Thuisnetwerk en schoolnetwerk combineren.. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Ik ben een totale netwerk newbie :(

Nu heb ik een netwerkkaartje op de kop getikt en in mijn laptop zat al een netwerkkaart om op school het netwerk aan te kunnen. Het is een PCMCIA Xircom Creditcard 10/100 Mbit en doet het op school fantastisch. Het netwerkkaartje in mijn PC heeft is een CNET CN930E en staat half duplex ingesteld.

Het netwerkkaartje in mijn laptop gaat automatisch aanmelden als ik m er op school aanhang (is zo ingesteld door iemand anders).
Voor een thuisnetwerk zou ik hem een vast IP adres moeten geven voor zover ik alle online informatie begrepen heb.
Da's geen optie om iedere keer de instellingen te veranderen... Ik dacht zelf al slim te zijn en een ander profiel aan te maken in WinME (laptop) en daar andere waarden in te stellen voor de netwerkkaart maar dat werkte dus niet...

Ik heb hier nog een Xircom 10/100 Creditcard netwerkkaart liggen, moet ik die er dan maar bij stoppen in mijn laptop?

Ik sel hier vast enorm domme vragen, maar on-line kwam ik er verder geen wijs uit!

Mijn vaste PC draait win98SE en de laptop WinME

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Makkelijkste: thuis een DHCP server draaien, laptop krijgt dan fijn een IP adres net zoals op het andere netwerk. (Joh, daar IS DHCP nou juist voor, om zonder instellingen te hoeven veranderen op ieder netwerk te kunnen komen :P ).

Anders moet je ff zoeken naar een tooltje dat wel doet wat jij wil (2 verschillende netwerk profielen aanmaken). Weet ff niet hoe het heet.

* GA!S is er niet zo'n fan van.

De lol aan een fatsoenlijke client-server omgeving is nou juist dat je NIET met dit soort tooltjes hoeft te werken. Alleen nu blijken er overal thuisnetwerkjes met vaste IP's op te duiken en wil iedereen ook nog eens zijn laptop EN op school/universiteit EN thuis gebruiken. Vast IP is makkelijk, dus hup vast IP op de laptop. Thuis werkt ie prima en op maandag ochtend kan ik weer 20 notebooks terug in het universiteits domein gaan lopen zetten..... DAMN!!

(zo genoeg frustraties van de helpdeskmedewerker :P )

de betaler vervuilt

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Hehe, oh ben jij die kerel >:)

Kwam al iets tegen van DHCP en ga dan maar eens uitzoeken hoe dat te installeren valt...

maw hoe installeer ik dat en zijn er versies ofzo die je aan kan raden?!?

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Volgens mijn ondersteunen Win98SE en WinMe beide APIPA :P(=Automatic Private IP Address Assignment) d.w.z. dat zolang er geen DHCP server wordt gevonden (bij jou dus nooit behalve op school) krijgt de netwerkkaart een ipadres uit de APIPA-range (169.254.0.0/16) :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 19 september 2001 07:14 schreef Bozzy2k het volgende:
Volgens mijn ondersteunen Win98SE en WinMe beide APIPA :P(=Automatic Private IP Address Assignment) d.w.z. dat zolang er geen DHCP server wordt gevonden (bij jou dus nooit behalve op school) krijgt de netwerkkaart een ipadres uit de APIPA-range (169.254.0.0/16) :)
Klopt, maar laat nou net bijna ieder thuisnetwerk een 192.168.0.0/256 netwerk zijn :P

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 19 september 2001 05:57 schreef VageGast het volgende:

maw hoe installeer ik dat en zijn er versies ofzo die je aan kan raden?!?
Makkelijkste: Winroute, heeft een DHCP server ingebakken. Werkt als een van de weinige paketten met NAT (zie de FAQ van Negotiator!).

Lees eerst deze maar eens :)
[topic=184484/1/25]
[topic=152460/1/25]

de betaler vervuilt

Verwijderd

/
Klopt, maar laat nou net bijna ieder thuisnetwerk een 192.168.0.0/256 netwerk zijn
/

256??? 192.168.0.0/16 betekent een 192.168.0.0 netwerk met een 16bits subnetmask (dus... 255.255.0.0), 256bits wordt een beetje moeilijk als er maar 32 hebt!!! |:( |:(

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Zijn ook hele mooie programmatjes voor die netwerkinstelling opslaan. Wanneer je opstart vraagt hij je op welke locatie je je bevind, en laad vervolgens die instelling.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 19 september 2001 09:03 schreef Bozzy2k het volgende:
/
Klopt, maar laat nou net bijna ieder thuisnetwerk een 192.168.0.0/256 netwerk zijn
/

256??? 192.168.0.0/16 betekent een 192.168.0.0 netwerk met een 16bits subnetmask (dus... 255.255.0.0), 256bits wordt een beet je moeilijk als er maar 32 hebt!!! |:( |:(
oeps |:(

de betaler vervuilt

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 19 september 2001 09:06 schreef Waslijn het volgende:
Zijn ook hele mooie programmatjes voor die netwerkinstelling opslaan. Wanneer je opstart vraagt hij je op welke locatie je je bevind, en laad vervolgens die instelling.
[topic=231782/1/40]

Netswitcher dus :)

Alleen is dat erg onhandig als je met domeinaanmeldingen werkt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Als je thuis geen gebruik gaat maken van internet delen, dan gebruik je voor thuis toch gewoon het netbeui protocol.
Pagina: 1