Na 20 jaar beetje hulp gewenst met componenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• gfeikens
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-11 12:49
Mijn vraag

Momenteel maak ik mijn videos voor YT over mijn werk als internationaal chauffeur. Dit doe ik momenteel op een eigenlijk veel te zwak systeem. Ik ben op zoek naar een upgrade en kan wel wat hulp gebruiken. Iemand die mbv foto's van mijn kant vrij snel kan zien wat ik in mijn zwaar verouderde serverkast heb staan en adh daarvan een advies kan geven. Waarom niet gewoon naar de Mediamarkt of Coolblue? Omdat ik bij beide ben geweest en ze daar hun verhaal begonnen met "het belangrijkste is een goede vdeokaart". Dan ben je imho meteen af.... Renderen is processorkracht en geheugen. Ja, je kunt bij KDenlive en DaVinci Resolve de videokaart zeker bijschakelen, maar dat is niet de bottleneck. Momenteel werk ik op een refurbished HP EliteDesk 705 G4, dwz een Ryzen 3 2200 met 16GB geheugen. OS is Linux Mint 21.2. De software die ik gebruik is KDenlive.

Ik heb een oude serverkast staan waar dus een ander MB + CPU + geheugen in zou moeten. SSD zit daar al in en volgens mij redelijk voeding, maar dat moet ik even uitzoeken welke het dus is.

Heel vroegah... Bouwde ik zelf nog wel, maar dan hebben we het over AMD Duron en Athlon era, ja ik ben zo oud....
Ik zie door de bomen het bos niet meer, De tig series van Ryzen en Intel, dat een Ryzen 5 sneller kan zijn dan een Ryzen 7 bijvoorbeeld, afhankelijk van de serie. 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
De Ryzen 3 met 16GB functioneert, maar een 4K video renderen van 45-60 minuten duurt gewoon 10-12 uur.
Linux Mint met KDenlive is momenteel mijn favo opstelling.

Ik ben de hele week onderweg met de vrachtwagen, monteren zou onderweg fijner gaan met een laptop, maar het renderen is mijn grootste probleem momenteel. Ik kan de desktop prima achter een stoel kwijt. De elitedesk zit ook met een bracket achter mijn 24 inch monitor.

Inmiddels 2K abonnees (vrij specifieke niche) en al een aantal sponsordeals gehad, dus wat serieuzere setup is wel wenselijk.

Ik wil ook prima betalen voor goed advies als ik daarmee geholpen ben. Budget blijft een beetje achter, anders kocht ik wel een i9 setup voor 2,5 K ofzo. Aangezien de elitedesk functioneert, is de minimale ondergrens al gepasseerd. Ik zoek iets dat sneller en stabieler is. 2e hands voor 300-500 euro vind ik ook prima. Ik zet de pc nu vaak ś nachts aan of tijdens het rijden. Maar 10-12 uur renderen is gewoon veel te lang, Soms crasht het proces en ben ik weer een dag verder.

Off topic:
Rock n Roll Papa On The Road even Googlen, ik plaats expres even geen linkje om sluikreclame te vermijden :+

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:02
Hey, misschien overduidelijk voor jou en lees ik niet goed.

Maar je zoekt een pc om YouTube videos te bewerken? Deze pc komt thuis te staan? Of wil je hem mee kunnen nemen?

Doe je er ook nog andere dingen mee?

Wat heeft heel die server kast ermee te maken? Dat is nogal onduidelijk...

Ps, mocht je het willen denken we met alle liefde mee. Mocht ik het in elkaar moeten zetten kan het ook, moet je keer langs rijden om hem op te halen :)

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 05-11-2025 18:38 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat is je budget precies? Een 2e hands voor 300-500 euro is een beetje wat je ook voor een refurbished pc betaalt die je nu hebt, dus dat lijkt me toch minder slim. Ik zou denken aan een tweedehands AM4 setup zoals bijvoorbeeld dit:
v&a aangeboden: Alienware Aurora R10-Ryzen 9 5900X 3080Ti -32 GB RAM 2TB SSD

Nieuw koop je namelijk niet snel voor rond de €1000 een processor met veel cores zoals een 5900X, terwijl je daar wel voordeel van hebt. Juist omdat AM4 langzaam toch wat minder populair wordt doen juist de multicore CPu's het minder goed en worden dus relatief goedkoop verkocht, ik heb zelf 2e hands een 5950X voor €210 gekocht een half jaartje terug. Een systeem als bovenstaand of iets vergelijkbaars gaat je met renderen echt wel veel verschil opleveren, maar inderdaad net als wat @99ruud99 aangeeft, iets meer context is ook wel handig te weten.

youtube.com/@hisrep

• gfeikens
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-11 12:49
Ik heb mijn vraag nogal ongelukkig geformuleerd na een hele nacht rijden zie ik...
Ik werk momenteel dus op de hp elitedesk.
In mijn meterkast staat nog een pc (miditower) die ooit dienst deed als Plex server. Die kast wil ik graag voorzien van een upgrade. Daar zit een voeding in (specs moet ik nakijken) en een 128GB SSD. Daarnaast nog 2x 8 TB schijven voor de films en series.
Als deze kast (met name de voeding) nog voldoet. Wil ik daar dus een nieuw MB, CPU en geheugen in plaatsen. Ik zie hier op GOT upgrade sets voorbij komen voor 300-500 euro met in mijn beleving wel serieus goede specs. Maar ik heb geen idee of dat voldoet.
Als iemand me daar, eventueel offline, wat in kan begeleiden, zou ik dat op prijs stellen.
De pc komt dat in mijn vrachtwagen te staan. Ik heb gewoon 230V aan boord, 24" monitor enz. In het weekend doe ik zo min mogelijk met YT, omdat ik ook nog zoiets heb als een gezin :P

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:03
Voor 500 euro moet het volgende lukken (nieuw).

Amd Ryzen 5950x (sterkte 16 core/32thread cpu).
Am4 moederbord met b550 chipset (lees reviews, en VRM moet geschikt zijn voor de 5950x!)
32Gb ddr4 (dual channel dus 2x16Gb en een minimale snelheid van 3200mhz, het liefst 3600mhz. En desnoods 2e hands)
Een degelijke cpu koeler zoals een Thermal right peerless assassin of vergelijkbare (lees reviews, wellicht zijn er goedkopere die even goed zijn. Maar een 5950x heeft goede koeling nodig).

Welke voeding zit er in die kast? En welke videokaart? De Ryzen 5950x heeft namelijk geen eigen gpu dus een losse videokaart is nodig.

,5950x : circa 260 euro
Peerless Assassin koeler: circa 40 euro
32gb ram kitje op marktplaats of tweakers v&a circa 70 euro
Msi b550-A Pro moederbord circa 100 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door meljor op 08-11-2025 19:45 ]