• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:24
Het bedrijf waar ik werk is recent overgenomen. Er is een reorganisatie geweest (en deels nog bezig), maar tot nu toe heb ik die overleefd en word ik zelfs gezien als een sleutelfiguur. Dat brengt mooie kansen met zich mee, maar ook onzekerheden. Voor de zekerheid was ik al aan het solliciteren, en nu sta ik voor een lastige keuze.

Ik ben eind 30, heb een jong gezin, een partner die wat minder belastbaar is, en ouders die af en toe bijspringen maar zelf ook op leeftijd raken. Ik werk al lange tijd bij hetzelfde kleine internationale bedrijf.

Optie 1: blijven waar ik ben (promotie naar executive management)
Voordelen:
- Bekende omgeving, erg fijne collega’s en prettige onderlinge sfeer
- Veel kennis opgebouwd en strategische positie binnen het bedrijf
- Verwachte salarisverhoging + bonus bij goed presteren
- Goede secundaire voorwaarden (pensioen, vakantiedagen, flexibiliteit)
- Grote loyaliteit naar bedrijf en team, kan zowel voor als nadeel zijn
- interessante sector

Nadelen:
- Huidig salaris lager dan bij het andere aanbod, maar ik verwacht dat ik na onderhandeling wel hoger uitkom, nog onzeker
- Werkdruk hoog en verantwoordelijkheden nemen toe
- Cultuur verandert na de overname, meer druk op cijfers en groei
- Internationale oriëntatie, terwijl ik juist minder wil reizen
- Hier nu blijven geeft een mooie kans op een positie als senior management. Maar op termijn wil ik niet nog een stap omhoog. Ik zie hoe gestoord die werkweken zijn en daar heb ik geen behoefte aan.
- Nieuw onervaren management, ik ben de enige ouwe rot.
- Overnemende partij is Amerikaanse investeringsmaatschappij dus cultuurverschil

Optie 2: overstappen naar nieuwe werkgever (senior project management)
Voordelen:
- Nieuw begin in een groeiend Nederlands bedrijf, dichter bij huis (fietsafstand)
- Meer focus op projectmatig werken met duidelijk begin en eind
- Minder internationale druk, beter te combineren met gezin
- Hoger basissalaris dan mijn huidige functie
- Werken met bedrijven in dezelfde tijdzone
- Cultuur lijkt wel oké, veel mensen die er gingen werken voor betere werk/prive balans, Nederlandse eigenaars

Nadelen:
- Korter verlof en minder secundaire voordelen
- Kleinere pensioenregeling
- Onbekende bedrijfscultuur, ik twijfel of ik daar echt tussen pas
- Voor mij onbekende sector maar lijkt zeker toekomstbestendig.
- Stap terug van senior management (wel met aantrekkelijk salaris)

Ik twijfel tussen een promotie, zekerheid en vertrouwdheid aan de ene kant, en een frisse start met mogelijk betere balans aan de andere.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Blijven en kijken hoe het zich ontwikkelt, of nu de overstap maken zolang ik de kans heb?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Als je al twijfelt dan ben je toch eigenlijk al met 1 been overgestapt naar wat anders? Die twijfel is er niet voor niks. Eind 30, de wereld ligt nog open, neem die stap. Ja misschien korter verlof maar wel dichter bij huis dus toch vaker bij je gezin. Pensioen kun je zelf bijvullen, manager kun je altijd nog worden als je dat zou willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04
In zo'n overname situatie kun je zo waanzinnig veel leren. Ook, en misschien wel vooral, van alles wat misgaat, verkeerd ingeschat is, noem maar op. Vertrekken kan altijd nog en dan heb je wel die ervaring erbij. En in zo'n overname zal dat salaris toch ook wel onderhandelbaar zijn?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:51
Ik vind het wel bijzonder dat een senior management rol minder zou betalen dan een projectmanager, zeker als het Amerikaans wordt. Maar je moet het wel willen...
Als je niet zeker bent over de cultuur fit kun je daar proberen open over te zijn, kijken of je een keer een (half) dagje mee kan lopen met een collega. En tegelijkertijd kun je keihard onderhandelen bij je eigen bedrijf zolang deze optie open is. Kun je altijd nog kiezen.

• Iris1234
Zebby schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:29:
Ik vind het wel bijzonder dat een senior management rol minder zou betalen dan een projectmanager, zeker als het Amerikaans wordt. Maar je moet het wel willen...
Als je niet zeker bent over de cultuur fit kun je daar proberen open over te zijn, kijken of je een keer een (half) dagje mee kan lopen met een collega. En tegelijkertijd kun je keihard onderhandelen bij je eigen bedrijf zolang deze optie open is. Kun je altijd nog kiezen.
Het is een klein bedrijf. Ik heb nog niet onderhandeld over het salaris maar ga er wel vanuit dat ik hoger uit kan komen dan bij optie 2. Amerikaans betekent helaas ook dat veel bonus gebaseerd is. Die bonussen kunnen dan wel weer erg hoog oplopen. Salaris is belangrijk maar niet het enige voor mij, zeker niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Overstappen.
Niks is zo fijn dan een werkgever op fietsafstand.
Scheelt waarschijnlijk ook reistijd, dus meer tijd thuis.
Meer tijd thuis is onbetaalbaar.
Ik heb slechte ervaringen met overname door een Amerikaans bedrijf.
Voor je het weet moet er winst op winst gemaakt worden en wordt er gesneden in de personeelskosten waardoor de werkdruk stijgt, de sfeer minder wordt en het ziekteverzuim gaat stijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
Iris1234 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:57:
[...]

Optie 1: blijven waar ik ben (promotie naar executive management)

Nadelen:
- Overnemende partij is Amerikaanse investeringsmaatschappij dus cultuurverschil

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Blijven en kijken hoe het zich ontwikkelt, of nu de overstap maken zolang ik de kans heb?
Een "investeringsmaatschappij" is niet geïnteresseerd in goed werkgeverschap of fatsoenlijke werkomstandigheden. Het wil alleen maximale winst. Uiteindelijk wordt indien mogelijk bedrijfsonderdelen losgetrokken of 'verzelfstandigd' en verkocht.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Iris1234
Yaksa schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:40:
Overstappen.
Niks is zo fijn dan een werkgever op fietsafstand.
Scheelt waarschijnlijk ook reistijd, dus meer tijd thuis.
Meer tijd thuis is onbetaalbaar.
Ik heb slechte ervaringen met overname door een Amerikaans bedrijf.
Voor je het weet moet er winst op winst gemaakt worden en wordt er gesneden in de personeelskosten waardoor de werkdruk stijgt, de sfeer minder wordt en het ziekteverzuim gaat stijgen.
Dat laatste is al gebeurd, er is al fors gesneden en we zitten boven de 5% qua langdurig ziekteverzuim.
Ik weet alleen niet hoe dit bij het andere bedrijf zit, dat is toch lastig inschatten van de zijlijn.

Het scheelt ongeveer 20 minuten enkele reis (15 min fietsen versus 35 minuten auto bij mijn huidige werkgever). Wel kan ik nu de helft van de tijd thuiswerken. Ik heb nu een hoop vakantie-uren die ik mee kan nemen naar volgend jaar en sowieso meer vakantiedagen dan bij het nieuwe bedrijf. Dus het betekent niet per se meer vrije tijd het komende jaar. Wel minder werkstress voor zover ik nu in kan schatten.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Niet moeilijk toch? Lekker wat nieuws gaan doen, die vakantiedagen gebruiken om per 1 feb of 1 maart pas weer aan t werk te gaan. Je kunt natuurlijk kijken of je er nog 5% salaris uit kunt onderhandelen bij nieuwe WG en die dan verkopen voor wat meer verlof. 5% verzuim is belachelijk hoog, dat wordt alleen maar hoger met VCs uit amerika die de tent uitmelken, meer stress en in de auto ipv van fietsen. Van buiten gezien is t makkelijk ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als je een sleutelrol hebt in een door VC overgenomen bedrijf zullen ze je niet graag willen laten gaan. Je zou dus best eens wat (valse?) beloftes kunnen krijgen mbt ruimte voor lichte (mantel)zorg etc, maar of ze dat nakomen? VWB salaris zullen ze je ook wel iets aanbieden, indien echt sleutelrol.

(edit: ja dus - Nieuw onervaren management, ik ben de enige ouwe rot.)

Maar als ik tussen de regels doorlees kom ik tot de conclusie dat een beetje meer vrijheid je meer geluk gaat brengen dan geld. Je bent 30, jong gezin en ouders die aandacht gaan vragen, die tijd en herinneringen krijg je nooit meer terug.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 05-11-2025 19:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:40
StevenK schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:23:
In zo'n overname situatie kun je zo waanzinnig veel leren. Ook, en misschien wel vooral, van alles wat misgaat, verkeerd ingeschat is, noem maar op. Vertrekken kan altijd nog en dan heb je wel die ervaring erbij. En in zo'n overname zal dat salaris toch ook wel onderhandelbaar zijn?
Ik zit ook in kamp blijven, leren, meemaken en dan beslissen. Sowieso heb je dan een veel betere onderhandelingspositie mocht je toch wat anders willen.

Ik zou wel goed letten op werkdruk en het bespreekbaar maken indien dat te hoog wordt. Blijf zelf in control van je baan en leven.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Amerikaanse investeringsmaatschappij. Dat betekent dus een hyperfocus op goede cijfers en de rest kan stikken. Je zegt dat je veel vakantiedagen hebt, maar wanneer ga je die met een gerust hart opnemen?

Zoals ik het lees is het een keus tussen jezelf opbranden of op een fijne manier elders ervaring opdoen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heel simpel imo:
Blijven

Om de stap te kunnen maken naar management moet je ergens die ervaring opdoen. Iemand moet je het vertrouwen geven. Daar ben je nu aanbeland.
Ga je nu switchen dan kan het zo een paar jaar duren voordat de mogelijkheid zich opnieuw voordoet. En dat is in een gunstig scenario. Als het tegenzit bij de nieuwe baan ga je daar de mogelijkheid niet krijgen, moet je wéér switchen en dan opnieuw bewijzen dat je het kunt.

Stel dat je dit een jaar doet, de jaren voordat je die functie officieel kreeg gaan ook meetellen:
"Voordat ik oppersmurf werd, smurfte ik al de hele afdeling."
Ineens ga je van een jaar ervaring naar impliciet meerdere jaren.

Het is een beetje als een opleiding volgen en dan het diploma niet halen. Dat getekende contract is vergelijkbaar met een diploma, het 'keiharde' bewijs dat het je gelukt is. Misschien heeft het nul waarde voor jezelf, leer je er niks van en was de functie een lachertje, maar het staat op je CV en er is niks op af te dingen.

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:03
Ik denk dat je stiekem al gekozen hebt voor optie 2. Zoals eerder gezegd met een jong gezin is meer tijd thuis onbetaalbaar. Gewoon overstappen dus.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
De Cheetah schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:13:[...]Ik zou wel goed letten op werkdruk en het bespreekbaar maken indien dat te hoog wordt. Blijf zelf in control van je baan en leven.
Amerikanen en werkdruk bespreekbaar maken, dat gaat 'm niet worden.
Je moet en zal je KPI's halen, anders geen bonus.
Dan draai je maar wat overuren (die je niet op kunt nemen omdat het te druk is en aan uitbetalen doen ze niet).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Iris1234
dirk_mec schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:15:
Ik denk dat je stiekem al gekozen hebt voor optie 2. Zoals eerder gezegd met een jong gezin is meer tijd thuis onbetaalbaar. Gewoon overstappen dus.
Ik merk dus dat ik meer neig naar optie 1. Maar betwijfel of dat niet is uit een soort vals loyaliteitsgevoel. Alsof ik het bedrijf dat ik heb helpen opbouwen niet in de steek wil laten nu. En deze kans niet weg wil gooien omdat hij misschien niet snel nog een keer komt.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zorg eerst voor een aanbieding van die nieuwe werkgever. Daarna praten we hier verder.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou persoonlijk ook blijven. En die cultuur? Het leest of jij precies degene bent die daar nu de toon in kunt zetten.

Weggaan kan altijd nog.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:09
Misschien is er nog een overweging. Ga voor beide scenario's even na hoe je CV er over een paar jaar uit zou zien. Welke geeft je dan de meeste kans op een (voor jou) aantrekkelijke baan?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iris1234 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:42:
Ik merk dus dat ik meer neig naar optie 1. Maar betwijfel of dat niet is uit een soort vals loyaliteitsgevoel. Alsof ik het bedrijf dat ik heb helpen opbouwen niet in de steek wil laten nu. En deze kans niet weg wil gooien omdat hij misschien niet snel nog een keer komt.
Waarom zou loyaliteit een slecht teken zijn? Het klinkt alsof je een vooroordeel hebt.
Loyaliteit is echt iets anders dan vastgeroest of angst voor het onbekende.

Het andere:
We zijn gaan slaven en de baas is niet de eigenaar van jou.

Ik lees hierboven heel veel negatieve ervaringen/associaties. Maar dat is ook echt wat je zelf toelaat en waar je in mee gaat. Door digitaal werken is reizen helemaal geen ding en ze kunnen ook deze kant op komen.
Mocht echt de pleuris uitbreken, dan krijg je een arbeidsconflict op de inhoud. Dat eindigt dan meestal in een VSO. Gaan ze echt smerige spelletjes spelen, dan meld je je gewoon ziek. Met andere woorden, als het misgaat heb je een lekker lange vakantie.

En net zo goed als de schoonmaker ook niet 2x zoveel uren gaat draaien voor niks, moet je ook zelf gewoon bepalen hoeveel uren er bij deze rol horen en hoe je dat indeelt. Waarschijnlijk heb je een assistent die je agenda beheert en daarmee maak je afspraken over wat wel/niet kan (of je doet dat zelf).

• Falcon
  • Laatst online: 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Iris1234 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:57:
Nadelen:
- Onbekende bedrijfscultuur, ik twijfel of ik daar echt tussen pas
- Voor mij onbekende sector maar lijkt zeker toekomstbestendig.
- Stap terug van senior management (wel met aantrekkelijk salaris)
Ik zou vooral nog even wat meer helderheid krijgen aangaande deze nadelen en hierover gewoon eerlijk zijn naar optie 2.

Succes!

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 06-11-2025 09:04 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:49
Een investeringsbedrijf gaat meestal de kosten reduceren om een zo hoog mogelijk resultaat te behalen. Meestal zijn ze daar na een jaar of 3 mee klaar en zijn zij klaar om de boel weer te verkopen. Kijk om je heen wat de eventuele bedrijven zijn die daarvoor in aanmerking komen en of je voor 1 van die bedrijven zou willen werken.
De cultuur zal hoe dan ook veranderen, en ik weet niet waar je woont maar hou er rekening mee dat over een jaar of 3/4 het bedrijf weleens naar een andere ongunstigere locatie gaat verhuizen.
Ik zou wanneer je wel de rol van senior management ambieert in eerste instantie blijven omdat je uit een reorganisatie zoals eerder gezegd heel veel te leren valt. Maar hou in je achterhoofd dat je binnen een paar jaar weer wordt overnomen. Ambieer je dat niet, en je hebt een mooi aanbod... ga dan daarvoor!

[ Voor 4% gewijzigd door frumper op 06-11-2025 09:14 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het hangt er wel vanaf wat de levensfase van het bedrijf is. Bij een startup is bezuinigen minder aan de orde, dan kan er ook sprake zijn van juist fors investeren om zo de omzet/marktaandeel te vergroten. Hoe dan ook blijft het KPI (excel) management.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Iris1234
Het is geen start up. En het is een “buy an hold” constructie dus niet met de intentie om door te verkopen. Maar focus ligt uiteraard wel op kpi’s en omzet.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:18
Je vergeet los van het werk te denken of hier op te schrijven. Wat wil je bereiken over 3 - 6 - 9 jaar prive en in je werkende leven? Welke keuze is in lijn met deze zaken?

Verder gaan met solliciteren totdat je het aanbod binnen hebt en zekerheid hebt over de keuze die hebt en dan een keuze maken. Helemaal zelf met je partner op gevoel.

Niemand gaat hier iets kunnen zeggen wat voor jou doorslag zou moeten geven. De een zit graag op 1 plek voor 30 jaar (die vind je hier minder op tweakers meestal), de ander vind internationale werkomgeving meer waard dan de ander, de laatste is weer ondernemend en denkt aan het mogelijk starten van een eigen bedrijf. Het is zo persoonlijk dat je beter kunt vertrouwen op je gevoel en de onzekerheid die daarbij hoort dan de mening van een ander. IMO zijn we allemaal veelte bang om een verkeerde keuzes te maken, terwijl verkeerde keuzes niet heel vaak gemaakt worden en waarom zou je je slecht voelen over een verkeerde keuze :X

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:01
@Iris1234
Waarom geen combinatie van optie 1 en 2?
Bij de nieuwe werkgever aangeven dat je vanuit loyaliteit bij je huidige werkgever wil blijven, al zou het alleen zijn om de transitie te begeleiden. Kan alleen maar positief zijn naar bedrijf 2.
Bij je huidige werkgever onderhandelen en proberen zoveel mogelijk je huidige sterke positie te maximaliseren. Heb je ook een betere positie bij een overstap qua onderhandelen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:27
Iris1234 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:42:
[...]

Het is een zakelijke overkomst die je hebt en zo moet er ook naar kijken. Niet meer en niet minder.

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:47
Zelf heb ik jonge kinderen en werk bij een organisatie met een uitstekende werk-privé balans en dat is goud waard. Ik kan alles van mijn kinderen meemaken en hoef geen concessies te doen. Ik eet elke avond met mijn gezin om 17.15. Ik kan nog groeien in mijn carrière, maar ik heb niet de drang/noodzaak. Oftewel: ik heb een punt in mijn carrière bereikt, met inkomen, die ik prima vind en gelukkig mee kan blijven zijn.
Hoe sta jij daar in? Je toekomstdoelen vaststellen kan je helpen in bepaalde keuzes.

Daarnaast: over alles is te onderhandelen. Heeft de nieuwe werkgever minder vakantiedagen, dan onderhandel je over het verschil. Heeft de nieuwe werkgever een minder goed pensioen, dan laat je dit via het salaris compenseren en ga je bijvoorbeeld zelf pensioenbeleggen. In het verleden zelf al vaak gedaan en gezien, ook al zou het in eerste instantie 'niet zomaar mogelijk zijn' of is het niet 'de regel/richtlijn'.

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Amerikaans management --> wegwezen!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:46

LankHoar

Langharig tuig

@Iris1234 jaren geleden heb ik het boek Decisive van de Heath brothers eens gelezen. Dat heeft mij best wel geholpen om betere keuzes te kunnen maken. Hetgeen wat ik nog het vaakste toepas is het volgende: stel je kiest optie A, hoe zou je daar over 10 minuten over voelen? Over 10 weken? En over 10 jaar? En dan hetzelfde voor optie B. Dit helpt om het grotere plaatje te bekijken. Een andere is dat we vaak in A of B denken, terwijl er misschien ook nog wel een optie C, D etc. is of te maken valt. Ik weet niet in hoeverre dat bij deze van toepassing is, maar wellicht helpt het om anders te denken.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik lees "overgenomen door een Amerikaanse investeringsmaatschappij". Wegwezen dus, zeker nu je een mooie kans hebt.

Niks mis met een Amerikaans bedrijf (ik werk er zelf ook na een acquisitie), maar een inversteringsmaatschappij is compleet andere koek. Daar ga je echt niet gelukkig worden, de Amerikaanse (werk)cultuur is echt heel anders dan die in NL.

Je hebt nu een mooie alternatieve functie opgelijnd, en zoals bij alle nieuwe dingen is er veel nog onbekend, maar daar kom je vanzelf wel achter. Minder reistijd is ook veel waard.

Tussen de regels door lees ik trouwens ook dat je bij je huidige bedrijf niet zo heel veel ambitie hebt om de ladder op te klimmen, dus of je daar veel toekomst hebt vraag ik me ook af.

Wat mogelijk nog wel een optie zou zijn voor scenario 1 is een dikke vette cash-out, maar dan zou je nu aandelen/opties moeten hebben, en zicht op een aantrekkelijke exit binnen aanzienlijke termijn.

Kortom: ik zou de sprong wagen en de switch maken.

[ Voor 13% gewijzigd door olafmol op 06-11-2025 14:37 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
tlpeter schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:15:
[...]

Het is een zakelijke overkomst die je hebt en zo moet er ook naar kijken. Niet meer en niet minder.
Precies dit. Ik lees ook weinig tot geen "kansen" in de nieuwe constructie na overname om eerlijk te zijn. Het wordt natuurlijk allemaal mooi voorgespiegeld om de boel stabiel te houden na overname, maar de realiteit zal 99% zeker wat weerbarstiger zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Toen ik je post las dacht ik direct optie 2

Toen ik de rest van de posts las en nog eens nadacht:
Optie 2 lijkt mij geen "unieke kans", maw: deze stap is over 1 of 2 jaar ook te maken (correct me if im wrong)

Indien ja zou ik lekker blijven om te leren van deze transitie en misschien financieel nog wat voordeel eruit te halen.
Als het tegenvalt kun je altijd nog een optie 2 doen.

Maar dat is allemaal onder de aanname hoe makkelijk het voor jou is om op ieder moment een optie 2 te vinden

CISSP! Drop your encryption keys!

• Iris1234
LankHoar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:17:
@Iris1234 jaren geleden heb ik het boek Decisive van de Heath brothers eens gelezen. Dat heeft mij best wel geholpen om betere keuzes te kunnen maken. Hetgeen wat ik nog het vaakste toepas is het volgende: stel je kiest optie A, hoe zou je daar over 10 minuten over voelen? Over 10 weken? En over 10 jaar? En dan hetzelfde voor optie B. Dit helpt om het grotere plaatje te bekijken. Een andere is dat we vaak in A of B denken, terwijl er misschien ook nog wel een optie C, D etc. is of te maken valt. Ik weet niet in hoeverre dat bij deze van toepassing is, maar wellicht helpt het om anders te denken.
Dankjewel, dat zijn wel duidelijke tips. Misschien zijn mijn optie C en D wel om het een bepaalde periode aan te kijken en dan opnieuw te evalueren.

Ik heb normaal gesproken niet zo’n probleem met kiezen maar als ik nu nadenk voelen zowel optie A als optie B over 10 minuten niet helemaal goed. Op langere termijn zou ik niet in dit bedrijf verder door willen groeien. Dit is hoe hoog ik wil gaan. Bij een ander bedrijf is dat misschien anders. In dat opzicht vind ik een management functie interessant op de lange termijn.
Pagina: 1