(Statische) raamfolie laat los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik heb recent een kozijn (binnenkant) geschilderd van onze badkamer. Daarvoor heb ik de oude raamfolie verwijderd, volgens mij was deze (ook) statisch.

Daarna heb ik bij Hornbach, statische raamfolie gekocht. Er is ook een zelfklevende variant, maar omdat ik huiverig ben dat dit wellicht lijmresten op het raam achterlaat heb ik voor de statische variant gekozen.

Ik heb deze Youtube video als handleiding gebruikt.

Het gekke is. Vaak in de ochtend, als de zon op dit raam staat, zit de folie erg mooi en strak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PotacLI676C-KDhWBgOgbmx3fMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1wSiWa8enJiLvuTTTsbG7Li.jpg?f=fotoalbum_large
Maar in de avond laat het bijna los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNCWdAlEKl9QAtMsI97CLCgknOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqvrkeymrsYQxxqxWzfA0R0q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neig er nu toch naar om de zelfklevende variant te gaan proberen.
Heb ik iets verkeerd gedaan? Meer mensen ervaring met statische of zelfklevende raamfolie? Of deze specifieke folie van de Hornbach?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Alle reacties

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:35

empy

Rijdt rondjes

Je ziet dat ook in het licht de folie aan de onderzijde niet goed hecht. Alleen in het donker zie je door de lichtval van binnen veel duidelijker dat de folie niet goed hecht.
Het raam is niet schoon, er lopen vochtstrepen overheen van condens. Dat zorgt sowieso voor slechtere hechting.

Mijn voorkeur gaat uit naar zelfklevende folie, bij verwijderen kan je eventuele plakresten altijd verwijderen met alcohol of stickerverwijderaar. Zorg er wel voor dat het raam echt schoon is, dus geen vuil,strepen of stof meer heeft. Dit blijf je namelijk _altijd_ zien.

• Burning_Tyre
empy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:54:
Je ziet dat ook in het licht de folie aan de onderzijde niet goed hecht. Alleen in het donker zie je door de lichtval van binnen veel duidelijker dat de folie niet goed hecht.
Het raam is niet schoon, er lopen vochtstrepen overheen van condens. Dat zorgt sowieso voor slechtere hechting.

Mijn voorkeur gaat uit naar zelfklevende folie, bij verwijderen kan je eventuele plakresten altijd verwijderen met alcohol of stickerverwijderaar. Zorg er wel voor dat het raam echt schoon is, dus geen vuil,strepen of stof meer heeft. Dit blijf je namelijk _altijd_ zien.
Ik heb het raam vooraf wel schoongemaakt (plantenspuit met water/zeepsop + microvezeldoek).

Condens is er inderdaad, het is de badkamer, het raam staat zowat naast de douche, ook al staat het raam open dan nog is er condens op het raam (tijdens/na het douchen). De hete en vochtige lucht komt daar in aanraking met het koude raam.

Ik denk toch dat ik de zelfklevende variant ga proberen dan.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17

Reptile209

- gers -

Voordat je dat doet: heb je de beschermfolie van de achterkant af gehaald? Ik heb nl zelf een paar weken terug lopen kloten en vloeken met eenzelfde probleem: folie liet steeds na een paar uur weer los. Er zit een bijna-niet-te-vinden beschermfolie op de achterzijde ('binnenkant' van de rol, waar hij naar toe wil krullen dus). Pruts even aan een hoekje, dan krijg je wel een begin. Die folie moet er af, dan ruit bevochtigen, folie er tegenaan, strak vegen en klaar. En idd vantevoren de ruit even goed schoon en vetvrij maken.

Sinds de beschermfolie er af is en ik het schaamrood van mijn kaken heb, hangt het bij mij keurig! :+

[ Voor 8% gewijzigd door Reptile209 op 06-11-2025 16:17 ]

Zo scherp als een voetbal!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Reptile209 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:16:
Voordat je dat doet: heb je de beschermfolie van de achterkant af gehaald? Ik heb nl zelf een paar weken terug lopen kloten en vloeken met eenzelfde probleem: folie liet steeds na een paar uur weer los. Er zit een bijna-niet-te-vinden beschermfolie op de achterzijde ('binnenkant' van de rol, waar hij naar toe wil krullen dus). Pruts even aan een hoekje, dan krijg je wel een begin. Die folie moet er af, dan ruit bevochtigen, folie er tegenaan, strak vegen en klaar. En idd vantevoren de ruit even goed schoon en vetvrij maken.

Sinds de beschermfolie er af is en ik het schaamrood van mijn kaken heb, hangt het bij mij keurig! :+
Voor zover ik weet heeft statische raamfolie nooit een beschermfolie, alleen de zelfklevende variant heeft dat omdat deze van een lijmlaag is voorzien.

Edit: klopt niet, dus check even of je de beschermfolie eraf hebt gehaald :+

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 06-11-2025 16:25 ]

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:20:
[...]

Voor zover ik weet heeft statische raamfolie nooit een beschermfolie, alleen de zelfklevende variant heeft dat omdat deze van een lijmlaag is voorzien.
Zeker wel - zelf meerdere keren de statische geplakt en altijd een beschermlaag eraf moeten halen. Op zich ook niet gek, zo garandeert de leverancier dat er geen zand of andere zaken op de raamkant komt. Dit zou weer voor verminderde statische werking kunnen zorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door LAD93 op 06-11-2025 16:23 ]

per aspera ad astra

• Burning_Tyre
Het klopt, er zat een beschermlaag aan 1 kant (de kant die tegen het raam moet). Deze is eraf gehaald. (anders had je er ook niet 'doorheen' kunnen kijken)

[ Voor 20% gewijzigd door Burning_Tyre op 06-11-2025 16:25 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

@stin00 Ik had het hier wel.

@Burning_Tyre Druppel afwasmiddel in het water doen waarmee je de folie opplakt:

YouTube: How to Install Window Films

Ik heb er destijds ook meerdere uren aan verneukt, om uiteindelijk op bovenstaande video te belanden en het eens met zeepwater te proberen i.p.v. enkel kraanwater.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58

franssie

Save the albatross

Naast een druppel vaatwasmiddel wil een scheutje (borrelglaasje) spiritus ook wel helpen bij het ontvetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:30
Ik denk dat je het raam voor het aanbrengen niet schoon genoeg hebt gemaakt.
Het glas moet echt volkomen vetvrij zijn alvorens je (met behulp van water en een drupje afwasmiddel) de folie aan kunt brengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1