• robingouw
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:59
Momenteel heb ik een Beyerdynamic DT 700 Pro X headset/koptelefoon. Echter heb ik zelf niet veel verstand van audiodingen, maar soms klinkt het gewoon niet als wat ik verwacht van een 250 euro headset. Maar misschien ligt dat gewoon aan mijn oren.

Het wordt voornamelijk op de PC gebruikt voor zowel muziek als gaming en hier en daar een film/serie. Denk aan Spotify, Youtube etc. Ik doe vrijwel alles via de computer, dus wil ik wel dat het goed z'n ding doet voor alle dingen die ik uitvoer.

Ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met deze headset (of een andere uitvoering) en hier mogelijk een amp tussen hebben hangen en of dit kwaliteitverbetering zal brengen? Van wat ik online kan vinden, en een vriend van me heeft dit ook, kan dat soms nog wel is de kwaliteit verhogen. Maar zoals ik al zei, ik heb hier niet veel verstand van dus ik weet ook niet in hoeveel mate dit zin zal hebben en of het uberhaupt nut heeft.

Ik weet dat ik niet praat over Lossless files etc, dat kan een volgende stap worden, maar ik ben nu op zoek naar een manier om voor mijn huidige dingen de kwaliteit van het geluid iets te kunnen verhogen. Het kan ook zo zijn natuurlijk dat er voor dat gewoon een betere headset aangeschaft moet worden.

Maar er zullen vast meer mensen zijn dan ik die hier wel ervaring mee hebben, dus ik dacht ik zet het hier open.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:45
Een DAC/AMP kan wel een verschil maken in audiokwaliteit, maar tegenwoordig zijn de ingebouwde versies op moderne moederborden niet al te slecht.

Audio is natuurlijk best subjectief, de ene persoon zal vinden dat de headset heel goed klintk en de ander is er toch niet helemaal tevreden over. Daarom zou ik je aanbevelen je te verdiepen in het maken van een custom EQ via een equalizer. Hiermee kun je als het ware de audio naar je eigen voorkeur instellen.

Ik weet niet hoe lang je de headset nu hebt, maar je oren hebben wel tijd nodig om zich aan te passen aan het geluid van je (nieuwe) headset. Als je jarenlang goedkope oordopjes hebt gebruikt en daar aan gewend bent geraakt, dan kunnen ze misschien raar klinken

Misschien kun je beter uitleggen wat je bedoelt met dat het soms niet als verwacht klinkt. Wat verwacht je dan precies van de headset? Wat klinkt er dan slecht / raar?

Dat allemaal terzijde, de DT 700 Pro X staat wel bekend om wat gemuffled te zijn tegenover andere versies van deze headset. Deze zijn als het ware overdamped, waardoor ze dus muffled en saai kunnen klinken. Zelf heb ik een tijd de DT 770 Pro gebruikt en deze klonken uitstekend.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• robingouw
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:59
"Ik weet niet hoe lang je de headset nu hebt, maar je oren hebben wel tijd nodig om zich aan te passen aan het geluid van je (nieuwe) headset. Als je jarenlang goedkope oordopjes hebt gebruikt en daar aan gewend bent geraakt, dan kunnen ze misschien raar klinken"

Dit is voor mij dus inderdaad het geval. Vaak heb ik ook wel de standaard Logitech headsets gehad, maar die zijn zo erg op gaming gericht, dat deze headset toch wel anders is.

"Misschien kun je beter uitleggen wat je bedoelt met dat het soms niet als verwacht klinkt. Wat verwacht je dan precies van de headset? Wat klinkt er dan slecht / raar?"

Ik weet niet goed hoe ik dit in woorden neer moet zetten. Misschien is muffled inderdaad wel het goede woord. Ik mis wat crisp en detail lijkt wel als wat je verwacht van een dure, meer op geluid gefocuste, headset. Soms als je iets test in bijvoorbeeld de Mediamarkt ofzo en je zet dat ding op dan klinkt het vaak echt megagoed en dat verschil hoor ik direct. Misschien dat ik inderdaad een EQ moet gaan gebruiken en daar even bij kijken. Enige voorkeur? Het liefst gratis, maar als het niet al te duur is vind ik dat ook niet erg.
Heb je toevallig ook een aanrader voor een mogelijke AMP ? Alle beetjes helpen.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
robingouw schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:35:
Misschien dat ik inderdaad een EQ moet gaan gebruiken en daar even bij kijken. Enige voorkeur? Het liefst gratis, maar als het niet al te duur is vind ik dat ook niet erg.
EqualizerAPO als equalizer voor windows, En dan zou ik beginnen met een preset van https://autoeq.app/
Dit is een database met presets voor de meeste hoofdtelefoons waarmee je ze naar een target (e.g. harman) kunt krijgen.
robingouw schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:35:
Heb je toevallig ook een aanrader voor een mogelijke AMP ? Alle beetjes helpen.
Als je een losse amp zoekt (wat dus misschien niet nodig is), zou ik voor een goedkope usb-c dongle gaan. Op aliexpress zijn veel te krijgen met een cs43131 dac+amp. Dit is voor bijna elke koptelefoon voldoende en te krijgen voor minder dan 20€

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:45
Een equalizer is een stukje software en hiervoor zijn er veel verschillende opties. Zelf maak ik gebruik van Equalizer APO + Peace app en hierin maak ik dan custom EQ's.
https://sourceforge.net/p...-equalizer-apo-extension/

Zelf maak ik dan via Squiqlink een AutoEQ aan, met de Harman 2018 curve als voorkeur. Als ik deze baseline heb gesteld, dan ga ik de EQ naar mijn eigen voorkeur instellen. Meestal iets meer bass en treble.
https://squig.link/

Zelf heb ik niet veel ervaring met DAC/AMP's, maar heb goede dingen gehoord over de FiiO K7. Deze is nog redelijk betaalbaar, maar zeker niet de goedkoopste.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Waarschijnlijk wel, maar heb je de hoofdtelefoon ook weleens met een ander apparaat beluisterd? Het scheelt natuurlijk wat de output is qua geluid? Ik ga er ook vanuit dat het een gesloten headset is en dat moet ook je smaak zijn.

Festina lente

Pagina: 1