Advies voor beter geluid in gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:35
repost van :
beter geluid gamen met koptelefoon
***omdat dit een onderwerp is dat audio EN computers dekt.. en niet iedereen beide topics leest even een dubbelpost.

ik ben in gesprek met een vriendelijke medetweaker.. die nu dit moederbord bezit :
uitvoering: ASRock B650I Lightning WiFi
en als koptelefoon een
Sennheiser game360

hij is geen audiofiel maar hoort wel het verschil tussen goed en slecht geluid.
de ruis die een 897 wil hij graag verbeterd zien..

en overweegt daarom de aankoop van een nieuw moederbord alleen omdat dat een 4080 danwel 1220 audiochip geeft.

verder speelt hij fps en goed en zuiverder geluid kan helpen de vijand net iets eerder te horen aankomen

omdat ons gesprek nu van aanvankelijk vragen over wat het verschil was tussen ALC 897 ALC 1200 ALC 1220 en ALC4080.. nu gaat over hoeveel ohm, en ook opties als externe versterkers, DACS en zelfs over de optie van een externe geluidskaart gegaan zijn (een interne is geen optie want hij heeft een itx systeem en er is geen itx bord dat twee pcie sloten heeft)

denk ik dat de audiofielen die ook gamers zijn hier een betere oplossing voor kunnen geven...
ik denk dat gezien dat hij al de aankoop van een uitvoering: Gigabyte B850I AORUS PRO
overweegt een moederbord van 280 euro enkel en alleen voor die 4080 chip...

dat er veel betere EN goedkopere opties zijn... ik weet alleen niet goed of dat voor hem een externe geluidskaart, een externe dac en of amplifyer en of een andere koptelefoon is..

dus.. laat maar horen wat zou jij onze vriend aanraden om zijn gaming edge en ervaring net naar een wat hoger niveau te tillen?

of zit ik mis en is het moederbord met alc 4080 danwel alc 1220 het in zijn geval gewoon waard?

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Een losse geluidskaart?
Ik heb zelf een Creative, maar er zijn ook wel andere en betere merken. Beetje zonde om een moederbord te vervangen om beter geluid te krijgen.

• DutchGamer1982
Arunia schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:17:
Een losse geluidskaart?
Ik heb zelf een Creative, maar er zijn ook wel andere en betere merken. Beetje zonde om een moederbord te vervangen om beter geluid te krijgen.
sja dat was ook mijn gedacht.. en gezien geen pcie slot dan een via usb... maar welke dan.. ik heb er zolang geen gekocht dat ik geen idee heb wat daar nu de beste keuzes in zijn...

en dan heb je natuulijk ook nog die optie van gewoon externe dac en versterker.. waar ik al helemaal niet in thuis ben.. of dat beter is dan een externe geluidskaart...

ik game zelf ook met speakers.. dus hoe het uitpakt met een koptelefoon das ook wellicht meer de ervaring van andere mensen dan ik.

• Arunia
  • Nu online
Ik denk dat iedere geluidskaart wel beter is, maar goed. Je hebt een Creative voor net geen 50 euro. Maar ik zie ook veel qua smaak en mijn ouder Sound Blaster Live werd niet meer ondersteund op een gegeven moment.
Heb zelf nu een creative AE7 oid.
Maar USB varianten. Denk vooral reviews bekijken. En eigenwijze mensen ga je toch niet ompraten. ;)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:02
en bij moederborden is het zo,gaat niet perse om de geluidschip,maar hoe die is toegepast en hoe de audio stage is gemaakt. Mijn msi bv met de ALC4080 klinkt beter als mijn asus met deze geluids chip.

Signaal ruisverhouding ect

en onboard kan wel goed klinken,ik gebruik mijn hd600 sennheiser en die klinkt erg goed via de onboard. Creative is ook mooi qua geluid,echter zelf slechte ervaringen met de drivers er van bv,maar weet niet of dat veel verandert is..

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Je zou ook aan een https://focusrite.com/products/scarlett-solo kunnen denken met ASIO drivers, werkt op USB maar is voldoende voor thuis studio werk (dus very low latency, kan ook opnemen).
Kost wat maar scheelt een mobo upgrade, en veel beter krijg je het niet denk ik - en je bent klaar voor een thuisstudio :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Arunia
  • Nu online
freaky35 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:39:
en bij moederborden is het zo,gaat niet perse om de geluidschip,maar hoe die is toegepast en hoe de audio stage is gemaakt. Mijn msi bv met de ALC4080 klinkt beter als mijn asus met deze geluids chip.

Signaal ruisverhouding ect

en onboard kan wel goed klinken,ik gebruik mijn hd600 sennheiser en die klinkt erg goed via de onboard. Creative is ook mooi qua geluid,echter zelf slechte ervaringen met de drivers er van bv,maar weet niet of dat veel verandert is..
Creative is hit or miss. Maar moet zeggen dat ik weinig problemen heb ervaren met mijn huidige geluidskaart.
Maar support kan ook wel ineens over zijn. Alhoewel ik de vorige geluidskaart best lang heb gehad.

• DutchGamer1982
ok verder gekeken filmpjes gezocht.... vergelijkingstests bekeken..

De fosi K7 (nooit van dat merk gehoord en dat model staat niet op tweakers ook al is het gewoon te koop bij mediamarkt, bol en meer zaken).. schijnt een uitstekende keuze te zijn die de G8 van creative achter zich laat.
209 euro.

dan koptelefoon, de sennheiser 360 is goed maar wat gedateerd... de sennheiser 560S komt zeer goed uit de bus voor fps (voetstappen horen) en ook testen met de K7 gevonden van die koptelefoon (ook al is dus de K7 pas 2 maanden uit).. dus populaire combo
en voor 139 euro.. niet de duurste headphone die er is.. wel een goed geteste.. en zeker beter dan de 2 generaties oudere 360..

dan nog een sennheiser HD 500 BAM erbij
https://www.sennheiser-he...Fg4QKhJOUj3sCrKdry9gT5DIO

als micrefoon... en voor 398 euro.. is hij klaar...

dat zou mijn suggestie zijn nu ik me ingelezen heb na een avondje googlen.. of weten jullie iets beters?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Pas op, maar jij hebt de filmpjes gekeken, jack of all trades, master in none?
Dat ding kan alles, wat ik verdacht vind.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:06
Ik game met een AudioEngine D1 usb dac en een Sennheiser IE300. Ben ik zeer tevreden mee. Ik had de Sennheiser al voor muziek en ben ze voor gamen gaan gebruiken door een youtube vid van optimum tech.

De IE300 is niet meer te verkrijgen maar de IE200 wel.

YouTube: Using IEMs for Gaming — My Experience
Pagina: 1