Vloerverwarming in veranda/serre: elektrisch of watergedrage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ErikvanBeek
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-11 22:38
ik heb iets slims en iets doms gedaan, en nu kom ik er niet meer uit..

Mijn situatie =
ik heb 3 kleine kids en wilde een uitbouw, maar doordat dat veels te duur zou zijn voor ons, kozen we voor een veranda als een extra binnenruimte waar de kids hopelijk straks lekker kunnen spelen. Dus hij moet als binnen aanvoelen op de koude dagen. Daarvoor wil ik vloerverwarming gaan laten aanleggen, want zelf heb ik weinig kennis en kunde wat dit soort dingen betreft.

Het slimme deel =
Ik heb een volledig geïsoleerde veranda (5mx3.5m) met een schuifwand, sandwichpanelen en HR++ glazen laten plaatsen.

Het domme deel = ik heb dat OP mijn betonnen tuintegels laten doen. Niet in laten graven, ook niet eerst beton laten storten. Dus ik heb nu een veranda staan, en binnen is de ondergrond binnen de veranda niet egaal. En kans bestaat ook dat het in principe met de tijd gaat verzakken, alhoewel ik verwacht (lees: hoop) dat dat niet (aanzienlijk) zal gebeuren aangezien onze tuin 8 jaar geleden is gelegd en het dus best wel gesettled is.

Mijn vraag = Ik zat te twijfelen of ik elektrische vloerverwarming moet laten leggen (ivm de lage opbouw) of watergedragen. Maar ik las op dit forum dat elektrisch heel onverstandig is, dus zal dan toch voor watergedragen moeten gaan. Wel eentje die dun is, aangezien ik zo'n ~6cm ruimte heb. Ik heb in onze woning al watergedragen vloerverwarming icm stadsverwarming. Als het een watergedragen systeem gaat worden, dan zal ik dat via de kruipruimte moeten laten trekken, als een aparte systeem want mijn huidige systeem openbreken zie ik niet zitten i.v.m. angst voor complicaties.

Dus dacht ik eraan om een systeem welke geschikt is voor droogbouw te laten plaatsen.
Alleen daarvoor moet de ondergrond wel eerst geschikt gemaakt worden.
Vandaar is dit mijn plan (van onder op de tegels naar boven beredeneerd):
  1. ✅ Dichtmaken van alle zichtbare gaten en kieren.
  2. Waterdicht maken van ondergrond door een dampdichte folie aan te brengen op de tegels. Zodat van onder naar boven geen (regen)water of zo kan komen.
  3. rechte ondergrond maken (geen idee hoe eerlijk gezegd, maar zag dat Egalisatiekorrels een optie zijn, lijkt mij het meest logische in mijn geval, zie https://www.debouwmarktshop.nl/droge-egalisatiekorrels )
  4. droogbouw vloerverwarming, bijv. de VLo Ultra-12 droogbouw vloerverwarming of de Warp speetherm. Deze zijn best wel laag. Andere alternatieven die ik tegenkwam zijn van Fermacell, Knauf of Cemwood
  5. laminaat of pvc, wordt waarsch toch laminaat
Mijn concrete vraag=
Wat is gezien mijn situatie de beste weg vooruit? Is er iemand met verstand die inziet wat wijs zal zijn in dit geval? Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk. Moet ik toch voor makkelijke aanleg en dus elektrisch gaan? Want is lekker makkelijk en dan betaal ik maar wat meer stroomkosten iedere jaar. Of toch voor een watergedragen systeem, en dus op lange termijn meer baat bij hebben?

Alle reacties

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:15
Een foto mag voor de verduidelijking!
Dus de veranda is gebouwd op enkel tuintegels welke in zand liggen?
Of dat gaat zakken zal de tijd leren. Hoe is de veranda aan het huis gemaakt?

Vloerverwarming leggen zonder de ondergrond te isoleren lijkt me een nutteloze zaak.
Ik denk dat je qua kosten beter uit bent met een airco. De ruimte is niet heel groot, met een beetje zon warmt het al snel op (en kan je de airco gebruiken voor te koelen).

Wat wellicht wel verstandig is is om toch de grond onder de tegels te isoleren maar hoe je dat het beste kan doen zonder al teveel af te graven met risico op verzakking durf ik niet te zeggen.

Wellicht iets van een keramische betontegel en daaronder een laag drukvaste isolatieplaten?

• ErikvanBeek
Dank voor je snelle reactie!

Ik ben het idd vergeten te melden, maar het was idd wel mijn voornemen om isolatieplaten te plaatsen op de ondergrond. Dus er komt idd eerst een folie (om water buiten te houden), daarop isolatiekorrels (om te egaliseren), daarop pir platen die beloopbaar zijn (om te isoleren). Daar bovenop vloerverwarming en daar bovenop laminaat of pvc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPtZ0IlBmhq2TCZ3G1Cp_-jLfV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZSDLk7QnC4tKubSEloKIZ8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3tncedA62VOS2nBObTk5SGZW4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB1nlp6Jkgxg2W4eG2kLEnV5.jpg?f=fotoalbum_large

Als je tevens doelde op andere type foto's, hoor ik het graag

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:44
Hoe had je dit hele pakket bedacht want veel hoogte lijk je niet te hebben

Wel mee eens dat je hier denk ik beter een airco kan installeren ipv vloer verwarming.
Ik zou de tegels verwijderen, genoeg afgraven voor een beetje normale isolatie en dan uiteindelijk een paar dikke kleden op de grond leggen. (eigenlijk niet, ik zou niet zo'n veranda bouwen, maar dat is een andere discussie :) )

• ErikvanBeek
Haha daar zeg je me wat..

Nou, de mental gymnastics waren als volgt:

- uitbouw zou te duur worden, dan maar veranda
- we willen waarsch over een paar jaar verhuizen, dus veranda moet dan wel weer mee kunnen
- en dan moeten we geen rare tuin overlaten voor nieuwe bewoners
- dus veranda op de tuintegels.

Dat brengt ons bij waar we vandaag beland zijn..

Maar goed, zo lang als dat we nog wel hier wonen, wil ik dat de kids die ruimte kunnen benutten.
En dan zien we later wel hoe we de tuin achterlaten en of we de veranda meenemen (momenteel denk ik van niet, gezien hoeveel moeite er nodig was om dat ding te installeren).

Dat gezegd hebbende:

- airco idee is zo gek nog niet, lijkt me zeker wel mogelijk.
- qua comfort zou ik het liefste een ruimte hebben die direct aanvoelt als de woonkamer, vandaar die vloerverwarmingsgedachte.
- Ik las dat die UltraVlo vloerverwarming maar 18mm is. Dus ruim binnen de 6cm die ik heb. Als we voor laminaat 8mm rekenen, met 1,2mm heat-foil. Heb ik nog ~3cm voor de vloerisolatie. Ik kom dan bijv uit op deze PIR 2-zijdig alu.

Klinkt dat niet als een goed plan?

Niet om door te draven op vloerverwarming, maar loop al langer met die gedachte en wil die optie ff volledig doorlopen voordat ik hem afkets.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:11
Als het straks allemaal toch weer mee moet:
- (Goedkope) split airco plaatsen
- Rubberen garage-/speelvloertegels over de tegels heen leggen

Ben je voor 1500 euro klaar. Kan je de rest wegzetten voor een volgende woning.

All-electric.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:33
Vergeet niet dat een airco ook flink zuinig is, het zou mij niks verbazen als het je ook nog wat geld scheelt ten opzichte van verwarmen met stadsverwarming. Ook is de ruimte met een airco binnen een paar minuten op temperatuur, dus die kan je ‘s nachts ook weer uitzetten. Vloerverwarming zal je eigenlijk non-stop aan willen hebben omdat de opwarmtijd heel lang is. Dat is voor zo’n ruimte inefficiënt lijkt mij. Daarnaast zou ik inderdaad een groot kleed of tapijt neerleggen voor de voetjes.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• ErikvanBeek
Hmm, dankjulliewel iedereen!

Die airco optie begint steeds aantrekkelijker te klinken.

Ik wil op de vloer sws iets van laminaat hebben en dat het er gewoon mooi uitziet. Een grote vloerkleed van 200 x 290cm heb ik al klaar liggen, dus die bedekt ook al een groot deel.

Heb zojuist Coolblue gesproken. Die geven aan dat eentje van 2 a 2.5 kilowatt voldoende moet zijn en ik voor zo'n €2300,- incl montage dat ding geplaatst kan krijgen.

Wat zijn jullie tips mbt de split airco? Ik heb die optie helemaal nog niet bekeken namelijk. Waar moet ik op letten etc

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:20

paQ

En waar ga je die airco daar neerzetten en naar binnen komen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ErikvanBeek schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:59:
Heb zojuist Coolblue gesproken. Die geven aan dat eentje van 2 a 2.5 kilowatt voldoende moet zijn en ik voor zo'n €2300,- incl montage dat ding geplaatst kan krijgen.
Ter vergelijk. Vorig jaar Fujitsu airco's laten plaatsen. 3,7kW voor 1400 euro en 4,5kW voor 1500 euro.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Destynx schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:02:
Vergeet niet dat een airco ook flink zuinig is, het zou mij niks verbazen als het je ook nog wat geld scheelt ten opzichte van verwarmen met stadsverwarming. Ook is de ruimte met een airco binnen een paar minuten op temperatuur, dus die kan je ‘s nachts ook weer uitzetten. Vloerverwarming zal je eigenlijk non-stop aan willen hebben omdat de opwarmtijd heel lang is. Dat is voor zo’n ruimte inefficiënt lijkt mij. Daarnaast zou ik inderdaad een groot kleed of tapijt neerleggen voor de voetjes.
Bijna gegarandeerd... Stadsverwarming zit richting 15ct/kWh.
Een airco doet gemiddeld wel 4kWh thermisch/kWh elektrisch, met gemiddelde stroomprijs rond de 30ct...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-11 15:07
Hoeveel uur per dag/week gaat er verwarmd worden? Is dat 2 uurtjes per week, zou je evt ook terras verwarming kunnen nemen, ben je voor €150 klaar. Maar stroomverbruik zal veel hoger zijn tov airco (want COP1).

Zijn het meerdere uren per dag, dan zeker voor de airco gaan.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ErikvanBeek schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:59:
Ik wil op de vloer sws iets van laminaat hebben
Pak dan click PVC, want hout is gevoeliger voor vocht.
Pagina: 1