Power station voor mobiele hondentrimsalon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knaap92
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:53
Hallo allemaal,

Een vraag namens mijn vrouw. Zij is bezig om een aanhanger om te bouwen naar een mobiele hondentrimsalon. Zij zal bij klanten in de buurt gaan staan, maar ze wil zelfvoorzienend zijn qua stroom.

Nou heb ik zelf al even gekeken naar thuisaccu's, maar ik heb er geen ervaring mee/verstand van. Ze wil overdag haar accu gebruiken en die thuis weer opladen vanaf het stroomnet.

Ze zoekt een accu of power station die 4-4,5 kwh kan leveren. Qua afmetingen en gewicht is het Max 50kg en 35cm diep.

Ze gaat de stroom gebruiken voor een boiler, waterblazer, föhn, infrarood warmtepaneel, vochtige lucht afzuiging en waterpomp.

Is het mogelijk om dan zo'n accu aan te sluiten op elektriciteits kabels ipv stopcontact stekkers? En hoe kan je dan de accu/aanhanger aarden?

Alvast dank!

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Hoeveel vermogen heb je nodig?
Ik kan mij voorstellen dat de boiler, fohn, IR en afzuiging tegelijk loopt. Dit zou zomaar 6000-8000Watt kunnen vragen. Je kan kiezen voor een omvormer met 12V of 24V accu's of een kant en klaar powerstation zoals de Ecoflow Delta Pro.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 09:38
Als ik even snel google zie ik:

Waterblazer = 2200W?
Honden fohn = 2200W?
Infrarood paneel = 500W?
Boiler = 1500W?
Daar komt nog de afzuiging en waterpomp bij.

Misschien zie ik iets over het hoofd of zijn er varianten beschikbaar met minder vermogen, maar het lijkt mij vrij veel.

Denk dat je eerst moet kijken naar het vermogen wat je gelijktijdig gebruikt en daarna naar hoeveel kWh's je op een dag nodig hebt.

Als het dichtbij is, zou het misschien wel mogelijk zijn om het water in de boiler alvast voor te verwarmen.

• knaap92
Blazer 1600
Boiler 2000
Fohn warmste stand 1830
Warmtepaneel 400
Verlichting 20
Afzuiging 16

De boiler is een keukenboiler van 10 liter, die zijn snel warm. Verder wordt afgezien van de verlichting alles steeds maar heel even gebruikt.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02:21
Dat het maar heel even gebruikt wordt maakt voor het vermogen niks uit. Alles wat tegelijk gebruikt wordt moet de omvormer en de accu aankunnen. Ik ga uit van tussen de 5000 en 6000 Watt.

Hoe wil ze opladen? Systeem naar binnen brengen of is er een buitenstopcontact beschikbaar waar het ingeplugd kan worden terwijl het in de aanhanger blijft.

Is er ruimte voor een of twee zonnepanelen op het dak? Dat verhoogt de werktijd en compenseert de zelfontlading. In de zomer hoeft de dan waarschijnlijk weinig of niet bij te laden.

De meeste powerstations houden op bij 4000W. Dan moet je er 2 hebben en de apparatuur goed verdelen.

De dhz oplossing:
Een victron multiplus II 48/8000 (die doet 6400W)

Daar dan 2x een 4,8kwh 48V rack accu met ingebouwde BMS aan. Lifepo4 accu's zijn meestal maar 1C ontladen dus voor die 8000VA moet je 8kwh aan accu's hebben.

12 en 24V accu's wil je niet met zulke vermogens. Dan ga je honderden Ampère's trekken, moet je achterlijk dikke kabels hebben en een berg accu's naast elkaar om die stroom te verdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 05-11-2025 19:01 ]

• knaap92
Bedankt voor het meedenken.
De apparaten staan niet allemaal tegelijk aan. Maar het kan natuurlijk wel voorkomen dat de blazer, warmtepaneel en boiler tegelijk stroom vragen. De ecoflow delta pro heeft een uitgaand vermogen van 3600w. Als ze er voor zorgt dat ze onder dat wattage blijft is er geen probleem toch?
Opladen gebeurt op eigen terrein, waar de accu gewoon op de aanhanger blijft.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:20

paQ

knaap92 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:19:
De apparaten staan niet allemaal tegelijk aan. Maar het kan natuurlijk wel voorkomen dat de blazer, warmtepaneel en boiler tegelijk stroom vragen. De ecoflow delta pro heeft een uitgaand vermogen van 3600w. Als ze er voor zorgt dat ze onder dat wattage blijft is er geen probleem toch?
Ik lees hier 4kW, op de 4.1kWh versie:
https://solarpowersupply....delta-pro-3-power-station

edit:
En het dubbele aan piekvermogen:
Output 230 V 4 x AC 230 V (EU Schuko)
totaal max. 4000 W continuvermogen
totaal max. 8000 W piek vermogen
Best een geinig ding eigenlijk.
Display geeft ook aan of je hem niet over de flos helpt.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 06-11-2025 19:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:36
Als ik zo in de Pricewatch kijk, gaat je gewenste gewicht wel een probleem worden. De uitvoering: Anker Solix F3800 (3,84 kWh) weegt ruim 60 kg.
De uitvoering: Bluetti AC200P L weegt 28 kg, maar is dan ook slechts 2,3 kWh. En kan slechts 2000 W leveren.

categorie: Power stations

Die Anker is wel uitbreidbaar (Bluetti ook, als ik me niet vergis). Dus mocht ze dan tot de ontdekking komen dat 4 kWh niet voldoende is, kan ze er nog meer accu's aan koppelen.

Vanwaar trouwens de beperking voor het gewicht? Als het ding in de aanhanger blijft staan, is dat toch niet zo spannend? Als de aanhanger niet zwaarder mag zijn, zou ik me afvragen of je het plan niet moet aanpassen. Een niet al te grote gesloten aanhanger met een max gewicht van 1300 kg, heeft nog altijd een laadvermogen van meer dan 600 kg. Dan maakt 100 kg accu's niet direct veel uit. Dan kan je nog een flinke watertank meenemen en mag de rest van het spul nog 300 kg wegen.
En een aanhanger van 1300 kg is nog niet zodanig dat je er een abnormaal grote auto voor nodig hebt. En in de meeste gevallen mag je dat ook nog zonder E-rijbewijs rijden ook.

iRacing Profiel

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je zou ook een combiregelaar/energieverdeler kunnen gebruiken, die de boiler en eventueel warmtepaneel tijdelijk uitschakelt op het moment dat de andere apparatuur veel stroom gebruikt. Dan heb je aan minder piekvermogen genoeg.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

BCC

De grootste Bluetti of Anker aanschaffen en thuis testen of je uitkomt qua piek vermogen. Qua capaciteit zal het allemaal wel meevallen. Waarom rol je niet gewoon een verlengsnoer uit op locatie ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:14
knaap92 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:19:
Die Ecoflow Delta's zijn zoals gezegd best leuke apparaten qua specs. In jouw geval zou je kunnen kiezen voor 2 of 3 Max Plussen. Per stuk 2kWh en een piekvermogen van 6000W. Dat haal je makkelijk. Qua gewicht past 2 prima, bij 3 moet je beter verdelen.

Opladen kan een ding worden, per stuk trekken ze (zover ik kan zien) minstens 1800W en max 2300W. Dat ga je op 1 16A groep niet halen. Maar als je op eigen terrein kan zorgen voor voldoende groepen dan is het niet zo spannend. Als het je lukt om er ook nog iets van zonnepanelen op te krijgen dan hoeft er een groot deel van het jaar amper geladen te worden vanaf het stroomnet. Al vraag ik mij met mijn beperkte technische kennis af of dat technisch kan, opladen en ontladen op hetzelfde moment.

Een andere optie zou zijn om een EV ervoor te zetten waar een stopcontact in zit. Ik weet er niet genoeg van om echt een advies te geven, maar het zou wellicht een verder onderzoek waard zijn. Een beetje EV heeft voldoende kWh aan boord om de boel draaiend te houden, maar of het vermogen voldoende is?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• paQ

paQ

BCC schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:11:
De grootste Bluetti of Anker aanschaffen en thuis testen of je uitkomt qua piek vermogen. Qua capaciteit zal het allemaal wel meevallen. Waarom rol je niet gewoon een verlengsnoer uit op locatie ?
En dan bij die mensen op dezelfde groep als de bijkeuken waar de wasmachine staat te draaien en de vrieskast aan is, even al je verbruikers inschakelen op 1 stopcontact :+

• Jim423
Drardollan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:31:
[...]
Opladen kan een ding worden, per stuk trekken ze (zover ik kan zien) minstens 1800W en max 2300W. Dat ga je op 1 16A groep niet halen. Maar als je op eigen terrein kan zorgen voor voldoende groepen dan is het niet zo spannend.
Dit kun je gewoon lager zetten in de app. Stel het duurt een nacht om op te laden is dit natuurlijk geen probleem.
Wat betreft V2L: dit vermogen is eigenlijk nooit meer dan 3300 Watt.
Ik denk dat een powerstation en een energieverdeler voor de boiler/blazer hele goede opties zijn.

''Itho Daalderop stekkerdoos 2-voudig met automatische schakeling 1,5 meter (07.90.80.011) ''

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een mobiele honden was/trim-salon als aanhanger? Dat lijkt me vrij irritant. Eerst met de auto de aanhanger op een parkeervak zetten. Ding stabiel zetten, ontkoppelen van de auto, de auto in een parkeervak, kost je 15-30 minuten van je tijd?

Dit lijkt mij juist iets om in een busje te maken. Busje zet je in een parkeervak, en je kan direct beginnen met geld verdienen :P

Ey!! Macarena \o/

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:20
@RaZ als je elektrische poten eronder hebt hoeft dat niet zo spannend te zijn.

Wat denk je van een ecoflo ultra? Die kan je opladen bij EV laadpunten. Gaat wel iets over je Max gewicht heen. Maar heeft een 6kwh batterij en een 7kw omvormer.

Let wel op de omgevingstemperaturen in de winter. Onder nul wil het vaak niet laden.

Een elektrische busje zou ultiem zijn. Accu zit er al in. Maar de investering is fors.

Als je iets Nederlands zoekt zou Wattsun een optie kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 07-11-2025 13:02 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jeroen3 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:57:
@RaZ als je elektrische poten eronder hebt hoeft dat niet zo spannend te zijn.

Wat denk je van een ecoflo ultra? Die kan je opladen bij EV laadpunten. Gaat wel iets over je Max gewicht heen. Maar heeft een 6kwh batterij en een 7kw omvormer.

Let wel op de omgevingstemperaturen in de winter. Onder nul wil het vaak niet laden.

Een elektrische busje zou ultiem zijn. Accu zit er al in. Maar de investering is fors.

Als je iets Nederlands zoekt zou Wattsun een optie kunnen zijn.
Voor 500 euro heb je ook dit: https://www.hbm-machines....c-benzinemotor-230v-4200w

Ik denk gewoon even mee :P

Ey!! Macarena \o/

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:02
Vergeet niet dat je ook nog een omvormer hebr, met vaak rendement van 80-85%.
Dus je vermogens vraag van 4000W wordt bijna 5000W dat de batterij moet leveren... Gewoon iets om rekening mee te houden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:20
@RaZ dat klopt, kan een optie zijn om te beginnen. Maar die moet je wel elke 4 uur bijtanken met nieuwe brandstof, ~7L. En als je niet wil dat dat enorm stinkt heb je Aspen nodig. ~2.5 per liter. Dat is dus vrij kostbaar en bovendien erg luid met 90 dB.
En vergeet er niet elke 20 uur de olie te vervangen.

Je zou wel een dieselkachel kunnen gebruiken als verwarming, dan drukt de eisen op de accu enorm. En dat kost niet enorm veel brandstof en is nog wel stil.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 07-11-2025 13:27 ]

• Drardollan
Jim423 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:37:
[...]

Dit kun je gewoon lager zetten in de app. Stel het duurt een nacht om op te laden is dit natuurlijk geen probleem.
Dat is dan inderdaad een optie, als er genoeg tijd is en je zou het combineren met zonnepanelen en ben je natuurlijk spekkoper.
Wat betreft V2L: dit vermogen is eigenlijk nooit meer dan 3300 Watt.
In combinatie zou het wel kunnen wellicht. Of je vermogen beperken.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

knaap92 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:33:
Blazer 1600
Boiler 2000
Fohn warmste stand 1830
Warmtepaneel 400
Verlichting 20
Afzuiging 16

De boiler is een keukenboiler van 10 liter, die zijn snel warm. Verder wordt afgezien van de verlichting alles steeds maar heel even gebruikt.
Snel warm, maar wel een hoge belasting qua vermogen, Kan je niet beter gaan voor een 120l boiler die je thuis kan voorverwarmen, of gasgestookt. Wanneer je gaat voor gas dan zou je er ook een gaskacheltje bij kunnen plaatsen.

Met je eisen rondom omvang en gewicht zie ik niet de ruimte om alles van stroom te voorzien met all-electric

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Drardollan
revolution-nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:58:
[...]

Snel warm, maar wel een hoge belasting qua vermogen, Kan je niet beter gaan voor een 120l boiler die je thuis kan voorverwarmen, of gasgestookt.
Als je een boiler hebt die je kan laten verwarmen middels een app of iets dergelijks dan is dat best wel een goed idee. Als je kan instellen dat de boiler op dagen dat de aanhanger op pad gaat zichzelf voorverwarmd dan scheelt dat echt bakken met stroom "on the road".

Iets wat ik overigens nog niet gehoord heb is hoe het met water gedaan wordt, je kan wel 10 liter warm water bij je hebben maar daar kan je niet veel mee. Enerzijds is het heel snel op en anderzijds zal je toch al snel 20 liter koud water moeten bijmengen om op een acceptabele temperatuur te komen. Dat water moet je ook allemaal meeslepen.

• knaap92
De vrouw hier 👋
Bedankt voor de nuttige antwoorden tot nu toe!

Ik rijd al 9 jaar met een busje. Middels een verlengkabel pak ik stroom bij de klanten. Echter wordt de gemeente een zero-emissie zone en moet ik een andere oplossing zoeken.
Ik kies bewust voor een kleine boiler ivm beperkte ruimte en gewicht. Met het wassen van een kleine hond gebruik ik maar een paar liter water. In mijn bus heb ik nu een 15L boiler.

Wat betreft de onhandigheid van een aanhanger parkeren: ik ga niet meer van deur naar deur. Ik sta de hele dag op 1 vaste plek en de klanten komen daar naartoe. Dat is ook de reden dat ik zelfvoorzienend wil zijn.
Ik denk dat het erop neer gaat komen dat ik moet opletten hoeveel stroom ik tegelijk vraag. Dus als ik ga föhnen moet ik de boiler uitschakelen.

Iets wat ik me nog wel afvraag: hoe is zo'n powerstation beveiligd? Hoe zorg ik voor randaarde?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:09
Kun je dan ook niet uit de voeten op een plek waar marktkramen ed staan.
Daar zitten vaak eletraputten in de grond.

Jij doet de hond terwijl baasje wat kan shoppen.

• knaap92
Dan mag ik ook nog eens huur betalen om op de markt te staan. Nee bedankt 🙈

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Je zou eigenlijk willen dat de boiler automatisch afslaat als de föhn aangaat.

Regelen met domotica gaat wat ver, maar zoiets is makkelijk:

https://stekkerblokkensho...ng-wasmachine-droger.html

En dan de boiler op het contract dat afslaat bij teveel gelijktijdig.

Ik weet niet of ze ook bestaan met een instelbare waarde, maar even zoeken kan vast geen kwaad.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Wellicht eens vragen op een camper of caravan forum. Daar zitten mensen die ook zelfvoorzienend zijn.
Zelf kamperen wij met een caravan en daar zitten systemen in die al redelijk de zelfvoorzienende kant op gaan.
Water in een tank 40 liter, pompje op 12 Volt en dan via een boiler (kan op 230V (thuis) maar ook op gas (op locatie)
verlichting en afzuiging kan op 12 Volt.
Verwarming kan ook op gas
Zonnepanelen erop voor onderweg en op locatie.
wellicht een oude caravan kopen of eentje met schade en daar de kachel uithalen en de boiler en de accu en de omvormer enzo?
Heb je ook gelijk een koelkast op gas.
Of de caravan gelijk gebruiken zit alles al in en is een aanhanger.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 08-11-2025 08:51 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32
RaZ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:11:
[...]
Voor 500 euro heb je ook dit:
Ik denk gewoon even mee :P
Met het lawaai dat dit maakt zijn je honden lopen :+

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

BCC

knaap92 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:27:

Iets wat ik me nog wel afvraag: hoe is zo'n powerstation beveiligd? Hoe zorg ik voor randaarde?
Mijn Bluetti en Jackery slaan gewoon uit als je teveel vermogen vraagt. Ik zou een “mobiele” kopen omdat je hem dan kan wisselen over een paar jaar en/of een extra kan meenemen. Waarom bestel je er niet 1 op bol en probeer je hem uit in de huiskamer ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• paQ

paQ

En paar zonnepanelen op het dak :)

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:55
Ik zou de boiler niet gebruiken om het water op te warmen als je het nodig hebt maar het heet water thuis maken. Dan sla je de energie op in het water. Anders ga je eerst elektriciteit omzetten naar je accu, van de accu weer naar 230 en dan weer naar warm water. En zo erg is het niet als het water aan het eind van de dag wat minder warm is. De rest gebruik je niet tegelijk dus als je de grootste gebruiker pakt weet je hoeveel je powerstation moet kunnen leveren.

Je hoeft geen aarde te hebben want je de uitgang is gescheiden van het lichtnet (net als een scheidingstrafo) en kan er dus geen stroom teruglopen door je lijf via de aarde naar de energiecentrale. Maar volgens mij heeft geen van de apparaten behalve de boiler toch geen geaarde stekker.

Maar als ze dit in de winter ook wil doen dan zal ze ook wel iets van verwarming willen? Zeker als je met water gaat werken,
Dit lijkt me overigens geen kleine aanhanger, kijk even of er geen rijbewijs nodig is.

• knaap92
Het water thuis voorverwarmen is wel een goede Ja. Verder verwarm ik de ruimte met een Infraroodpaneel. Rijbewijs is geen probleem, ik heb BE. De aanhanger is 2,5 lang en 1,5 breed.

Grote uitdaging lijkt me wel in de winter de accu "warm" opslaan. Ik zie mezelf niet een powerstation van 50 kg van de dissel tillen en mee naar huis slepen. Misschien iets omheen bouwen en dan een soort electrisch deken om hem op temperatuur te houden.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 09:38
Zeker als je warm water in een boiler kunt opslaan scheelt dat een hoop vermogen die je nodig hebt.

Wat betreft het tillen, het is een duurdere oplossing. Maar als je twee power stations haalt van 2kwh per stuk, kun je de belasting misschien beter verdelen en die zijn ook maar 20-22kg als ik die website moet geloven.

https://solarpowersupply....ax-portable-power-station

• Jim423
EricTC schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:15:
Je hoeft geen aarde te hebben want je de uitgang is gescheiden van het lichtnet (net als een scheidingstrafo) en kan er dus geen stroom teruglopen door je lijf via de aarde naar de energiecentrale. Maar volgens mij heeft geen van de apparaten behalve de boiler toch geen geaarde stekker.
Dat is wel een beetje een half verhaal natuurlijk. Je staat in een aanhanger en dan kun je dus wel een schok van apparatuur krijgen. Dat heeft overigens niks te maken met een geaarde stekker. Gelukkig hebben de betere powerstations isolatiebewaking waardoor er bij een fout naar het chassis van de aanhanger gelijk de spanning eraf gaat.

Het powerstation geeft de spanning gewoon door tijdens het laden dus de boiler kan warm blijven. Werkt vanaf 0 gradenC dus dat lijkt mij ook geen probleem.
Hou er wel rekening mee dat je op 4kWh capaciteit maar zo'n 2-3 uur kan werken. Stel je blijft 6-8 uur op een plek staan vraag ik mij af of dit wel voldoende is.

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:55
Jim423 schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:42:
[...]

Dat is wel een beetje een half verhaal natuurlijk. Je staat in een aanhanger en dan kun je dus wel een schok van apparatuur krijgen. Dat heeft overigens niks te maken met een geaarde stekker. Gelukkig hebben de betere powerstations isolatiebewaking waardoor er bij een fout naar het chassis van de aanhanger gelijk de spanning eraf gaat.
Dat kan dus niet in dit geval want er is geen gesloten circuit. Je moet alleen niet beide uitgangen van het powerstation aanraken.
Pagina: 1