Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Vraag

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-11 19:12
Mijn vraag
Als Sysadmin (in de voedselindustrie) vraag ik mij wel eens af:
- Hoe lastig is om te veranderen van IT naar OT?
Zijn dat complete omscholingstrajecten? Hoe anders zijn de werkzaamheden en (mogelijke) werktijden?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:13
offtopic:
Heel flauw: OffTopic engineer??

[ Voor 25% gewijzigd door Snowmiss op 05-11-2025 23:20 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OT is net als IT vrij breed. Meestal rol je er in via een IT rol met veel OT spullen, denk GWL leveranciers e.d.
Of via de technische informatica kant (embedded). Maar heel veel software gerelateerd tegenwoordig. Alleen is realtime ook echt realtime daar en een testomgeving willen neerzetten impliceert soms vragen om een tweede elektriciteitscentrale, dus niet altijd even mogelijk ;)

Maar begin gewoon eens ervaring op te doen met time series data en andere gerelateerde technieken. Dan heb je al een basis.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

D_Jeff schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:57:
Mijn vraag
Als Sysadmin (in de voedselindustrie) vraag ik mij wel eens af:
- Hoe lastig is om te veranderen van IT naar OT?
Zijn dat complete omscholingstrajecten? Hoe anders zijn de werkzaamheden en (mogelijke) werktijden?
Dit is zo'n brede en vage vraag dat het lastig is hier wat over te zeggen. Ik ken diverse mensen die van it naar ot (vroeger noemden we dat scada) zijn gerold. Meestal door ertegenaan te lopen en zich erin te verdiepen. Zelden door specifieke studie, alhoewel er vaak sprake is van een serieuze it-achtergrond (wo informatica in mijn omgeving).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Deze vraag is dermate breed, dat dit topic, met deze iets te magere TS, geen zin heeft. Van een TS verwachten we meer, zie ook het beleid. Deze gaat dus dicht

Dit topic is gesloten.