Mechanisch toetsenbord (azerty)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spiderman
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:13
Ik zoek een?
Budget mechanisch toetsenbord met bepaalde vereisten:

- Azerty (FR / BE)
- Graag met USB-C kabel
- Hot swap PCB
- Grote enter toest en printscreen knop
- 80% TKL.
- Stevig, metale behuizing.
- RGB en geen retro look maar zwart met een "gamer look".

Wat is je budget?
Rond de 50€, graag dichter bij 40€, eventueel 60€ maar dan moet het echt goed zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur naar grotere merken natuurlijk, Reddragon, Epomaker, MSI, Corsair...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Computer.

Tot op heden heb ik deze gevonden in azerty https://www.redragonzone....1-rgb-mechanical-keyboard maar de USB kabel kan er niet af dus het is niet ideaal. Weet iemand nog wat beters?

Mag ook DIY / zelfbouw zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door spiderman op 06-11-2025 10:56 ]

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik jouw eisen in de pricewatch gooi (80%, Azerty, <€60) blijft er al niets mechanisch meer over.
Is een Qwerty kopen geen optie, en dan gewoon toetsen wisselen? Dat maakt je keuze aanzienlijk groter. Maar dan nog steeds heb je best wat eisen voor een beperkt budget. De vraag is dus waar je concessies wil doen.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Metalen behuizing ga je met een budget van 50 euro niet vinden. Metalen behuizingen beginnen meestal al rond die prijs zonder toetsenbord erin ;)

Anders een Ajazz AK820 + setje azerty keycaps op Ali?

• spiderman
TERW_DAN schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:03:
Als ik jouw eisen in de pricewatch gooi (80%, Azerty, <€60) blijft er al niets mechanisch meer over.
Is een Qwerty kopen geen optie, en dan gewoon toetsen wisselen? Dat maakt je keuze aanzienlijk groter. Maar dan nog steeds heb je best wat eisen voor een beperkt budget. De vraag is dus waar je concessies wil doen.
Pricewatch is goed maar meer niche producten toont die niet. Met QWERTY kan je rond de 40-60€ een toetsenbord vinden die al dit heeft dus hoop dat hier hetzelfde mogelijk gaat kunnen zijn.

Keycaps kopen is moeilijk sinds er niet zoveel zijn en ze veel kosten. Een set kost je makkelijk 30-40€ en dat is dan uit China.

Die redragon die ik erbij zette heeft alles wat ik zoek buiten een kabel die je kan vervangen.

Met geluk moet dit toch wel lukken geloof ik. Trust heeft er eentje voor 70€ maar die is niet in het zwart, graag heb ik geen lichte kleuren want na een tijd vervaagen die natuurlijk.

• spiderman
Miyazono schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:19:
Metalen behuizing ga je met een budget van 50 euro niet vinden. Metalen behuizingen beginnen meestal al rond die prijs zonder toetsenbord erin ;)

Anders een Ajazz AK820 + setje azerty keycaps op Ali?
Dit is toch metaal?
https://www.redragonzone....1-rgb-mechanical-keyboard

Heb nu eentje van Trust en die heeft ook metaal, wel de bovenplaat tenminste die is 30-40€ geen hot swap jammer genoeg.

Heb al naar die gekeken maar. Ajazz AK820 heeft een kleine enter toest zonder een printscreen knop.

• spiderman
Logitech heeft er maar ik hoor dat die zeer slecht zijn. G515 TKL zie ik voor 67€ maar is low profile.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

spiderman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:20:
[...]

Pricewatch is goed maar meer niche producten toont die niet. Met QWERTY kan je rond de 40-60€ een toetsenbord vinden die al dit heeft dus hoop dat hier hetzelfde mogelijk gaat kunnen zijn.

Keycaps kopen is moeilijk sinds er niet zoveel zijn en ze veel kosten. Een set kost je makkelijk 30-40€ en dat is dan uit China.
Ik zou niet eens een nieuwe set keycaps halen, maar gewoon degene die je hebt omprikken.

• Joe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:42

Joe

Zelf heb ik de attack shark K86(is wel 75%) voor 40 euro en dan dien je alleen de toetsen om te wisselen, verder voldoet die aan bijna al je eisen, de grote enter-toets begrijp ik even niet, doel je op een ISO-layout, dus een korte shift of ANSI-layout, maar dat de enter-toets gewoon een stuk breder is?

• spiderman
TERW_DAN schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:35:
[...]

Ik zou niet eens een nieuwe set keycaps halen, maar gewoon degene die je hebt omprikken.
Deze moet onder garantie terug sinds hij niet goed meer werkt. Daarom dat ik nu een nieuwe zoek.

Ik denk dat ik net wat heb gevonden wat denken jullie hiervan?https://www.amazon.fr/-/en/dp/B0DYV4QYWN/

Dus lage prijs, outemu rode switches, USB C, voorkant metaal, azerty FR en het lijkt me hot swap als je naar de foto's kijkt?

Zou ik dit wagen of beter een andere halen zoals die redragon?

• spiderman
Joe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:42:
Zelf heb ik de attack shark K86(is wel 75%) voor 40 euro en dan dien je alleen de toetsen om te wisselen, verder voldoet die aan bijna al je eisen, de grote enter-toets begrijp ik even niet, doel je op een ISO-layout, dus een korte shift of ANSI-layout, maar dat de enter-toets gewoon een stuk breder is?
ISO layout. Dus zo een enter knop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILE3m85yw9Fp-m_yzyOA1WHVVuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54FsLM6OrMRfrR51lLCe4R9M.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8pes_HxH0gM5GrTDWf-LnmLWd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVGZZfEYWDfJrhyszQkAkv1s.jpg?f=fotoalbum_large

• Miyazono
spiderman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:23:
[...]

Dit is toch metaal?
https://www.redragonzone....1-rgb-mechanical-keyboard

Heb nu eentje van Trust en die heeft ook metaal, wel de bovenplaat tenminste die is 30-40€ geen hot swap jammer genoeg.

Heb al naar die gekeken maar. Ajazz AK820 heeft een kleine enter toest zonder een printscreen knop.
Ze zeggen aluminium en plastic maar geven niet aan wat wat is. Dus kan best zijn dat er een aluminium plate in zit en de rest plastic is.
Ik heb zelf meerdere azerty setjes bij Ali gevonden voor 15 euro ;)

Met dit budget zal je gewoon echt consessies moeten nemen. Wil je metaal dan ga je op veel andere aspecten inleveren of veel meer geld betalen. Vaak is degelijk plastic beter dan goedkoop metaal ;)

• spiderman
Denken jullie dat deze wat is?

https://www.amazon.fr/-/en/dp/B0DYV4QYWN

Is zeer goedkoop en heeft alles wat ik vraag maar het is wel een wit merk natuurlijk

Anders die of https://www.redragonzone....1-rgb-mechanical-keyboard
Is het beste wat ik kan vinden, die tweede heeft wel een USB kabel die vast zit.

• spiderman
Miyazono schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:52:
[...]

Ze zeggen aluminium en plastic maar geven niet aan wat wat is. Dus kan best zijn dat er een aluminium plate in zit en de rest plastic is.
Ik heb zelf meerdere azerty setjes bij Ali gevonden voor 15 euro ;)

Met dit budget zal je gewoon echt consessies moeten nemen. Wil je metaal dan ga je op veel andere aspecten inleveren of veel meer geld betalen. Vaak is degelijk plastic beter dan goedkoop metaal ;)
Ik ben geen expert hierin maar je hebt er toch ook van Epomaker, Ajazz, Attack shark, Redragon en die zijn 40-100€ en hebben dat toch ook allemaal. Zelfs Corsair en MSI hebben er van 80€. Ducky 120€.

Moet je echt zoveel uitgeven om iets "deftig" te hebben? De boven plaat bij meeste die is toch altijd metaal? Of heb je het over de plaat die tussen de PCB zit en waarom is dat belangerijk? Trillingen? Breken die plastieke platen?

• Miyazono
Meestal is het geval dat je een metalen plate hebt wat er voor zorgt dat er minder flex is als je typt. Hierdoor voelt elke toets hetzelfde en moet je niet harder drukken in het midden omdat het toetsenbord mee buigt.

Een volledig metalen shell is niet goedkoop en zie je niet zo snel bij budget toetsenborden. Als je daar een metalen behuizing ziet is het toch vaak niet heel kwalitatief metaal of een dun laagje metaal om een plastic behuizing heen.

Maar, plastic =/= slecht. Er is genoeg plastic wat hartstikke degelijk en stevig aanvoelt. Mijn toetsenbord bijvoorbeeld welke ik zelf heb gebouwd is geheel plastic met een metalen plate er in en ik vind hem degelijker aanvoelen dan sommige metalen toetsenborden die ik heb geprobeerd. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg metalen toetsenborden die weer een stuk beter aanvoelen dan wat ik heb :P
Maar ik zou dus niet te veel vasthouden aan metaal = kwaliteit en degelijk, plastic = goedkoop en fragiel.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:06
Het materiaal wat gebruikt wordt in een toetsenbord hebben allemaal een effect op hoe het toetsenbord klinkt en voelt tijdens het typen. Daarnaast heb je minder flex en buigt het toestenbord minder of niet mee tijdens het typen.

Overigins betaal je niet alleen voor de behuizing en keycaps, de switches tellen dan natuurlijk ook mee. Zeker als je een behuizing van full aluminum of iets van metaal wilt, kom je eigenlijk al snel uit op 100 euro minimaal. Bijvoorbeeld de Tide 75 en Rainy 75 en die zijn al weer wat duurder.

Tevens het Reddragon bord wat je linkt is een bord van aluminum en ABS wat een soort plastic is.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• spiderman
Miyazono schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:08:
Meestal is het geval dat je een metalen plate hebt wat er voor zorgt dat er minder flex is als je typt. Hierdoor voelt elke toets hetzelfde en moet je niet harder drukken in het midden omdat het toetsenbord mee buigt.

Een volledig metalen shell is niet goedkoop en zie je niet zo snel bij budget toetsenborden. Als je daar een metalen behuizing ziet is het toch vaak niet heel kwalitatief metaal of een dun laagje metaal om een plastic behuizing heen.

Maar, plastic =/= slecht. Er is genoeg plastic wat hartstikke degelijk en stevig aanvoelt. Mijn toetsenbord bijvoorbeeld welke ik zelf heb gebouwd is geheel plastic met een metalen plate er in en ik vind hem degelijker aanvoelen dan sommige metalen toetsenborden die ik heb geprobeerd. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg metalen toetsenborden die weer een stuk beter aanvoelen dan wat ik heb :P
Maar ik zou dus niet te veel vasthouden aan metaal = kwaliteit en degelijk, plastic = goedkoop en fragiel.
Ah ja zoals bij een laptop heb je daar ook verschil bij daar heb ik wel al ervaring mee (rivited toetsenbord vs normaal enz).

• spiderman
OK gasten ik heb die Chinese gekocht https://www.amazon.fr/-/en/dp/B0DYV4QYWN

Laten we hopen dat dit wat wordt. Interessant is dat het dezelfde vorm heeft als bijvoorbeeld Trust GTX 834 Callaz misschien halen ze de behuizing van dezelfde OEM? Deze zou hot swap moeten zijn en Azerty FR met USB C voor slechts 21€. Mocht het niks zijn heb ik tenminste wel al keycaps.

• spiderman
Als het goed is zouden dit ook rode outemu schakelaars moeten zijn, die heb ik wel al geprobeerd. Voor de prijs dus zeer goed mocht iemand hier nog een goede deal zoeken.

• spiderman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv1rGa-4E7EDq8sC50CDqGa9Xbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdFtDzke9mpf6GgL05rbCGI2.avif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQfvXtgPFznqNX-SnIKDUclBA-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UM6QtnHN0QXAGwAndvtHjc57.avif?f=fotoalbum_large

Zelfde kleur en frame interessant genoeg.

• Miyazono
Wss inderdaad gewoon dezelfde Chinese OEM die ze weer doorverkoopt aan Trust en andere merken :)
Pagina: 1