bouwhoogte kavel en hoogte stoeprand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dn Biek
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:51
Wij zijn een huis aan het bouwen in een nieuwbouwwijk en nu zijn ze al een heel eind met de infra in de wijk. Ons huis is gebouwd op NAP +9.9 en de stoep naast ons, wat tevens ook de erfgrens is, is gelegd op +10.05 NAP.
We zien daardoor dat er een groot verschil is tussen waar onze tuin eindigt en de stoep.
Er wordt aangegeven dat wij geen wateroverlast zullen hebben, maar we vragen ons wel af, wie is er nu verantwoordelijk om daar bijvoorbeel een keerwand te plaatsen?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe breed is de stoep? Hoe loopt het eventueel afschot van die stoep? Naar jullie tuin toe, of richting straatgoot?

Wie heeft aangegeven dat jullie hier geen last van krijgen, en wat was zijn antwoord toen jullie aangaven hoe dit eventuele probleem voorkomen gaat worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dn Biek
De stoep loopt af richting straat en daarna naar de wadi, daar voorzie ik ook geen probleem. Het is meer het hoogte verschil tussen de stoep en onze tuin. We zijn bang dat de stoep/zand gaat afbrokkelen richting onze tuin.
De hoofduitvoerder van de projectbouw heeft tegen ons gezegd dat er geen wateroverlast zal zijn.
Maar wie is er nu verantwoordelijk voor die eventuele keerwand? Het gaat over 32 meter lengte en das best een kostenplaatje :-(
Question Mark schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:33:
Hoe breed is de stoep? Hoe loopt het eventueel afschot van die stoep? Naar jullie tuin toe, of richting straatgoot?

Wie heeft aangegeven dat jullie hier geen last van krijgen, en wat was zijn antwoord toen jullie aangaven hoe dit eventuele probleem voorkomen gaat worden?

[ Voor 30% gewijzigd door dn Biek op 06-11-2025 08:42 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar is er dan geen opsluit- of trottoirband geplaatst?

Maar nogmaals, deze zorg zou je gewoon met degene moeten overleggen die ook al aangegeven heeft dat er geen wateroverlast veroorzaakt gaat worden. Kennelijk zit je zorg ook niet daar, maar zit die in het afbrokkelen.

Wat is jullie plan overigens qua erfafscheiding tussen jullie tuin en stoep? Als dat iets van buxus-haagjes of iets dergelijks wordt, dan is er toch weinig aan de hand?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dn Biek
Er is wel een bandje gezet, ja.
We willen een schutting plaatsen, maar je moet je voorstellen dat wij die dan 2.20meter hoog moeten maken, omdat de voorbijgangers anders zo over de schutting heen zouden kijken. We moeten er nu een dubbele betonrand onder zetten.
"Diegene" voelde zich beschuldigd, dat het straatwerk niet goed was gedaan, terwijl we alleen vroegen wie er verantwoordelijk voor is. Ik zal eens een mail sturen naar de gemeente.....

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
een foto. dat is wat hier mist.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dn Biek
Ja ik weet het, die foto heb ik helaas nog niet....

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:15
Vreemd. Zeker in een gemiddelde nieuwbouwwijk, liggen de kavels en de woningen wat hoger dan het omliggend maaiveld. Een _belletje_ naar de gemeente met de vraag of er per ongeluk ergens een fout in de uitvoering zit, is verstandig. Je kunt vragen naar iemand die het 'woonrijp maken' onder z'n hoede heeft.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:25
Waarop is de +9.9m gebaseerd? Welke nap hoogte voor de straat en stoep zijn dan gecommuniceerd? Ik neem aan dat als je zelf een huis bouwt dat je kijkt naar de omliggende aangrenzende maten, waarop je dan zelf de hoogte van het huis bepaald. Een keerwand voor 15cm te overbruggen lijkt mij ook redelijk overdreven. Een schutting van 2.20 ook, de gemiddelde ooghoogte van mannen is zo'n 1,68 tot 1,70. Dus die kijken niet zomaar over een schutting heen. Schutting van 2.00 meter moet dan meer dan voldoende zijn.

• dn Biek
Misschien ben ik te paniekerig, maar ik zal binnenkort een foto maken, na mijn vakantie :-)
Bedankt voor jullie reacties zover!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

dn Biek schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:46:
Misschien ben ik te paniekerig, maar ik zal binnenkort een foto maken, na mijn vakantie :-)
Bedankt voor jullie reacties zover!
Als het huis er al (grotendeels) staat en ze nu met bestrating e.d. bezig zijn, zou ik juist niet te lang wachten met een belletje naar de gemeente. Nu kan er wellicht nog makkelijk wat veranderd worden, straks niet meer...

Zo scherp als een voetbal!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Is je eigen kavel wel op hoogte?
En waar komt de 9.9m vandaan. Normaal heb je tekeningen waar deze maten opstaan.
En als jij ze niet hebt, de gemeente/aannemer heeft ze zeker.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:42

mjl

Ugh

Ik vermoed dat de straat op ongeveer 9.9 ligt en de stoep op 10.05? De stoep is dan verhoogd maar loopt af naar de straat extra wateroverlast zou ik dan dus niet verwachten.

Aan beide zijden liggen stoepranden :) dus eventueel ‘instorten is niet aan de orde. De schutting palen strak langs de stoeprand zetten den die komen dan ook niet zomaar de tuin in.

De schutting mag standaard 2 m zijn, in principe_ gemeten vanaf de dorpel van je huis, is het loopvlak van de vloer 9.9 of de onderkant van de betonplaat van je vloer?

Verder is de eigenaar van de stoep verantwoordelijk voor een deugdelijke aanleg. En bij het inrichten van de tuin kan je natuurlijk er voor kiezen daar wat extra grond in te gooien om het eventuele hoogte verschil op te vangen.

[ Voor 33% gewijzigd door mjl op 06-11-2025 13:42 ]

-------

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
dn Biek schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:57:
Er is wel een bandje gezet, ja.
We willen een schutting plaatsen, maar je moet je voorstellen dat wij die dan 2.20meter hoog moeten maken, omdat de voorbijgangers anders zo over de schutting heen zouden kijken. We moeten er nu een dubbele betonrand onder zetten.
Mag je überhaupt wel een hoge schutting op die plek neerzetten?
Als dat de straatkant is dan heb je, denk ik, een lastigheidje....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Yaksa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:52:
[...]

Mag je überhaupt wel een hoge schutting op die plek neerzetten?
Als dat de straatkant is dan heb je, denk ik, een lastigheidje....
Topicstarter had het over 32m, dat zal niet (alleen) de voortuin zijn lijkt me.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:54:
[...]Topicstarter had het over 32m, dat zal niet (alleen) de voortuin zijn lijkt me.
Daarom zou een overzichtsfoto wel handig zijn.
Maar die komt er aan, dan wachten we daar maar even op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dn Biek schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:30:
wie is er nu verantwoordelijk om daar bijvoorbeel een keerwand te plaatsen?
Alvast bedankt!
Een keerwand?
We hebben het over 15cm verschil, waarbij waarschijnlijk de woning nog iets hoger ligt (denk aan drempels e.d.)
Ik vermoed dat je tuin gewoon nog niet op hoogte is.

Een afsluitbandje red niet altijd 15cm, maar met een iets groter ding (traptrede oid) ben je daar ook zo vanaf.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
De woning 150mm lager leggen dan de omliggende erfverhardingen is niet bijster slim. Volgens mij heeft er iemand zitten slapen bij het bepalen van de peilhoogtes. Regulier ligt de woning juist hoger dan het omliggende aansluitende terrein.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:24
Die 15 cm kun je overbruggen als je je terras gaat leggen, dan hoeft er niks afgegraven te worden maar meteen geel zand erop en tegels/stenen leggen.
Als je gras zaait of zoden legt zal eerst de grond gefreesd (los gemaakt) moeten worden en een laag mest en compost er overheen gedaan moeten worden. Ook dan kom je op de gewenste hoogte.
Let wel door de zware machines die tijdens de bouw gebruikt zijn zal de bodem flink aangedrukt zijn.
Toen mijn tuingrond werd gefreesd heb ik er eerst een laag af gehaald omdat het te hoog werd. Ook bij het terras 1 schop diep zwarte grond afgegraven en vervangen door geel zand dus misschien is het helemaal niet zo erg dat er nu (nog) een verschil in hoogte is.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:46
Bij een nieuwbouw ontwikkeling wordt een straatprofiel met hoogtes ontworpen. Daarvan uit bepaal je het bouwpeil van de woning. En hieruit volgt ook het maaiveld rondom de woning. De architect neemt dit mee in het ontwerp en de gemeente keurt dit goed en zet dit zo uit danwel controleert de opgave van de aannemer.

Ik ben benieuwd hoe dit in jullie proces is gegaan? Aannemend dat je geen opdracht hebt gegeven voor een verlaagde bouwpeil.
Pagina: 1