Youtube buffert ondanks 1GB verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• iThijsco
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-11 13:14
Mijn vraag
Hoe kan het dat YouTube bij mij buffert terwijl ik 1GB verbinding heb.
De speedtest is gewoon 980MBs +
In theorie zou ik 4K moeten kijken,1440 en 1080 gaat echt met moeite.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De PC is bedraad. De kabel komt vanuit de 2,5GB poort van de ziggo smart modem.
Daarna komt het in een NetGear GS305. Ik maak gebruik van cat6A kabels wat snel genoeg zou moeten zijn.
Het komt binnen in Gigabyte B650 EAGLE AX moederbord met een 1gigabit poort.
Verder zit er in een 4060Ti kaart in. Die zou ook zonder problemen dit moeten kunnen afspelen lijkt mij.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle extensies uitgeschakeld zoals Ad-Block etc. Hierna 1 voor 1 aangehad.
Bios update / firmware update uitgevoerd.
Zelfs youtube premium voor 1 maand aangeschaft om te zien of het daaraan lag.

Ik zat er aan te denken om de kabel te vervangen naar cat8. Maar zou niet het probleem moeten zijn lijkt me.

Beste antwoord (via iThijsco op 08-11-2025 12:55)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iThijsco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:10:
[...]

Het is niet altijd zo geweest, andere apparaten hebben hier ook geen last van.
Dan hoef je niet verder te kijken naar je internetverbinding of naar router of andere netwerkcomponenten in huis die gedeeld zijn met apparaten waar je deze problemen niet mee hebt.

Je probleem zit ofwel in de netwerkadapter van je moederbord (onwaarschijnlijk overigens, voorzover ik kan zien is het een 13-in-een-dozijn Realtek PCIe geval), de drivers ervan, de IP stack van Windows of in je applicatiesoftware.

Als je in verschillende browsers vergelijkbaar gedrag ziet, is het minder aannemelijk dat het in je applicatiesoftware zit. Dus dan zou ik kijken naar Windows IP stack.

Twee dingen om dat uit te sluiten:
- boot je PC eens in een andere omgeving, bijvoorbeeld een Linux LiveUSB. Kijk of het probleem daar ook optreedt. Zo nee kun je in ieder geval hardware uitsluiten, zo ja lijkt het wel hardware te zijn en zou het interessant om met een andere NIC te testen.
- doe een volledige reset van de Windows IP stack - open een command prompt of powershell met admin rechten en voer de volgende twee regels uit:
code:
1
2
netsh winsock reset
netsh int ip reset

En kijk of gedrag veranderd is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kabel gaat je probleem niet oplossen.

kan je een ping test via cmd starten voor een minute of wat naar youtube of google?
wat geeft de speedtest nog meer aan? download goed? upload goed? latency goed?

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 06-11-2025 09:05 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• iThijsco
jack zomer schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:04:
kabel gaat je probleem niet oplossen.

kan je een ping test via cmd starten voor een minute of wat naar youtube of google?
wat geeft de speedtest nog meer aan? download goed? upload goed? latency goed?
Dat is een goeie, ga ik vanavond even uit proberen als ik terug ben van werk.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 11:30
Jouw netwerk mag dan nog zo goed werken, als er buitenaf een kink in de kabel zit ga je dat thuis ook merken.
Merk je dat Youtube op elk apparaat buffert of enkel op een specifiek apparaat?
Haal je je snelheid met het apparaat dat problemen geeft?

Inderdaad even pingen of misschien eens een traceroute doen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even tussendoor: let op je hoofdlettergebruik. 1B=8b. Tenzij je een 8Gbps verbinding hebt, heb je geen 1GB(ps) maar 1Gbps, en die modem heeft een 2.5Gbps poort. Klinkt als pure mierenneukerij, maar sommige applicaties (vooral downloadprogramma's) meten in Bytes waar andere (vooral speedtests) meten in bits. Als je dat onderscheid niet scherp hebt ga je zo de mist in.

Verder is een Youtube stream zelfs op de hoogste bitrates aanzienlijk minder dan 25Mbps - je kunt met gemak 30 gelijktijdige streams als dat open houden en nog bandbreedte overhouden als je 980Mbps meet, dus wat dan ook je probleem is, het heeft niet met je ruwe bandbreedte te maken.

Paar vragen om dichterbij het probleem te komen:
- heb je hier ook last van op andere apparaten in huis (laptop, tablet, telefoon via WiFi aangesloten)?
-- zo ja, wat gebeurt er als je exact zelfde filmpje op je telefoon kijkt als je via 4G/5G verbonden bent?
-- zo nee, probeer eens een andere browser op je desktop PC en kijk wat dat doet...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 06-11-2025 09:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
iThijsco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:58:
[...] 1GB verbinding [...] 980MBs [...] 2,5GB poort [...]
Het is Gb (Gigabit) en Gbps, niet GB, want dat staat voor GigaByte. B) (@dion_b was me voor)

Om je stream te diagnosticeren kun je met rechts op de video klikken en dan 'Stats for nerds' aanklikken. Dit geeft verschillende statistieken over de videokwaliteit, netwerksnelheid, -activiteit en de videobuffer. Dat kan inzicht geven op waarom de video hapert.

Verder merk ik ook gedoe, de laatste tijd, met een adblocker (uBlock Origin). Als ik skip, verlaagt de videokwaliteit enorm of breekt de stream. Zonder adblocker werkt het gewoon. Geen idee of dat (die adblocker) voor jou ook een ding is. Maar het lijkt erop dat Youtube weer een nieuwe manier heeft gevonden om te treiteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 06-11-2025 09:49 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11 17:03
Een aantal vragen:
- Is dit altijd zo geweest of recentelijk pas begonnen?
- Buffered de video constant of gebeurd dit alleen bij het begin van een video, waarbij hij dan heel lang aan het bufferen is en daarna wel begint af te spelen?
- Welke CPU heb je?
- Welke browser gebruik je? Als je een andere browser gebruikt, werkt het dan wel?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:56

ByteDelight

Retro computing is alive!

Het is in het verleden ook wel eens een ad locker geweest, dus schakel die eens uit als je die hebt.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• iThijsco
KilleBladhark schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:27:
Een aantal vragen:
- Is dit altijd zo geweest of recentelijk pas begonnen?
- Buffered de video constant of gebeurd dit alleen bij het begin van een video, waarbij hij dan heel lang aan het bufferen is en daarna wel begint af te spelen?
- Welke CPU heb je?
- Welke browser gebruik je? Als je een andere browser gebruikt, werkt het dan wel?
De video buffert constant. Hij speelt een aantal seconden en dan stopt het weer. Of het beeld stopt en gaat het geluid gewoon door.
Mijn CPU is AMD Ryzen 5 7600X .
Ik maak gebruik van Firefox, en in edge werkt het soms iets beter maar ook niet altijd even best.

• iThijsco
ByteDelight schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:28:
Het is in het verleden ook wel eens een ad locker geweest, dus schakel die eens uit als je die hebt.
Ja heb ik ook al mee getest. Heb zelfs een maandje premium afgesloten zodat ik zeker weet dat ik geen reclame krijg en alle ad blockers uitgezet.

• iThijsco
Asterion schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:39:
Jouw netwerk mag dan nog zo goed werken, als er buitenaf een kink in de kabel zit ga je dat thuis ook merken.
Merk je dat Youtube op elk apparaat buffert of enkel op een specifiek apparaat?
Haal je je snelheid met het apparaat dat problemen geeft?

Inderdaad even pingen of misschien eens een traceroute doen?
Het is heel specifiek alleen mijn pc. Op mijn laptop geen last, en op de tv werkt het ook prima.
Geen problemen met netflix etc op de tv.

Ik zal als ik thuis ben even pingen.

• iThijsco
Bedankt voor alle reacties, ik ga vanavond wat suggesties testen zoals het tracen, pingen en nog even eens goed testen met andere brouwers.

Downloaden gaat overigens wel snel, het is echt puur youtube wat loopt te ouwehoeren.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-11 13:25
Hele kleine kans dat het eraan ligt, maar hdmi/DP kabel in het moederbord ipv gpu? Anders kan je ook nog verschillende browsers uitproberen, firefox, edge, chrome etc. Kijken of het daar ook gebeurt

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:24
Doe eerst deze even: https://speed.cloudflare.com/

Er zijn een veel redenen waardoor bufferen kan ontstaan.

Niet genoeg bandbreedte, heb je wel dus is het niet.
Packet loss, zou opich kunnen, daar kijkt deze test ook naar.
Netwerk configuratie (denk aan verkeerde ipv6 config of routes die niet goed werken)
Allemaal uit te sluiten door een ander device te gebruiken. Heeft je mobiel het zelfde probleem?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iThijsco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:10:
[...]

Dan hoef je niet verder te kijken naar je internetverbinding of naar router of andere netwerkcomponenten in huis die gedeeld zijn met apparaten waar je deze problemen niet mee hebt.

Je probleem zit ofwel in de netwerkadapter van je moederbord (onwaarschijnlijk overigens, voorzover ik kan zien is het een 13-in-een-dozijn Realtek PCIe geval), de drivers ervan, de IP stack van Windows of in je applicatiesoftware.

Als je in verschillende browsers vergelijkbaar gedrag ziet, is het minder aannemelijk dat het in je applicatiesoftware zit. Dus dan zou ik kijken naar Windows IP stack.

Twee dingen om dat uit te sluiten:
- boot je PC eens in een andere omgeving, bijvoorbeeld een Linux LiveUSB. Kijk of het probleem daar ook optreedt. Zo nee kun je in ieder geval hardware uitsluiten, zo ja lijkt het wel hardware te zijn en zou het interessant om met een andere NIC te testen.
- doe een volledige reset van de Windows IP stack - open een command prompt of powershell met admin rechten en voer de volgende twee regels uit:
code:
1
2
netsh winsock reset
netsh int ip reset

En kijk of gedrag veranderd is.

Oslik blyat! Oslik!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-11 15:18
Probeer hardware acceleration eens uit te schakelen in je browser. Ik denk eerder aan een GPU issue.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• iThijsco
Alle antwoorden gecombineerd kwamen inderdaad tot de oplossing.
Het zat hem in de packet loss 35 om 65 loss.

Met troubleshooting werkt het weer.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1