Vraag

• marnixf
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-11 21:54
Hallo allen,

In mijn woning heb ik een Vaillant installatie, als 1 grote zone. Ik wil graag een extra zone toevoegen om mijn badkamer afzonderlijk te kunnen regelen.
Hieronder geef ik een overzicht van mijn huidige systeem en de recent aangebrachte uitbreidingen:

Huidige installatie:
- Warmtepomp: Vaillant aroTHERM VWL 127/5 IS
- Buffervat: Vaillant VPS R 100/1 M
- CV-ketel: Vaillant ecoTEC plus (hybride opstelling met eBUS)
- Hoofdregelaar: sensoCOMFORT VRC 720f
- Gateway: VR940f (aangesloten via eBUS en gekoppeld aan MyVaillant-app)

Vloerverwarming:
- 12 lussen beneden
- 8 lussen boven

Hoofdzone: woonkamer (geregeld via sensoCOMFORT)

Nieuw toegevoegde componenten:
- Zone-uitbreiding: Vaillant VR71 (aangesloten via eBUS)
- Draadloze thermostaat: sensoROOM VRT 51f (voor badkamer)
- Actuator: Honeywell Home MT4-230-NC (1 stuks, aangesloten op R1 van VR71)

Wat nog nodig is, is de configuratie van de extra zone (badkamer) binnen de sensoCOMFORT-regeling.

Vragen:
1. Ik zie momenteel 3 circuits verschijnen. Circuit 1 is momenteel mijn hoofdzone. Als ik Circuit 2 (of 3) inschakel, dan verschijnt er een nieuwe zone. Bij de zonetoewijzing zie ik echter niet de sensoROOM VRT51f als afstandsbediening? Hoe activeer ik de sensoROOM VRT51f?
2. Waar maak ik de koppeling tussen de senoROOM VRT51f thermostaat en de VR71 die de actuator aanstuurt?
3. Momenteel staat de systeemschemacode op 8 en de FM5 Configuratiecode op 3. Zijn dit de juiste?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Marnix

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Wil je de badkamer als enige zone actief gaan houden?

Daar kan deze machine zijn minimale warmte bij lange na niet in kwijt kunnen... dus gaat gruwelijk pendelen.
De veredelde 100L evenwichtfles gaat daar echt heel weinig aan veranderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marnixf
Ronald schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:35:
Wil je de badkamer als enige zone actief gaan houden?

Daar kan deze machine zijn minimale warmte bij lange na niet in kwijt kunnen... dus gaat gruwelijk pendelen.
De veredelde 100L evenwichtfles gaat daar echt heel weinig aan veranderen.
Hi Ronald, Nee. Momenteel zit de badkamer in zone 1 net als de rest van het huis. Ik wil de badkamer dus afsplitsen van zone 1 en als aparte, nieuwe zone 2 inregelen.

• Ronald
Dat is alleen geen antwoord op mijn vraag...

Wat bedoel je met inregelen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik lees het alsof hij de badkamer wil kunnen verwarmen terwijl de rest van de woning niet wordt verwarmd.

Het gaat inderdaad enorm pendelen maar als dat niet erg is zou je het werkend kunnen krijgen vermoed ik.

Ik zou het liever simpel houden en gewoon een IR paneel ophangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• marnixf
Hoezo zou ik alleen een badkamer willen verwarmen en de rest van mijn huis niet? En ik kan inderdaad een IR paneel ophangen. Of een elektrische kachel er inzetten, maar dat is mijn vraag niet. Ik wil binnen de Vaillant oplossing blijven en een extra thermostaat + zone toevoegen.

Ik hoor graag van anderen die hier ervaring mee hebben.

Bedankt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Maar waarom? Wat wil je nou bereiken? Zones is moeilijk en vaak functioneert het niet of slecht. Moet t zo zijn dat je de badkamer wat extra warmte geeft? Moet die op bepaalde tijden juist niet mee maar soms wel? Zeker als de eindsituatie die jij wilt is 'ik wil soms de badkamer verwarmen maar de rest (nog) niet' dan gaat t nooit werken en kun je je de moeite besparen.

• Ronald
Beschrijf nu eens het probleem wat je wil oplossen… je blijft vaag en ontwijkend…

• marnixf
Fr33z schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:25:
Maar waarom? Wat wil je nou bereiken? Zones is moeilijk en vaak functioneert het niet of slecht. Moet t zo zijn dat je de badkamer wat extra warmte geeft? Moet die op bepaalde tijden juist niet mee maar soms wel? Zeker als de eindsituatie die jij wilt is 'ik wil soms de badkamer verwarmen maar de rest (nog) niet' dan gaat t nooit werken en kun je je de moeite besparen.
Omdat ik momenteel 1 zone in huis heb en de enige thermostaat beneden in de woonkamer hangt, kan het zo zijn dat het beneden de gewenste 20 graden is, maar op de badkamer 17. Wat ik wil bereiken is dat ik op de badkamer een extra thermostaat hang, die de vloerverwarmingslus met actuator van de badkamer bestuurt. Oftewel: ik heb afzonderlijke controle over de badkamer. Dit is gangbaar en lijkt me toch geen moeilijke vraag?!

• Ronald
Okay, je wil het antwoord misschien niet horen… maar dat gaat niet lekker werken:

Wat ik al vroeg: wil je de badkamer als enige afgifte punt kunnen draaien… het antwoord is dus gewoon ja.

En dat gaat echt heel slecht werken… wat heb je in de badkamer aan afgifte? Een handje m2 vloerverwarming? 100w /m2 op zijn best.
Een handdoek radiator? 2-300w misschien.

Jouw warmtepomp komt eigenlijk niet onder de 4-5000w. Die gaat dan aan voor een paar minuten en stikt in zijn warmte, want het kan nergens heen.

Je probleem is te weinig afgifte in de badkamer ten opzichte van de woonkamer. Jouw systeem is niet waterzijdig in balans.
Naregelen, dat is wat je vraagt, is geen goed alternatief voor waterzijdig inregelen.

Nu lijkt er dermate veel verschil te zijn dat ik me oprecht af vraag of je überhaupt wel genoeg afgifte in de badkamer hebt.

Beschrijf de situatie van wat er in je woonkamer ligt aan afgifte en wat in de badkamer? Hoe is de badkamer gesitueerd? Veel warmteverlies? Houdt het de ruimtes naast de badkamer vrij koel?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 08-11-2025 09:05 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
marnixf schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:53:
[...]

Omdat ik momenteel 1 zone in huis heb en de enige thermostaat beneden in de woonkamer hangt, kan het zo zijn dat het beneden de gewenste 20 graden is, maar op de badkamer 17. Wat ik wil bereiken is dat ik op de badkamer een extra thermostaat hang, die de vloerverwarmingslus met actuator van de badkamer bestuurt. Oftewel: ik heb afzonderlijke controle over de badkamer. Dit is gangbaar en lijkt me toch geen moeilijke vraag?!
Het is een gangbare wens maar in de praktijk niet haalbaar, daarom de vragen in dit topic. Zie de bijdragen van @Ronald .

Je badkamer is veel te klein om.in zijn eentje een zone te zijn. Als je t warmer wilt moet je andere maatregelen treffen. Is het nog op tijd om de spullen die je gekocht hebt terug te sturen?

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 08-11-2025 12:54 ]

• busscherski
  • Nu online
- Actuator: Honeywell Home MT4-230-NC (1 stuks, aangesloten op R1 van VR71)
Dit is een motor voor een vloerverwarming kring. Die kan een een groep dicht zetten of open laten. Als je er daar 1 van hebt maakt het de badkamer dus in geen geval warmer dan gewoon passief altijd open laten staan. Dit lost een te koude badkamer in geen geval op. Als je probleem een te warme badkamer is dan werkt het mogelijk (niet zeker of het allemaal compatibel is).
Maar goed, dit is wel erg basaal. Als dat uitgelegd moet worden kun je er denk ik beter vanaf blijven.

Maar goed, antwoord:
Als je met vloerverwarmingsmotoren wilt werken om een te koude badkamer op te lossen (want geen nieuwe cv leidingen nodig) dan zou je op bijna alle vloerverwarminggroepen naregeling motoren moeten plaatsen. En een groot aantal kamerthermostaten om ze aan te sturen. Als je de stooklijn dan maar hoog genoeg zet (energieverbruik maakt je niet uit) en instelt dat altijd minstens 5 groepen tegelijk open staan (dan is er nog enigszins een redelijke hoeveelheid flow) de ruimtecompensatie op Inactief zetten en de warmtepomp gewoon de buffer op temperatuur laten houden. Zo krijg je zoneregeling in de gehele woning, en gaan de andere zones om de beurt dicht. Dan zou je je doel (bijna) kunnen bereiken verwacht ik.
marnixf schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:53:
[...]
Dit is gangbaar en lijkt me toch geen moeilijke vraag?!
Ik beloof je dat zowel de investering als de energiekosten vele malen hoger zijn dan gewoon een IR paneel of elektrisch kacheltje bijplaatsen om dat kleine beetje extra te stoken. En dat het slechter werkt. Zeker in deze toepassing ben je denk ik de eerste.

Ik vond 1 installatieschema met een /5 warmtepomp met 2 directe zones. (.png want ik weet niet hoe ik .pdf moet delen). Dit schema werkt met Afstandbediening (ik weet niet precies wat ermee bedoeld wordt, mogelijk VRC700) en zoneventielen en zal bedoeld zijn voor een kangoeroewoning oid, niet voor een badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvsrub5arXCQRIMDxX6Qyd2QXIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bQWrpUl9ZmU28UGh1dk4VcYl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm1Du9KWHPCkFUbxa5bfVeu_uLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9R46alZM5wFG43SRjrXXLgMe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rkYHOUw0XD1Qvchum5Lij7F0Qo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zh2wKkSOEpwv1T9lCw6720IT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcKxBJgYcXhETanfOjpA1ztnXWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hq5jM95CwLMdzIRYxau2JRC9.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
  • Nu online
@marnixf hoe is het afgelopen?

Pagina: 1