD in de M4 Mini goed vast zit en of de kabel die je gebruikt echt Apple-certified is. Een gewone USB-C-kabel werkt meestal niet (maar soms wel). Ook de poort waar je de kabel inprikt kan uitmaken (aan beide kanten).

[ Voor 15% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 07-11-2025 08:56 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ooh wat gaaf joh, wist helemaal niet dat dit een ding was.
Die 2tb upgrade ga ik er ook eens inzetten denk ik :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Donstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:28:
Ooh wat gaaf joh, wist helemaal niet dat dit een ding was.
Die 2tb upgrade ga ik er ook eens inzetten denk ik :)
Officieel is het geen ding, maar er is dus een loophole via Apple Configurator. Die app is eigenlijk bedoeld voor bedrijven en scholen om snel een Mac opnieuw te installeren (op de bestaande SSD dus), maar dus ook in te zetten om macOS op een hele lege SSD te installeren. Of Apple voorzag dat dit third party SSD's mogelijk zou maken, weet niemand, maar vooralsnog hebben ze de loophole nog niet dichtgezet, dus er is hoop.

Dit werkt uiteraard het beste in de Mac mini en Studio, waar de SSD een los kaartje is en waarbij handige mensen die kaartjes ook namaken en verkopen. Er zijn echter ook mensen die op dezelfde manier de SSD van diverse Macbooks hebben vervangen, maar dat vereist gevorderde soldeerskills (en een soldeerstation), en uiteraard compatible chips die je ergens vandaan moet zien te halen.

Dosdude heeft dit al een aantal keer gedaan op zijn Youtube-kanaal, waaronder samen met Luke Miani.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1